Sparade pengar.

Sv: Sparade pengar.

Och det i sig är ju en lustig summa eftersom den inte tar hänsyn till vad man har för summa i månadslön, bara att det är en månadslön. X antal månaders kostnader hade varit ett smartare sätt att räkna.

Självklart är det lite beroende på boendeform och omkostnader i övrigt men finns det verkligen någon bank som tycker att en månadslön på sparkontot räcker som någon form av generell hållning?

Jag har varit på möten med två banker den senaste veckan och båda sa minst tre månadslöner i lättillgängliga pengar var en bra måttstock. Nu tycker väl inte jag att man kan säga något så generellt, men den kändes iaf mer som ett mer rimligt generellt svar.

Jag var inne på handelsbankens huvudkontor vid kungsträdgården häromveckan där det satt lappar vid alla kassor, där det står något i stil med 'Visste du att man rekommenderar att man ska ha minst en månadslön innestående på kontot " Jag är osäker på exakt formulering, men samma lappar sitter vid kassorna på samma bank i min stad också. När jag googlade nu hittade jag inget stöd för just dessa lappar men denna artikel då:
http://www.avenyn.se/sa-maxar-du-din-ekonomi/
– Varje privatperson bör ha minst två månadslöner sparade som en buffert, säger Magnus Olsson, licensierad placeringsrådgivare på Handelsbanken Avenyn.

I samma text sägs även:
– Vill man spara så ska man spara till något framöver, inte spara för sparandets skull. Om man planerar att köpa hus eller något inom två år, så ska man inte vara på aktiemarknaden.

Keep 'em rolling alltså. Låt inte pengarna bara stå för att man kan.

Fast att ha något "innestående på kontot" tolkar iaf inte jag som hela ens sparande. Två månadslöner i buffert verkar rekommendationen vara när jag googlar. SHB och SEB var det som sa tre till oss men ok!

Men Att banker pratar om två-tre månadslöner som buffert har ju inte med att göra att de inte tycker att man ska ha ert större kapital. Utan att man inte bör ha mer än så som buffert på ett lättillgängligt konto eftersom det ger alldeles för dålig avkastning.

Jag håller med om att man inte ska spara enbart för sparandets skull. Men jag har samtidigt svårt att se framför mig att inte ha något behov av sparade pengar än en månadslön. Att man klarar sig på det är ju en annan sak. :)

Om man inte har planer för sina pengar just nu och sparar i stället för att kasta dom i sjön gör man fel?
Känns som att många automatiskt tror att man inte unnar sig något bara för att man har sparat på banken.

Senast ändrad:

Om man inte har planer för sina pengar just nu och sparar i stället för att kasta dom i sjön gör man fel?

Nej absolut inte. Om man tror sig ha ett behov av sparade pengar längre fram ska man såklart spara. Det skaväldigt mycket till enligt mig för att inte ha något behov av sparade pengar. Det handlar ju mer om att ha dem rätt placerade så att de inte bara ligger på ett sparkonto med obefintlig ränta.

Jag vet inte om jag har behov av dom senare men som jag lever nu blir det pengar över. Jag är inte alls kunnig på placeringar och vill inte förlora pengar som jag har jobbat för. Har ett konto med något bättre ränta. Jag är nöjd så.

Så du tycker att 'innestående på kontot' ett helt eget tillstånd alltså? Inte nog med att vi har termer som 'kvarstående på kontot/saldo", eller "sparande" eller "buffert" - nu är "innestående på kontot" en slags depå man ska ha också? ;)

Tankarna är kring flera inlägg/skrivare här;
Ang bankernas rekommendation kring just månadslön och ej kostnader är nog att de bygger på att människor (förhoppningsvis) anpassar sina kostnader/utgifter efter sin månadslön.

En buffert (innestående/saldo/kvarstående på konto) ser jag som något man tar av vid oförutsedda utgifter eller minskad inkomst någon månad, detta påverkar ej ens sparande (t.ex värdepapper eller konto med bra ränta vid tidsbundet)då det är mer långsiktigt för att längre fram kunna köpa "den/det där". Här kan ju riktiga överskottspengar hamna som MarieJ nämner.

Mycket sparade pengar i mina ögon är om man har kanske sin årslön, möjlighet att leva på samma sätt som nu utan ny inkomst i ett år. Gäller såklart inte om man också planerar köpa hus eller annat avvikande.

Så du tycker att 'innestående på kontot' ett helt eget tillstånd alltså? Inte nog med att vi har termer som 'kvarstående på kontot/saldo", eller "sparande" eller "buffert" - nu är "innestående på kontot" en slags depå man ska ha också? ;)

Eh nej givetvis är "innestående på kontot" och en buffert samma sak. Jag använde uttrycket eftersom det var ett citat.

Däremot betyder det inte att om banken säger att du bör ha två månadslöner "innestående på kontot/"i lättillgänglig buffert" vad de rekommenderar att du totalt ska ha sparat och att allt annat är överflödigt. Utan det handlar ju om att lättillgängliga pengar ger dålig avkastning.

Tankarna är kring flera inlägg/skrivare här;
Ang bankernas rekommendation kring just månadslön och ej kostnader är nog att de bygger på att människor (förhoppningsvis) anpassar sina kostnader/utgifter efter sin månadslön.

En buffert (innestående/saldo/kvarstående på konto) ser jag som något man tar av vid oförutsedda utgifter eller minskad inkomst någon månad, detta påverkar ej ens sparande (t.ex värdepapper eller konto med bra ränta vid tidsbundet)då det är mer långsiktigt för att längre fram kunna köpa "den/det där". Här kan ju riktiga överskottspengar hamna som MarieJ nämner.

Mycket sparade pengar i mina ögon är om man har kanske sin årslön, möjlighet att leva på samma sätt som nu utan ny inkomst i ett år. Gäller såklart inte om man också planerar köpa hus eller annat avvikande.

Det låter jättelogiskt, jätteförståndigt och jättebra. Men jag troooooor, att det är en verklighet få lever i att kunna ha medel att portionera upp i olika tillstånd. Många har tyvärr samma sak som jag själv personligen har, pengar som studsar in och ut från ett löpande lönekonto helt enkelt, och inget annat utöver det. :(

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 919
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 613
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka