Sv: Spåra?

:rofl: Det är inte ovanligt med jämthanar på 63-65 cm och vikt på 36 + kg (tyvärr) så deras är en plutt i sammanhanget ;) Men den har säkerligen fått storleken från gråhund och utseendet från jämthund. Jaga lär den göra med bra egenskaper ändå :)

Jo, jag tycker hon är väldigt lovande även exteriört och det ska som sagt bli roligt att följa henne i framtiden :laugh:

Scooby_snygg.jpg

Så ser han ut! :)

Ser trevlig men lite nätt ut. Som sagt utseendet av jämte till stor del, men lite sotig i färgerna + storlek och lite annat som nog kommer från gråtussen ;)

Lägger mig i något jag inte har med att göra:

Men kom igen PIRU!

Nu tjatar du ju om något som Gnist inte säger. Du får väl lita på att hennes hundar, som du inte träffar dagligen som hon gör, när Gnist säger så, beter sig som de ska; ändamålsenligt och enligt protokollen korrekt.

Sen vad du rent allmänt tänker om spår, koncentration, spårlängd... har gått fram nu, ingen idé att upprepa dig. Det börjar helt ärligt bli tjatigt. Och det ÄR du som driver diskussionen vidare, Gnist bara förtydligar sina tidigare inlägg, men du väljer ju att inte förstå dem.

(Hoppas jag uppfattat genus för Gnist korrekt?)
/Syrsa

*kl*
då gubben varit eftersöksjägare åt polisen vid viltolyckor i närmare 20 år kan jag berätta att till detta har/kommer alltid vi använda jakthundar som sen tidiga valpålder tränats på blodspår.
Likaså när vi spårar ett skadeskjutet djur vid jakten.

Vill bara hålla med Gnists förtydligande att det ÄR stor skillnad på "riktiga eftersök" än brukshundarnas.... har man som avsikt att göra riktiga eftersök på vilt då är min uppfattning o erfarenhet att man SKA använda blod.
prillan

Önskar jag hade en frys att ha blod i, för då skulle jag och min numera nakna hårboll ta en tur till dig och få en drillning i blodspårandets konst. För jag har en känsla att jag inte gjorde helt rätt när jag körde det med rottisen.
Hårbollen är inte alls intresserad av spår och det verkar inte som om enkronan trillat ner ens när jag lagt ett par näringsspår, men det finns ett par som kör viltspår med sina tibbar.

Senast ändrad:

Jakthundar är genom hela sin historia tämligen hårt avlade på egenskaper som går ut på att spåra bytesdjur och bör därför ha ett visst försprång vilket denna tråd på sitt vis bevisar, eftersom vi som har jakthundar uppenbarligen har hundar som klarar av att spåra blod/djur vid tidigare ålder än brukshundar som spårar personer.

I slutändan blir kapaciteten densamma, men jakthundarna verkar nå slutmålet en bit före brukshundarna tidsmässigt sett om man gå efter vad som skrivits i den här tråden.

Fast jag tror inte att det handlar om försprång utan snarare olika krav på hur det ska se ut. Jag skulle säkert också kunna gå 50 meter med min, men då finns risken att hon skulle tappa fokus på vägen och den risken vill jag inte ta. Sen om hunden hittar tillbaka eller inte har ju inte så mycket med det att göra, för jag vill inte ha en hund som släpper spåret ändå. Har man en hund som släpper spåret kan man ju missa viktiga bitar i terrängskiften eller vinklar. En ofokuserad hund analyserar ju inte heller spåret riktigt utan det blir lätt fel i spårriktning osv.

Sen angående diskussionen överlag så tror jag att det är viktigt att komma ihåg att TS skrev att "lillan skulle bli spårhund, ev eftersök."

Jag tror att om man vill spåra men ännu inte vet riktigt vad så lönar det sig att vara något mer noggrann med koncentration osv. Det faller man ju knappast på om man ska köra andra spår sen heller, men däremot kan det bli fel om man gör tvärtom. Exempelvis om man nu ska köra personspår men tränat hunden sen valp på långa spår men inte med samma krav på fokus och noggranhet. Den dagen man vill köra personspår så har man gjort sig själv en björntjänst, för om hunden släpper för ens bara en kort stund kan den förlora viktig information.

Men visst finns det stora skillnader, men jag tror mer att de handlar om oss människor än hundarnas förmåga.

Frågar dig Gnist, för det här verkar vara ditt område:bow:
Om man har en hund som från att ha varit jätteduktig på att spåra och helt plötsligt så kan han inte längre:confused: el. rättare sagt verkar inte så intresserad längre (från att ha tyckt det var jättekul).Vad ska man då göra el. vad har jag gjort för fel:crazy:
Ska tilläggas att vi håller på med detta för skojs skull. Har heller inte lagt så svåra spår (tycker jag iaf) kanske 2-300m med liten vinkel.
Hur får jag upp intresset igen?

Frågar dig Gnist, för det här verkar vara ditt område:bow:
Om man har en hund som från att ha varit jätteduktig på att spåra och helt plötsligt så kan han inte längre:confused: el. rättare sagt verkar inte så intresserad längre (från att ha tyckt det var jättekul).Vad ska man då göra el. vad har jag gjort för fel:crazy:
Ska tilläggas att vi håller på med detta för skojs skull. Har heller inte lagt så svåra spår (tycker jag iaf) kanske 2-300m med liten vinkel.
Hur får jag upp intresset igen?

Jag tar mig friheten att svara även om jag inte heter Gnist.

Öka motivationen! Du måste fundera på varför motivationen fallit bort, har du lagt för lätta spår, för enformiga spår? Variation gör mycket.

Öka motivationen med det din hund uppskattar mest, vilken belöning värderas högst?

Använd den belöning som hunden tycker om mest för att höja motivationen.

Problemet (el. om det egentligen är ett problem?)är att han inte blir så där jätteglad när han hittar klöven, men att han verkligen har gillat att spåra fram till köven!!Men han blir inte så där översvallande glad så att han jättegärna vill bära klöven o.s.v fastän jag berättar
hur DUKTIG han har varit. Men som sagt det har inte varit ngt problem tidigare då han har tyckt det varit jättekul med själva spårandet!!

Jag tar mig friheten att svara även om jag inte heter Gnist.

Öka motivationen! Du måste fundera på varför motivationen fallit bort, har du lagt för lätta spår, för enformiga spår? Variation gör mycket.

Öka motivationen med det din hund uppskattar mest, vilken belöning värderas högst?

Använd den belöning som hunden tycker om mest för att höja motivationen.

Tycker det är att muta hunden ja kan den spåra 300m med fullt fokus o bara lägger av skulle iaf jag ställa mer krav att den ska spåra. Inte muta den fram med mer motivation. För har intresset funnits där så länge som 300m så är det inga problem o ställa lite krav på hunden.

Sant, tänk bort andra delen av mitt svar just i det här fallet då.

Mest skulle jag nog fundera på varför hunden slutat om han nu tyckt det varit jättekul. Jag tolkar det som att han tycker att spåret i sig blivit för tråkigt, här skulle jag lägga roligare/ klurigare spår.

1) Uteslut noskvalster
2) Öka motivationen/belöningen. Behöver ju inte enbart vara klöven som är belöning om spårandet gått lite i stå ;)
3) Lägg lite annorlunda spår, kanske kortare, krokigare, annan miljö etc.

Brukar lösa det mesta. Kan också vara så att hunden behöver ett lite längre uppehåll från spårandet och sedan får ni båda börja om med förnyad energi.

Tycker det är vansinne o gå 50m spår med en 3mån valp finns inte en valp på denna jord som orkar gå det med full koncentration o noggrannhet.

Jag kör nu med Sisu max 10m men det orkar hon nästan hålla full koncentration på och hon har en naturlig fallenhet för spår.

Sen beror det ju på hur ni vill ha det jag skulle aldrig acceptera att min hund stanna upp o kolla sig i kring o sen fortsatte eller nåt sånt.
Så det är klart det beror på hur man vill ha det hur man gör i inlärningen också...

Oj då skulle du gått med en av mina Labradorvalpar... 50 meter är ingenting för dem. De undrar om de kan få fortsätta lite till. Och nej de skulle aldrig få för sig att lyfta nosen heller, det är ju ett SPÅR!! De ligger snarare i framåt. Måste tillägga att vi haft arbetande vanliga Labradorer och de är oftast "för mycket" med sin näsa. Lite för envisa.

Hur många jakthunds/viltspårsseminarier har du varit på då?

Det är nog en viss skillnad på att gå ett blodspår med en ras som är avlade för att spåra vilt och att gå ett personspår med en schäfer tror jag. Att jämföra dessa torde vara som att jämföra apelsin och citron. I grunden tämligen lika, men i egenskaperna väldigt olika.

Ex. en jämte (vet inte om åldern är densamma för alla olika raser) får vid 9 månaders ålder gå viltspårsprov = minst 600 meter glest blodat spår med 4 vinklar i relativt tuff skogsterräng där stor risk föreligger för viltstörningar (enklaste spåret) eftersom de då vid den åldern ska klara det sett utifrån sina nedärvda egenskaper om ägaren låtit hunden spåra.

Min hunds kullbror fixade anlaget vid 6 mån. Tidigare fick man starta då! Vet ej om man får det fortfarande eftersom att du skriver 9 månader.

Jag som varit med från "båda håll". Dvs. kört viltspår med min Labrador och sen sadlat om till bruksspår måste säga: Jakthundar verkar ha mer fallenhet... Sen kan sårade brukshundsägare säga vad de vill. Men så jäkla mycket TRAMS jag har sett. Medans vi bara satt hundarna på spåret... Jag tror att jag tränat en fjärt i rymden mot vad andra lade ned på spåret. För mig var spåret en bisak och vi kunde träna lydnad istället där vi stod oss slätt mot brukshundarna.

Fast varför skulle det vara annorlunda? Det spelar väl ingen roll vad man ber hunden att spåra, det handlar ju ändå om samma sak; hunden ska följa ett spår. Den ska vara noggran och fokuserad på sin uppgift. Det är något man behöver lära den, men sen kan den ha mycket eller lite fallenhet för det. Men just varför skulle det spela roll om det är blod- eller personspår eller vad för ras man talar om?

Det var ju någonstans jag läste (minns ej var) att jakthundar t.ex. bakspårar mycket mindre... 50% av hundarna bakspårade på SM *gäzp* Jag som inte ens tränat på spårupptag undrar varför min hund aldrig bakspårat?

De har ju för ett tag sedan höjt åldersgränserna, så nu gäller 9 månader för vilt/älgspår och 15 månader för jpr, mot tidigare 6 månader på vilt/älgspår och 9 månader för att starta jpr.

Skillnaden är också, om man nu tänker gå viltspårprov, att där man har ett blindspår. Hur skulle din hund lösa blindspåret? Den spårar spåra och följer blodet och så vips är det borta. Din hund har aldrig tappat en vinkel för den har alltid spårat väldigt noga. Hur ska ni ta er bort från blindspåret? Vet du hur ett blindspår läggs på ett viltspårprov? Det måste man ju veta för att kunna svara på frågan!

Hur skulle din hund lösa problemet med ett djur tar ett jätteskutt åt sidan för att skaka av sig sina förföljare? Hur gör den då när spåret bara tar slut?

Man kan ju tänka sig att brukshundar knappast har i generna att ringa på samma vis som jakthundarna har?

En annan sak som jag funderat över, men inte verkar få svar på är ju detta:

Jag vet att ex. Molly har både spårnogrannheten och koncentrationen att spåra en skadad älg som blev skadad 1-2 dygn innan i höstrusk och regn över både blötmyrar, berg och sten, genom ris/sly som närmast kan liknas vid djungel, samt skogsterräng i mer än 5 km utan att tappa fokus, koncentration eller spår och utan att en enda gång lyfta näsan från spåret.

Det krävs dessutom en enorm koncentration från en ställande hunds sida för att klara sig undan skador när de jobbar på älg/björn timme efter timme efter timme och detta efter att de först spårat upp djuret med hjälp av vindvittringen och oftast har hunnit jobba några timmar innan de hittar älgen.

Hur många normaltränade brukshundar klara av samma spår i samma terräng, med samma liggtid för att efter 3-4 timmars spårande kanske måste släppas lösa för att hinna ifatt "skurken" och sedan kanske måste jobba någon timme till med bytet (bråkig våldsam skurk som gör allt för att döda hunden, utrustad med långa påkar som klappar till s det visslar runt hundöronen) innan hundföraren är på plats??

Du som har erfarenhet av brukshundarna och deras spår (hur det läggs, terräng, liggtid etc) kanske har en aning? Har de koncentrationen, spårförmågan och viljan till detta?

Nu snackar jag alltså inte om ett fåtal "überhundar" utan om vanligt tränade brukshundar som tävlar bruks/ipo..

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 186
Senast: TantAgda
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 173
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 356
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 856
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka