Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

*kl*

Verkar som alla här är tidiga med mat, ger ni andra ersättning alls längre, eller är det mat som gäller helt och hållet nu? Vid vilken ålder slutade ni ge mjölk/ersättning i så fall?

Ammar och ger smakisar, inga mål utbytta. Grötsmakisen på kvällen börjar väl iofs vara så pass stor nu att den börjar likna ett mål, fast han ammar precis lika ofta som förut ändå. Så det kan man väl säga är 'utöver' och inte 'istället för'.

Vi har provat allt kött tror jag ;) Korv älskar hon men eftersom det är salt så vill jag inte ge det så ofta. Kalkon, kyckling och fisk med är gott.
Kyckling får väldigt bra konsistens så det gillas ;)
Försökte göra spagetti o köttfärsås men det blev inget bra. Det köper jag på burk. Och den ÄLSKAR hon... Sambon har med det som favvorätt så det blir väl det vi lever på sen ;)

Va skönt att ni redan klarar er utan nattmål.... Här känns det som att det aldrig kommer att gå... Och mat äter hon ju tillräckligt tycker man.

Verkar som alla här är tidiga med mat, ger ni andra ersättning alls längre, eller är det mat som gäller helt och hållet nu? Vid vilken ålder slutade ni ge mjölk/ersättning i så fall?

Våra tjejer tvärvägrade bröstet vid 7,5 månader och åt då hela mål men de fick nog ersättning nästan ända upp till året som drickmål (efter det introducerade vi välling).

Ebba äter ju ersättning hela nätterna fortfarande... men annars så är det inte så mycket på dagarna.
10 Gröt
13- 14 Mat
16 Frukt
18 Mat
20 Välling
23-24 Välling
3 ersättning
5 tyvärr ersättning igen....

Jag försöker hålla detta men är vi inte hemma så är det mkt ersättning.

Ebba är väl nästan äldst i tråden. 7 mån nästa vecka. Jag är nog ändå senast i vår grupp på BVC.
Hade jag kunnat amma hade jag nog gjort det nattetid fortfarande.

Jag blir ibland förstummad över att många bebisar klarar sig på få så få mål som vissa ger (fast jag misstänker att Vidar blir en sådan bebis). Vi gav ersättning/välling i sängen väldigt länge, jag vet inte om det var för att tjejerna var prematurer men de hade aldrig fixat att vara utan mat så länge som mellan 19-8.
Kan du byta ut något av vällingmålen på kvällen mot gröt istället kanske hon kan stå sig över ett nattmål? Det kan dock vara svårt att få i dem gröt om de är väldigt trötta.

Jag har provat det med- att ge gröt till kvällsmat med. Men det kvittar hur mycket jag ger henne.... hon ska äta på natten ändå :/
Hon äter ju dubbelt så mkt som de andra känns det som...

Han är nu drygt 16 veckor, blir 4 månader om 1vecka. Dom växer så vansinnigt fort ;)

Vi ger fortfarande ersättning och har inte bytt ut något mål än. Hon äter dock lite puré till lunch och lite gröt på em/kvällen.

*kl*

Milton äter gröt på 1dl vatten 2gånger om dagen! Maten är fortfarande på smakis nivå men gröten gick det fort med för den gillade han! plus någon frukt pure till på kvällen som också gillas! Sen äter han ersättning när han vill! Har nog inte direkta fasta tider just nu då han sovtider pendlar väldigt från dag till dag! Fast försöker få till så det blir gröt som frukost och kvällsmål nu ist för som lunch och kvällsmål. Då det är lättare att peta i honom gröt än ersättning på morgonen. Det gick kanon idag iaf! Får se hur det går imorgon!
Jag tycker det är bra att han får i sig två portioner gröt om dagen iaf för han åt och äter så dåligt med ersättning(detta gjorde han redan innan maten och gröten kom på tal) Han äter som max 135ml mer ersättning men oftast lämnar han lite! Fast han verkar pigg och glad i övrigt(förutom förkylningen) så han kan ju inte vara hungrig iaf!

Just nu är han lite snorig och hostig så han vaknar av att näsan blir tjock på natten å av hostattackerna. :( Vi som äntligen va helt friska här hemma tills vi gick på babycafet i måndags! Tycker inte man ska gå dit om man har en bebis som snorar såpass att det blir (grönt)snor på leksakerna :( Ajaj tror han är på bättringsvägen idag!

Jasså, är det din tur att trilla dit nu :( Så grymt drygt!

H fick smaka ärtor idag. Det var skiiitäckligt *kräksmiley* Undrar om frysta ärtor går ner lättare..? Vi hade ett paket ärtor hemma (lång historia bakom om varför) så tänkte vara ambitiös och tillreda dem åt H. Gör jag troligtvis aldrig om! Förvälla i 6h, kokas i 2 och sen var det bara en tråkig ärtsoppa kvar.

Mmm men som tur är har jag jag klarat mig hittils så jag är ju iaf pigg och orkar med nätterna när det kan bli några timmarna vakna mitt i sådär. Det hela är mest jobbigt för att han får panik av nässugen och hatar att bli torkad om näsan trotts mjukt papper och försöker vara så försiktig det går!

Morot är nog det ända i matväg här som har gått ner relatvit smidigt.
Men han fick smaka en matburk med kalops och trodde magen skulle vända sig ut och in så gärna ville han spy, stackarn! Vi måste köpa en mixer, det är så svårt att få till bra konsistens trotts vitlökspress för tycker utbudet av barnmatsburkarna inte är så bra med bara ätor och sånt roligt.
Skulle vilja ha en sån där som fanns på tv shop förut man bara trycker på skålen och sen kan man förvara det där i också! Har sett en variant på biltema kanske ska ta och kolla in den lite närmare!

Jag fick min önskade stavmixer nu i helgen, i lite tidig födelsedagspresent. Så nu ska här mixas! H har smakat potatis (lite kräkminer de första dagarna), morot (gott!), palsternacka (gott!), majs (gott!), majskrokar (fascinerande och gott!), aprikos/päronpure (sådär gott..) och blåbär (gott!). Ja, och så äckelärtor ;)

Minns inte om jag skrev att sjukvårdsrådgivningen tipsade om att sätta dem i babyskyddet när man använda nässugen. Dels undviker man att slemmet rinner bakåt, och sen sitter de där de sitter så att säga.

Kul att läsa, vad olika smak de har!

Vi har provat potatis (äckligt), morot (ok), palsternacka (äckelpäckel), pumpa (gott!), sötpotatis (gott!), majs (gott), äppelmos (fantastiskt!), äppelpäronmos (jättegott!), hipps risgröt med grönsaker (gott!), hipps risgröt med frukt (Jättegod!), mangopuré (lite surt, men ganska gott) och katrinplommonpuré (vidrigt!).

Eftersom jag inte har något mixer så har vi testat:

potatis(king edward) hemma- inte så gott, morot hemma - inte gott dock va konsistensen inge bra, potatis/majs burk - ok, potatis/palsternacka burk - inge gott, potatis/morot burk - ok, morot burk - godkänd, mangopuré burk - jätte smarrigt, katrinplommonpuré burk - smarrigt, äppelpäron puré burk - smarrigt, aprikospäron?puré burk- smarrigt, majskrokar är gott men har nu kommit på att det är ju kul å kasta dom till hunden :cool: små nypor av limpa - gott, kalops - VIDRIGT! rotmos och kyckling VIDRIGT! Så har bara gett en sked av dom två för ville inte stoppa i honom nå mer när han gjorde sånna miner! Å sen gröten som är riktigt uppskattad!
Så nu är det bara gröt som gäller så vi pausar lite nu när han är sjuk och kör på det som funkar!
Måste fixa en mixer!

Här funkar allt ibland och andra gånger inget ;) Gillar ganska lös konsistens bäst :)

Och jag som skrivit att Ebba inte kan sitta har suttit halva dagen idag. Hoppas inte krypet kommer lika fort nu.... Igår fastnade hon under soffan den lilla ålen. behöver dammsug hos råttorna märkte jag ;)

Jamenjustdet, gröten (mild havregröt) är god!

Pumpa, är det svårt att laga till? Hade jag nog aldrig kommit på, har inte ätit det själv någon gång, men kan tänka mig att det är gott :) Sötpotatis ska vi nog också testa..

Haha, fastnade under soffan?! H ålade (givetvis baklänges) från gymmet till soffan igår, ca 2 meter. Med avbrott för att trumma på golvet, eller smaka på det *urk* :D

Jamenjustdet, gröten (mild havregröt) är god!

Pumpa, är det svårt att laga till? Hade jag nog aldrig kommit på, har inte ätit det själv någon gång, men kan tänka mig att det är gott :) Sötpotatis ska vi nog också testa..

Vi tänkte prova mild havrevälling härnäst, tänkte byta ut midnattsamningen mot välling, så kanske man kan få sova lite mer än två timmar i stöten. Men det ska få gå några veckor till först.

Pumpa är jättelätt att laga: skala, skär i bitar och koka tills den blir mjuk, mosa. Kan vara trevligt som alternativ till alla rotfrukter. ;)

Vi har fått lite problem med amningen tyvärr, med två vassa tänder i underkäken har bebis bitit i ena bröstvårtan så det blivit sår, och det har ju förståss blivit infekterat också.:cool: Gör vansinnigt ont att amma på det bröstet, och det läker inte heller så länge jag ammar. Så nu provar jag att inte amma utan mjölka ur istället på det bröstet, och så får bebisen den mjölken i flaska istället. Hoppas verkligen det läker fort nu!

Aj vad ont det låter!

Modett, vi har gjort ärtor hemma, men jag köpte frysta som jag kokade och mixade med lite kokvatten och det var rätt uppskattat.

I matväg har vi provat:
Banangröt - Gott
Potatis -OK
Palsternacka - OK
Potatis/Majs - OK
Mango - Blä
Mango/Äpple - Blä

Hon gillar banangröten och äter nästan 1 dl på FM nu. Någon som vet hur man kan jämföra mat mot ersättning i mängd. Jag tycker att hon äter lite dåligt med ersättning just nu, men jag förstår att gröten är mera mättande.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
780
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 105
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
57 58 59
Svar
1 177
· Visningar
61 786
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 296
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar