Sparade pengar.

Sv: Sparade pengar.

Jo. Men frågan är hur hon skulle få det. Man kan inte stoppa ner i halsen på folk att det är ju synd att de inte lånade 80 papp att investera/spekulera med som 18-åringar.

Ja, man balanserar på en fin tråd där det är lätt att såra någon eller att upplevas som om man hackar på någon. Samtidigt är det heller inte en långsiktig lösning att ge mamman en matkasse. En fin gest, ja, men inte en långsiktig lösning. En by som saknar vattenförsörjning behöver en brunn mer än en halvliter vatten i flaska.

Om min 19-åring ringde och sa att nu vill hon gå till banken och låna 80' så att hon tillsammans med 20' av egna undanlagda medel kan göra en investering i fastighet eller värdepapper så skulle jag tappa fotfästet en aning i tillvaron. Och jag vet inte om jag skulle hämta mig ens. :o

Om en nittonåring lånade motsvarande summa för att köpa en bil tror jag det däremot är ganska vanligt. Inte så många tappar hakan över det, trots att det garanterat är en förlustaffär.

Jag skulle se rätt negativt på båda.

Sen skulle mina funderingar runtom så klart vara olika, eftersom affärerna är olika.

Om den nittonåring jag faktiskt har haft, skulle ha gjort något sådant, skulle jag bli duktigt omskakad. Det skulle betyda att jag hade sett rejält fel på snart sagt varje punkt och sånt är ju alltid lite jobbigt.

Det där tror jag är en helt genial förklaring till olikheter i synen på pengar!

Tacka min mamma! :)

Hon förklarade ungefär det där för mig en gång för många år sedan, då jag hade pratat om hur jobbigt och konstigt det är med människor som vill göra affärer av allting. Sådana som inte kan låna ut ett ändå ledigt hus ett par dagar, som tar betalt om någon bekant lånar deras hästtransport ett par timmar, och liknande.

Inte exakt samma sak som att spara för sämre tider, men en tydlig skillnad i sättet att se på pengar. Är pengar något som kommer om man bara gör som vanligt, eller kräver det att man tänker på dem hela tiden.

Min erfarenhet är då att jag slipper tänka särskilt mycket på dem, och det är jag glad över.

Jag skulle se rätt negativt på båda.

Sen skulle mina funderingar runtom så klart vara olika, eftersom affärerna är olika.

Om den nittonåring jag faktiskt har haft, skulle ha gjort något sådant, skulle jag bli duktigt omskakad. Det skulle betyda att jag hade sett rejält fel på snart sagt varje punkt och sånt är ju alltid lite jobbigt.

Fast varför då? När jag var 19 år lånade jag ca 70' till en bil. Det är ju snart 20 år sen. Jag tycker inte det var märkligt, det tyckte ingen i min närhet?

Jag tycker Gabbis jämförelse med att köpa bil jf med att investera pengar var väldigt intressant. Själv hade jag aldrig kunnat tänka mig att som 19-åring låna pengar till att få dem att växa, jag tvekade inte många sekunder för att köpa bilen. Och det är ju som du säger en garanterad förlust!

(jag sålde den för övrigt för 15', vill jag minnas, knappt fem år senare)

Ja, man balanserar på en fin tråd där det är lätt att såra någon eller att upplevas som om man hackar på någon. Samtidigt är det heller inte en långsiktig lösning att ge mamman en matkasse. En fin gest, ja, men inte en långsiktig lösning. En by som saknar vattenförsörjning behöver en brunn mer än en halvliter vatten i flaska.

Det gör den definitivt. Men om alternativet är att mamman inte kan ge sitt barn mat, eller att byn törstar ihjäl - då är punktinsatsen betydligt mer än en fin gest. Ur mottagarens perspektiv är den livsnödvändig.

För mig skulle det vara oerhört främmande med en tonåring som gjorde sådana affärer. Helt enkelt. Överdrivet.

Jag kan nog inte förklara varför särskilt mycket bättre än att du förklarade varför det inte var märkligt genom att åberopa din närhet. I min närhet har jag mycket sällan sett något liknande. Bilar är inte en så central del av livet kring mig, tror jag.

Fast det är lite OT. Min enda poäng var att det inte just är 80 pix att spekulera för som är konstigt för mig när det handlar om en tonåring, utan att sätta sprätt på 80 pix överhuvudtaget.

Jag förstår att det nog beror på umgänge och en massa andra saker. Fast - tonåring, en nittonåring är faktiskt myndig och har rösträtt. Själv hade jag fast jobb, visserligen med ganska dålig lön men jag minns att jag levde ganska gott på den tiden. Egentligen minst lika bra som nu. Faktum är att det var först ifjol som jag ansåg mig ha råd att låna pengar till en bil igen ;).

Det gör den definitivt. Men om alternativet är att mamman inte kan ge sitt barn mat, eller att byn törstar ihjäl - då är punktinsatsen betydligt mer än en fin gest. Ur mottagarens perspektiv är den livsnödvändig.

Absolut, och inget i min livsfilosofi talar emot att mamman i fråga behöver och ska få hjälp, och jag skulle inte börja berätta för henne vad hon borde gjort för 10 år sedan heller. Däremot, om hon såg ett behov av att göra annorlunda i framtiden kanske jag kunde ha något tips. Det bästa tillfället att plantera ett träd är för tjugo år sedan. Det näst bästa är nu.

Fast det är lite OT. Min enda poäng var att det inte just är 80 pix att spekulera för som är konstigt för mig när det handlar om en tonåring, utan att sätta sprätt på 80 pix överhuvudtaget.

Just eftersom de är investerade är de inte "satta sprätt på". De är bytta mot något av värde som genererar pengar. Ett hus tex.

Sant! Men hon kanske inte har större möjligheter idag att plantera ett träd än hon hade för 20 år sedan.

Jo, jag tänkte lite på det det när jag hade skrivit det och förstod att du skulle hugga på det.

Den eventuella skillnaden påverkar hursomhelst inte mitt resonemang.

Ingetdera är något jag skulle uppmuntra en nittonåring till.

Fast vad innebär det att sätta sprätt på pengar?

Jag vet flera i den åldern som jobbat stenhårt i ett år eller två och sparat allting de kunnat för att åka jorden runt under ett år.

Jag vet också flera som lagt det som handpenning på en bostad. Eller köpt bil. Eller vad det nu än må vara.

Att en 19-åring skulle spendera 80.000:- ser jag absolut inte som någonting konstigt, de måste ju också leva liksom.

Sen är det klart att det beror på vart man bor. För någon som bor i mindre centrala delar av landet är det nödvändigt att ha en fungerande bil ifall man vill ta sig till och från jobbet. För oss som bor i storstaden är det inte värre än att man kan åka kollektivt överallt man ska. I storstaden betalar man istället dubbelt så mycket i stallhyra som de gör i mindre centrala delar av Sverige.....så hur man spenderar pengar i olika delar av landet varierar ju väldigt.

Jag tror att vi av diskussionerna efter min fråga om det ens är möjligt att spara ihop en miljon tills man är 30-35 kan sluta oss till att det är möjligt. Men inte rimligt, eller vanligt. Alls.

Så då kanske 300-400 k är mycket? Om man är en familj med tex två barn, det är väl rimligt i den åldern?

Hur mycket har medelfamiljen sparat eg?

Men jag förstår uppriktigt inte. Det stör mig inte, det är dina pengar och du gör precis vad du vill med dem, men jag undrar uppriktigt - varför är det intressant att tala om? Är det negativt eller positivt att du 'bränt' pengar? Termen 'bränt' tyder ju på att du gjort 'onödiga' inköp, eller?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 919
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 615
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat