sparkig häst!

Sv: sparkig häst!

Blir du sparkad ska man givetvis skicka hästen på (helst nh)träning, analysera ditt och datt, ge den en puss på mulen och en skopa havre...herre min skapare..
älgen, du glömde att man ska kolla så hästen inte har ont någonstans;)

Det kvittar om hästen är rädd, osäker eller dominant, den ska inte sparka efter människor. Gör den det ska den ha en smäll förstärkt med ett ordentligt rytande, för att tala om att det här accepteras inte. Under förutsättning att sparken inte har träffat så illa att människan blivit skadad, naturligtvis. Den som just fått knäskålen krossad är inte upplagt för hästfostran just då.

Sedan kan man ta itu med att analysera och fostra. Samt träna upp sitt kunnande i hästspråk. Som någon sa tidigare varnar hästar oftast innan sparken kommer, hinner man ser det kan det räcka med en tillsägelse (röst) för att hästen ska komma på bättre tankar.

Däremot rekommenderar jag inte att bita en häst. Man får hårstrån mellan framtänderna som är ett :devil: att få bort.

Lite OT: För trettio år sedan fick jag höra att jag var alldeles för mesig. Numera att jag är hård...Själv tycker jag att jag har blivit mjukare, ju mer erfarenhet jag fått. :laugh:

Njae, jag köper inte riktigt det iaf.. som om en hund skulle bitas utan anledning.. Kanske mer att hästen tycker illa om dig pga något som du gjort/gör eller att den tycker att den har rätt att göra så av någon anledning... Den kanske brukar flytta på dig eller nåt sånt i vanliga fall o så lyssnar du inte den gången o då tycker hästen att du förtjänar en spark?! fast det e ju klart lättare att bara tycka att hästen är dum & helt enkelt bara slå tillbaks?! ;)

Jag är hästens ledare, jag bestämmer vart jag ska stå...

Håller med älgen i övrigt!

//Domino_s

Grejen är ju den, att om man ska bestraffa hästen så måste man göra det på rätt sätt, annars finns risken att problemet blir ännu större!

Har man inte tillräcklgi kunskap för att veta hur och när man ska tillrättavisa så ska man ta hjälp av en person med större kunskap som kan lotsa en på vägen dit.

Hästar är inte bara "farliga" pga att folk daltar, de är även farliga för att folk behandlar dem felaktigt.

Jag anser också att en spark/bett/stegring (saker som kan bli farliga och är direkt hotande mot människan) ska tillrättavisas oavsett anledning till att hästen gör det, men tyvärr kan ju hästen bli mkt mkt värre om man gör det fel, som sagt.
Man måste även ha kunskap att läsa av situationen så man inte bestraffar på ett felaktigt sätt.
Det är inte bara att slå med pisken på alla hästar, utan alla hästar är olika och situationer är olika, därför är det viktigt att man i ts fall tar hjälp då ts inte har den kunskapen.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 026
Senast: Sel
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 892
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 021
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 785
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar