Spin off. hur hästen arbetar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Kul tråd... ska läsa igenom efter jag svarat.

Om vi pratar om ekipage irl så tycker jag om att se på komunikationen. Hur ryttaren och hästen pratar med varandra och hur de 'diskuterar' och kommer fram till en ridning i balans genom att lyssna på varandra. Alla runt om mig rider så olika och har olika mål med sin ridning, och det som imponerar på mig mest är när en ryttare kan korrigera sig själv så att hästen förstår vad som önskas - sas indirekt korrigera hästen.

En punkt handlade om vad jag saknade hos ekipage när det gick lite sämre (inkl mig själv). Det jag oftast tänker när jag värderar en prestation (min eller andra) och ser vad som saknas är tålamodet. Tålamodet att vänta in hästen och modet att våga rida på det sättet att hästen själv kommer till balans tillsammans med ryttaren. Det är så härligt tycker jag att se ekipage som genom en process hittar rätt. Ett träningspass kan se så olika ut för alla, men jag blir impad av ryttare som vågar rida sin häst i den form som för hästen just i stunden är naturlig och som den klarar av helt själv. Sen genom passet få se hur hästen bara växer och växer under ryttaren och i slutet av passet är de där tillsammans och ser så snygga ut. :D

Jag gillar inte händer som drar och skänklar som trycker en häst hit och dit för att 'lösgöra' eller 'lossa' hästen. Jag gillar en ryttare som 'förvandlar' hästen tillsynes osynligt. :love:

OK. Jag skriver luddigt, jag vet, därför att jag har jättesvårt att förklara teoretiskt hur jag menar. Allt är betydligt enklare att visa i praktiken. Jag har aldrig menat att hästen har en viss balans som är konstant o aldrig går att påverka. Det jag funderade över var Totolas inlägg där hon anser att hästen behöver mer o mer balans för att kunna utföra svårare rörelser. Jag tycker att det mer är en styrkesak. Och styrka hänger ju ihop med balans, tycker jag. Kan ej förklara, tyvärr.
Däremot så tycker jag att hästen har en viss grundbalans. Och en häst med bra grundbalans är betydligt lättare att rida än en häst med sämre grundbalans som behöver mer hjälp från ryttaren. Och A och O för att hästen ska kunna balansera upp sig är att man rider i en takt o ett tempo där hästen kan slappna av. Inget snigeltemo där hästens kropp inte är med, och inget rejstempo där hästen lätt rinner iväg o blir mer framtung istället för att bära sig.

Tillägg:
Såg nu att i alla fall Fio verkar ha förtått vad jag menade. Tack Fio!
Och tack Totola för att du försöker beskriva mer hur du menade.

Senast ändrad:

Men jag förstår både fio och totola

Kanske blir din och min diskussion mer semantisk och du pratar om balans sinne och kanske totola om koordination

för det hon skriver är logiskt

Senast ändrad:

dressyrmupp skrev
Så, hur många av oss ryttare är tillräckligt skickliga, el har kommit så lågnt i våran ridutb. och hästens träning så den är helt självbärig ?
Jag kommer dit då och då...jö mer styrka desto oftare.

Håller med, men tycker att hästen och ryttaren också måste lära sig koordination

för som solis skrev så begåvat - för att träna den till mer styrka krävs att man kommer till balans. Och som du så begåvat skrev - så kräver det LösLugnLedighet (lösgjordhet)

Och för mig så krävs en grad av balans för grudnform och en helt annan för övergångar och ytterligare en annan för mera samlade rörelser

mer och mer balans för mer avancerade rörelser

Senast ändrad:

Tack för att du svarar på ursprungsfrågan

Som jag glömt :o vid det här laget

Men jag tycker ditt inlägg beskriver just en ryttare som har en plan, som inte joxar utan som metodiskt petar saker på plats.

Måste ju vara så testryttarna gör på bruksrpoven...

jag tror man kanske kan släppa trixandet när man är trygg i vad man gör, när man har en egen metod med en röd tråd och därmed en plan

Senast ändrad:

OK. Jag skriver luddigt, jag vet, därför att jag har jättesvårt att förklara teoretiskt hur jag menar. Allt är betydligt enklare att visa i praktiken. Jag har aldrig menat att hästen har en viss balans som är konstant o aldrig går att påverka. Det jag funderade över var Totolas inlägg där hon anser att hästen behöver mer o mer balans för att kunna utföra svårare rörelser. Jag tycker att det mer är en styrkesak. Och styrka hänger ju ihop med balans, tycker jag. Kan ej förklara, tyvärr.
Däremot så tycker jag att hästen har en viss grundbalans. Och en häst med bra grundbalans är betydligt lättare att rida än en häst med sämre grundbalans som behöver mer hjälp från ryttaren. Och A och O för att hästen ska kunna balansera upp sig är att man rider i en takt o ett tempo där hästen kan slappna av. Inget snigeltemo där hästens kropp inte är med, och inget rejstempo där hästen lätt rinner iväg o blir mer framtung istället för att bära sig.

Jag håller med dej och förstår vad du menar. Tycker att du förklarar väldigt begripligt.

Delvis KL
OCh det är det jag menar också, som är grunden, vilket frågades efter. Sen kommer antydningar att man inte förstår nånting om balans, på en högre nivå:grin: Men det frågades inte efter. Grundförutsättningar är precis det du skriver (som jag fetstilade) Inte mer komplicerat än så i ord.

Hästen i sej själv kan ha en mycket bra balans i sin egen kropp, även om den inte är byggd som Gp-häst, .... Men ryttare, sadel och dess egen styrka påverkar hästens balans när ryttaren sitter på. Gröna unghästar kan ha mycket olika lätt eller svårt att bära upp ryttaren i början, med styrkan får den lättare.

Sen skeva hästar som har problem i kroppen av olika slag som gör det svårt för dem det är ju en helt annan sak, det handlar väl egentligen mera om att reda ut orsakerna till dessa problem och hamnar i en annan diskussion. :confused: Det är väl få hästar som i sej själva från början är totalt obalanserade så att det skulle vålla allvarliga problem i ridningen, (eller i hagen), eller har så allmänt svårt för sej att det kräver en massa specialvarianter:confused: Då ska man kanske börja i en annan ände.

det verkade som ett par av oss var eniga om att vi var oeniga :D i tråden om att rida på en hand och ytterligare en stångdiskussion

Så om vi enas om att vi inte är ense om vad som är rätt

vad är viktigast anser DU - Vad checkar du av först när du kollar din egen prestation eller andras

Vad måste vara på plats först för att det skall handla om ridning - inte åka häst?

Vad saknar du mest hos de ekipage eller dina egns pass som du tycker är sämst?

Inget rätt eller fel, vi har ju redan konstaterat att vi är olika

Så kom igen :bump:

vad är första nyckeln till God Ridning för dig

Tack för att du svarar på ursprungsfrågan

Som jag glömt :o vid det här laget

Här är ursprungsfrågan och skall jag vara helt ärlig så förstår jag inte den överhuvudtaget nu efter trådens gång.

Vad skall vi utgå ifrån egentligen ?

För mig kan det ju inte ens handla om ridning om inte hästen är någorlunda i balans och någorlunda liksidig. Allt annat är bara en transportsträcka till detta så att man kan börja arbeta.

Så frågan vad som måste vara på plats först innan det kan handla om ridning är just det, i balans och någorlunda liksidig, finns inte det kommer du aldrig vidare. Inte på riktigt iallafall.

Jag håller med dej och förstår vad du menar. Tycker att du förklarar väldigt begripligt.

Delvis KL
OCh det är det jag menar också, som är grunden, vilket frågades efter. Sen kommer antydningar att man inte förstår nånting om balans, på en högre nivå:grin: Men det frågades inte efter. Grundförutsättningar är precis det du skriver (som jag fetstilade) Inte mer komplicerat än så i ord.

Hästen i sej själv kan ha en mycket bra balans i sin egen kropp, även om den inte är byggd som Gp-häst, .... Men ryttare, sadel och dess egen styrka påverkar hästens balans när ryttaren sitter på. Gröna unghästar kan ha mycket olika lätt eller svårt att bära upp ryttaren i början, med styrkan får den lättare.

Sen skeva hästar som har problem i kroppen av olika slag som gör det svårt för dem det är ju en helt annan sak, det handlar väl egentligen mera om att reda ut orsakerna till dessa problem och hamnar i en annan diskussion. :confused: Det är väl få hästar som i sej själva från början är totalt obalanserade så att det skulle vålla allvarliga problem i ridningen, (eller i hagen), eller har så allmänt svårt för sej att det kräver en massa specialvarianter:confused: Då ska man kanske börja i en annan ände.

Tack! :bow:
Började undra om jag var ännu luddigare än vanligt.

***Knapplån***

Skärpning! Jag har just rensat i dagens inlägg och tagit bort en hel del som hamnat långt ifrån ursprungsfrågan och blivit en "håller med dig"-tråd eller "förstår precis vad du menar"-tråd.

Håll er till ämnet i fortsättningen, tack. Medhåll kan ni ta via PM och inte i tråden.

ärligt så är det länge sedan denna tråd startades och den stack väl iväg rätt fort - på sida 1 ung...

Tråden "rida på en hand" började väl rätt snart handla om stångridning, och där menade vissa att det inte gick att få hästen att arbeta korrekt på stång, medan andra sa joho

och sedan insåg jag att alla begrepp användes lite hur som hellst, att jag la in andra saker i "upp med manken" än vissa andra etc

och då tänkte jag att diskussionen blir ju lite meningslös om alla lägger sin helt privata tolkning av olka begrepp. Så därför tänkte jag börja i en annan ände

Jag ville i alla fall något annat än det här ställningskriget på tre fronter som alltid blir

Jag ville komma bort från orden, flosklerna, kriget, och diskutera ridning, inte för att det gick så bra, och jag dessutom undrar vad gör jag här :confused: :D

men jag fick i alla fall en tankeställare varför det ser så annorlunda ut, och lite ord att sätta på saker

någon? Scata! skrev tillräckligt fram och och tillräckligt långsamt för rätt arbete

och då har jag ord på varför jag inte tycker det funkar med stång, för de kommer inte tillräckligt fram, liksom en ryttare i obalans inte kommer tillräckligt långsamt efter som den inte hittar den gemensamma balansen.

jag behöver andra männsikor för att kunna sätta ord på saker, och förstå saker

KL

Jag tycker om man bortser från det kroniska käbblet så ger det mig mycket att höra andra sätta ord på sin ridupplevelse :laugh:

Hur man tänker runt det hela

jag börjar inse att ordet balans rymmer många dimensioner

Kulan ser jag mest som en lateral balans och den kan man ju syssla med utan att ha longitudal balans. Men jag är här för intellektuell stumulans. :crazy:
jag gillar att klura på saker :D

Så ni vill jag diskutera, eller snarare höra andras tankar om;

Hur gör du för att uppnå longitudal balans?

hur gör du för att uppnå lateral?

och hur gör du för att uppnå mental balans? (kom tillbaka Sombre!!!)

helt egoistiskt vill jag bara höra tankar för input och lite hjärngympa

och därför så vill jag helst inte att ni kritiserar varandras tankar, så alla orkar dela med sig som vill

Senast ändrad:

Vad menar du med longitudinell o lateral balans?
Mental balans, ryttarens? hästens? eller båda?

longitudal = flytta vikten från framben till bakben

lateral =flytta vikt mellan respektive benpar. jacko brukar beskriva det som att hennes balanskula ligger i högerbogen ( när det händer) då måste den ju mer mot vä bogen ( här ser man vad bra det är att sno begrepp av andra :D )

(frågan är också jättebra för mig - jag måste tänka :D ) Visserligen så gör man ju lite båda samtidigt men jag tror att jag tror att man måste ha lateral först. Jo det tror jag nog :laugh:

Mental balans - hästens

jag rider inte Dressyr om jag är ur balans - så det klarar jag nog inte att fundera kring

Nej, jag tränar inte heller om jag är ur balans av någon anledning. Men däremot kan man ju tänka sig mental träning, vilket nog de flesta är i behov av. Hur tränar man sig själv mentalt för att uppnå (sina egna) "stordåd"? Fast det hör kanske hemma i en annan tråd.

I övrigt vet jag inte om jag hänger med på din fråga. Kan bara säga som förut, jag utgår från en takt o ett tempo där min häst slappnar av o bär sig själv. När vi hittat det läget kan vi öka kraven o kräva alltmer tryck i bakbenen. Och detta genom att rida mycket övergångar o halvhalter, plus så klart alla vanliga grundövnignar så som volter, åttvolter, serpentiner, skänkelvikningar. Min häst suger i sig beröm som en svamp, hon blir verkligen lycklig när jag talar om för henne hur duktig hon är. Så det gör jag ofta, vilket gör att hon är på gott humör o gärna tar i lite till (hon är för övrigt en väldigt samarbetsvillig häst). För övrigt försöker jag bibehålla balansen genom att inte klanta mig alltför mycket, försöker hela tiden tänka på hur jag sitter, att iiinte vika midjan, att inte spana in hästens öron (men det är verkligen en ovana som är svår att bli av med, lyckas hålla upp huvudet men blicken är lik f-t på öronen). Helt enkelt försöka störa hästen så lite som möjligt. Då hon är väldigt känslig så fungerar hon som min läromästare trots sin orutin.
Och, sist men inte minst, så älskar jag min häst!

Kan du inte starta en ny tråd om detta?
Det blir så roddigt om det börjar välla i svar från den tidigare diskussionen :crazy:

Sen ska jag också klura ett tag på min kammare på vad jag har/gör....;)

lateral =flytta vikt mellan respektive benpar. jacko brukar beskriva det som att hennes balanskula ligger i högerbogen ( när det händer) då måste den ju mer mot vä bogen ( här ser man vad bra det är att sno begrepp av andra :D )

(frågan är också jättebra för mig - jag måste tänka :D ) Visserligen så gör man ju lite båda samtidigt men jag tror att jag tror att man måste ha lateral först. Jo det tror jag nog :laugh:

Mental balans - hästens

jag rider inte Dressyr om jag är ur balans - så det klarar jag nog inte att fundera kring

Jag sitter inte och tänker på longitudal och lateral när jag rider om jag skall vara helt ärlig....

Jag har ett väl utarbetat system i ridningen, en röd tråd och följer jag den så fungerar det och händer av sig självt kan man säga genom de övningar och rörelser jag använder mig av. Jag utgår då självklart ifrån vad jag tidigare skrev en häst i någorlunda bra balans och någorlunda liksidig. Jag har 100% fokus på hästens hjärna och hästens hjärna blir då tillgänglig därför hatar folk att rida tillsammans med mig för jag svarar aldrig på tilltal när jag rider eftersom man då måste släppa fokus på hästens hjärna och den kommunikationen. Jag har aldrig fattat det här babblandet som folk ägnar sig åt på hästryggen = noll koll på hästen :confused:
Är jag på dåligt humör så undviker jag att rida dressyr pga detta och rider ut istället.

Jag sitter inte och tänker på longitudal och lateral när jag rider om jag skall vara helt ärlig....

Jag har ett väl utarbetat system i ridningen, en röd tråd och följer jag den så fungerar det och händer av sig självt kan man säga genom de övningar och rörelser jag använder mig av. Jag utgår då självklart ifrån vad jag tidigare skrev en häst i någorlunda bra balans och någorlunda liksidig. Jag har 100% fokus på hästens hjärna och hästens hjärna blir då tillgänglig därför hatar folk att rida tillsammans med mig för jag svarar aldrig på tilltal när jag rider eftersom man då måste släppa fokus på hästens hjärna och den kommunikationen. Jag har aldrig fattat det här babblandet som folk ägnar sig åt på hästryggen = noll koll på hästen :confused:
Är jag på dåligt humör så undviker jag att rida dressyr pga detta och rider ut istället.

Skriver under på varje ord. Sen vill jag kombinera detta svar med Solis. Mental balans hos hästen kommer genom att ge hästen glädje genom att beröma och vara närvarande med den, och tala om för den att den är duktig. Föder en häst som går över lik för att få vara duktig! Min är väldigt nöjd med sig själv och det är jag stolt över att jag lyckats bevara och stärka hos honom alla de år han funnits hos mig !:love: Eget självförtroende och arbetsglädje hos hästen river de flesta murar!:bow:

jag vill göra ett litet tillägg till det där att inte rida dressyr om man är ur mental balans. I många år var jag likadan. Sen har jag jobbat mycket med mig själv och funnit sån glädje i arbetet med hästen att jag nu på senare år faktiskt lyckats hitta en liten mellan definition som också fungerar. Om jag är på ett mellanläge, gränsat till att vara ur mental balans, så kan jag numera faktiskt sätta mig upp och rida ett dressyrpass, - som blir helt underbart och sätter mig tillbaks i mental balans, och som blir positivt även för hästen. I detta mellanläge har jag förmågan att ta ro och finna frid och fokus och därmed avslappning just i dressyr arbetet, och då blir kvittot faktiskt ibland tillochmed bättre än en "normal" dag just för att jag hänger mig åt stunden med hästen och vårt arbete så totalt, att hjärnan vilar från allt annat och den mentala obalansen trillar tillbaks i balans några minuter inpå passet.

Jag är väldigt glad för den förmågan.

Jag ville komma bort från orden, flosklerna, kriget, och diskutera ridning, inte för att det gick så bra, och jag dessutom undrar vad gör jag här :confused: :D
:bow:
tycker om att du är här och vänder och vrider på saker. Fortsätt med det! :laugh:

Jag tycker om man bortser från det kroniska käbblet så ger det mig mycket att höra andra sätta ord på sin ridupplevelse :laugh:
Hur man tänker runt det hela
Mig med...

Det är ju så svårt att stolpa upp hur jag rider - för det är ju inte så linjärt som det blir skrivet i text. Ett ridpass är ju så komplext med alla små saker som tas i tu med under tiden som passet går. Men genrellt kan jag ju skriva mitt tänk.
Hur gör du för att uppnå longitudal balans?
Först måste jag rida så att jag får honom med mig, med nosen fram och en vilja att samarbeta. Det kan bli några varv rodeo först - men sen brukar det släppa. Jag är ganska enveten med att alltid i alla lägen bibehålla en trevlig kontakt med bettet - han har haft jättesvårt med tränsbettet tidigare så där ligger mycket fokus. Det är lixom inte gratis här.

När jag sen rider jobbar jag mycket med att känna bakbenen och med hjälp av dem flytta framdelen åt olika håll. Genom att ständigt förändra "bollen" åt höger och vänster, t ex på en volt, så får jag min häst uppmärksam på mig. Jag tänker inte att han ska bära på inner bak, utan mer skjuta på med ytterbak för att vända/flytta. Görs i både skritt och trav.
Det kanske inte ser så mycket ut för ögat, men det känns - vi når till varandra och vi förstår varandra. Genom att helatiden jobba med att hålla framdelen framför bakdelen så blir han mer och mer van vid att gå på det viset och det blir även lättare att förhindra att bogar flyter ut när vi rider på andra ställen än banan. Att bogar åker lite hit och dit händer iofs ganska ofta - han är ung och tycker han själv kan bestämma vart vi ska, och då kan riktningarna bli åt helt olika håll. När våra hjärnor är synkade är det fantastiskt - men när han har ADHD/koncetrationssvårigheter så är det riktigt svårt. Så, för att uppnå longitudal balans kräver vi lugn och ro runt omkring.
hur gör du för att uppnå lateral?
Hmm... Jag jobbar mycket med att använda mitt överliv till detta, fast nu när jag tänker mer så blir det ju faktiskt hela kroppen. Jag kollar av halvhalterna/tempoväxlingar först (när vi har våra hjärnor ihop) genom att sätta liiiite tryck i stigbygeln framåt och liiite vinkla bak axlarna och lixom suga upp kraften upåt. Oftast börjar jag detta på spåret på vårat "speciella ställe" i öppnatänk. Då fattar han vad det är vi övar på. Det svåra här tycker jag inte är att samla, utan snarare att fortfarande behålla bogarna rätt i samlingen. Jag brukar nöja mig när han lyssnar till min tanke - viktförändringen. Då går jag vidare. När jag har halvhalterna tar jag upp arbetet med 'fina traven' genom samma övnining fast påbyggd - vilket alltså då blir skritt-kortare skritt-diagonalskirtt/tramp-kortare skritt-skritt. När han lyssnar på mig där och inte hittar på själv låter jag honom gå upp till traven - och bara ta så många steg som jag vill.
och hur gör du för att uppnå mental balans?
Oj, va svårt. Jag fokuserar. Äter mat så att jag inte är hungrig. Ser till att vara lugn i kroppen. Jag vill inte vara trött eller stressad. Eller jag kanske har missförstått. Mental balans mellan mig o hästen får jag genom att variera arbete med avslappning. Mellan varje 'övning' så jobbar vi på att få till påskjutet (fram/ned kanske det kan kallas). Genom påskjutet får jag reda på om vi gjort rätt eller inte. Har jag inte något påskjut efter en övning så har det inte blivit helt bra. Det tycker jag ger oss mental balans. Jobb - belöning - jobb - belöning.

Senast ändrad:

Mental balans - hästens

Vem sitter och tänker i dom termerna? :cool: Det blir återigen onödigt krånglande.
Dessutom hänger det ihop. Det går inte att få verklig balans på ena hållet utan det andra. Hur skulle det gå till? De rörelser man rider bidrar till att få båda, eftersom även det ena ger det andra, om man verkligen får hästen att arbeta mer liksidigt genom dem. Jag ser kulan som inte bara mellan bogarna f ö.

Det här ingår i varje ridpass.

Mental balans hos hästen kommer när den fokuserar på arbetet och det kommer genom att den får arbeta, jag behöver skärpa mej ytterligare att bli som fio där, att fokusera 100 procent på hästens hjärna, för det är vad som behövs och som jag gör vid hantering när det handlar om att tex lastträna hästar eller göra annat som de lär sej och där man behöver 100 rocent fokus.

I ridning är jag sämre på det och tackar fio för påminnelsen Vi är så få att man ofta är ensam och pladdra är inte ett alternativ men man kan fladdra i tankarna och tappa fokus utan att pladdra:cool:

Jag ska bli en otillgänglig person när jag rider jag också:bow:

Annars får hästen oftast mental balans av mej, faktiskt, att jag pratar och berömmer och "visar vägen" det gäller i alla sammanhang och det har kommit alltmer med åren som vi har känt varandra.

Jag rider helst inte dressyr när jag är trött och på dåligt humör, men å andra sidan har jag en veckoplanering som jag helst vill följa, så ibland gör jag det ändå men har då låga ambitioner.

man behöver ju inte tänka på det medvetet för att hantera det.

KL
jag tror Jacko har mycket skoj att tillföra om detta, ser också fram emot att scata tänkt färdigt, och tar gärna mer input, Tackar Kockie

Egentligen är det ju inga konstigheter jag frågar efter

hur gör du för att flytta tyngdpunkten i sidled tex inför sidvärströrelser - och särskilt i saxen så måste man ju kunna det. jag rider inte galoppsaxar men travsaxar är kul.
På en ren nybörjarnivå så handlar det om enkla saker som ombyte av volt. I alla lägen måset tyngdpunkten i sidled hanteras

Flytta tyngpunkten bakåt måste man ju tex inför en galoppfattning och skola eller whatever, det är ju det som halvhalten är till för, men HUR - vad tänker du på - vad checkar du av - det var sådant jag täkte på

och då i en böjning - hur hanterar man det om ena bogen sticker iväg - och när man är i sluta och hästen tippar framåt och den tappar kvalitet - hur löser man det där och då???

Jag tycker Kockie har svarat på detta rent generellt

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 795
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 896
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 023
Senast: cassiopeja
·
Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 623
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar