Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Skönt, vi behöver inte börja hårdträna på något då :D Fast risken är stooor att H slänger ''föremålet'' i golvet, kastar sig själv runt på mage och börjar larva baklänges innan läkaren hinner blinka! Varför flytta saker mellan händerna när man kan flytta sig själv, är mer hans melodi :D

Mathilda gör som Tuva, hon sitter men rullar inte. Hon har suttit stadigt själv sen sin 5 månaders dag och tycker inte att ligga är skoj alls. Vi har 6 mån koll på tisdag så jag kan ju rapportera vad läkaren här säger om det. Hon har dock vänt sig från mage till rygg ca5 ggr sen 4 mån dagen och vart nära från rygg till mage, det var dock innan hon kunde sitta.

Annars så har jag mått dåligt ikväll. Ont i magen och yr som fasen, tror att det beror på att jag fick tillbaka mensen nu. Jag har dock haft problem med yrsel och svimningar tidigare så jag hoppas att det inte är såna problem nu. Vågade inte bära M ikväll :( då är man ändå väldigt glad över att pappan finns, tänk om man hade vart själv!

Din fröken har också en Bumbo va? Undrar om det är därför de har lärt sig att sitta så stadigt så fort? Kanske...

Ang detta att de drar upp sig med armarna så testade min bvcsköterska av det när han var 4 mån och tyckte att han var så stark och duktig, och sa att det brukade kollas av vid 6 mån. Men det låter ju jättesent i mina öron, H började dra upp sig vid 3 mån?! Kanske är att vid 6 så "ska" de vara stadiga och inte bara hänga som slappa sillar?

Jag tror att det är väldigt lätt hänt att man tar sitt eget barn som norm. Min bebis är nästan sex månader, men dra sig upp? Nä. Inte alls intresserad.

Rulla runt däremot har funkat i flera månader, så för mig verkar det lite konstigt med bebisar som är lika gamla eller äldre och inte rullar runt obehindrat åt bägge hållen.

Det skiljer sig ju enormt från barn till barn, så jag tror man ska försöka akta sig för att anta att alla som inte är som det egna barnet är jättesena eller jättetidiga. Det kan ju lika gärna vara det egna barnet som är sent eller tidigt. :idea:

Precis, därför jag skrev i mina öron och i senare inlägg att det är så olika vad de fokuserar på :) När vi umgås med vårt "bäbisgäng" så är det alltid intressant att se så olika färdigheter de har trots jämn ålder.

Här är 2 till som är snoriga.:grin: Skönt med måndag så man får ta det lite lugnt. I helgen har vi varit på julbord, glögg träff och lilla julafton. Både jag och J är helt slut.

Precis, därför jag skrev i mina öron och i senare inlägg att det är så olika vad de fokuserar på :) När vi umgås med vårt "bäbisgäng" så är det alltid intressant att se så olika färdigheter de har trots jämn ålder.

Jag vet inte, jag tycker det lätt blir lite hysteri kring det där, man slår sig för bröstet så fort bebisen kan något, och framförallt om det är något bebisen är tidig med. Och så blir alla andra stressade.:cool:

Jag mådde också sådär när jag fick min mens, så drygt! Skulle gå ned och hämta ett glas vatten, men hela världen började snurra och jag blev helt illamående. En sek trodde jag att jag var gravid, då jag mådde precis så när det var som värst, så det var en ren lättnad när det var mensen som kommit tillbaka. Har du alltid mått så vid mens? Det här var första gången för mig, kändes precis som när jag hade järnbrist.

Nu lät det som om jag inte vill ha barn, det vill jag, men inte såhär tidigt, Selma är ju bara 8 månader, och sen har jag hållit på med en massa röntgande av mitt bäcken, vilket kan påverka ett litet foster ganska mycket. Hade varit hemskt att göra abort pga det. :/

Där håller jag med dig faktiskt, även fast jag misstänker att jag är en sån som skryter. :D jag kan bli jättestressad när andra som har yngre barn, berättar allt de kan, och Selma inte kan någonting knappt. "är det något fel på min bebis?" men sen lugnar jag ned mig ganska fort, både jag och sambon var sena med allt som bebisar, så nu när man är mer "van" att vara mamma och tar det mesta med ro, så har barnskrytet lugnat ned sig från vårt håll och vi kan ist tycka det är intressant att barn är så olika, ist för att bli stressade över att vårt barn är "sen". :)

Tja, jag kan ju förstås bara tala för mig själv. Visst kan det säkert vara en stress, men kan dock inte påstå att jag märkt av det "i mina kretsar" - där är det mer glädje över såväl egna som andra barns framsteg. Å andra sidan kanske jag inte är så uppmärksam alla gånger så eventuell prestationsångest kan nog gå mig förbi.

Själva fenomenet tycker jag talas om lite här och där, det var väl en krönika eller liknande i någon föräldratidning rätt nyligt? Någon pedagog/psykolog/vaddendåvar som noterat hur h*n själv, mot så att säga bättre vetande, ändå fann sig sitta och jämföra sitt eget barns färdigheter mot andras.

Lite på ämnet, och som jag tycker låter rätt rimligt: har hört rätt många flerbarnsföräldrar säga att med första barnet jämförde de med andras barn, därefter mellan sina egna.

Japp hon har också en bumbo :) Kan kanske vara så? Ska bli intressant och se om vi får "bakläxa" på vändningar imorgon eller om vår läkare inte bryr sig så mycket.

Lottch, Åh vad skönt att höra att nån annan haft såhär, jag blev ju som sagt lite orolig att jag skulle ha fått problem igen. Idag verkar allt som det ska förutom att jag är trött, har huvudvärk och tycker att jag ser sämre? Jag har aldrig mått så vid mens, det har mer vart mensvärk tidigare. Jag hoppas att det inte hade tänkt vara såhär nu, det funkar liksom inte att jag bara kan sitta/ligga. Jag ska dock till min bm imorgon och sätta in spiral så jag tänkte att jag kan ju höra om hon kan kolla järnet på mig.

Eller så är det tvärtom - eftersom era bebisar gillade att sitta, så köpte ni bumbostolar åt dem? Och då fortsatte de sitta.

milton har ingen bumbostol kommer inte heller få någon! Han kommer nog sitta stadigt om en månad iaf! Han sitterbra nu för att han vill sitta men det är nästan lika kul att ligga nu när han kan lyfta huvudet bra och rulla åt alla håll! men han va ju snabbare med att sitta då han tycker det roligast! Alla barn har sin takt och va tråkigt det skulle vara om alla barn började med samma saker exakt samtidigt!

I våran privata lilla mammagrupp är det ingen som nojjar för att man är sen med något utan glädjs åt allas små framsteg oavsett vad det är! Den ena är bra på en sak medans den andra inte alls kan det men vi vet att vi alla har friska och glada bebisar iaf!

Kanske. Jag minns inte. Vet bara att T testade Selmas Bumbo när vi träffade Lottch och hon satt ok i den. Men innan det hade hon ju aldrig suttit... Vi ville dock ha med henne vid matbordet och att hon inte skulle sitta i babysittern på golvet när vi åt, därför kom en Bumbo hem till oss :)

milton har ingen bumbostol kommer inte heller få någon! Han kommer nog sitta stadigt om en månad iaf! Han sitterbra nu för att han vill sitta men det är nästan lika kul att ligga nu när han kan lyfta huvudet bra och rulla åt alla håll! men han va ju snabbare med att sitta då han tycker det roligast! Alla barn har sin takt och va tråkigt det skulle vara om alla barn började med samma saker exakt samtidigt!

I våran privata lilla mammagrupp är det ingen som nojjar för att man är sen med något utan glädjs åt allas små framsteg oavsett vad det är! Den ena är bra på en sak medans den andra inte alls kan det men vi vet att vi alla har friska och glada bebisar iaf!

Glädjas åt andra kan man väl göra ändå! Det hindrar inte att det gärna blir lite press! Och väldigt mycket fokus på varenda litet framsteg! Är det inte roligare hur bebisarna är och beter sig, än vilka framsteg de gör? Det tycker i alla fall jag! Framsteg gör ju alla, det hör ju till! Men beteendena och intressena är ju mer personliga!

Kanske. Jag minns inte. Vet bara att T testade Selmas Bumbo när vi träffade Lottch och hon satt ok i den. Men innan det hade hon ju aldrig suttit... Vi ville dock ha med henne vid matbordet och att hon inte skulle sitta i babysittern på golvet när vi åt, därför kom en Bumbo hem till oss :)

Hur ser en bumbo ut egentligen, jag trodde det var en låg liten stol?:o Är den såpass hög att barnet kommer upp i bordshöjd?

Vi satte vår bebis i sin barnstol i det läget, håller med om att det är tråkigt att ha bebisen på golvet när man äter. :)

Det var faktiskt därför vi köpte vår också, för att hon skulle kunna vara med lite mer utan att för den skull behöva sitta i vårt knä.

Edit: Mabuse, det är en liten stol, ser ut ungefär som en potta, men man kan ha den på bordet och de kan sitta i den långt innan dfe kan sitta i sin matstol.

*kl*

Jag är nog en av dom som faktiskt kan känna lite "stress" över att alla andra barn kan så mycket. Kanske inte helt negativt men ändå så att det finns där.
Just nu är jag glad att jag inte har ett tidigt barn- men man vill ju inte att det ska vara något fel heller. Man blir väl lugnare för varje dag som går- hon är ju ganska lik sina jämnåriga. Men jag tycker inte det händer så mycket som det gjorde innan. Det var ju en ny sak varje vecka. Antingen så är man inte längre lika uppmärksam eller så övar hon helt enkelt finmotorik på det hon redan lärt sig...

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
783
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 116
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 180
· Visningar
61 922
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 296
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30