sparkig häst!

J

Julia_Darlington

Jag undrar om det är någon som har en häst som försöker sparka i vissa situationer?

Min häst har vissa perioder han försöker sparka, ibland för att verkligen träffa mig och ibland för att bara varna och kicka ijämte. En gång sparkade han mig när jag stod utanför hagen i mellan trådarna.

Nu har de varit lite bättre den senate tiden och han verkar bara göra det när han har överenergi. Men det är svårt när man är rädd för att bli sparkad och göra något åt det. Och vad ska man göra åt det??

Någon som kan ge mig tips?? Skulle verkligen behöva er hjälp!:bow:

Sv: sparkig häst!

Är du säker på att han verkligen sparkar för att träffa dig? Jag har varit nära att bli träffad ett par gånger men då har hästarna sparkat efter bromsar.

Hur gammal är hästen? Om han har överskottsenergi behöver hästen kanske ridas mer eller få lite mindre kraftfoder (om den nu får något)

Man får väl inte försvara sig hur som helst mot ett antal hundra kilo häst bara för att han tycker att det är lattjo att sparkas!

Häng med i hans lattjo!

Pröva genast
ESAGONHWGNPWS-F-EWYHEF-KMASMEACSAP

(Extremely Skilled And Gentle Original Native Hästmanskap Which Guarantees No Problems What So-F-Ever With Your Horse Ever F-King More And Send Me A Cheque Straight Away Please)

oprovocerat sparkande="kok stryk":devil:

Fy, det låter hemskt... jag tror inte att en häst sparkar helt oprovocerat... ta hjälp av någon duktig Nhtränare som är bra på att läsa av hästar, som kan hjälpa dig att förstå varför hästen gör som den gör.. hästen visar säkert sitt missnöje på något annat sätt innan den sparkar som vi missar (rynka på munnen ex).Ofta är det något som vi gör som hästen ser på annat sätt än va vi menar. den kanske inte uppskattar att bli gosad med t ex, eller nåt annat som har med hanteringen att göra.. Inte sparkar hästar varandra helt utan anledning?

Lycka till :laugh:

/alexandra

Om din häst sparkar åt dig så talar han om för dig att du ska hålla dig på avstånd. Jobba på ledarskapet!

oprovocerat sparkande="kok stryk":devil:

:bow: :bow: :bow:

Håller med. Skulle en häst sparka en annan häst som är högre i rang vilket du SKALL vara skulle den snabbt få veta att detta inte är ett önskvärt beteende med antagligen en spark tillbaks eller bet i rumpan kanske ;)

Jag lackade ur en gång på min häst (då unghäst) hela tiden skulle bitas, spelade ingen roll vad man gjorde. En dag högg jag honom i halsen och bet tillbaka. Det hjälpte i några dagar iaf :grin:

Och det finns hästar som sparkar efter människor. :cool:

Njae, jag köper inte riktigt det iaf.. som om en hund skulle bitas utan anledning.. Kanske mer att hästen tycker illa om dig pga något som du gjort/gör eller att den tycker att den har rätt att göra så av någon anledning... Den kanske brukar flytta på dig eller nåt sånt i vanliga fall o så lyssnar du inte den gången o då tycker hästen att du förtjänar en spark?! fast det e ju klart lättare att bara tycka att hästen är dum & helt enkelt bara slå tillbaks?! ;)

är man på andra sidan staketet och blir sparkad är det oprovocerat.
sparkar de efter flugor är det en helt annorlunda slags spark, och träffas man då är det ett rent misstag.
Häst som vänder upp baken och slår........då jävlar.

ingen häst har någonsin rätt att göra så...dummaste jag hört. inte kontstigt att det finns så många ouppfostrade hästar i stallarna. Blir du sparkad ska man givetvis skicka hästen på (helst nh)träning, analysera ditt och datt, ge den en puss på mulen och en skopa havre...herre min skapare..

Senast ändrad:

Håller helt med. Sparkas och bitas när det är meningen straffas med en ordentlig snyting.

va fel det kan bli när man skriver här... SJÄLVKLART är det inte ok att en häst sparkar! Det enda som jag ville ha sagt är att jag tror att det finns en bakomliggande orsak till att hästen gör det från början... Om min häst hade sparkat efter mig så hade jag såklart smällt till henne, eftersom det aldrig får förekomma! Men jag hade nog börjat fundera på varför hon sparkar efter mig... Men det kanske bara är jag som tänker så, vad vet jag?

Ha en trevlig kväll!
:banana:
( btw så ger jag varken min häst pussar på nosen eller mutor! )

delvis knapp

Själv har jag aldrig åstadkommit något positivt med att slå en häst, man behöver inte hävda sig genom våld. Genom våld vinner man inte ledarskap bara misstro enligt min mening. Man snackar inte hästspråk bara för man besvarar med samma mynt. Detta är vad jag tror, det kan givetvis vara fel.

Sen har den enda riktigt överjävliga hästen (högg/sparkade folk höger och vänster, kastade sig halvvägs ut i stallgången för att klippa folk som kom för nära) jag varit i kontakt med svarat bra på att helt enkelt bara bli flyttad, bortmotad och morrad lite åt, helt enkelt kräva att hästen respekterar ditt "space". Hästen och jag kom väldigt bra överrens och jag daskade aldrig ens till hästen, han stod gärna och kelade jättelänge och kliade ivrigt tillbaka ochnog fan var det inget problem att kratsa hovarna eller borsta svansen heller.

Hästen var en ledarhäst och hade väl inte helt lätt att ge upp den rollen antar jag, men han svarade inte alls bra på när folk mötte hans attacker med direkt våld, han började bara ogilla dem. Och nästa gång var det samma visa igen. Jag kan tom anse det vara direkt farligt att möta hårt med hårt i hanterandet av en sådan häst.

Jag är ett stort fan av Klaus Hempfling kan tilläggas, läs hans böcker TS om du inte redan gjort det. Tex "Dansa med hästar".

Hur gammal är hästen? föl, unghäst eller vuxen?

kl*

det är ju stor skillnad på beteendet runt sparkarna om de är lattjo eller hot/ menade att skada.
håller med tidigare att det behövs nog en drastisk reaktion från din sida när han gör något.
när han får överskotts energi känner han väl sig antagligen så upp-pumpad att han vill testa och klättra på rang stegen.

Om din häst sparkar åt dig så talar han om för dig att du ska hålla dig på avstånd. Jobba på ledarskapet!

Håller helt med!!! :bow:

Självklart kan hästar sparka "på vilje".. antagligen vill inte hästen ha dig nära.
Om hästen gjorde så mot en annan ranghög och dominant häst hade dom troligtvis börjat slåss. Men inte vill man som människa va den andra hästen då? :S
Det som funkar i längden är psykologi och en bra relation, snarare än styrka. För om hästen på nått sätt tycker illa om dig gillar den ju inte dig mer om du slår på den.. Tänk alltid på "varför" hästen gör som den gör, och hur du kan lösa det långsiktigt.
och för säkerhetens skull, gå aldrig nära hästens bakben utan att läsa av den och kolla så det är okej med den. ;)

Senast ändrad:

är det bara i hagen som hästen sparkar?
är den rädd,osäker eller dominant?

Hur är hästen att hantera?

kl.

Tror inte att "kok stryk" menas att du står och spöar upp hästen utan
snarare att du visar att nu är det tamefan nog på ett sätt hästen förstår.

Det är ju inte meningen att du ska ta en tugga av han (:D)
men att du nyper till lite med tänderna dör han inte av.
Hur tror du att en häst som är högre i rang än din skulle reagera om din häst började sparka den?

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 026
Senast: Sel
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 898
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 021
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 785
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar