Spara till barnen?

Angående att skaffa bostad i tex Sthlm så visst går det att bo i andra hand och flytta runt etc. Men- min erfarenhet är att det är hattigt och dyrt. Visst kan man göra det några år- det gjorde jag själv, delade lägenhet, bodde i andra hand etc i fem år. Men förr eller senare vill nog många ha något eget. Och då behöver man en kontantinsats för att köpa.

Även om du ska köpa en etta i en förort blir det en del pengar. Visst du kan spara ihop till de pengarna, men.. är du ny på arbetsmarknaden och kanske inte har så hög lön så tar det lång tid.

Även i min förort som ligger 3,5 mil från sthlm så kostar en etta i alla fall 800´till en miljon. Och är det 15 % som handpenningen är? Visst då får man flytta ifrån sthlm.. Men jag känner att det är inte så lätt att spara ihop till en lägenhet.

Jag fick inga pengar, men har heller aldrig behövt pengar - menar du att mina föräldrar borde ha sparat ändå? (de har tidvis haft mkt höga inkomster).

Nej, det beror ju på vilka värderingar man har? I er familj verkar ju inte den traditionen finnas, och uppenbarligen en ganska negativ syn på att ge barnen ekonomisk hjälp, och definitivt inga förväntningar i den vägen på sig själv som förälder. Med min måttstock så skulle de som föräldrar ha en moralisk skyldighet att langa sitt välstånd vidare till barnen, men ni har såklart inte min måttstock, utan er egen. Inget fel med det, som jag ser det.

Och vad är problemet med att öronmärka pengar till barnet? Jag har öronmärkta pengar till barnet, men även till pensionen, till sommarhuset och till mina och sambons gemensamma utgifter. Kanske barnets pengar går åt undet uppväxten? Livet är oförutsägbart, men man kan ju för den delen ha tankar om ambitioner. Rätt säker på att jag inte är den enda som resonerar så. :)

Jag har inte skrivit att det är ett problem? Jag menade att det bordevara definitionen på 'att spara åt barnen' jmf övrigt sparande.

Chansen är nog stor att det hänger ihop och att man som förälder kanske i högre grad krattar manegen även i andra sammanhang.

Är det inte bra om man gör det då? Problemet är ju först om barnet inte springer för att manegen är krattad, men det finns ju ingen motsättning. Man kan ju strunta i att springa i en okrattad manege, eller springa som sjutton i en krattad manege. Men allt annat lika, så kommer man ju längre om man springer i en krattad manege.

Om barnen är liknöjda och saknar drivkraft och ambition, så är det ett separat problem. Jag känner extremt ambitiösa och drivna personer från väldigt priviligerad bakgrund, och jag känner oambitiösa, icke-drivna personer som fått väldigt lite gratis hemifrån. Och vice versa, givetvis. Ett syskon kan vara du och det andra så, i samma familj t o m, ibland.

Jag är med andra ord inte alls övertygad om kausaliteten mellan resurser hemifrån och avsaknad av drivkraft och förmåga att lösa problem senare i livet.

Varför det? jag lever ju i välstånd?

Därför att jag har den synen på familjen, att man hjälper varandra framåt, och ser till att man förvaltar det man själv fått hemifrån, och ger barnen bättre förutsättningar än vad man själv har haft. Eller åtminstone lika bra. Att jag har det jobb, välstånd och bostad som jag har är ju till stor del tack vare tidigare generationer i familjen, och vad de byggt upp och gett vidare, och då uppfattar jag det som min skyldighet som förälder att möjliggöra för mina barn att göra samma sak. Och sen kan de bygga vidare i den riktning de önskar från den plattformen.

Alla har ju inte samma värderingar eller syn på familjens roll, såklart. Men det är de värderingar jag har.

Ja, pengar alltså.
Gör ni det?

Hur mycket isåfall? Och vilken sparform?

Vad tänker ni att pengarna ska användas till? Och när kommer barnet/barnen att få tillgång till pengarna?

Är nyfiken på hur andra familjer ser på det här! :)

/Tjorven

Hela barnbidraget. Dessa pengar kommer de delvis få bestämma över när de fyller 16. Detta då pengarna ska gå till ev körkort, bil, häst, cross. Större utgifter. Sen ska de gå till ev lägenhet, studier osv. Full kontroll får de när de fyllt 25.

Hittar de på skit, brott, rökning, knark osv så får de inte en krona.

öronmärkta till barnen. Givetvis.
Delvis kl och ett allmänt svar i tråden.

Visserligen heter kontona för sparandet till våra barn respektive namn men de står fortfarande i mitt namn och jag har teckningsrätten. Detta för att om jag skulle behöva använda pengarna av någon anledning så kan jag göra det. Detta utan att fråga någon om lov.

Förhoppningsvis kommer jag/vi inte hamna i en sådan ekonomisk knipa att vi kommer behöva nyttja pengarna men det kan ju hända.

Mina föräldrar hade ett sparande till mig och min syster. På 90-talet ungefär samtidigt som räntan toppade på 300% gick min pappas företag i konkurs. Lång historia kort; huset såldes av banken, ALLA pengar togs, mamma och pappa gick i personlig konkurs. Jag har med andra ord testat att vara på noll. Jag har inte fått något hemifrån för mina föräldrar hade inte den möjligheten.

Jag vill därmed ge mina barn (om allt går som planerat) en bättre möjlighet att snabbare komma in på tex bostadsmarknaden, studera utomlands osv.

Under tiden så har vi även råd att bo i hus, resa dit vi vill, köpa det vi känner för. Vi försakar med andra ord inget för att skapa en extra ekonomisk trygghet för oss OCH barnen.

Mvh Miks

Därför att jag har den synen på familjen, att man hjälper varandra framåt, och ser till att man förvaltar det man själv fått hemifrån, och ger barnen bättre förutsättningar än vad man själv har haft. Eller åtminstone lika bra. Att jag har det jobb, välstånd och bostad som jag har är ju till stor del tack vare tidigare generationer i familjen, och vad de byggt upp och gett vidare, och då uppfattar jag det som min skyldighet som förälder att möjliggöra för mina barn att göra samma sak. Och sen kan de bygga vidare i den riktning de önskar från den plattformen.

Alla har ju inte samma värderingar eller syn på familjens roll, såklart. Men det är de värderingar jag har.

Alltså, du är så himla bra! (Fast ibland stör du skiten ur mig.)

Därför att jag har den synen på familjen, att man hjälper varandra framåt, och ser till att man förvaltar det man själv fått hemifrån, och ger barnen bättre förutsättningar än vad man själv har haft.

Jag tror i motsats till dig att det kan vara en bättre förutsättning att inte få en massa pengar gratis. Jag tror på andra faktorer som viktigare än kontanter och materiall standard. Mina barn är tex tvåspråkiga och redan ganska beresta, vilket jag tror är en stor fördel om man jämför med min egen bakgrund. De bor närmare kompisar och skolor än vad jag gjorde, vilket är en fördel. Å andra sidan längre från djur om man gillar den miljön. Jag tror det är svårt att jämföra och jag tror inte ens att det är mödan värt att försöka. de har det bra och de kommer förhoppnings att få det bra i framtiden. Men hur bra beror snarare på andra, yttre omständigheter som jag inte kan påverka. Att boendet inte kommer att vara särskilt viktigt i det pusslet är jag helt övertygad om, hur som helst.

Hela barnbidraget. Dessa pengar kommer de delvis få bestämma över när de fyller 16. Detta då pengarna ska gå till ev körkort, bil, häst, cross. Större utgifter. Sen ska de gå till ev lägenhet, studier osv. Full kontroll får de när de fyllt 25.

Hittar de på skit, brott, rökning, knark osv så får de inte en krona.

Vad gör ni med pengarna om barnen inte uppfyller de villkor ni har satt upp?
Vad gör ni om pengarna inte alls går till de saker som ni anser riktiga? Utan barnen väljer att göra helt andra saker?

Nu hänger jag inte med. Vad har definitionen för betydelse? Och vem är du att avgöra hur andra definierar sitt sparande?

Jag tror det är vettigt att prata om samma sak. Som vad "sparande till barnen" är. Och då underlättar definitioner. Men jag släpper gärna den diskussionen, för den känns meningslös i det här fallet.

jag tror vi i stort sett har samma bild av familjens roll men att medlen ser olika ut.
Mest av allt hoppas jag på att mina barn hittar en plats i tillvaron som de trivs i både jobbmässigt och bostad och allt vad det kan vara. Jag är av åsikten att jag tror att de mår bäst av att skapa så mycket de kan själva, det egna drivet ska få dom i endera riktningen. Om vi föräldrar krattar för mycket så tror jag att de tappar styrfarten, jag har sett det hos otaliga ungdomar som helt tappar egen styrfart och föräldrarna styr åt dom.

Jag hjälper gärna mina barn åt det håller de är på väg om de behöver hjälpen och om jag kan. Jag hoppas verkligen inte att de tar för givet att vi föräldrar ska bistå med en massa pengar när de ska skaffa sitt första boende eller körkort eller vad det nu är. Jag responderar på deras driv, men jag driver dom inte.

Jag tror det är vettigt att prata om samma sak. Som vad "sparande till barnen" är. Och då underlättar definitioner. Men jag släpper gärna den diskussionen, för den känns meningslös i det här fallet.

Att inte prata om samma sak går väl som en röd tråd genom hela tråden, så varför försöka gör något åt det nu ;)

jag tror vi i stort sett har samma bild av familjens roll men att medlen ser olika ut.
Mest av allt hoppas jag på att mina barn hittar en plats i tillvaron som de trivs i både jobbmässigt och bostad och allt vad det kan vara. Jag är av åsikten att jag tror att de mår bäst av att skapa så mycket de kan själva, det egna drivet ska få dom i endera riktningen. Om vi föräldrar krattar för mycket så tror jag att de tappar styrfarten, jag har sett det hos otaliga ungdomar som helt tappar egen styrfart och föräldrarna styr åt dom.

Jag hjälper gärna mina barn åt det håller de är på väg om de behöver hjälpen och om jag kan. Jag hoppas verkligen inte att de tar för givet att vi föräldrar ska bistå med en massa pengar när de ska skaffa sitt första boende eller körkort eller vad det nu är. Jag responderar på deras driv, men jag driver dom inte.

Så ser jag det också, jag vill respondera på deras driv - men då vill jag också ha möjlighet att göra det, dvs ha pengar sparade. Inte som de förväntar sig att få, men som jag har möjlighet att ge.

Jag tror i motsats till dig att det kan vara en bättre förutsättning att inte få en massa pengar gratis. Jag tror på andra faktorer som viktigare än kontanter och materiall standard. Mina barn är tex tvåspråkiga och redan ganska beresta, vilket jag tror är en stor fördel om man jämför med min egen bakgrund. De bor närmare kompisar och skolor än vad jag gjorde, vilket är en fördel. Å andra sidan längre från djur om man gillar den miljön. Jag tror det är svårt att jämföra och jag tror inte ens att det är mödan värt att försöka. de har det bra och de kommer förhoppnings att få det bra i framtiden. Men hur bra beror snarare på andra, yttre omständigheter som jag inte kan påverka. Att boendet inte kommer att vara särskilt viktigt i det pusslet är jag helt övertygad om, hur som helst.
Jag tror inte att det ena behöver utesluta det andra? Dina barn kommer säkerligen lösa det mesta de står inför på bästa sätt.

Min unge är trespråkig sedan 8-årsåldern, vi har rest mycket (inte charter utan på annat sätt) och han reste själv över Atlanten när han var 14, så han är rätt självständig och trygg i sig själv. Han vet att han har det bra men tycker inte själv att han är bortskämd.
Han har satt upp egna mål för utbildning, framtida boende och t.o.m. husdjur.
Det tror jag han hade gjort oavsett om morsan har en generös plånbok eller ej.
Jag hade själv uppskattat lite hjälp på vägen. Massor!
Sedan kan mycket hända på vägen... Som du säger, yttre omständigheter.
Ungen har i alla fall fått mer kärlek än pengar, den saken är säker.

Men varför skulle det vara en motsättning? Man kan väl få allt det där du räknar upp, OCH pengar? Det är ju inte så att eftersom jag fick pengar, så har jag inte fått lära mig språk.

Jag har heller inte den starka kopplingen mellan prestation och pengar som du har. Ibland får man pengar utan att prestera, ibland presterar man utan att få pengar, ibland presterar man och får pengar. Men pengar har sällan varit min motivation eller drivkraft till att prestera.

Liknande trådar

Övr. Barn Idag kom Folkhälsomyndigheten med sina nya rekommendationer för skärmtid (finns här att läsa ) och nu är jag nyfiken på hur andra gör...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
7 705
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 500
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
13
· Visningar
857
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar