Sv: Spåra?

Jag måste också tillägga, som inte framgått innan, att jag INTE dra likhetstecken mellan skarpa eftersök och viltspår...

Min ena hund litade jag på 100% oavsett, medans jag gått bakom andra hundar som varit "tränade". Det är inte samma sak.

NU ska jag läsa ditt inlägg.

Jag måste också tillägga, som inte framgått innan, att jag INTE dra likhetstecken mellan skarpa eftersök och viltspår...

Nej hu, nej. Är stor skillnad, men mitt exempel kan omvandlas till ett viltspår med samma liggtid och övriga omständigheter förutom släppet och arbetet med det skadade viltet och sedan överföra det till personspår, utan "fight" med en buse i slutet.

Rent träninsspår alltså :)

Du som har erfarenhet av brukshundarna och deras spår (hur det läggs, terräng, liggtid etc) kanske har en aning? Har de koncentrationen, spårförmågan och viljan till detta?

Nu snackar jag alltså inte om ett fåtal "überhundar" utan om vanligt tränade brukshundar som tävlar bruks/ipo..

Jo en bra hund har det. Men hur många procent är bra hundar? Det kan jag inte svara på.

Det intressanta är ju vägen dit och hur lång tid det tar och hur mycket jobb man lagt ned på det...

Att påstå att man kan apportera lika bra med en annan hund som med en Labrador kan man ju göra, men förarbetet??? Inte samma...

Ja, inte behöver då jag tala om/lura hunden med godis på marken för att den ska vilja sätta ner nosen och spåra. Räcker så bra med att bara gå förbi spåret och låtsas som ingenting. Detta gör ju att det inte krävs så mycket arbete från min sida för att hunden ska spåra. Bara att lägga spåret, vänta 4-5 timmar och gå :)

Ofta är det så att jag låter även de vuxna hundarna ringa och själva hitta spåret, för så är det oftast på skarpa eftersök eftersom de flesta är usla på att märka ut skottplatsen och då är det ju en fördel om man låtit hunden få jobba på det viset även under träning.

Pratar heller inte med hunden under arbetet. Berömmet och glada rösten kommer först när spåret är slut. Oavsett det är en klöv i slutet eller en hel älg/räv eller vad de nu spårat. Uppmuntran i spårstart/under spårets gång behövs således inte för att få hunden att ivrigt och med glädje jobba.

Hur menar du att jag ska ställa krav? Innan har han gått med näsan i marken i princip hela spåret men nu har han börjat lyfta nosen, gå ifrån spåret för att sedan (jag stannar och står stilla)hitta tillbaka igen, tro:confused: du att det är för lätta spår el. kanske jag blodar för mkt:confused:

Tror nog inte att han har noskvalster, hur kollar man det förresten?
Kan kanske lägga lite "blöt kattmat" som spårslut, det gillar han!!
Ska testa att även lägga lite kortare spår igen och se om han "kommer igång igen".
Tänkte på en sak förresten (är ju nybörjare på det här så det kanske är helt tokigt:o)kan man "typ" blanda ett spår med både blod&godis elller blir det helknasigt??:o:confused:

:eek:

Ska man köra viltspår, så inget godis i spåret!!

Hunden kanske är mer lämpad till personspår då??

Noskvalster kan kollas av vet, men oftast räcker det med att man beskriver hundens avtagande förmåga att spåra korrekt, så får man ut stronghold. Alla hundar får inte inåtvända nysningar.

Om hunden får vittring av annat och avviker från spåret för att sedan ringa in och fortsätta, så brister det lite i fokuseringen/spåret är för lätt oftast och ett sätt är ju att låta spåret ligga längre tid, så att hunden verkligen får jobba. Prova att lägg ett kort spår, men lite blod, lång liggtid och något mer än klöven som belöning vid spårslutet. Korv i en burk med "dofthål" i ex. (detta så att inte fåglar/annat tar det goda extra)

Oups aja baja, där ser du hur en nybörjare tänker:o Han har ju gått bra på blodspår innan så jag tror nog att han är lämpad för det. Men förstår nu efter alla tips att det förmodligen har blivit för "lätt" för honom. Tror nog att jag blodar för mkt, förresten hur mkt blod bör det gå åt till ett spår på c:a2-300m? Sen har det nog legat som längst 1-2t. När man blodar hur långt bör det vara ung. mellan var droppe?
Det där med en burk med hål i locket var ju ett jättebra tips:bump::bow:

Jag stämplar blod varje gång jag sätter ned högerfoten eftersom att jag går med min "käpp". Jag tar 84 steg på 50 meter så det blir42 stämplar på 50 meter, så lite drygt 1 m mellan varje ;)

Det är absolut inget facit. Tvärtom gillar jag att alla gör lite olika och så lägger man spår åt varandra. Då blir hundarna vana vid allt. För du vet ändå inte hur spårläggaren gör...

Så jag brukar alltid säga åt mina spårläggare att göra som de vill :p Ju mer variation desto bättre! De ska klara både lite och mycket och krokigt och rakt och... Ja det mesta :)

Liten petflaska med minimalt hål i korken har jag och på 600 meter går det åt max 1 dl, men det är ju åt de färdiga hundarna, så om du kör 1 dl/2-300 meter kanske blir lagom.

Jag är rätt novis på att spåra överhuvud taget, men så här har jag i grova drag uppfattat det:

En brukshund ska gå i spårkärnan, spärkärnan är väääldigt viktig och får absolut inte släppas.

En eftersökshund ska givetvis också följa spårkärnan, men den spårar samtidigt oförutsägbart vilt. Om viltet gjort något oväntat, tagit ett rejält sidosprång t .ex. så kan hunden tappa spåret. Då ska den hitta det igen. Om jag inte har helt fel för mig kan man väl få avdrag på prov om inte hunden visar att den kan ringa?

Tappar hunden spåret och inte hittar åt det igen, så underkänns den givetvis. Vitsen med ett prov är ju att komma till spårslut och det är ju en omöjlighet om hunden tappar spåret helt.

Däremot behöver hunden inte visa på provet att den klara av att ringa.

Följer den spåret, så gör den. Tappar den och ringar och fortsätter så gör den det, men kan få lägre poäng på spårförmågan, beroende på hur långt från spåret hunden avviker och hur den arbetar vid rigningen.

Och btw, så är spårkärnan (klövspåren) extremt viktig för en eftersökshund. Om den inte följer ett specifikt djur (det skadade) utan går utanför spåret, så kan den lätt ta upp ett annat spår= total värdelös som eftersökshund.

Rena blodspår däremot, där kan vittringen flyta ut över ett stort område, men en bra hund ska ändå med lätthet kunna följa spårkärnan.

Man kan ju tänka sig att brukshundar knappast har i generna att ringa på samma vis som jakthundarna har?

Min dvärgpudel (5 kg pälsboll) är väl varken brukshund eller jakthund :D , men hon ringade spontant första gången hon var osäker (?) på en vinkel och ringar bra när hon tappar spåret och hittar det sen igen. Hon ger aldrig upp och är superenvis och går bra framåt med. Om linan fastnar (jäkla möglina, måste hitta en som både är lätt och glider bra utan att ta med sig halva skogen på vägen) så står hon bara stilla och väntar på att jag ska dra loss henne, sen fortsätter hon omedelbart på spåret igen.

Jag har inga som helst intentioner att göra eftersökshund av henne, men vi kommer att fortsätta träna så länge det går för ev dräktighet under hösten/vintern. Och valpen jag förhoppningsvis behåller ska också få bli spårhund! Jag hittade den här sommarkursen och gick den mest för skoj till att börja med, men både vovven och jag har fått blodad tand och tycker att det är jättekul.

Och jag är mäkta stolt efter spåret igår kväll. Det var hennes 8.e spår och första gången vi gick ett osnitslat spår som någon annan hade lagt och hon var hur duktig som helst. :love: Pricken över i:et var att hon började slicka och äta på klöven när hon hittade den. Och sen spontanapporterade hon den en lång bit!!! Hon som inte ens velat se åt den äckliga tingesten hitintills. :banana:

Jag vet, fast inte dvärgpudeln precis och det är ju inget som avlats på för de mindre varianterna. Och det var en herrans massa år sedan de större varianterna användes till jakt. :D

Trots detta finns de viss del av de grundläggande egenskaperna till stor del kvar. Att inbilla sig annat är ju lite lustigt..

Ungefär som de som hävdar att dagens sk kamphundsraser inte har ett spår av sitt ursprung som kamphundar kvar i generna!

Likaså finns en hel del av de grundläggande egenskaperna kvar i många av vad som i dag kallas bruksraser.

Dessutom finns det faktiskt jägare som jagar med pudel än i dag, så nog har de (vissa linjer mer än andra givetvis) kvar sina egenskaper i mer eller mindre omfattning.

Jag skrev precis ett jättelångt inlägg som min son lyckades radera.

Men som vanligt ska det ju delas ut tjuvnyp, vilket är väldigt trist. Jag har inte påstått något speciellt och inbillar mig ingenting.

Jag vet att det finns några få pudlar som används vid jakt och det är jätteroligt. Det finns även en mellanpudeltik som både är viltspårchampion och godkänd för eftersök. Pudlar är överlag väldigt underskattade.

Den (jägare) som håller i viltspårkursen tyckte mest det var gulligt när min tik apporterade klöven en bit igår och tillrättavisade mig när jag sa att pudlar är jakthundar från början. Det var ju läääääänge sedan och helt oväsentligt idag och dvärgarna har det aldrig jagats med utan enbart avlats för sällskap. Hon fick prova på en minidummy för några veckor sedan, men hade ju inget perfekt grepp omdelebart, så det var nog knappt lönt att jag ville gå en apporteringskurs med henne. :angel:

Så det är lite trevligt att höra att det finns jägare som som trots allt tycker pudlar duger.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 186
Senast: TantAgda
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 173
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 356
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 856
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Knäckemacka
  • dubbla efternamn?