Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Ja det är ju SÅ roligt att hoppa! Han försöker till och med hoppa liggandes när han ska sova :D (Sova?! Man kan ju missa något roligt?!)

Det där såg ju supermysigt ut. Vi köpte en gåstol i helgen. Julia har testat den men var mest fascinerad över blommar och annat som satt fast framtill (går att plocka bort) Har annars varit en lugn helg och hela familjen var i stallet i går när solen tittade fram och fotade lite.

Fina bilder som vanligt :laugh:

H älskar sin gåstol! Och har börja mer med benen, tidigare har han liksom simmat fram. Hans stol har btw en jumpfunktion så han kan STUDSA sig framåt likväl :D Favoriten!

Haha! Jag vet inte om Ebbas stol har den funktionen men det är enda sättet hon tar sig fram på... Hon hoppar fram i sin gåstol. Och helst hoppar hon fram när man går med henne med... hon tar några steg om hon riktigt gärna vill fram till något men det är inte ofta...

Sedär :D Just H's stol går att ställa i 3 höjder, eller liksom låta fjädra mellan. Så det blir ett härligt bounce :D

..fast nu får vi se om den lilla räkan kommer föredra att krypa när han äntligen kommit på hur man gör!

Hmmm det std att min kunde bli gunga med så det är nog en sån... Skit samma. Hoppa är ju det enda hon gör ;)

och vaggar som en vandrande pinne ;)

Tycker det är så intressant att se hur de löser problemen på sina egna sätt! Alla sätt är bra utom de dåliga, liksom :laugh:

Idag ska vi på babysång. Ska bli kul! Förra veckan var vi mest hemma förutom en dag på Öppna tillsammans med en kompis och lunch på det. Klättrar snabbt på väggarna då, älskar att vara hemma bara jag slipper vara hemma hela tiden, om ni förstår vad jag menar..

Lite så upplever jag med dagarna... Längtar efter lite ljus, värme och trevligare väder att göra ngt annat än o städa hemma...

Idag har jag varit på BVC om extrakoll på Ebba eftersom hon nattäter så väldans mkt... Hon hade inte tagit sig mer på dessa 3v 60g typ så det var nog bara tillfälligt förra gånge. Så nu hoppas jag på att vårt nya sätt att prova mat ska fungera bättre så nattmålen kanske försvinner....

..och som spinn på det vore det lite kul att höra vad alla äter nu för tiden? Det är ju såklart lite åldersskillnader men ändå intressant att läsa hur uppläggen liknar eller skiljer sig :)

H, 7 mån imorrn, äter just nu lagad lunch (en halv stor burk eller lite mer följt av lika mycket fruktdessert av något slag) och kvällsgröt på ungefär 1,5 dl vatten. Och ammas fritt i övrigt. Är vi iväg och fikar någonstans kan han få lite banan eller annan frukt "för att också få fika" lite. Tror att vi ska börja ge frukostgröt imorgon som inledning på den nya månaden!

De sista dagarna äter jag o ebba samtidigt och samma mat...
10.00 ½ polarbröd med smör- biter själv av lagom bitar men man får flytta mackan fram o tillbaka. Lite frukt- päron, katrinplommonpure- 4 tsk
13.00 ½ banan- äter själv likadant som brödet.
15.00 fruktsmoothie på en hel del vatten eftersom hon dricker dåligt dagtid, 2 riskakor
18.00 middag- torsk, potatismos o gröna ärtor
20.00 välling på 2.5 dl vatten
23-2 välling, beror på när hon vaknar
3.30 ersättning
6-7 ersättning

Försöker jag ge henne gröt slår hon bara bort det. Funkar ungefär 1gång i veckan.
Mat mitt på dagen är helt uteslutet. Hon vill inte äta...

Men detta funkar bra- hn har tom missat 3.30 målet ett par gågner nu- och man får vara glad åt det lilla ;) Burkmaten fungerar inte alls just nu- Allt är jättegott i tre tuggor sen vill hon inte ha mer. Hemlagat går bättre- men inte varje dag...

Våra dagar ser ut ungefär såhär:

9: gröt på 1/2-1 dl vatten
13: Lunch, en halv liten burk, eventuellt lite frukt
16: Middag, samma som lunchen
19: gröt på 1 dl vatten
19-9: fri amning, brukar bli varannan timme ungefär.

Bebis är nästan åtta månader.

Malcom snart 6 månader äter:

07 - 230 ml ersättning
10-11 Gröt på 1 dl vatten med antingen 1 rivet äpple eller 1 mosad banan
14-15 150-200 ml ersättning alt. banan eller annat fruktmos
17 potatis m lax o ärtor, frukt pureé till efterrätt
19 200-230 ml ersättning

Tiderna är fortfarande ganska varierade då M har en tendens att ändra sina rutiner för jämna, i morse tyckte han att det var helt OK att vakna kl 6 :grin:

Har börjat fundera på att byta ut ersättningen mot välling här framöver. Amning slutade vi med för knappt 1 månad sedan när han slutade äta på "natten" + att han tappade intresset för amningen.

Åh så mysiga bilder :love:
Tycker Julia att hästen är lika mysig som hästen tycker att hon är ;)

Min tjej fyller 6 mån om några dagar.
Jag ammar henne ungefär 10 gånger per dygn. Vi ger dessutom gröt morgon och kväll, men intresset för mat finns inte där. Kunde lika gärna varit citron på skeden av hennes grimaser att döma. Tror inte många droppar når magen...
Hon vägrar dessutom flaskan, så välling ger vi inte heller.
Men vi kämpar på.

Synd att hon inte verkar hittat matsuget än.. Men förr eller senare ska det väl komma, får man tro!

*kl*
Idag har vi varit på ÖF, det var trevligt! Bara synd att vår Öppna Förskola inte har någon sångstund, jag tycker det är så mysigt och H gillar alla sånger med hopp, skutt och rörelser. Brukar vara som ett mindre träningspass för föräldrarna :D

Lillkillen är snart 5½ månad. Äter mest ersättning (har faktiskt inte räknat hur mycket per dygn - han får när han vill ha) och ammas inte alls sedan drygt en månad. Lite majskrokar går ner och hemmagjord morotspuré. Potatis & och plasternacka är bläh oavsett köpt eller hemmagjord. Köpt mangopuré var inte heller någon favorit.

Då vi har rätt udda och varierande "vardagstider" hemma pga makens ojämna jobb så har vi inte varit så ihärdiga med att skapa "matrutiner" eller att prova smakportioner, men det kommer väl.

Jag hoppas det.:D J verkar gilla att vara i stallet och kolla på hästarna och träningar.:laugh:Om vi e i ridhuset följer hon gärna en av hästarna med blicken. Får väl se hur länge de sitter i.:angel:

J är 6 mânader nu och henne matrutiner ser ut ungefär så här:

Morgon gröt (1 dl vatten) + 3 msk Fruktpure
Lunch 4 msk fruktpure
Kväll gröt (1 dl vatten) + 3 msk Fruktpure
Hela dyget fritt med ersättning. Får välling på kvällen. Totalt 8-10 dl per dag.

Hon äter gröt och fruktpurer med väldigt god aptit nu.:) ska börja "smyga" in lite annan mat snart.

Har provat majskrockar och de går mer, men fy va kladdigt de blir.

Senast ändrad:

Har börjat fundera på att byta ut ersättningen mot välling här framöver. Amning slutade vi med för knappt 1 månad sedan när han slutade äta på "natten" + att han tappade intresset för amningen.

Det verkar vara enormt olika det där, hade också förväntat mig att bebisen skulle tappa intresset för amningen såsmåningom. Men inte - det är liksom dagens högtidsstund när man blir ammad, bebis tycker det är helt fantastiskt med bröstet.:cool:

Använder ditt barn napp? Funderar på om det hänger ihop, vårt barn dissar nappen, så då får bröstet liksom stå för hela sugbehovet.

M har använt tutte/napp sen han var lill-liten dock mest när han ska somna. Nu är den även effektiv vid tröstning o vid nattning när han väl somnat åker nappen oftast ut.
Brösten blev mindre intressanta när han kom på att han kunde hålla flaskan själv när han ska äta. "Jag är en stor ponke nu :p"

Vi ger inte välling alls, eller nånting annat i flaska, så det kanske påverkar amningslusten? Känns onödigt att ge välling så länge det finns mjölk, tänker jag. Helst skulle jag slippa ge välling öht, det känns så väldigt bröst-substitut-artat att ge en bebis flaska tycker jag. Självklart något man måste göra om man inte kan amma, men om man nu kan det känns det trist att köra med substitut.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
726
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
4 619
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
55 56 57
Svar
1 121
· Visningar
58 595
Senast: Kilauea
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 246
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar