Spara till barnen?

Dels handlar det om att lära sig tjäna pengar tidigt - och har man ett mål med sitt sparande går det sannolikt fortare att nå det målet, än om man förväntar sig pengar utan motprestation. Dels handlar det om att betrakta dem som vuxna individer.

Jag har jobbat sen jag var 12 år, då helger i stall. Under sommarloven i höstadiet jobbade jag på sjukhuset med administration, under gymnasietiden jobbade jag i gatukök och glasskiosk samt i stall. När jag läste på universitetet jobbade jag 7 somrar (6-8 veckor) i rad tvåskift, ibland 12 timmarsskift, i en fabrik samt periodvis som tidningsbud och croupier.

Det ena behöver inte utesluta det andra.

Jag tycker framför allt att föräldrarna verkar vara pessimister. Att tex tro att barnet inte kan utbilda sig utan att köpa bostadsrätt - "det finns inget annat val" - är för mig helt befängt. Det stämmer inte. Det luktar för mig som en blandning av snobbism och en vilja att helikopterstyra barnens vuxna liv.

Det är väl knappast snobbism att anse att det är svårt att få tag på ett förstahandskontrakt i Stockholm? Eller att pengar hjälper när man ska hitta en bostad? Det blir ju inte lättare att kliva över till bostadsrättsmarknaden med tiden heller - har man inte råd med en etta, så blir det ju inte lättare när man skulle behöva köpa en tvåa eller trea heller.

Allt går ju, men det är i regel lättare att få tag på en bostad om man har råd att köpa en. Det känns som rätt okontroversiellt. Och varför är det helikopterstyrning att erbjuda ekonomiskt stöd? Det går ju bra att tacka nej.

Det är klart man kan utbilda sig utan en bostadsrätt, det är ju efter utbildningen, när man har jobb men ännu inget sparkapital att tala om, som bostadsköp kan underlätta. Då har man ju redan bott ett antal studieår i studentrum, inneboende, tredjehandskontrakt, etc och känner sig kanske rätt färdig med det.

Den avgörande skillnaden är väl att jag vill ge mina barn chansen att klara sig själva på egen hand, innan jag hjälper dem. Jag behöver ju inte döma ut deras förmåga att själva spara ihop till insatsen/ordna boende 18 år i förväg?

Vem dömer ut barnens förmåga? Det handlar väl mer om att det tar ett tag för mig att få ihop 200 000 eller liknande summor, 400 000 för två barn. Jag kan inte skaka fram sådana summor med något halvårs varsel när barnen är 24, jag behöver börja i tid med sparandet för att det alls ska vara möjligt. Behövs det inte - inga problem, pengarna får ligga kvar på kontot. Men har jag inte lagt undan i tid, så finns inte möjligheten, hur gärna jag än vill eller hur stort behovet än är. Jag vill ha möjligheten, alltså sparar jag.

Att under studietiden spara ihop flera hundratusen, det skulle jag säga är ovanligt, så oddsen är ju att man inte går ut i arbetslivet med nåt sånt sparkapital att finansiera bostadsköp med, såvida man inte fått dem hemifrån. Men händer det, så är ju inte planen att ändå tvinga barnen till lägenhetsköp med mina pengar (hur skulle det gå till ens?), men att möjligheten ska finnas. Om inte annat kan man alltid minska lånen, det är aldrig fel.

Vad är otryggt? Att dela lägenhet med en kompis, som jag gjorde i Uppsala? Att hyra av en privat person i andra hand, som jag också gjorde (lägenhetsinnehavaren bodde då i Manchester en period)? Att dela en stor lägenhet med ett annat par, som jag har gjort i Stockholm (vi är fortfarande goda vänner!)?

Att bo i en lokal där man egentligen inte får bo. Att betala ockerhyror på att bo svart i tredjehand där hyresvärden inte får veta att man bor. Att lägenhetsägaren plötsligt behöver lägenheten själv och säger upp kontraktet. Att i praktiken behöva börja om från början med bostadsletandet en gång i halvåret för att man inte kan bo kvar av diverse skäl. Att dela en tvåa med folk man helst inte skulle vilja bo med, men får göra ändå för att det är det som finns.

Alla hyresberättelser är inte lika soliga som din. Alla har inte ett kontaktnät så att de kan få tag på trevliga och seriösa uthyrare, så som du fick. Och skulle så vara fallet - jättebra! Men i nåt läge, säg efter tio år i sådana boenden, så kanske man ändå inte längre vill bo med kompisar/inneboende/andrahand. Det som känns kul och helt ok när man är 20 är inte alltid lika kul och ok tio år senare. I nåt läge kan man känna sig färdig med de tillfälliga boendena, och faktiskt vilja ha en bostad där man kan bo tills man själv vill flytta. Inte tills kompisen vill flytta/paret i Manchester vill komma tillbaka/det trevliga paret vill bilda familj och ha sin lägenhet för sig själv/whatever. Och när den dagen kommer, så är pengar ofta till nytta.

Nä, miljonärer lär de ju knappast bli, men de kanske har råd att bo i en lägenhet för en miljon. Alltså en etta utanför stan.

Så det är ju inte fråga om "vassego här får du en insats som ska göra dig till miljonär" utan snarare: Jag antar att du har märkt att hyresrättsmarknaden har havererat? Här är en möjlighet att gå in på bostadsrättsmarknaden och få tak över huvudet den vägen istället.

Syftet är knappast att barnen ska bli rika, för det lär de ju inte bli, utan att de inte ska behöva bränna alla sina pengar på dyra och osäkra boenden i tredje hand. Att de ska ha möjlighet att ta sig in på bostadsrättsmarknaden, helt enkelt.
Om dagens läge fortsätter tjänar de på kort tid stora pengar på den lägenheten. Jag kan tycka att det är orimligt att vi, dagens 30+ sitter på boenden värda många miljoner. Det utan att vara överklass.

Jag kan tänka mig att stödja mitt barn men inte utan motprestation och hellre som lån än som gåva.

D
Tycker det är konstigt att förutsätta att tiden kommer att stå stilla. Vad säger att en lägenhet är en snabb väg till att bli miljonär om 18 år? Och hur mycket pengar behöver man spara för att finansiera en lägenhet om 18 år?
Det har vi såklart ingen aning om utan kan bara utgå från dagens situation.

Att bo i en lokal där man egentligen inte får bo. Att betala ockerhyror på att bo svart i tredjehand där hyresvärden inte får veta att man bor. Att lägenhetsägaren plötsligt behöver lägenheten själv och säger upp kontraktet. Att i praktiken behöva börja om från början med bostadsletandet en gång i halvåret för att man inte kan bo kvar av diverse skäl. Att dela en tvåa med folk man helst inte skulle vilja bo med, men får göra ändå för att det är det som finns.

Alla hyresberättelser är inte lika soliga som din. Alla har inte ett kontaktnät så att de kan få tag på trevliga och seriösa uthyrare, så som du fick. Och skulle så vara fallet - jättebra! Men i nåt läge, säg efter tio år i sådana boenden, så kanske man ändå inte längre vill bo med kompisar/inneboende/andrahand. Det som känns kul och helt ok när man är 20 är inte alltid lika kul och ok tio år senare. I nåt läge kan man känna sig färdig med de tillfälliga boendena, och faktiskt vilja ha en bostad där man kan bo tills man själv vill flytta. Inte tills kompisen vill flytta/paret i Manchester vill komma tillbaka/det trevliga paret vill bilda familj och ha sin lägenhet för sig själv/whatever. Och när den dagen kommer, så är pengar ofta till nytta.
KL

Har klarat mig själv från jag började gymnasiet. Aldrig fått hjälp hemifrån, det var en principsak.
Jag skulle lära mig att bli självständig, förstå pengars värde och vilja komma någonstans här i världen.

Så jag har jobbat mycket, pluggat så mycket och så ofta jag har haft råd till. Hade fram till jag var 35 alltid extrajobb för att klara mig och barnet. Snålat och valt bort mycket (som familjetid, umgås med vänner, party, mat, föräldraledighet) för att tid & pengar inte har funnits, jakten på att få ihop pengar gick alltid före.

Det har gjort mig till en mamma som har en ganska så vidöppen plånbok för ungen.
Nu tjänar jag mycket mer än jag gör av med och varför ska inte barnet få ta del av det?
Jag vill inte att min avkomma ska behöva slita som jag har gjort.

In
När man är vuxen så klarar man även av att det inte är 100% tryggt. Jag tror det dessutom är ganska utvecklande att inte ha manegen krattad. Min unge som har lägenheten har själv valt att periodvis inte bo där utan i diverse andrahandslyor delat med kompisar.
instämmer, livet är inte 100% tryggt och det vill jag lära mina barn att hantera.

Haha, jag tror att det är väldigt vanligt att barn som upplever att de blir styrda av sina föräldrar gör precis tvärtemot vad de vill. Jag har själv aldrig haft mycket till övers för trygghetsnarkomaner. Min mamma är lite sådan, oroar sig för allt, och då går jag helst och gör allt vad hon vill att jag inte ska göra. Varför? För att visa henne att världen inte är livsfarlig, att jag kan ta eget ansvar för mig själv och mitt liv. Hon skulle må bra av KBT-terapi.

Jag förstår att du ser framför dig att föräldrar som ger sina barn pengar är som din mamma, fast med pengar. Men så behöver det inte alls vara. Jag har fått en del pengar av mina föräldrar, till utbildning och till bostad. Men det har alltid varit att jag först fixat någonting eller velat någonting, och sen har de gått in och stöttat. Jag hade kunnat gjort sakerna utan dem också, men det blev lättare med deras hjälp. Min första lägenhet, t ex, då hade jag bott i studentrum under studietiden, var klar, fick jobb, träffade min blivande man som bodde själv i en tvåa, och vi flyttade ihop. Det hade ju ingenting med mina föräldrar att göra, de påverkade inte det alls. Men när jag väl gjorde det, så fick jag pengar av dem så att jag kunde köpa halva makens lägenhet. Och det var ju i längden väldigt fördelaktigt för mig, för när vi sålde den och flyttade, så hade vi lika mycket att lägga in i nästa boende, så de pengarna då har ju i längden gjort oss mycket mer ekonomiskt jämställda i vårt äktenskap. Plus alla pengar vi sparat på lägre lån under åren. Men det är ju fortfarande mina val, till 100%. Jag hade gjort likadant utan deras hjälp, men det blev mycket lättare med.

För det första har jag ingen aning om mina barn kommer plugga eller vad de kommer göra. Men att jobbar tio år och ändå inte få tag på lägenhet utan att köpa en.. Det är den handfallenheten jag vill undvika hos mina barn.

In

instämmer, livet är inte 100% tryggt och det vill jag lära mina barn att hantera.

Tror du livet blir 100% tryggt bara man får en grundplåt till en bostad? Vad jag minns har man angst och osäkerhet under ungdomsåren ändå så det räcker, vad gäller identitet, jobb, relationer... Ingen risk att allt känns 100% tryggt och förutsägbart.

Börjar man sopa med en grundplåt slutar man nog inte där och så sitter man med ett barn som inte kan tackla livet när det är jobbigt.

Jag har alltid fixat eget boende i Sthlm, liksom mina vänner och familj. Ingen livskris för nån.

För det första har jag ingen aning om mina barn kommer plugga eller vad de kommer göra. Men att jobbar tio år och ändå inte få tag på lägenhet utan att köpa en.. Det är den handfallheten jag vill undvika hos mina barn.

Det är klart de kommer fixa en bostad, för varför skulle de vara handfallna? Jag tror ju inte de bor hemma eller på gatan i tio år, tills jag dyker upp som en räddande ängel med handpenningen på trettioårsdagen, men när den dagen kommer att de är färdiga med andrahandssvängen, har en stadig inkomst som tillåter lägenhetsköp, då kommer pengar vara till stor nytta. Och jag tror med all säkerhet att den dagen kommer, att bo hela livet i hyresrätt tror jag snarare kommer bli ovanligare och svårare framöver. Är du på bostadsrättsmarknaden är det mycket lättare att flytta och mer att välja på, än om du är på hyresmarknaden.

Det skulle förvåna mig väldigt om mina barn hade jobbat heltid i tio år när de fyller trettio. Verkligen. Med tanke på det sociala arvet är risken/chansen att de vill läsa vidare överhängande.

In

Exakt - och ändå så finns ju grundtryggheten för dom att om livet smyger sig fullkomligt så är de välkomna hem till mamma :laugh:

Min som bor på andra sidan jorden är lite sur på sig själv att hon inte har en lägenhet som hon hyr ut och kan finansiera livet abroad - men hon är samtidigt glad att inte ha en kostnad ifall att hyresgästen skulle flytta ut hastigt. När hon är i Sverige så bor hon antingen hemma i vår stuga eller så bor hon nån annanstans, passar lägenhet åt nån som är på semester eller bor i syrrans eller hos någon kompis, det är inte så kvistigt.

Vill de ha ett boende som kräver hög insats får de spara ihop den.
Ska jag spara extra mycket om de vill ha BMW och inte en seat också?

Jag har jobbat sen jag var 12 år, då helger i stall. Under sommarloven i höstadiet jobbade jag på sjukhuset med administration, under gymnasietiden jobbade jag i gatukök och glasskiosk samt i stall. När jag läste på universitetet jobbade jag 7 somrar (6-8 veckor) i rad tvåskift, ibland 12 timmarsskift, i en fabrik samt periodvis som tidningsbud och croupier.

Det ena behöver inte utesluta det andra.

Jag pratar inte om dig, eller ens om mig egentligen. Jag talar om en generation unga - och nästa generations unga - som lever med förutsättningarna att de får och anses behöva en större kontantöverföring så snart de blir vuxna. Jag tror att den trenden kommer att fortsätta och givetvis kommer detta att få konsekvenser. Antagligen främst i socioekonomiska skillnader, barnen som får fastigheter blir ju sannolikt miljonärer på kort tid, men även på förmåga att hantera svårigheter. Den förmågan kräver träning. Jag tänker även på ökade och rätt orimliga krav på dagens redan hårt pressade föräldrar. Ensamstående mammor och pappor som känner sig otillräckliga för att de inte fixar barnens lägenheter.

Börjar man sopa med en grundplåt slutar man nog inte där och så sitter man med ett barn som inte kan tackla livet när det är jobbigt.

Jag har alltid fixat eget boende i Sthlm, liksom mina vänner och familj. Ingen livskris för nån.

Tror du? Med samma logik borde man heller aldrig trösta dem eller ge dem nåt öht, för har man väl börjat kan man inte sluta, och så sitter man där med barn som inte klarar av några svårigheter. Jag tror inte alls det är så.

Att hjälpa med bostadsfinansiering är ju inte för att jag tror barnen skulle få en livskris annars (dels verkar det inte en trolig påföljd, precis som du beskriver, dels vet jag inte om jag tycker det verkar särskilt hemskt att få en livskris), utan för att jag helt enkelt tror att det blir lite enklare och mindre krångligt med bostad om man har pengar. Då kan man lägga sin energi på annat.

Tror du livet blir 100% tryggt bara man får en grundplåt till en bostad? Vad jag minns har man angst och osäkerhet under ungdomsåren ändå så det räcker, vad gäller identitet, jobb, relationer... Ingen risk att allt känns 100% tryggt och förutsägbart.

Well... Det är den snabbaste vägen till rikedom i dagens Sverige, vill jag påstå. Att "bo bra" i Stockholm är att vara väldigt bemedlad. I alla fall än så länge. (Men det kan ju gå åt andra hållet också.)

Jag pratar inte om dig, eller ens om mig egentligen. Jag talar om en generation unga - och nästa generations unga - som lever med förutsättningarna att de får och anses behöva en större kontantöverföring så snart de blir vuxna. Jag tror att den trenden kommer att fortsätta och givetvis kommer detta att få konsekvenser. Antagligen främst i socioekonomiska skillnader, barnen som får fastigheter blir ju sannolikt miljonärer på kort tid, men även på förmåga att hantera svårigheter. Den förmågan kräver träning. Jag tänker även på ökade och rätt orimliga krav på dagens redan hårt pressade föräldrar. Ensamstående mammor och pappor som känner sig otillräckliga för att de inte fixar barnens lägenheter.

Men de förutsättningarna har ju en del alltid haft, vi behöver inte spekulera i vad som kan hända om man får ekonomiskt stöd av sina föräldrar som om det var ett nytt fenomen vi ännu inte kan veta konsekvenserna av - det finns massor av vuxna i olika åldrar att titta på för att utvärdera resultatet, för fenomenet har alltid funnits. Så vitt jag kan bedöma verkar resultatet i stor utsträckning vara att man i längden får ett försprång, och genomgående bättre boenden.

Att pengar gör mycket i livet enklare är väl knappast en hemlighet, inte heller att resurserna i samhället inte år jämnt fördelade och alla barn inte får samma förutsättningar? Men är lösningen att inte ge sina barn någonting som inte alla barn kan få? Där är ju konkreta pengar bara en väldigt liten del, då borde väl t ex alla skilja sig, eftersom en del är ensamstående, aldrig hjälpa med läxor eller uppmuntra skolarbete, eftersom alla barn inte får det, osv osv.

Well... Det är den snabbaste vägen till rikedom i dagens Sverige, vill jag påstå. Att "bo bra" i Stockholm är att vara väldigt bemedlad. I alla fall än så länge. (Men det kan ju gå åt andra hållet också.)

Ja, är inte det bra då, om ens barn kan bo bra? Eller bo ok, i a f.

Liknande trådar

Övr. Barn Idag kom Folkhälsomyndigheten med sina nya rekommendationer för skärmtid (finns här att läsa ) och nu är jag nyfiken på hur andra gör...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
7 705
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 500
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
10
· Visningar
796
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar