Spara till barnen?

Men det är ju helt klart så att gränsen för vad man anser vara rimligt att ge har flyttats fram, jämfört med hur det var för 20 år sedan. Det är ett väldigt fokus på materiell standard och tanken att pengar är en nyckel som ska generera mer pengar.

Du menar att för tjugo år sen förekom det inte att barn fick pengar av sina föräldrar? Jag skulle säga att det alltid förekommit, och handlar mer om klass och ekonomiska resurser än om tidsepoken. Det fanns folk för 100 år sen som fick en hel lägenhet av sina föräldrar, och det finns folk idag som inte får någonting.

Poängen är inte att pengar ska generera mer pengar, utan att det är trevligt med ett bra boende. Jag har inte råd att skänka barnen en fyra till fyrtioårsdagen, men jag kan ge dem handpenningen till en etta när de fyller 25, så att de kan kliva in på bostadsrättsmarknaden hyfsat tidigt, och sen hinner jobba sig upp därifrån till en fyra när de blivit 40.

Ett bra boende har väl alltid uppskattats, där har väl inte hänt mycket på de senare 100 eller ens 1000 åren. Vissa boenden är mer eftertraktade än andra, och de mer eftertraktade kostar mer. Den som har mer pengar har fördel. Lite krasst, men så verkar det vara.

Du menar att för tjugo år sen förekom det inte att barn fick pengar av sina föräldrar? Jag skulle säga att det alltid förekommit, och handlar mer om klass och ekonomiska resurser än om tidsepoken.

Jag skrev inte att det inte förekom tidigare, jag skrev att normen för att man ska spara åt sina barn är starkare i dag än tidigare, och man ger större summor.

Jag känner att mitt barn får skapa sitt liv själv, jag bill inte börja dess vuxna liv med "vassego här får du en insats till en lägenhet som kommer göra dig til miljonär inom kort".

Nä, miljonärer lär de ju knappast bli, men de kanske har råd att bo i en lägenhet för en miljon. Alltså en etta utanför stan.

Så det är ju inte fråga om "vassego här får du en insats som ska göra dig till miljonär" utan snarare: Jag antar att du har märkt att hyresrättsmarknaden har havererat? Här är en möjlighet att gå in på bostadsrättsmarknaden och få tak över huvudet den vägen istället.

Syftet är knappast att barnen ska bli rika, för det lär de ju inte bli, utan att de inte ska behöva bränna alla sina pengar på dyra och osäkra boenden i tredje hand. Att de ska ha möjlighet att ta sig in på bostadsrättsmarknaden, helt enkelt.

Jag tänker som så att de som sparar barnbidraget (eller bara pengar till barnet) inte bara gör det för när barnet blir 18 (eller 25) utan det är en "här behövs pengar" sparande för barnet under uppväxten.

Det är en trygghet om ekonomin skulle bli kraftigt sämre helt enkelt.

Och då jag är nojig och säkert lite sjuk i huvudet så sparar jag för den dagen jag och min son blir flyktingar då jag tror den dagen kommer komma. Det är inte allt jag gör inför den dagen, men förhoppningsvis det som kommer hjälpa oss mest.

Jag är också för ett mer kontrollerat barnbidrag, lägg pengarna på skolan istället. Men jag och sambon skulle få det ändå, kanske tom höjt om staten väljer att höja för låginkomsttagare. Så helt rättvist blir det inte, då vi lever i medelklass på en csn och en dålig lön pga tur med bostaden.

Jag känner att mitt barn får skapa sitt liv själv, jag bill inte börja dess vuxna liv med "vassego här får du en insats till en lägenhet som kommer göra dig til miljonär inom kort".

Tycker det är konstigt att förutsätta att tiden kommer att stå stilla. Vad säger att en lägenhet är en snabb väg till att bli miljonär om 18 år? Och hur mycket pengar behöver man spara för att finansiera en lägenhet om 18 år?

Tycker det är konstigt att förutsätta att tiden kommer att stå stilla. Vad säger att en lägenhet är en snabb väg till att bli miljonär om 18 år? Och hur mycket pengar behöver man spara för att finansiera en lägenhet om 18 år?

I Stockholm - antagligen förfärligt mycket.

MIn dotter köpte sin lägenhet 2009 direkt efter studenten för 1.250 000 hiskliga kronor, en 1:a utanför stan. Lägenheter i samma hus har gått för 2 miljoner nu under förra året. Hon lånade hela summan själv, hade hetidsjobb och vi lånade pengar på vårt hus till insatsen så hon fick låg ränta även på insatsen.

Men det är ju helt klart så att gränsen för vad man anser vara rimligt att ge har flyttats fram, jämfört med hur det var för 20 år sedan. Det är ett väldigt fokus på materiell standard och tanken att pengar är en nyckel som ska generera mer pengar.

En annan aspekt är att ungas framtidssyn är mer pessimistisk idag, det kan också vara ett incitament för sparande.

I Stockholm - antagligen förfärligt mycket.

MIn dotter köpte sin lägenhet 2009 direkt efter studenten för 1.250 000 hiskliga kronor, en 1:a utanför stan. Lägenheter i samma hus har gått för 2 miljoner nu under förra året. Hon lånade hela summan själv, hade hetidsjobb och vi lånade pengar på vårt hus till insatsen så hon fick låg ränta även på insatsen.

Att belåna sitt boende för att hjälpa sina barn är ju också en form av ekonomiskt stöd. Frågan är om dagens småbarnsföräldrar kommer ha den möjligheten i samma utsträckning som t.ex 50-talisterna haft?

Att belåna sitt boende för att hjälpa sina barn är ju också en form av ekonomiskt stöd. Frågan är om dagens småbarnsföräldrar kommer ha den möjligheten i samma utsträckning som t.ex 50-talisterna haft?

Ja. Fast det är inte en villkorad gåva eller ens en gåva typ 200 tusen på artonårsdagen. Det är ett lån som hon betalar varenda krona på. Vi får se hur det blir för dom andra 2. Åtminstone en av dom verkar lösa sitt boende på helt annat sätt.

Varför tror du att dagens småbarnsföräldrar inte skulle ha möjligheten att kunna belåna sina fastigheter (om de har en sån)?

En annan aspekt är att ungas framtidssyn är mer pessimistisk idag, det kan också vara ett incitament för sparande.

Jag tycker framför allt att föräldrarna verkar vara pessimister. Att tex tro att barnet inte kan utbilda sig utan att köpa bostadsrätt - "det finns inget annat val" - är för mig helt befängt. Det stämmer inte. Det luktar för mig som en blandning av snobbism och en vilja att helikopterstyra barnens vuxna liv.

Jag vill iaf inte att mitt barn ska leva med en otrygg boendesituation, hyra in sig i tredje hand och så. Det är inte vettigt imho och jag gör gärna vad jag kan nu för att undvika det i framtiden.

Men det är vuxna människor det handlar om. Din tilltro till barnens förmåga att klara sig själva är minst sagt svag! Jag hjälpte ett par amerikanska studenter förra året att skaffa boende i Stockholm till sig själva och två katter. Jag var skeptisk till att det skulle gå, men det gick. De lyckades sedan efter några månader att själva hitta en annan lägenhet till sig själva och katterna innanför tullarna. Och det är inga särskilt om-sig-och-kring-sig-personer vi talar om, utan två människor helt utan kontakter i det svenska samhället.

Jag tycker framför allt att föräldrarna verkar vara pessimister. Att tex tro att barnet inte kan utbilda sig utan att köpa bostadsrätt - "det finns inget annat val" - är för mig helt befängt. Det stämmer inte. Det luktar för mig som en blandning av snobbism och en vilja att helikopterstyra barnens vuxna liv.

Vem tror det?

Visst är det skillnad, men om man ska argumentera för betydelsen av att klara sig själv (som du gör) så tycker jag inte att skillnaden är av någon avgörande betydelse.

Den avgörande skillnaden är väl att jag vill ge mina barn chansen att klara sig själva på egen hand, innan jag hjälper dem. Jag behöver ju inte döma ut deras förmåga att själva spara ihop till insatsen/ordna boende 18 år i förväg?

Liknande trådar

Övr. Barn Idag kom Folkhälsomyndigheten med sina nya rekommendationer för skärmtid (finns här att läsa ) och nu är jag nyfiken på hur andra gör...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
7 705
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 500
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
5
· Visningar
759
Senast: eyz
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 868
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar