Sparade pengar.

Sv: Sparade pengar.

Skulle också säga sjusiffrigt vid 30-35 års ålder. Sedan är tyvärr inte några miljoner så mycket pengar i dagsläget, köper man ett hus eller en lägenhet (t.ex. i Stockholm) är 6 miljoner borta i ett nafs. Visserligen är det dock inte så många som kan betala ett sådant hus helt kontant, så den delen är ju bra, men sedan är då pengarna slut.

Hur spar man som vanlig arbetstagare ihop en miljon (sjusiffrigt) till dess man är 30-35?

Är sjusiffrigt kriteriet för att det skall vara mycket pengar?

Jag håller med dig. Men "här" får jag känslan av att folk tycker ett par löner är mycket pengar och i förhållande till det har jag mycket pengar.

Jag skulle nog säga att ett par 100' är väldigt mycket pengar att ha sparade i rena pengar. Men de flesta i den åldern som bor här har ju hus, bilar, barn så då är det ju inte konstigt om man kanske inte har de summorna på kontot.
Nu är jag inte i den åldern än, men om jag inte haft hästar som intresse så hade jag lätt kunnat komma upp i riktigt höga summor....

Jag tycker inte att det är fel att ha mycket pengar på kontot. Man gör väl det man vill med sina egna pengar?
Tänk om två tre år så kanske du får ett dyrt intresse eller blir intresserad av att resa, då kan du ju göra precis vad du vill!

Jag tycker du verkar ha ett sunt förhållande till pengar. Jag har heller aldrig förstått varför man måste köpa nya saker (byta ut de man har) hela tiden bara för att.

Hur spar man som vanlig arbetstagare ihop en miljon (sjusiffrigt) till dess man är 30-35?

Det är väl knappast någon omöjlighet om man har ett okej jobb och bor i hyreslägenhet.

Hade inte jag lagt mina pengar på hästar, katter, resor, bilar, hus och för mycket godis :p så hade jag varit på god väg upp mot den summan och hade definitivt haft den som 35 åring.

Är sjusiffrigt kriteriet för att det skall vara mycket pengar?

Det är inte särskilt svårt att få ihop en miljon. Låga utgifter är i mina ögon den stora nyckeln. Utan hus, utan barn, även kanske utan bil, så går det rätt fort.

Nu ska jag och sambon visserligen köpa hus, men om vi inte hade gjort det så hade både han och jag lyckats med det innan 35 utan någon jätteuppoffring, och nej, jag tjänar inte särskilt bra heller. Vi har bil, inga barn.

Som varande en som lever ur hand, dvs inte har något alls på banken och som tycker det är obegripligt att folk har kvar pengar på lönekontot när nästa lön dimper in, så skulle jag säga att pengar på banken överhuvudtaget är stort i min bok. Men för den delen innebär det inte att det är negativt på något sätt - tvärtom, det sporrar att veta att det faktiskt är möjligt att ha en växande ekonomi. Jag hyser största beundran för de som har den möjligheten att ha den tryggheten. Däremot kan jag tycka det är beklagligt när människor lever ett fattigt liv ("jag har inte råd..") men med medel på kontot som de inte rör bara för att det är en snuttefilt att ha en tickande pengahög på banken.

Jag håller med dig. Men "här" får jag känslan av att folk tycker ett par löner är mycket pengar och i förhållande till det har jag mycket pengar.

Förstår absolut vad du menar! Har upptäckt mer och mer att många personer runt omkring sparar väldigt lite, ofta räcker lönen knappt till månaden ut. Detta oavsett ålder på personen. När man då är annorlunda, blir det stora kontraster och är man duktig med sitt sparande växer det ju, och klyftorna till de som inte sparar alls blir ännu större.

Men ja, alla är vi ju olika. Många älskar shopping, eller i alla fall gör av med väldigt mycket pengar på det - då blir det svårt att spara.

Ja, här på buke pratar väl folk lite mer om sin ekonomi än annars. Jag blir förvånad över hur mycket folk sparar. För mig verkar det ofta som att man avstår från väldigt mycket som jag inte vill avstå från, bara för att kunna spara. Vad det där sparandet ska vara till för, är ofta lite oklart.

Men ja, alla är vi ju olika. Många älskar shopping, eller i alla fall gör av med väldigt mycket pengar på det - då blir det svårt att spara.

Fast shopping eller (o)ekonomisk förlustelse är verkligen inte det enda skälet till att det finns människor som inte har möjlighet att spara pengar.

Fast shopping eller (o)ekonomisk förlustelse är verkligen inte det enda skälet till att det finns människor som inte har möjlighet att spara pengar.

Nä, absolut inte! Många har inte möjligheten p.g.a. sjukdom, tillfälliga jobb, arbetslöshet, skulder från förr osv. Så tolka mig absolut inte fel. För många är det ett dunderjobb att bara gå runt varje månad. När man ligger där får man sätta målen efter den situationen som råder då, förhoppningsvis blir det en dag bättre!

Men när folk jobbar heltid, med högre lön än vad jag har och knappt går runt, då handlar det nog många gånger om prioriteringar.

Jag har verkligen ingen som helst koll på andra människors privatekonomi. Som häst/djurägare försöker jag ha en buffert ifall det uppstår någon form av situation som kräver extra ekonomiska insatser. Annars är jag ganska kass på sparande.

Men när folk jobbar heltid, med högre lön än vad jag har och knappt går runt, då handlar det nog många gånger om prioriteringar.

Men varför är det viktigt att påpeka?

Jag skulle säga att jag rätt ofta knappt går runt, trots hyfsad lön. Många månader varje år sätter jag inte undan pengar till sparande. Självklart handlar det om prioriteringar! Jag ser bara inte riktigt problemet som du verkar se?

Självklart handlar det om prioriteringar, det gör det hela tiden, för alla. Och eftersom ingen här vet vad du tjänar så är den jämförande måttstocken dålig, ännu sämre är den med den förutsättningen att varken du eller jag har en aning om vad skälen till att de du jämför dig med, har svårt att få ekonomin att gå ihop. Och så länge vi inte vet det, så ska vi näppeligen döma heller.

Kl. Folk får givetvis göra som dom vill. Jag har inte offrat något utan lever helt enkelt ett liv där jag inte vet vad jag ska lägga pengar på. Det är dock ett problem att säga att pengar inte är ett problem utan att verka märkvärdig.

Det är dock ett problem att säga att pengar inte är ett problem utan att verka märkvärdig.

Det intressanta i sammanhanget tycker jag, är frågan om när du tycker pengar är ett problem. Vad är din nedre gräns för att du ska anse det vara ett problem? Vad ska du inte ha råd med för att pengar ska bli ett problem?

Men varför är det viktigt att påpeka?

Jag skulle säga att jag rätt ofta knappt går runt, trots hyfsad lön. Många månader varje år sätter jag inte undan pengar till sparande. Självklart handlar det om prioriteringar! Jag ser bara inte riktigt problemet som du verkar se?

Eh, va? Jag försökte svara TS och ge förklaring till varför synen från omgivningen kanske är som den är.

Problem? Nä, inte för mig och alla får ju göra som de vill. Så ser inget problem alls.

Det finns folk som väljer att använda pengarna dom har.
Det finns folk som inte har pengar.
Det finns folk som sparar pengarna dom har.
Det finns folk som använder mer pengar än de har.

Det sistnämnda är det jag inte förstår. När man handlar( icke livsnödvändiga saker) fast pengarna inte finns.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 919
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 615
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka