Sv: Spåra?

Roligt att läsa att det finns dvärgar som vill jobba! Våra har aldrig varit intresserade av det. Däremot så hade de första generationerna mellanpudel som vi födde upp ett naturligt apportanlag!! Så vi hade skor i hela huset när vi fick besök :) Som riktiga små retrievers! De tog även handen i munnen och skulle "bära omkring" på. De var också arbetsvilliga. Men milsvid ifrån det tryck jag haft från framförallt min gamla Labrador (men det är inte många Labradorer som slår hennes klass ;) Ja jag skryter mycket över henne!)

I just denna tråden är du faktiskt lite hetsig Gnist ;) Observera att jag har absolut ingenting emot dig och att jag brukar tycka att du har väldigt bra syn på hundar, och gör så i denna tråden också. Jag tror absolut att du vet vad du pratar om. Men i just denna tråden har du lite tendenser till en tråkig ton till några av de som bara har allmäna funderingar. Jag förstår samtidigt att du blir lite...upprörd, då detta ju är ett ämne som ligger dig varmt om hjärtat och där du besitter stora kunkaper. Då förstår jag absolut at du blir irriterad när det kommer förståsigpåare och tror sig veta allt om hur en eftersökshund ska tränas.

Jag är inte ett dugg upprörd, men det är faktiskt samma sak som att påstå att de sk. kamphundarna inte har minsta gnutta kampanlag i sig.

Okej, då har jag missförstått dig, och får be om ursäkt för det. Jag har tyckt du verkat lite "vresig", men det är ju lätt att man misstolkar det skrivna ordet när man går miste om tonläge och kroppsspråk. :)

Du skrev:

Att inbilla sig annat är ju lite lustigt...

Och sen jämförde du det hela med kamphundar. :D

Och det tolkade jag som ganska nedlåtande, men om jag tolkade fel ber jag såklart om ursäkt för det. ;)

Men förklara gärna var jag har fel. Det ÄR länge sedan pudlar användes vid jakt (förutom ett ytterst fåtal idag), såvitt jag vet har toy och dvärg aldrig använts vid jakt och visst är det roligt ifall vissa exemplar fortfarande har kvar en del av sina gamla egenskaper, men att kalla pudeln för jakthund rakt upp och ner är ju lite lustigt (för att använda dina egna ord).

Roligt att läsa att det finns dvärgar som vill jobba! Våra har aldrig varit intresserade av det. Däremot så hade de första generationerna mellanpudel som vi födde upp ett naturligt apportanlag!! Så vi hade skor i hela huset när vi fick besök :) Som riktiga små retrievers! De tog även handen i munnen och skulle "bära omkring" på. De var också arbetsvilliga. Men milsvid ifrån det tryck jag haft från framförallt min gamla Labrador (men det är inte många Labradorer som slår hennes klass ;) Ja jag skryter mycket över henne!)

Ja, det är jätteroligt! Speciellt som jag tycker det är roligt att göra saker med mina hundar och gärna vill visa att man kan göra annat än träna in några cirkustricks med klicker med sin utställningspudel. :p

Men att kalla dagens pudlar för jakthundar är väl nästan som att kalla utställningsschäfrarna för brukshundar. :angel:

Och jag har planer för vovvens valpar, de kommer att få rejäl grundträning före leverans. :)

Du skrev:

Och sen jämförde du det hela med kamphundar. :D

Och det tolkade jag som ganska nedlåtande, men om jag tolkade fel ber jag såklart om ursäkt för det. ;)
.

Många som har kamphundar brukar säga; Det finns ingen kamp i dem, de är snälla små gossebjörnar och inget annat = vägrar inse att det genetiska arvet fortfarande finns i hundarna.

Du har en pudel och säger: Det finns ingen jakt kvar i dem = inser inte att det genetiska arvet fortfarande finns i hundarna.

Resonemanget
är likadant..

Nu får du nog ta och läsa om mina inlägg igen. Och inse att du tolkar det som skrivs och inte skrivs helt fel. Och det är inte första gången heller. :grin:

Jag har aldrig påstått att det inte finns någon jakt kvar i pudlarna, utan bara helt korrekt påpekat att det var väldigt länge sedan de användes till jakt (förutom ett ytterst fåtal idag) och att såvitt jag vet har aldrig toyarna eller dvärgarna jagats med.

Du inser nog inte att du läser väldigt dåligt ibland. Eller rättare sagt, envisas med att tolka in saker som inte finns där. Minns du lite tidigare i tråden när PIRU ville tolka in en viss betydelse i hur du tränar dina hundar och hur dina valpar spårar till att börja med? Du gör precis samma sak mot mig nu. Kommer med felaktiga påståenden och envisas med att du har rätt. ;)

Ditt resonemang håller liksom inte, eftersom du drar felaktiga slutsatser baserat på dina felaktiga tolkningar av det jag skrivit (eller rättare sagt inte skrivit).

Och jag vågar nästan garantera att om jag hade skrivit att pudlar är jakthundar, så hade du kommit med syrliga kommentarer om motsatsen. :D

Mitt resonemang håller alldeles utmärkt, eftersom det endast var en jämförelse..

Du skrev: Min dvärgpudel (5 kg pälsboll) är väl varken brukshund eller jakthund

Och jag svarade att pudeln är i grunden en jakthund..

Om det inte var så du ville att det skulle framstå (att du inte anser att arvet som jakthund kan finnas kvar i rasen) kanske du ska skriva tydligare eller tänka på formuleringarna??

Vad anbelangar PIRU, så kanske han skulle ha läst lite noggrannare, för då hade han sett att träna, det gör jag från 3 månader och det går inte att jämföra med ett spontanspår för att kolla anlagen vid 8-10 veckors ålder.

De flesta förstår alldeles utmärkt vad jag skriver, men en del har väldigt selektiv läsförståelse och att öda tid på halmgubbar, det gör jag inte oavsett hur mycket de vill :cool:

Jag skulle hellre kalla en utst.schäfer för brukshund än en pudel för jakthund.

Eftersom att vi haft uppfödning i måååga år så har det ju kommit och gått pudlar genom åren, men jag kan väl inte direkt påstå att det varit så mycket intresse alls i dessa hundar. Som sagt i någa generationer mellisar efter en tik med australiskt ursprung. Men sen var ju det urvattnat.

Däremot har jag haft kompisar med vanliga schäfrar och de har varit med och tränar och vi har haft mycket roligt med dem! Vi har kört lydnad och bruksspår och alla har haft mycket bra kapacitet och gjort bra ifrån sig på prov.

En pudel som kom från oss gick lite lydnad. Men han vägrade ju gå om gräset var för högt eller lite fuktigt. Då gjorde han ingenting... Det beteendet har jag då aldrig stött på hos en schäfer oavsett ursprung ;)

Det finns väl jaktinstinkt i ALLA hundraser men jag måste hålla med om att kalla dvärgpudel för jakthund är att ta i lite väl mycket.

Jag påstår dock inte att pudeln är en jakthund i dagsläget Skrev att pudeln i grunden = tidigare), men jag mfl anser att det finns kvar en hel del i generna av de egenskaper som en gång dominerade. Men du menar alltså som lupin att alla dessa egenskaper helt är borta?

Men du menar alltså som lupin att alla dessa egenskaper helt är borta?

Det går ju inte att diskutera med dig. Ge dig någon gång då! Jag har aldrig sagt att jaktegenskaperna hos pudel är helt borta. Sluta ljuga och komma med felaktiga påståenden, så ger du kanske ett lite trevligare intryck helt plötsligt. :angel:

Du skrev: Min dvärgpudel (5 kg pälsboll) är väl varken brukshund eller jakthund

Och jag svarade att pudeln är i grunden en jakthund..

Om det inte var så du ville att det skulle framstå (att du inte anser att arvet som jakthund kan finnas kvar i rasen) kanske du ska skriva tydligare eller tänka på formuleringarna??

Halmgubben Gnist har lite dålig läsförståelse märker jag. Min dvärgpudel är fortfarande ingen jakthund. Hon är en sällskapshund med, möjligtvis, vissa jaktliga egenskaper. Om pudeln fortfarande varit jakthund i dess rätta bemärkelse så hade de inte funnits i grupp 9. :idea:

Det är inte lönt att öda tid och energi på någon som envisas med att inte kunna läsa rätt eller inse när hon har fel i sina tolkningar. Mina formuleringar är det inget fel på, jag har hela tiden sagt att det var länge sedan pudeln användes till jakt och inte någonstans påstått att pudlar inte kan ha vissa egenskaper kvar.

Jag är väldigt stolt och glad över min lilla pälsbolls förmågor. Igår blev hon godkänd på Anlagsprovet, efter bara 8 träningstillfällen (varav 3 rena nybörjarspår 25-50 m rakt fram och bara ett 600 m-spår hemma i förra veckan). Provledaren ansåg att hon har en stor kapacitet och att jag borde fortsätta med henne. Och det tänker jag också göra. :)

Jag skulle hellre kalla en utst.schäfer för brukshund än en pudel för jakthund.

Eftersom att vi haft uppfödning i måååga år så har det ju kommit och gått pudlar genom åren, men jag kan väl inte direkt påstå att det varit så mycket intresse alls i dessa hundar. Som sagt i någa generationer mellisar efter en tik med australiskt ursprung. Men sen var ju det urvattnat.

Däremot har jag haft kompisar med vanliga schäfrar och de har varit med och tränar och vi har haft mycket roligt med dem! Vi har kört lydnad och bruksspår och alla har haft mycket bra kapacitet och gjort bra ifrån sig på prov.

En pudel som kom från oss gick lite lydnad. Men han vägrade ju gå om gräset var för högt eller lite fuktigt. Då gjorde han ingenting... Det beteendet har jag då aldrig stött på hos en schäfer oavsett ursprung ;)

Det har du säkert rätt i. Det finns nog mer bruks i räkorna än det finns jakt rent generellt i småpudlarna. :D Jag har kanske haft tur med min tik? Hon älskar verkligen att jobba och varken vått gräs, höga tuvor i kärr eller torr lövmark stoppar henne. :love:

Ja det måste jag säga.

Att jaga lite leksaker inomhus kallar jag inte för något arv. Något annat har våra hundar inte visat intresse för. Vare sig nu eller på 80-talet. Men som jag skrev innan så var det något bättre ställt med mellisarna.

Ja jag tycker att det låter skitskoj att hon gör det! Våra dvärgar hade nog inte ens idats dra linan efter sig :angel: Min lillasysters nuvarande hund hade ABSOLUT inte gjort det. Jag får inte ens ut henne i skogen. En dag blev jag arg och lyfte ut henne utanför gården. Jäklar vad snabbt hon lubbade tillbaka. Så snabbt har jag nog aldrig sett henne springa. Hon vägrar. Det var jätteroligt när mamma skulle ha med henne och plocka hjortron i höstas...

Senast ändrad:

Vilken skillnad det kan vara. :D Min struntar i om precis allt fastnar i benhåren eller om linan snor in sig i nåt, hon drar tills det tar emot sen står hon still tills jag snott upp linan igen och så fort hon är loss så fortsätter hon som ingenting. Hon är otroligt envis och tålmodig i spåret och ger *aldrig* upp, hur trött hon än blir.

De första spåren gick jag med min gamla, tjocka, tunga gummilina som jag hade till schäfern och lilla dvärgpudeln knotade inte det minsta, även om det var ett rejält lass att släpa på. Men det gick ganska mycket lättare sen när jag bytte till en nästan tyngdlös lina. Och hon har aldrig brytt sig hur många som än följt med bakom i spåret och gått och snackat, ens på de första spåren, hon är så fokuserad och koncentrerad. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 186
Senast: TantAgda
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 173
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 356
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 856
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka