Sparade pengar.

Sv: Sparade pengar.

Tänkandet bakom det är en annan planet för mig

Samma sak här.

Därför har jag svårt att överhuvudtaget förstå vad tex Gabbi skriver - jag kan inte tolka det som annat än att folk på buke skickar gabbi pm med önskan om tips på utbildningar eller investeringstips och min haka ligger fortfarande kvar på bordet.

På vilket sätt vrider jag till det till extremt i att det inte är vanligt?

Att jag nämnde faktorer som triss eller postkodslotterivinst var en replik på din post där du la in spekulationsvinst efter banklån på 80' till en 18-åring. Jag tror att jag var den med mest jordnära scenario där.

Det är inte spekulation, det är matematik som vilken investering som helst. En viss risk, visst, men det finns en viss risk i att ha en anställning också.
På vilket sätt är det jag säger inte jordnära? Du verkar ha en rejält cementerad uppfattning om att pengar är något svårt att få, min uppfattning och erfarenhet är annorlunda helt enkelt.

Men om pengar var lätt att få - tror du verkligen inte att fler skulle ha väldigt gott om pengar då?

Edit: det slår mig att om jag hade en 18-åring som ville investera 80K för att tjäna pengar så skulle jag inte tycka att det var en kul idé. Jag skulle inte hindra hen, kanske inte ens invända - men för mig låter det inte som något som 18-åringar ska behöva pyssla med. Jag är som sagt från en annan värld.

Om min 19-åring ringde och sa att nu vill hon gå till banken och låna 80' så att hon tillsammans med 20' av egna undanlagda medel kan göra en investering i fastighet eller värdepapper så skulle jag tappa fotfästet en aning i tillvaron. Och jag vet inte om jag skulle hämta mig ens. :o

Samma sak här.

Därför har jag svårt att överhuvudtaget förstå vad tex Gabbi skriver - jag kan inte tolka det som annat än att folk på buke skickar gabbi pm med önskan om tips på utbildningar eller investeringstips och min haka ligger fortfarande kvar på bordet.

Ja, det gör en del. Däremot skulle jag aldrig ge rena tips i stil med, köp 1000 Eniroaktier. Dels kan jag för lite för det och dels är det ett beslut som var och en måste fatta utifrån de kunskaper denne besitter och de mål den har. Jag kan bidra med min syn på det hela, min inställning, böcker som är trevliga att läsa, personer som är kul att känna. Varför hamnar din haka i backen för det?

På vilket sätt är det jag säger inte jordnära? Du verkar ha en rejält cementerad uppfattning om att pengar är något svårt att få, min uppfattning och erfarenhet är annorlunda helt enkelt.

Jag vet bara att pengar är något de allra flesta av oss måste lägga lite arbete bakom för att ha. Det är inget man 'får' i normalfall. I så fall vore världens fattigdom löst, eller hur?

Men om pengar var lätt att få - tror du verkligen inte att fler skulle ha väldigt gott om pengar då?

Nej, det är den här tråden ett levande bevis på. De flesta vill ju överhuvudtaget inte öppna sig det minsta för ett annat sätt att tänka. De flesta verkar fullt bekväma i och nöjda med att gå till sina jobb, få en lön och matcha sina utgifter mot denna, ibland strax över.

Den här diskussionen motsvarar; Tror du verkligen man kan vinna Tour de France? Ja, det tror jag. Jag har vänner som gjort det.

Tror jag det är enkelt? Nej. Tror jag vem som helst kommer att göra det. Nej.
Tror jag att vem som helst är beredd att lägga ner engagemanget och tiden som krävs. Nej. Men om rätt vän frågar mig, tror du att jag kan vinna Tour de France, så kanske, bara kanske, jag svarar JA.

Jag vet bara att pengar är något de allra flesta av oss måste lägga lite arbete bakom för att ha. Det är inget man 'får' i normalfall. I så fall vore världens fattigdom löst, eller hur?

Absolut måste man lägga arbete bakom. Jag tror bara vi definierar arbete på olika sätt i det här fallet.

Om min 19-åring ringde och sa att nu vill hon gå till banken och låna 80' så att hon tillsammans med 20' av egna undanlagda medel kan göra en investering i fastighet eller värdepapper så skulle jag tappa fotfästet en aning i tillvaron. Och jag vet inte om jag skulle hämta mig ens. :o

Om en nittonåring lånade motsvarande summa för att köpa en bil tror jag det däremot är ganska vanligt. Inte så många tappar hakan över det, trots att det garanterat är en förlustaffär.

Om en nittonåring lånade motsvarande summa för att köpa en bil tror jag det däremot är ganska vanligt. Inte så många tappar hakan över det, trots att det garanterat är en förlustaffär.

Ett billån är inget investeringslån, ändå gör du jämförelsen som om det vore relevant. Nä, vet du vad - du och jag talar inte samma språk överhuvudtaget idag för jag förstår inte var du vill komma i diskussionen alls, mer än att du vill tala om att alla har fel och att du har vänner som vunnit tour de france. Typ.

Nja, jag tror snarare att om man alltid varit trygg med pengar, då kan man alltid gambla lite. Som de där familjerna som Petruska beskrev, de som i generationer varit vana vid att nya pengar sitter på kontot varje 25:e - och rätt mycket nya pengar också. Jag tror att det handlar om den tryggheten, snarare än att vara öppen för att andra sätt att tänka.

Fast jag är också rätt skadad efter att i ett par månader ha haft sånt här i mitt fb-flöde:

En låg mammapenning där pengarna endast räcker till hyra och räkningar….så ser den ekonomiska situationen ut för denna ensamstående mamma. Dottern är endast ett år och välling samt blöjor börjar att ta slut. Extra tufft att inte ha mat på bordet nu när julen närmar sig.

Familjen behöver hjälp med:
- Matkasse
- Barnmatsburkar 1år+
- Blöjor stl 5, ( gärna up & go, Libero då andra blöjor ger utslag)
- Välling God Natt välling 6 månader

För henne tror jag inte att det handlar om att vara öppen för andra sätt att tänka. Och jag ser ungefär tio sådana om dagen i flödet.

Nej, du och jag talar nog inte samma språk. Jag vill inte tala om att jag har vänner som vunnit Tour de France för att någon ska tycka att jag är ball. Barnslig och lite elak kommentar av dig istället för att hålla diskussionen på en högre nivå. Jag talar om att det går att uppnå saker. Att jag valde just cykel är för att det är en viktig jämförelse för MIG.

Ja, i min värld är det en relevant jämförelse med att det anses vanligt och normalt att en 18-åring lånar 80.000 till att köpa en bil medans det är så häpnadsväckande konstigt att jag påstår att samma 18-åring skulle kunna investera pengarna istället, att jag får utstå massa hack om hur konstig och världsfrånvänd jag är.

Men det ÄR ju konstigt! (Och det här är inget hack...)

Att en 18-åring skulle låna pengar för att spekulera med - vilket det ju faktiskt handlar om - det vore ju helt vettlöst!

(Min haka slog just i golvet;))

mer än att du vill tala om att alla har fel .

Inte heller handlar det om att alla har fel. Om alla är helt nöjda med hur de har det och inte vill ändra något så spiller jag ingen tid på det, men jag måste väl ha lika stor rätt att berätta om hur jag ser min framtid, som du har att berätta om hur du ser din? Eller får man bara prata om pension om man gör det i negativa termer?

Men det ÄR ju konstigt! (Och det här är inget hack...)

Att en 18-åring skulle låna pengar för att spekulera med - vilket det ju faktiskt handlar om - det vore ju helt vettlöst!

(Min haka slog just i golvet;))

Ja, det är lite ovanligt. Men det finns många exempel. Sedan tror jag stenhårt på att man blir lite som ett tvärsnitt av de man umgås mest med. Ens närmaste omvärld blir normen, så för att förändra sin egen norm kan man behöva utöka sin bekantskapskrets. Jag söker avsiktligt upp sådana personer som gör sådant jag skulle vilja göra. Jag ställer frågor, ser deras inlägg på facebook, inspireras av det de gör, hur de tänker, träffar dem över en lunch om de har tid, och sakta förändras min norm.

Fast vad menar du med "spekulera"?! Som exempel nämnde Gabbi att man t ex kunde köpa en liten jordbruksmaskin och hyra ut. Det är alltså något som kan ge intäkter. Borde ju i de flesta fall vara väldigt mycket bättre än att låna motsvarande summa till en bil - som man ju VET endast kommer att sjunka i värde! (Dock kan ju bilen vara en förutsättning för att man ska få ett jobb och då är det ju en annan sak.)

Fast jag är också rätt skadad efter att i ett par månader ha haft sånt här i mitt fb-flöde:

.

Jag har också en massa sånt i mitt flöde. Men jag ser inte hur det motsäger min grundtanke. Hade det inte för denna mamma varit gudasänt med en stabilare ekonomi?

Ja, det tror jag iofs också. Men det är också jäkligt viktigt att inte tappa kontakten med motsatsen - alltså de som har det som den där mamman jag tog som exempel. Att inte tro att världen bara består av folk som har det lika bra, eller bättre, än jag själv. Och att inse att det inte alltid lika fria val bakom ens ekonomiska situation - det är de som har som också har valfrihet.

Att det går att uppnå saker fattar väl även jag. Men det FÖRUTSÄTTER vissa saker, som inte alla har eller kan ta del av. Jag säger inte att det är omöjligt att ha ett sjusiffrit sparbelopp på banken som trettioåring, jag säger att det inte är så vanligt. Hur många gånger ska jag vara dagens eko om det? Och du fortsätter ändå att säga att jovisst går det. Jo, jag fattar det.

Jag har också en massa sånt i mitt flöde. Men jag ser inte hur det motsäger min grundtanke. Hade det inte för denna mamma varit gudasänt med en stabilare ekonomi?

Jo. Men frågan är hur hon skulle få det. Man kan inte stoppa ner i halsen på folk att det är ju synd att de inte lånade 80 papp att investera/spekulera med som 18-åringar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 919
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 615
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka