Sparade pengar.

Sv: Sparade pengar.

Fast nu diskuterar vi två olika utgångslägen, du pratar om möjlighet, jag säger att det inte är vanligt. Jag säger också att det visst är en möjlighet, men med förbehåll. Och vidare anser jag ng att denna 18-årings möjligheter att fortsätta spara dessa belopp upp till sjusiffrigt vid trettio är under normalomständigheter en utopi. Det förutsätter vissa faktorer som inte är vanliga på något sätt, meeeen dock möjliga.

Och så gjorde du tillägg på din post, där du la in ett lånebelopp och ekonomisk spekulation eller placering med vinstavkastning som är investerbar. Vi kan i det läget också lägga till faktorn vinnande trisslott, eller postkodlotterietvinst. Då är ju allt möjligt förstås.

Senast ändrad:

Jag sparar, i hopp om att kunna få en rejäl summa (=trygghet) på banken. Tyvärr hittar jag inte sällan sådant som jag bara måste köpa. :D

Det vore skönt att kunna göra slag i saken och bygga den där bastun. Bara ta pengarna från banken och sätta igång. Uthuset behöver underhållas och det vore skönt att bara ringa en byggfirma och säga varsågod.

Fast om man sparar för att kunna bygga en bastu, så handlar det väl snarare om en lite mer planerad och strukturerad form av konsumtion, än att köpa mindre saker mer löpande. Jag tycker inte att det ena är mer legitimt än det andra, utan rätt jämförbart.

Och när man har byggt bastun måste man ju börja om med sparandet igen.

Sen blir det ju vanligtvis billigare att spara först och bygga sen, jämfört med att ta lån, men fortfarande handlar det inte om ett sparande som kan ge trygghet vid ekonomiska kriser.

För att känna trygghet inför kommande kriser, tänker jag mig nog att de sociala försäkringssystemen, möjligen kompletterade med privat försäkring i dessa tider av försämrade trygghetssystem, känns mer realistiskt än att jag ska spara ihop så jag klarar mig.

Med bibehållen livsstil är jag (och min häst) så pass dyr i drift att jag egentligen inte känner att sparande är realistiskt för att klara oss över nämnvärda kriser.

Jag skulle säga att större delen av de pengar jag gör av med varje månad, är att betrakta som lyxkonsumtion (jag bor onödigt stort och onödigt centralt, jag har häst, jag har bil, jag äter ofta ute osv). Men jag ser inte att sparande och sparsamt liv utan lyx, skulle vara bättre

Säg att du köper något för 100.000 där du själv pytsar in 20.000 och lånar resten. Denna vad det nu kan vara för något ger dig efter att räntorna är betalda och inkomsten skattad, 10.000 varje år.

Nu hoppar jag in sent i tråden men - är det alltså någon form av värdepapper det handlar om?

Isåfall tror jag att det finns ett enormt klassperspektiv i den här frågan. Jag har svårt att föreställa mig familjer som skolar in 18-åringar i ett sådant tänkande - om det inte är extremt välbeställda familjer.

För min personliga del tycker jag inte ens att det låter eftersträvansvärt. Men så kommer jag också från en generation - och en uppväxt - där ungarna inte fick pengar insatt på bankkonton från späd ålder eller bidrag till fondsparandet varje födelsedag. Det fanns inte utrymme till det.

Och dessutom, att låna 80 000 till värdepappersköp?
hur många 20åringar (elelr 30åringar) kan göra så bra affärer att det blir en plusaffär varje år?

och ska man köpa en bostad krävs det mer än 20 000. Men om Gabbi har nåt bra tips vill jag gärna höra, det låter toppen om man kan göra en sån förtjänst på sån liten insats :)

Och så gjorde du tillägg på din post, där du la in ett lånebelopp och ekonomisk spekulation eller placering med vinstavkastning som är investerbar. Vi kan i det läget också lägga till faktorn vinnande trisslott, eller postkodlotterietvinst. Då är ju allt möjligt förstås.

Nej, det ena kan du kontrollera, det andra inte.

Nu hoppar jag in sent i tråden men - är det alltså någon form av värdepapper det handlar om?

.

Nej det behöver inte vara, men det kan vara. Det kan också vara en läskmaskin, en liten jordbrukspryl som hyrs ut, en transportvagn för slädhundar, hårda väskor för cykeltransporter som hyrs ut, en liten stuga vid en sjö mm. Bara fantasin sätter gränser.

Hur mycket pengar har man på banken när man är 30-35 år om man har mycket pengar? Jag fattar att man tycker olika men det är just därför jag frågar. Jag tycker att jag har rätt mycket pengar men tror inte att folk tror att det är såpass och jag vill inte skryta om pengar. Men den största delen har jag sparat själv så jag är rätt nöjd. Men det kanske låter lite drygt i bland när jag säger att pengar är inget problem. Sen stör det mig lite att folk "dömer" min ekonomi efter tex bil. Men det är ju därför jag har pengar på banken för att jag inte har någon glädje av att köra en nyare bil.
Eller om man pratar resor. Jag har inget intresse av det och är dessutom rädd för att prova att flyga. Då tror folk automatisk att jag inte har råd att resa. För har man råd så reser man.
Om ngn får reda på vad jag har så får jag ofta kommentarer om att på banken gör dom mig inte lycklig. Jag vill absolut inte upplevas som dryg men jag kastar inte pengarna i sjön för att ngn tycker att jag har för mycket av dom.

För min och makens egen del (som är i den efterfrågade åldern) vill vi ha lagom mycket pengar i buffert, för vår del är lagom 3 månadslöner var. Denna buffert ska då gå till att t.ex köpa en ny bil, renovera huset, materiella investeringar av olika de slag (underhåll av bilen, inköp till hushållet mm), resor och annat smått och gott. Den bufferten ger mig möjlighet att köpa och göra i princip det jag har lust med, utan att behöva bry mig om passande tidpunkt. Jag ser ingen poäng med att sitta med mer pengar än så på banken (alldeles för dålig investering), och kommer nog aldrig sitta på ett sjusiffrigt belopp, även om jag kunde, så är bufferten orörd investeras ev. överskott maximalt, i dagsläget företrädesvis i oss själva på något sätt, t.ex extra amortering av huslån. Uttag ur bufferten leder dock självklart till att bufferten i första hand återställs.

Och dessutom, att låna 80 000 till värdepappersköp?
hur många 20åringar (elelr 30åringar) kan göra så bra affärer att det blir en plusaffär varje år?

och ska man köpa en bostad krävs det mer än 20 000. Men om Gabbi har nåt bra tips vill jag gärna höra, det låter toppen om man kan göra en sån förtjänst på sån liten insats :)

Jag har många bra tips, och de som är genuint intresserade, dvs inte bara av ett "tips" utan av vad hela livsstilen innebär och vill ha förslag på utbildningar osv, de brukar höra av sig i pm med info om sin egen ambition, sin kunskap, sina styrkor och svagheter mm.

Nej, det ena kan du kontrollera, det andra inte.

Att låna 80' vid 18 års ålder för ekonomisk spekulation är nog definitivt ett extremfall. Fortfarande. Om vi ska kunna hålla en realistisk diskussion måste vi utgå från samma utgångsläge.

Jag kan tänka mig att lyckosamma bostadsaffärer i så fall är en vanligare anledning till att man har stora belopp på sparkontot i ganska unga år. Jag köpte själv min första bostadsrätt som 18-åring och lånade till varenda krona. Den var nytillverkad och kostade bara 16000 och jag sålde den ett par år senare för fyra gånger så mycket, köpte en annan bostadsrätt för pengarna som jag sedan tjänade ytterligare en bra slant på när jag sålde den ett par år senare.

Fast i och för sig är det nog inte så vanligt att man låter sådana pengar ligga på sparkontot, det är nog troligare att man fortsätter placera dom i boende. Men pengarna finns ju ändå där.

Ok, då förstår jag. Men jag är nog på honungs linje där, helt klart... Det är extremfall - och för mig, extremfall i välbeställda familjer.

Det finns folk som använder mer pengar än de har.

Det sistnämnda är det jag inte förstår. När man handlar( icke livsnödvändiga saker) fast pengarna inte finns.

Min make ar precis sa dar :meh: man blir lite less nar det forstor for ens egen ekonomi :crazy: Speciellt nar jag i borjan av manaden nar vi satt och betalade rakningarna, an en gang sa till honom att han behövde ta ut pengarna till pendel-bensin sa att det finns (jag som just nu inte har ett jobb, har fatt radda honom med bensin pengar varje manad. Men nu har jag helt slut pa spar pengar :o). Han fick slut pa pengar den 8:e den har manaden.....

Karln ar 34 ar gammal.

Nu borjar jag en tjanst i Januari, men det innebar en flytt utomlands for mig, och ett stort lyft for min ekonomi och förhoppningsvis varan gemensamma ekonomi. Karln blir dock lamnad ensam med att skota ekonomin har hemma. Jag kanner lite latt panik....

Maste for ovrigt saga att jag tycker hela traden ar valdigt intressant, med valdigt manga bra vinklar (och bra tips fran folk).

Men hjälp,se till att inget som finns i ditt namn blir hans ansvar. Aldrig i livet hade jag velat riskera betalningsanmärkningar på grund av någon annan.

Att låna 80' vid 18 års ålder för ekonomisk spekulation är nog definitivt ett extremfall. Fortfarande. Om vi ska kunna hålla en realistisk diskussion måste vi utgå från samma utgångsläge.

Fast du vrider det ju till sitt mest extrema också. Frågan jag svarar på var om man kunde få ihop en miljon tills man var ca 30-35. Då behöver man ju nödvändigtvis inte göra allting på sin 18-års dag. Bara man gör det innan man är 35 har man ju klarat just det "målet."

Fast nu diskuterar vi två olika utgångslägen, du pratar om möjlighet, jag säger att det inte är vanligt..

Jag uppfattade frågan som om huruvida det gick, inte om det var många som gjorde det?
Självklart vet jag att det inte är så vanligt.

På vilket sätt vrider jag till det till extremt i att det inte är vanligt?

Att jag nämnde faktorer som triss eller postkodslotterivinst var en replik på din post där du la in spekulationsvinst efter banklån på 80' till en 18-åring. Jag tror att jag var den med mest jordnära scenario där.

Ok, då förstår jag. Men jag är nog på honungs linje där, helt klart... Det är extremfall - och för mig, extremfall i välbeställda familjer.

Ja, beroende på nivå på spar-/investeringsprojektet, så kommer det ju till sist att handla om klart välbeställda familjer.

Men jag tror också att det är lite kulturellt betingat på sätt som inte enbart har med hur mycket pengar man har att göra.

Har man ett antal hyfsat välutbildade och hyfsat välavlönade (men inte rika) generationer bakom sig, är det nog ganska vanligt att man i familjen har ett ganska litet intresse för pengar och investeringar. Man är helt enkelt väldigt van vid att det kommer en välförtjänt lön i slutet av månaden, och man behöver inte leva eller tänka som om varje intjänad krona är den sista eller som att nöden kommer att börja nafsa en i nacken så fort man släpper kontrollen på investeringarna.

Vet man att man kan försörja sig, och att man kan ha trevligt medan man gör det, så kommer ju hela saken i ett helt annat ljus.

Har man ett antal hyfsat välutbildade och hyfsat välavlönade (men inte rika) generationer bakom sig, är det nog ganska vanligt att man i familjen har ett ganska litet intresse för pengar och investeringar. Man är helt enkelt väldigt van vid att det kommer en välförtjänt lön i slutet av månaden, och man behöver inte leva eller tänka som om varje intjänad krona är den sista eller som att nöden kommer att börja nafsa en i nacken så fort man släpper kontrollen på investeringarna.

Vet man att man kan försörja sig, och att man kan ha trevligt medan man gör det, så kommer ju hela saken i ett helt annat ljus.

Det där tror jag är en helt genial förklaring till olikheter i synen på pengar!

jag har tvingat han att satta en automatisk overforing till varat servicekonto (i mitt namn) varje manad, och den summan ligger med en 1000kr over vad som brukar komma ut for att ha iaf en lite buffert. Det ar bra att dem viktiga grejerna star under mina konton sa att jag vet att det skots ordentligt. Det tacker alla lan och dem rakningar som kommer i mitt namn (elen och forsakringar t.ex. pellets till pannan far han faktist klura ut sjalv hur man bade betalar och hamtar....nagon gang ska han val bli tvingad att vaxa upp). Bilen kommer skrivas over pa min far, den kommer bli avstalld i mitten av Januari. Han har haft tid i over 1,5 ar allra minst att laga en av dem billigare pendlingsbilarna som star hemma hos min far, men det hander inte sa mycket.

Jag vill definitivt inte ha betalningsanmarkningar pga någon annan :yuck: Jag har jobbat aktivt for att losa problemen jag haft med min ekonomi efter en valdigt dyr masters utbildning i England med lan och hoga rantor som skulle betalas av till tre stallen (nu ihopbuntat till ETT lan med valdigt lag ranta som betalas av valdigt snabbt).

Han har gatt i traning for allt möjligt dem senaste tva manaderna, han borjar bli riktigt bra pa att t.ex. tomma kattladan varje dag utan påminnelse ;) sa det gar ju framat iaf.....

(Nu kanske det later lite hart att han betalar alla lopande kostnader, men dealen ar att jag sparar ihop till renoveringar och skickar over det i klump och summan borde bli likvärdig - jag ar mycket battre pa att leva billigt an han och jag raknar med att mest sitta pa kontoret och jobba arslet av mig :D)

Självklart är det så. Men det som fick mig att fundera var det där om 18-åringen som kunde göra sig en rejäl hacka på att investera. Tänkandet bakom det är en annan planet för mig:o

Edit: det slår mig att om jag hade en 18-åring som ville investera 80K för att tjäna pengar så skulle jag inte tycka att det var en kul idé. Jag skulle inte hindra hen, kanske inte ens invända - men för mig låter det inte som något som 18-åringar ska behöva pyssla med. Jag är som sagt från en annan värld.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 919
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 615
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka