Spara till barnen?

Men det är vuxna människor det handlar om. Din tilltro till barnens förmåga att klara sig själva är minst sagt svag! Jag hjälpte ett par amerikanska studenter förra året att skaffa boende i Stockholm till sig själva och två katter. Jag var skeptisk till att det skulle gå, men det gick. De lyckades sedan efter några månader att själva hitta en annan lägenhet till sig själva och katterna innanför tullarna. Och det är inga särskilt om-sig-och-kring-sig-personer vi talar om, utan två människor helt utan kontakter i det svenska samhället.
Och jag vill inte att mitt barn ska utsättas för en så otrygg boendesituation. Det spelar ingen roll hur bra kapacitet hon har till att fixa det, det är fortfarande otryggt, i vissa fall farligt, och jävligt onödigt när hjälp finns att få.

Och jag vill inte att mitt barn ska utsättas för en så otrygg boendesituation. Det spelar ingen roll hur bra kapacitet hon har till att fixa det, det är fortfarande otryggt, i vissa fall farligt, och jävligt onödigt när hjälp finns att få.

Vad är otryggt? Att dela lägenhet med en kompis, som jag gjorde i Uppsala? Att hyra av en privat person i andra hand, som jag också gjorde (lägenhetsinnehavaren bodde då i Manchester en period)? Att dela en stor lägenhet med ett annat par, som jag har gjort i Stockholm (vi är fortfarande goda vänner!)?

Jag ver inte vad jag tror om framtiden och just därför jag sparar. Better safe than sorry ;) Det enda jag känner mig övertgad om är att dagens låga ränta inte kommer vara för evigt.

exakt, och det är precis det som hela tråden genomsyras av, tycker jag (föräldrarnas nojor, förväntningar och krav på barnens framtida boende).

Vad är otryggt? Att dela lägenhet med en kompis, som jag gjorde i Uppsala? Att hyra av en privat person i andra hand, som jag också gjorde (lägenhetsinnehavaren bodde då i Manchester en period)? Att dela en stor lägenhet med ett annat par, som jag har gjort i Stockholm (vi är fortfarande goda vänner!)?
Så länge man inte själv står på ett förstahandskontrakt så är det otryggt. Då kan man alltid bli utkastad av skrupellösa människor. Bara för att du har haft tur så har inte alla det.

Den avgörande skillnaden är väl att jag vill ge mina barn chansen att klara sig själva på egen hand, innan jag hjälper dem. Jag behöver ju inte döma ut deras förmåga att själva spara ihop till insatsen/ordna boende 18 år i förväg?

Man kan spara och ändå ge sina barn den chansen. Det ena utesluter ju inte nödvändigtvis det andra.

Så länge man inte själv står på ett förstahandskontrakt så är det otryggt. Då kan man alltid bli utkastad av skrupellösa människor. Bara för att du har haft tur så har inte alla det.

Din dotter kan välja att leva otryggt oavsett vad du tycker. Hade jag varit i hennes skor, hade jag nog gjort det bara för att. För att markera att det är jag som bestämmer över mitt liv och mitt boende, inte mamma.

Din dotter kan välja att leva otryggt oavsett vad du tycker. Hade jag varit i hennes skor, hade jag nog gjort det bara för att. För att markera att det är jag som bestämmer över mitt liv och mitt boende, inte mamma.
Hon får bestämma hur mycket hon vill, även över sina pengar. Men jag hoppas att hon investerar dem i ett boende.

exakt, och det är precis det som hela tråden genomsyras av, tycker jag (föräldrarnas nojor, förväntningar och krav på barnens framtida boende).

Kan ju förtydliga att jag inte sparar till mitt barns framtida boende. Du verkar förutsätta att alla som sparar gör just det.

När man är vuxen så klarar man även av att det inte är 100% tryggt. Jag tror det dessutom är ganska utvecklande att inte ha manegen krattad. Min unge som har lägenheten har själv valt att periodvis inte bo där utan i diverse andrahandslyor delat med kompisar.

När man är vuxen så klarar man även av att det inte är 100% tryggt. Jag tror det dessutom är ganska utvecklande att inte ha manegen krattad. Min unge som har lägenheten har själv valt att periodvis inte bo där utan i diverse andrahandslyor delat med kompisar.
Alla klarar inte det. Jag hade mått ruskigt dåligt av en sån boendesituation.

Vilken löjlig och respektlös inställning mot föräldrarna, USCH och FY!

Haha, jag tror att det är väldigt vanligt att barn som upplever att de blir styrda av sina föräldrar gör precis tvärtemot vad de vill. Jag har själv aldrig haft mycket till övers för trygghetsnarkomaner. Min mamma är lite sådan, oroar sig för allt, och då går jag helst och gör allt vad hon vill att jag inte ska göra. Varför? För att visa henne att världen inte är livsfarlig, att jag kan ta eget ansvar för mig själv och mitt liv. Hon skulle må bra av KBT-terapi.

Kan ju förtydliga att jag inte sparar till mitt barns framtida boende. Du verkar förutsätta att alla som sparar gör just det.

Nej, jag tror inte alls att alla föräldrar sparar till barnens boende, det räcker inte pengarna till helt enkelt, men aspirationen verkar finnas där hos många. Att man kanske borde göra det. Att barnen får svårt att klara sig om man inte gör det. Att barnen kanske dömer mig som förälder om jag inte gör det, när "alla andra" subventionerar barnens bostäder.

Jag har haft turen att få hjälp ekonomiskt av min pappa. Till exempel till kontantinsats vid husköp. Det har dock räknats av från framtida arv och är inte en gåva. Skulle tyckt att det kändes konstigt att få så mycket pengar "rätt i handen"
Jag hoppas att kunna hjälpa mina barn på liknande sätt i framtiden men sparar inte just till dem utan tänker mer att själv försöka förbättra min ekonomiska situation så att jag har möjlighet att hjälpa om det behövs.

Nej, jag tror inte alls att alla föräldrar sparar till barnens boende, det räcker inte pengarna till helt enkelt, men aspirationen verkar finnas där hos många. Att man kanske borde göra det. Att barnen får svårt att klara sig om man inte gör det. Att barnen kanske dömer mig som förälder om jag inte gör det, när "alla andra" subventionerar barnens bostäder.

Jag tycker du borde läsa om tråden och försöka göra det fri från de förställningar du uttrycker.

Och nog trodde du att jag sparade till barnets framtida boende när jag skrev inlägget nedan.

Jag ver inte vad jag tror om framtiden och just därför jag sparar. Better safe than sorry ;) Det enda jag känner mig övertgad om är att dagens låga ränta inte kommer vara för evigt.

Varför svarar du annars såhär?

Liknande trådar

Övr. Barn Idag kom Folkhälsomyndigheten med sina nya rekommendationer för skärmtid (finns här att läsa ) och nu är jag nyfiken på hur andra gör...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
7 705
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 500
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
10
· Visningar
796
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar