Men det är ju helt klart så att gränsen för vad man anser vara rimligt att ge har flyttats fram, jämfört med hur det var för 20 år sedan. Det är ett väldigt fokus på materiell standard och tanken att pengar är en nyckel som ska generera mer pengar.
Du menar att för tjugo år sen förekom det inte att barn fick pengar av sina föräldrar? Jag skulle säga att det alltid förekommit, och handlar mer om klass och ekonomiska resurser än om tidsepoken. Det fanns folk för 100 år sen som fick en hel lägenhet av sina föräldrar, och det finns folk idag som inte får någonting.
Poängen är inte att pengar ska generera mer pengar, utan att det är trevligt med ett bra boende. Jag har inte råd att skänka barnen en fyra till fyrtioårsdagen, men jag kan ge dem handpenningen till en etta när de fyller 25, så att de kan kliva in på bostadsrättsmarknaden hyfsat tidigt, och sen hinner jobba sig upp därifrån till en fyra när de blivit 40.
Ett bra boende har väl alltid uppskattats, där har väl inte hänt mycket på de senare 100 eller ens 1000 åren. Vissa boenden är mer eftertraktade än andra, och de mer eftertraktade kostar mer. Den som har mer pengar har fördel. Lite krasst, men så verkar det vara.