Sparade pengar.

Sv: Sparade pengar.

Det svarar inte på frågan - när är pengar ett problem för dig? När det är 'bara' sexsiffrigt? Femsiffrigt? Om kontot är tomt? Skulle du kunna leva ur hand, med et ekande tomt sparkonto?

Hur mycket pengar har man på banken när man är 30-35 år om man har mycket pengar? Jag fattar att man tycker olika men det är just därför jag frågar. Jag tycker att jag har rätt mycket pengar men tror inte att folk tror att det är såpass och jag vill inte skryta om pengar. Men den största delen har jag sparat själv så jag är rätt nöjd. Men det kanske låter lite drygt i bland när jag säger att pengar är inget problem. Sen stör det mig lite att folk "dömer" min ekonomi efter tex bil. Men det är ju därför jag har pengar på banken för att jag inte har någon glädje av att köra en nyare bil.
Eller om man pratar resor. Jag har inget intresse av det och är dessutom rädd för att prova att flyga. Då tror folk automatisk att jag inte har råd att resa. För har man råd så reser man.
Om ngn får reda på vad jag har så får jag ofta kommentarer om att på banken gör dom mig inte lycklig. Jag vill absolut inte upplevas som dryg men jag kastar inte pengarna i sjön för att ngn tycker att jag har för mycket av dom.

Både ovanstående och din tråd om kläder ger intryck av att det är väldigt viktigt för dig vad folk tycker om dig. Hur mycket pengar du har på banken och vad du väljer att göra med dem har väl ingen annan med att göra?

Jag fattade nog inte vad du menade. Man klarar ju oftast det man måste men för att känna mig trygg behöver jag pengar som räcker om bilen behöver lagas tex eller om jag skulle bli sjukskriven och det skulle krångla så jag blev utan lön en månad eller så.

Jag vill inte framstå som för mer. Det stämmer. Jag vill heller inte bli utan tillfrågan om olika saker för att folk inte tror att jag har råd.
Jag vill bara inte tas för varken mer eller mindre än vad jag är.

Och angående min tråd om kläder förstår jag inte. Jag har alltid klätt mig efter eget tycke och smak.

Jag fattade nog inte vad du menade. Man klarar ju oftast det man måste men för att känna mig trygg behöver jag pengar som räcker om bilen behöver lagas tex eller om jag skulle bli sjukskriven och det skulle krångla så jag blev utan lön en månad eller så.

En månadslön på banken alltså. Det är en summa som också ekonomer och banker rekommenderar alla att ha som buffert.

Och såvida du inte har ett sjusiffrigt belopp i månadslön, så kan vi ju kanske konstatera att när du redan har en dubbel månadslön stående på kontot, så har du mycket. Och vad du har idag är jättemycket. Och det var väl vad du ville ha svar på.

Bara av nyfikenhet; Varför investerar du inte dina pengar? Eller delar av dem? Det finns hur mycket som helst i denna värld som skulle kunna förränta dina pengar. Du skulle kunna avsätta en viss procent av avkastningen till välgörande ändamål. Det är vad jag skulle göra om jag hade dina pengar.

Jag vet vad jag tycker. Att jag har gott ställt men inte är rik. Har inget sjusiffrigt-belopp! Jag var mer intresserad av vad andra har för mått och det har jag fått svar på.
Jag är inte ett dugg intresserad av att investera.

Ok, my bad, jag fattade det som att du hade ett sjusiffrigt belopp i sparade pengar.
Men har jag missförstått tråden helt nu, inte är det svaret på din fråga, att det är sjusiffrigt som är gällande nivå för vad som är 'mycket' och siffror under det...typ normalt? För i så fall ska jag slå huvudet i väggen ett par gånger, snyta mig och tja...då kan jag lika gärna sätta mig ned och bara ge upp!

Jag ville bara veta vad folk tycker. Någon tycker att det är bra att ha en månadslön, någon hundra tusen, någon en miljon. Så det finns inte ETT svar.

Ja, här på buke pratar väl folk lite mer om sin ekonomi än annars. Jag blir förvånad över hur mycket folk sparar. För mig verkar det ofta som att man avstår från väldigt mycket som jag inte vill avstå från, bara för att kunna spara. Vad det där sparandet ska vara till för, är ofta lite oklart.

Jag sparar, i hopp om att kunna få en rejäl summa (=trygghet) på banken. Tyvärr hittar jag inte sällan sådant som jag bara måste köpa. :D

Det vore skönt att kunna göra slag i saken och bygga den där bastun. Bara ta pengarna från banken och sätta igång. Uthuset behöver underhållas och det vore skönt att bara ringa en byggfirma och säga varsågod.

Men skulle jag inte ha någon extrautgift, skulle jag låta bli någon extravagans så skulle jag lätt kunna stoppa 10' på banken varje månad.

Lite handlar det ändå om att kunna använda den där summan. Med sparade pengar kan jag göra spontana saker utan att spara ihop till det. Mitt sparande har ett mål.
Och det ÄR tryggt att ha så mycket pengar undanlagda att jag kan klara några månader helt utan inkomst, eller klara ett år eller två utan jobb.

Hur spar man som vanlig arbetstagare ihop en miljon (sjusiffrigt) till dess man är 30-35?

Är sjusiffrigt kriteriet för att det skall vara mycket pengar?

Var tvungen att räkna lite på det. Säg att man utbildar sig så att man är färdig till cirka 25 års ålder. För att ha tjänat ihop en miljon tills dess att man är 30 behöver man då spara ca 16 700/månad. Har man en väldigt hög lön redan från början, och inte har någon dyr hobby, familj eller bil så är det nog görtbart. Ska du ha sparat ihop samma siffra tills du är 35 så behöver du "bara" spara 8300 kr/månad. Dock brukar ju de flesta redan ha börjat bilda familj, skaffa bil och hus innan den åldern så då har man nog börjat dra på sig många dyra utgifter.

Börjar man jobba direkt efter gymnasiet gäller samma sak, 8300 kr/månad för att få ihop en miljon innan 30. För att samla ihop pengarna tills man fyller 35 behöver man spara 5500 kr/månad.

Dessa siffror förutsätter ju att man faktiskt aldrig lever upp de sparade pengarna, varken för bil, bostad eller för att resa. Tror det är ganska ovanligt.

Sedan finns det ju en del som sparar ihop pengar genom att köpa aktier, men det är lite annorlunda än "rent" sparande tycker jag.

Senast ändrad:

Men du måste ju räkna med räntor. Det gör enorm skillnad att spara och få ränta på pengarna jämfört med att bara stoppa dem i madrassen.

18-åringen som sparar 8300 i månaden har inte en miljon när denne är 30, utan 1627000 om denne haft en genomsnittlig ränta på 5%.

Sparar samma person likadant i ytterligare tio år blir summan 3900000.

(har ej räknat med skatt här eftersom det är exempel och inte framgår exakt hur sparandet sker)

Jag kom precis på det, kom in och skulle rätta mig själv ang räntan. Men bra att det redan hade uppmärksammats... Med tanke på räntorna så blir ju summan man behöver spara per månad något mindre. Sedan bör man kanske räkna in inflation o.s.v. också.

18-åringen som sparar 8300 i månaden har inte en miljon när denne är 30, utan 1627000 om denne haft en genomsnittlig ränta på 5%.

Men är det överhuvudtaget realistiskt att en artonåring har den inkomsten att sparandet kan vara så stort? Jag skulle nog vilja säga att det är extremfall och att det förutsätter om det ens existerar såna exempel, en förmögenhet i botten dvs välpyntat föräldrabo.

Om man bor hemma och inte har några större utgifter är det görbart som 19-åring. Jag fick väl ut en 12-15000 i månaden på den tiden, betalade inget hemma och hade egentligen inga större utgifter förutom hästarna. Dock brände jag alla pengarna.
Idag önskar jag att jag hade sparat iaf hälften av det jag brände.

Ja, det är möjligt kanske för en högst begränsad tid, men att denna välbeställda yngling skulle ha den möjligheten att kunna spara dessa belopp upp till 30-årsåldern utan att vara ett extremfall? Inte så troligt va? Jag tycker överhuvudtaget att en 18-19 åring med de inkomsterna och som hemmaboende utan att behöva betala för sig (och dessutom med HÄSTAR) är en företeelse som inte är vanlig på något sätt. De finns säkert, meneeee...tja.

Nu måste ju inte summan vara 8300 konstant utan kan såklart vara lägre i början för att sedan ökas på, men visst tycker jag att det borde vara möjligt för en 18- åring att spara liknande summor. Jag gjorde det, men sen reste jag upp allt några ggr om året.

Ja, det är möjligt kanske för en högst begränsad tid, men att denna välbeställda yngling skulle ha den möjligheten att kunna spara dessa belopp upp till 30-årsåldern utan att vara ett extremfall? Inte så troligt va? Jag tycker överhuvudtaget att en 18-19 åring med de inkomsterna och som hemmaboende utan att behöva betala för sig (och dessutom med HÄSTAR) är en företeelse som inte är vanlig på något sätt. De finns säkert, meneeee...tja.

Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag kan inte se varför det skulle vara så omöjligt. Vad många tycks missa, och så även du, är ju att det inte är ett gnatande sparande in på konto hela tiden utan bara i början, så fort du har köpt din första tillgång så hjälper ju den till. Säg att du köper något för 100.000 där du själv pytsar in 20.000 och lånar resten. Denna vad det nu kan vara för något ger dig efter att räntorna är betalda och inkomsten skattad, 10.000 varje år. Då har du ju den boosten i ryggen i ditt "sparande" och snart kanske du köper en till och då har du 20.000 in utan att du behöver avstå häst eller resor eller vad man nu annars gillar att lägga pengarna på.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 919
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 615
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka