Sv: Spåra?

Tycker det är vansinne o gå 50m spår med en 3mån valp finns inte en valp på denna jord som orkar gå det med full koncentration o noggrannhet.

Jag kör nu med Sisu max 10m men det orkar hon nästan hålla full koncentration på och hon har en naturlig fallenhet för spår.

Sen beror det ju på hur ni vill ha det jag skulle aldrig acceptera att min hund stanna upp o kolla sig i kring o sen fortsatte eller nåt sånt.
Så det är klart det beror på hur man vill ha det hur man gör i inlärningen också...

Ja, det är ju din erfarenhet av dina hundar och dina spår, men jag vet nog vad mina jämtvalpar klarar av i fråga om blodspår :cool:

Det är nos i backen fram till spårslut.

Kanske jakthundar har lättare för detta eftersom de är just jakthundar som följer bloddoft..

Jo jag har sett hur dina spårat på film inte alls lika koncentrerat o noggrant som de valpar jag kört in. Men sen är det vad man ska ha dom till...

Sanning med modifkation Gnist de spåra inte med full koncentration o inte med näsan i backen hela tiden den åkte upp de kolla sig i kring sen ner igen en stund sen upp o kolla sig. Du har ju visat mig film snälla du.

Ett spår med Gira när hon var under 3 månaders ålder gör inte dig till expert på hur jag tränar blodspår med mina hundar tack så mycket :cool:

Vill du gå med en av hundarna så är du välkommen när som helst. Därefter kan du uttala dig om hur bra eller dåliga hundarna (och i förlängningen min träningsmetod) är!

Det är ju som sagt eftersökshundar som i generna har att gå på vind jag jobbar med och ju snabbare de lär sig att gå med nosen i backen ju bättre för slutresultatet. Det jag sagt är att vid 3 månaders ålder kör jag 50 meter och då går de spåret. Hur de beter sig innan 3 månaders ålder har jag inte uttalat mig om "snälla du".

Senast ändrad:

Oj vad det där tog då kanske hamna på en öm tå.

Har jag sagt nånstans att det är dåligt ? Sa att det är väl olika till vilka ända mål man ska ha hunden till.

Men inte var nån av filmerna med full koncentration. Utan de gjorde avbrott.

Tycker det är vansinne o gå 50m spår med en 3mån valp finns inte en valp på denna jord som orkar gå det med full koncentration o noggrannhet.

Tja.. Det funkar ju för oss andra;)

Jag kör nu med Sisu max 10m men det orkar hon nästan hålla full koncentration på och hon har en naturlig fallenhet för spår.

Jakthundar har också en naturlig fallenhet för spår:angel: Vad är Sisu för ras?

Gilly

Jag har inga ömma tår, men finner det tämligen intressant att det oftast är de som inte pysslar med viltspår med älghundar med målet att få en fullgod eftersökshund som under alla möjliga förhållanden ska klara av att gå eftersök på skadat vilt har så många ideér och åsikter om hur man bör träna för att nå fram till det målet. Speciellt med tanke på att de flesta som kritiserar mitt (och många andra älghundsägare) sätt, inte har praktisk så vansinnigt mycket erfarenhet av att träna jakthundar som jagar på vindvittringen att spåra på markvittring.

Inte för att jag egentligen bryr mig speciellt mycket, eftersom jag vet att jag med mitt sätt får fram eftersökshundar som klarar det som krävs av en sådan, vilket är det väsentliga för min egen del :cool:

Schäfer o vad har det med saken o göra hon har en grym fallenhet för spår lika så med Piru o Jääkäri.

nej inte dom filmer Gnist skicka så är det lika noggrant spårat som några av de unga vi lärt. tack vare vi är så petiga just med spåret för vi får otroligt mycket avdrag i spåret o de lyfter huvudet eller går av spåret o.s.v.

men ni går längre o en hund orkar inte spåra hur länge som helst o definitivt inte en valp Som är 3 mån det märker man ju när man börjar med lydnaden det räcker ju med 1min så är allt annat roligt i början.

Så länge man får slutet där man vill så är ju det huvudsaken men inte orkar en valp spåra 50m med full koncentration o nosen aldrig lyfts ur backen.

Så många spår seminarium med olika intruktörer har jag varit på och sett valpar körts, Både Schutzhund och IPO sen bruksspår inlärningar.

Senast ändrad:

Schäfer o vad har det med saken o göra hon har en grym fallenhet för spår lika så med Piru o Jääkäri.

Men shit, tagga ner, jag var bara nyfiken;)

Definera en grym fallenhet tack! Alla hundar kan ju spåra, HUR bra beror på träningen, oavsett ras, även om vissa hundar ( tex jakthundar) har det i blodet på ett annat sätt än många andra raser.

Gilly

Men shit, tagga ner, jag var bara nyfiken;)

Definera en grym fallenhet tack! Alla hundar kan ju spåra, HUR bra beror på träningen, oavsett ras, även om vissa hundar ( tex jakthundar) har det i blodet på ett annat sätt än många andra raser.

Gilly

Jag har nu spårat 10 gånger med henne o hon är för det första lugn det är en viktig egenskap sen är hon som en dammsugare missar ingenting i spåret, trots hon känner framför sig att det ligger go bit så ökar hon inte för hon måste känna efter där hon är först innan hon kan gå vidare.

Hon är mycket mer noggrann än vad ex Jääkäri var men även han en grym spårhund idag.

Hur många jakthunds/viltspårsseminarier har du varit på då?

Det är nog en viss skillnad på att gå ett blodspår med en ras som är avlade för att spåra vilt och att gå ett personspår med en schäfer tror jag. Att jämföra dessa torde vara som att jämföra apelsin och citron. I grunden tämligen lika, men i egenskaperna väldigt olika.

Ex. en jämte (vet inte om åldern är densamma för alla olika raser) får vid 9 månaders ålder gå viltspårsprov = minst 600 meter glest blodat spår med 4 vinklar i relativt tuff skogsterräng där stor risk föreligger för viltstörningar (enklaste spåret) eftersom de då vid den åldern ska klara det sett utifrån sina nedärvda egenskaper om ägaren låtit hunden spåra.

-----------------------------------

Rent allmänt

Jag har ju som sagt ett antal gånger genom åren en stående inbjudan till den som vill att komma hit och gå ett spår med en hund, men av någon anledning har ingen nappat ännu :confused:

Jag förväntar mig inte heller att valpar under 3 månaders ålder ska gå med nosen i backen i 50 m, men efter 3 månaders ålder så gör de det. Kanske skulle jag ha varit tydligare med att jag även lägger spår innan den åldern, men själva träningen börjar inte förrän vid 3 månaders ålder därav formuleringen.

Valpen jag har nu har hunnit få prova på några spår innan han fyllde 3 månader och 6 månadersvalpen går utan problem 300 meter nu även om hon innan 3 månaders ålder inte hade nosen klistrad i backen

Dina gjorde ju inte det Gnist du visa film o hunden lyfte nosen o vädra sen på det igen.

Jag har inte varit på några jakthunds seminarium lixsom totalt ointressant. Men valpar är ju inge annorlunda må hända att dina Jämtar är så himla mycket bättre o spåra o ditten o datten men du kan ju fet glömma att de orkar koncentrera sig bättre än en Schäfer eller Rottisvalp eller Malle eller vad du nu vill ljämnföra med. För de raserna är avlade o koncentrera sig om man vänder på det hela.

För det är ju det det handlar om koncentration inte att dom kan spåra bättre eller sämre för enkla valpspår är inga problem för en hund med spår intresse det hänger ju på hunden förmåga att koncentrera sig.

Jag har inte varit på några jakthunds seminarium lixsom totalt ointressant. Men valpar är ju inge annorlunda må hända att dina Jämtar är så himla mycket bättre o spåra o ditten o datten men du kan ju fet glömma att de orkar koncentrera sig bättre än en Schäfer eller Rottisvalp eller Malle eller vad du nu vill ljämnföra med. För de raserna är avlade o koncentrera sig om man vänder på det hela.

För det är ju det det handlar om koncentration inte att dom kan spåra bättre eller sämre för enkla valpspår är inga problem för en hund med spår intresse det hänger ju på hunden förmåga att koncentrera sig.

Tja, jag kan hålla med dig på ett sätt.

Men att rottis/malle/schäfer är avlade för att koncentrera sig förvirrar mig. Det är ju alla hundar!? (ja, förutom grupp 9 då). De är avlade för att på ett eller annat sätt koncentrera sig och jobba.

Gilly

Det är nog en viss skillnad på att gå ett blodspår med en ras som är avlade för att spåra vilt och att gå ett personspår med en schäfer tror jag.

Fast varför skulle det vara annorlunda? Det spelar väl ingen roll vad man ber hunden att spåra, det handlar ju ändå om samma sak; hunden ska följa ett spår. Den ska vara noggran och fokuserad på sin uppgift. Det är något man behöver lära den, men sen kan den ha mycket eller lite fallenhet för det. Men just varför skulle det spela roll om det är blod- eller personspår eller vad för ras man talar om?

Tja, jag kan hålla med dig på ett sätt.

Men att rottis/malle/schäfer är avlade för att koncentrera sig förvirrar mig. Det är ju alla hundar!? (ja, förutom grupp 9 då). De är avlade för att på ett eller annat sätt koncentrera sig och jobba.

Gilly

Nej men tog några raser för o ljämnföra med bara. dom har ju extrem förmåga o samla sig o koncentrera sig för det är ju inte för inte de är de mest använda hundarna i TJH ex.

Jakthundar är genom hela sin historia tämligen hårt avlade på egenskaper som går ut på att spåra bytesdjur och bör därför ha ett visst försprång vilket denna tråd på sitt vis bevisar, eftersom vi som har jakthundar uppenbarligen har hundar som klarar av att spåra blod/djur vid tidigare ålder än brukshundar som spårar personer.

I slutändan blir kapaciteten densamma, men jakthundarna verkar nå slutmålet en bit före brukshundarna tidsmässigt sett om man gå efter vad som skrivits i den här tråden.

Det är nog en viss skillnad på att gå ett blodspår med en ras som är avlade för att spåra vilt och att gå ett personspår med en schäfer tror jag. Att jämföra dessa torde vara som att jämföra apelsin och citron. I grunden tämligen lika, men i egenskaperna väldigt olika.

Vad har det med saken o göra?

Spår som spår hunden har ju ett spårintresse om det så är löptik eller tjuv eller blod.
Det har ju med nyfikenhet o spårintresse man lär hunden o spåra sen var det är är ju fullständigt skitsamma bara hunden får ut nåt av det i slutänden.

Jag visste inte heller om att jakthundar inte var avlade för att under lång sträcka och tid kunna följa spår/vittring av sitt bytesdjur.. Undrar hur de hittar åt dem i skogen egentligen :confused:

Jakthundar är genom hela sin historia tämligen hårt avlade på egenskaper som går ut på att spåra bytesdjur och bör därför ha ett visst försprång vilket denna tråd på sitt vis bevisar, eftersom vi som har jakthundar uppenbarligen har hundar som klarar av att spåra blod/djur vid tidigare ålder än brukshundar som spårar personer.

I slutändan blir kapaciteten densamma, men jakthundarna verkar nå slutmålet en bit före brukshundarna tidsmässigt sett om man gå efter vad som skrivits i den här tråden.

Bara för man avlat på ett näs arbete så är det ju lika viktigt att hunden kan koncentrera sig för annars kan hunden ha en hur bra näsa den vill lär aldrig komma nånstans ändå. Just därför en 3mån valp inte orkar spåra 50m i full koncentration för dom orkar i sån kort stund koncentrera sig att de hinner bli trött o nåt annat blir roligare sen får man hjälpa dom lite så kommer dom igång igen.

Jag visste inte heller om att jakthundar inte var avlade för att under lång sträcka och tid kunna följa spår/vittring av sitt bytesdjur.. Undrar hur de hittar åt dem i skogen egentligen :confused:

i Slut änden är dom ju det aldrig sagt annat men valpar vare sig Schäfer, rottweiler, jämte eller vad det nu må vara skiljer sig så lite för det som har den största betydelsen för en valp när den spårar är just koncentration.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: TantAgda
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 173
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 359
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 870
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka