Sv: Spin off. hur hästen arbetar
Ja egentligen så diskuteras flera saker på en gång men om jag skriver så här då
I tidernas begynndelse ( man är ju Gammal
) så red jag runt och försökte göra som tärnaren sa
Okey - träffade ny tränare som var ute efter ngt helt annat
ville ha fram helt andra kvaliteter, oj nu hade jag träffat rätt - nu var jag på banan - nu hade jag koll
träffade ny tränare som ville ngt ytterligare annat - du (min förra tränare) har missat detta grundläggande - Och
nu var jag på banan
eller är jag det? - Tja mer än förut, men om dethar hänt två ggr så kan det hända igen
Vissa vill bara ha bekräftelse på att de kan - okey - det är deras val, så länge bukefalos kallas
diskussionsforum så fortsätter jag att behandla det som så och inte som en Dressyrklubb där man kliar varandra på ryggen
För mig handlar ridning om dimensioner - man har sin upplevelse på ridkskolan , man har sin upplevelse med sin förta egna häst, man har sin upplevelse när man börjar med mer avancerad träning, man har sin upplevelse när man börjar rida flera hästar, man har sin upplevelse när man börjar hjälpa andra träna sina hästar
Så fort man kommit ut ridskolan och haft egen häst ett tag så borde man ju ha en egen tanke med vad man håller på med. Vissa kan itne sätta ord på det och det är okey, men här på buke diskuterar vi ofta vad andra gör för fel...
Då blir min fråga hur gör man för att det skall bli rätt då?
jag är rätt klar över hur jag vill ha det - men tycker i alla fall att det är intressant att höra andras - och diskutera
För i dessa tillfällen så kan det faktiskt poppa upp saker som jag inte vet om
Inte så att jag bums byter ridstil, men som kommer att öka min förståelse
det är i alla fall därför jag pratar med folk - alla har inte samma motiv det vet jag - men jag kan bara svara för mig själv
SÅ angående att börja med bäckenomvinkling enbart så undrar jag
Eftersom framdelen lyfts en kota i taget - så om hästen arbetat rätt så kommer den tränas i att hålla framdelen stabil så att det inte vinglar sedan när det skall börja lyftas - för så fort det kommer kännas som att det vinglkar kommer hästen slå på sina ryggmuskler i co -traktion = dubbelsidig spänning i ryggen = står emot i ryggen.
lång mening men om hästen arbetar som beskrivet ryggverkssamhet = ren i takten så kan den träna de musklerna som är förbindelselänk mellan två kotor i taget - den kommer bli stark i att hålla balansen med dessa så de större ryggmusklerna inte behöver spännas och hästen står emot
Om man nöjer sig med att bara träna bäckenomvinkling och inte kräver att det skall fortplanta sig helavägen fram till öronen så kommer man ju aldrig tärna just dessa muskler och hästen kommer aldrig att bli stark nog
Vad än tränaren säger
man måste ju träna på just det som hästen har svårt för - annars blri det ju fel, det största hotet mot hälsa är att detitne är balans i styrkeförhållandet mellan muskler
- är hästen svag - träna där - men med omdömme
Just nu diksuterar vi brist på arbete över ryggen, men det finsn ju andra problem- att man får hästen framför "skänkeln"/ rumpan men att det inte blir rätt framtill istället då
Känner man till någonting om klassisk betingning så vet man att hästen/hunden/barnet gör som det gör för att du lärt den att det funkar... att bara göra just det
Är det inte rätt har du misslyckats att lära in/förmedla rätt
orkar inte hästen är övningen för svår - och man har misslyckats med att stärka hästen i en lättare övning