Sv: Spåra?

*Utan att lägga mig i övriga diskussionen*

Jag har ju som sagt ett antal gånger genom åren en stående inbjudan till den som vill att komma hit och gå ett spår med en hund, men av någon anledning har ingen nappat ännu :confused:

Jag har ett enkelt svar på den frågan, och det är att du bor lååååååååååååååångt bort! :D

*Utan att lägga mig i övriga diskussionen*

Jag har ett enkelt svar på den frågan, och det är att du bor lååååååååååååååångt bort! :D

Åhja.. Det är rätt många bukare som befinner sig inte allt för långt bort från mig emellanåt, men ingen nappar ändå :angel:

Måste dock ge tråden lite cred., då den bjudit ett antal jägare på några goda skratt ;)

Jag tycker så här, det är inte särskilt svårbegripligt att jakthundar kan spåra. Precis som du säger Gnist så prestationsavlas de i mångt och mycket, och därför torde spårviljan vara välutvecklad.

Jag förstår dock PIRUs resonemang om koncentrationen. Det ÄR skillnad på IPOspår och i stort sett alla andra spår. Är man ute efter koncentration genom hela spåret, så är det bättre att lägga korta spår medan valpen är liten så att man inte befäster fel beteende.

Om det inte gör så mkt att koncentrationen bryts, om det är ok att hunden tittar upp, sniffar i luften, och sedan fortsätter, då är väl det ok också.

Jag har ju gång efter annan menat på att det är skillnader i fråga om personspår och viltspår (/eftersök på skadat vilt), men det har visst inte vunnit gehör riktigt..

Jag vet att ex. Molly har både spårnogrannheten och koncentrationen att spåra en skadad älg som blev skadad 1-2 dygn innan i höstrusk och regn över både blötmyrar, berg och sten, genom ris/sly som närmast kan liknas vid djungel, samt skogsterräng i mer än 5 km utan att tappa fokus, koncentration eller spår och utan att en enda gång lyfta näsan från spåret.

Att då få höra att en jämte inte har koncentrationen som krävs för att spåra är ju bara löjligt :cool:

Hon är dessutom inte unik på något vis i fråga om riktigt och korrekt tränade eftersökshundar.

Det krävs dessutom en enorm koncentration från en ställande hunds sida för att klara sig undan skador när de jobbar på älg/björn timme efter timme efter timme och detta efter att de först spårat upp djuret med hjälp av vindvittringen och oftast har hunnit jobba några timmar innan de hittar älgen.

Men visst.. Vad vet jag som är jägare och eftersöksperson om viltspår och eftersök jämfört med bruksmänniskor som kör personspår :confused:

Har hela tiden betonat att det jag skriver om i första hand handlar om älghundar dessutom och lägger mig inte i hur de som tränar personspår gör från start till slut, eftersom att jag inser att det är skillnader i både träning och utförande :cool:

Är ju bara att läsa på lite så ser man lite skillnader..

Enklaste anlagsspåret för en eftersökshund har en liggtid på minimum 5 timmar.

Svåraste IPO-spåret har en liggtid på 60 minuter

Eftersökshundar måste ha ett genetiskt ärvt spårintresse för att bli bra. Man kan inte få fram en bra eftersökshund med lydnad. Lika lite som man lär dem hur de ska jaga

IPO-spår är ett lydnadsspår där man lär hunden hur man som förare vill att hunden skall utföra spårarbetet

Faktan om ipo-spår hämtad från http://www.aktivhund.se/TavlingarProv/Grenar/ipo.asp?menuindex=7

Att inbilla sig att de ens går att jämföra rakt av är ju inget jag gör som sagt..

Det krävs som jag ser det helt andra medfödda och nedärvda egenskaper av en eftersökshund om den ska kunna bli bra, än av en IPO-spårhund, där det är ett intränat lydnadsmoment som allt annat.

Givetvis måste även en sådan hund ha ett bra grundintresse för spår om den i slutändan ska bli bra och inte medelmåttig, men det är inte samma sak som det genetiska arvet en jakthund har enligt min (och andras) åsikt.

Jo säkert att det gjort :confused: P
Prata i morse med en som både kört skarpa eftersökshund med en Catteldog samt även tävlat i elit spår med cert o hunden är bruksschampion.

Han höll i kort o gott det jag sa.

Att valpar kör man korta spår för o få upp ett stort intresse på spåret o att de ska orka hålla koncentrationen o det är inte värst länge sen när hunden börjar orka jobba längre då öka han spåren o då gick det fort när man väl börjat för det har även med spår kondition o göra vilket är direkt koncentration.

Sen har det väl för guds skull ingen betydelse vad den spårar o det är ju Lars ett levande ex på att det inte har nån som helst betydelse vad hunden spårar har den intresse så spårar den allt. vare sig det är blod eller människa.

Liggtiden har ju ingen större betydelse om det är en timme eller 5 timmar det som är ju att det blir mindre vittring i spårkärnan o en spårnoga hund går bara finare.

Det är nästan svårare om liggtiden är kort för då blir det mer lukt o många hundar blir ivriga för det luktar starkare.

Sen givetvis ökar liggtiden till en 10-12 timmar är det stor skillnad men mellan 1-5 timmar märker jag inte ens nån skillnad på Piru när han spårar.

Sen om de skratta så gott Gnist som du säger skrattar dom ju lika gott åt dig efter som din hund inte spåra med så bra koncentration som du vill ge sken av i tråden.

Lite ot:

-2 poäng eftersom tempot var lite högt enligt domaren, men så här ser protokollet ut och grunderna för bedömningen i viltspår.

Länk

Om hunden inte går med nosen i backen utan går delvis på vind får den alltså poängavdrag och riskerar att bli underkänd.

Senast ändrad:

Eftersom jag fått några undringar, så svarar jag nu i tråden: Den film PIRU med förtjusning refererar till hela tiden är en film på Gira den absolut första gången hon fick stöta på ett blodspår och hon var då under 3 månaders ålder..

http://video.google.com/videoplay?docid=7352178497674689866

Filmen filmades den 20/4, lades upp på nätet den 7/5.
Hon är född den 10/2, så lite enkel matematik är på sin plats och ger vid handen att hon när hon filmades var 10 veckor.

Notera att det finns inget godis i spåret, ingen matte som talar om vad som ska göras etc. Det är frågan om ett spontanupptag på blodspår för att se vad för spårintresse som finns hos valpen och inget annat.

Vid 3 månaders ålder var där inga noslyft från spåret, som det är första gången och det är ju som jag sagt tidigare från 3 månaders ålder som jag börjar träna. Kolla anlag är för mig något helt annat än att träna

Spontanupptag vid 8-10 veckors ålder säger en hel del om vad för anlag det finns att jobba med och nu vid 6 månaders ålder, så är hon kanon i spåret. Lika noga som sin mor, men i ett något lugnare tempo :laugh:

Planen för henne är antingen viltspårprov och eller särskilt älgspårprov i november, då hon hunnit fylla 9 månader :)

Där ser man ju hur jag menar gång på gång så lyfter hunden nosen o vädrar.

Sen att du inte använder näring på sätt o vis gör du ju det för blodet står den ju o nosar o slickar på. Så du har ju nåt som intresserar hunden jag kan använda lite blodpudding istället.

Sen att hunden spårar fint i mellan åt det säger jag inget om men det är inte full koncentration.Det brister gång på gång precis som jag sagt vilket är fullt normalt för en så ung valp.Just därför ser jag anledning i minska ner det o ha med mer noggrannhet från början.

Nej du säger inget men håller igen linan för hunden när den går utanför vilket jag också tycker är okej.Men det är en hjälp för hunden du "talar" genom spårlinan vilket jag också gör när jag spårar precis som man ska därför blir ju rösten ganska överflödig.

Men det jag stör mig på är att du ska höja upp det till skyarna o måste poängetera att du inte använder näring du använder inte rösten vilket du gör bägge delarna.

Sen ingen hund som spårar ska ta vind oavsett ålder det är inge spår då bara så du vet. En hund som spårar går efter dofter i marker men hundar tar vind för det spar energi åt dom.

Senast ändrad:

Gira?

Har ingen film under arbete på henne förutom den på spontanspåret. Är besvärligt att filma och spåra i skogen har jag upptäckt :D

En bild när hon är arbetsklädd "på riktigt" för en jakttur kommer här:

Gira-fin-2-080808.jpg

Än är det relativt korta arbetsdagar på 2-3 timmar någon gång i veckan för henne och hon har sök på ca 10-15 minuter vilket är jättebra. Hon har bra koll på var matte befinner sig, bra kontakt, tar vind väldigt bra och bakspårar aldrig , så det ska bli intressant att följa henne under jakten på senare delen av hösten.
Vid ca 5 månaders ålder hade hon uppnått minimimåttet för tik på 52 cm och sedan dess har hon vuxit en bit till.

Senast ändrad:

Vad väger hon och vad väger en jämthane i snitt? Är gråhunden mindre? Anledningen till att jag frågar är pga av att grannens jämthund (säger jämte men den har 10 procent gråhund i sig) är så liten för att vara hane. Vikten ligger nu vid två års sålder på 21 kilo och vad kan han vara..Högst 55 cm hög. Är det ovanligt litet?:D

Idealhöjd för en jämthane är 61 cm +-4 cm och för tik 56 cm +- 4 cm

Rix & Cujo som båda ligger på 60 cm väger runt 28-30 kg och då är de inte av den tyngre modellen jämte ;)

Så man kan tänka sig att gråhunden slagit igenom en hel del, eftersom de är betydligt mindre och lättare än vad jämtarna är.

Gira skulle jag tippa på ligger på ca 20-22 kg i dagsläget och höjden är säkerligen 54-55 cm nu.

Idealhöjd för en jämthane är 61 cm +-4 cm och för tik 56 cm +- 4 cm

Rix & Cujo som båda ligger på 60 cm väger runt 28-30 kg och då är de inte av den tyngre modellen jämte ;)

Så man kan tänka sig att gråhunden slagit igenom en hel del, eftersom de är betydligt mindre och lättare än vad jämtarna är.

Gira skulle jag tippa på ligger på ca 20-22 kg i dagsläget och höjden är säkerligen 54-55 cm nu.

Oj såpass! :eek:
Kul att höra ändå. Han ser ju precis ut som en jämte, bara det att han är så liten :) , snygg tik förresten.

Det är frågan om ett spontanupptag på blodspår för att se vad för spårintresse som finns hos valpen och inget annat.

Vid 3 månaders ålder var där inga noslyft från spåret, som det är första gången och det är ju som jag sagt tidigare från 3 månaders ålder som jag börjar träna. Kolla anlag är för mig något helt annat än att träna

Märker jag behöver betonas igen...

Oj såpass! :eek:
Kul att höra ändå. Han ser ju precis ut som en jämte, bara det att han är så liten :) , snygg tik förresten.

:rofl: Det är inte ovanligt med jämthanar på 63-65 cm och vikt på 36 + kg (tyvärr) så deras är en plutt i sammanhanget ;) Men den har säkerligen fått storleken från gråhund och utseendet från jämthund. Jaga lär den göra med bra egenskaper ändå :)

Jo, jag tycker hon är väldigt lovande även exteriört och det ska som sagt bli roligt att följa henne i framtiden :laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: TantAgda
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 173
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 359
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 870
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka