Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Aooojj! Längtar inte efter de små sylvassa gaddarna :crazy:

Tänkte också så småningom (om ca 1 mån) börja med milda havrevällingen vid 23-målet, i precis samma förhoppning. Tänk att få åtminstone 4-5 timmars sammanhängande sömn :love:

Kaktus: ska testa frysärtorna, och hoppas på en annan (gladare) reaktion!

Nä, de är inget att vara avundsjuk på.

Provade mosad mango idag, det var otroligt gott tyckte bebis. Köpte icas tärnade frysta, tinade och mosade i vitlökspressen. Supergott, och väldigt smidigt, bara att tina så många som gick åt. Burkmangon är mycket surare eftersom de tillsätter askorbin- och citronsyra för hållbarheten, så bebis gillade den här bättre.

Kan det fungera med amningsnapp på det onda bröstet (om du vill slippa pumpa ur)?

Jag har provat, men tyvärr funkar det inte nu när bebis blivit lite större. Vi använde en sån de första veckorna, och då gick det jättebra. Men nu har bebis mun blivit större, och greppar inte bara vårtan utan en del av bröstet också - och då släpper vakumet, och utdrivningsreflexen kommer inte igång. Och sen ledsnar bebis och vill inte suga längre, utan börjar tugga på bröstet istället.

Dessvärre funkar inte flaska heller så bra nu - det har inte varit problem alls tidigare, men nu tuggas det istället för att sugas på nappen, och då kommer det inte ut nåt. Så tyvärr slutar det med att vi får kasta det mesta av mjölken jag mjölkar ur.

Minns inte om jag skrev att sjukvårdsrådgivningen tipsade om att sätta dem i babyskyddet när man använda nässugen. Dels undviker man att slemmet rinner bakåt, och sen sitter de där de sitter så att säga.

Smart tips!! Fast har inte provat det då vi förvarar bilstolen i bilen nu, orkar inte kånka upp M i den längre och dessutom tar den en massa plats inomhus.
Fast nu har han börjat fatta grejen mer och att det går fortare om han ligger still!

*kl*
Imorgon ska vi till bvc ska bli intressant och se hur vikten är nu efter en månad med smakis/mat och nu gröt på slutet! Tror han har växt en bit också för huxflux under en natt måste han ha växt för nu passar nästan inga bodysar alls och att det som passar blev väldigt kort i ärmarna bara så där :confused: :D Måste nog ut och handla lite kläder på mellandagsrean! :)

Det är inte så att du behöver byta till nästa nappstorlek? Bäbis kanske vill ha ut maten snabare :)
Jobbigt med infekterade sår på brösten... Jag är absolut inte avundsjuk...
Här ser tänderna fortfarande likadana ut som för 3 månader sen så de e nog inget på g.

Men ska inte tungan rädda brösten från tänderna när hn äter? Visst ligger den som en båge under nappen när de äter?

Jag skulle oxå gissa på större nappstorlek om du inte testat det.
Annars kanske tipsa om MAM trainingbottle, vi har den till M när hon dricker vatten, konstruktionen går ut lite på att den ska bitas på för att det ska komma något :)

Jag upplever precis som du att kläderna blev korta nu när de börjar asa sig omkring... 62 är inte ångt nu... haha. Men 68 är perfekt. Använder 74 iblkand men då får jag vika upp muddarna.

Jag älskar att ha kläder med fötter pga att jag inte har golvvärme i huset. Men hon halkar ju så mycket när hon ståövar då.. Har köpt ite halksockar men hon bara drar av dessa ... Ibland är det ok med sockor ;)
Får väl vara mer på ovanvåningen istället- fördelen med 2 våningar. Ska försöka tänka på det när man städar den tråkiga trappan ;)

Jag har en flaska från nuk med med samma funktion. droppsäker om man inte klämmer rätt men till välling m man klämmer.
Just mams är bra men blir snabbt väldigt ful med matresterna i munnen. Min är orange...

Här är de flesta kläde långa i armarna men inte i övrigt, tror vi fått en bebis med lång överkropp :D Vi har nästan bara 74.

Imorgon ska vi på återbesök på barnmottagningen på korrigerad 6-månaderskontroll :)
Om hon inte haft så bråttom så skulle hon ju blivit 6 månader på tisdag, men nu är hon ju redan 7½ :eek:
Ska bli intressant att se hur lång och tung hon är nu. Hon äter ju mest mat/gröt dessutom, sen är det nästan 2 månader sedan sist vi var på bvc.

Jo, vi har 2, den som används mest är oxå typ orange...
Den andra har vi mest när vi är iväg :D så den är finare.

*kl*
Ahaja, då testade jag att puréa frysärtor och H kunde inte få skeden nog snabbt! :eek: :D Såå gott. Haha, alla mina ansträngningar med förvällning, långkok och vitlökspress - förgäves..

Ang. kläder så har H 74 och endel i 80. Måste verkligen leta fram någon bra kartong och vika undan alla små söta kläder som nu bara ligger i en stor hög..

Men ska inte tungan rädda brösten från tänderna när hn äter? Visst ligger den som en båge under nappen när de äter?

Jodå - tills man blir lite disträ vid ätandet och biter till utan att tungan ligger emellan.:cool: Eller om man vänder sig bort efter nåt intressant, men inte vill släppa tutten utan håller fast. De är ju sågtandade och supervassa när de kommer upp dessvärre.

Ska prova med större napp - hoppas man kan köpa dem löst?

Usch... jag är verkligen inte avundsjuk...

Det finns iaf till de flaskor jag har :) Esska o mam brukar passa de flesta. Mam har ju en större...

Hallåå nu ligger vi på sid. 2 igen!!

Idag har vi varit på bvc! M är nu 4mån och 3/4! Dock hade dom strömavbrott så hon fick använda vågen dom har vid hembesök och vi kunde inte se kurvorna på datorn. Men hon skulle skicka hem dom så vi fick kolla på dom! :) Det va snällt tyckte jag!

M är iaf 65cm lång och väger 6880g nu!

Igår va vi hem till hans gammelmormor (och morfar) som fyllde år! Då bjöds det på smörgåstårta och då va det även små apelsin skivor uppepå och jag tänkte ähh testar väll om ser om han tycker om! Han ÄLSKADE det kan jag säga! Han sög för fullt på den lilla skivan och blev sur när jag tog bort den när den nästan va slut! :) Han gillar ju även att suga på en gurkbit. Har ni testat låta dom suga på något? (förutom allt annat dom suger på dagarna i enda :p)

Annars så håller jag på och blir knäpp på M´s läggningar. Han somnar så snäll så utan bekymmer vid kl 19. Går INTE att hålla honom uppe nå längre än så! Men sen sover han en timme ganska precis och efter det ska det vaknas-sovas-vakna-somna i en evighet. Idag va jag envis att han skulle SOVA, för han skulle gärna vilja komma upp igen annars! Så vid kl 21 somnade han äntligen efter x antal upptagningar. Måste ta upp honom och få honom att nästan att somna i famnen annars blir det bara värre å värre om jag försöker söva honom i sängen. Han ska upp! suck! Blir så trött på att kuta fram och tillbaka! Så nu blir det att jag sitter uppe alldeles för länge ist eftersom jag behöver min lilla slötid för att varva ner. Å ikväll gick det faktiskt rätt så bra trotts allt mot dom tidigare kvällarna.
Vet inte vad jag vill igt, antagligen bara att skriva av mig! Hoppas detta går över snart!

Kan nog tyvärr inte ge dig några råd, för jag vill som tro att man är expert på sitt eget barn och att du därmed gör rätt - även om det kanske är besvärligt en stund. Men då är jag en såndär ''magkänsleförälder'' snarare än ''metodförälder''.

Bara en tanke, kan det vara så att han eg bara behöver en powernap där vid 19? H vill gärna lägga sig vid 19, senast 20, men då vaknar han också alltid när jag går upp vid 06. När jag berättade för bvc om hans sovrutiner tyckte hon att han var ovanligt tidig i säng, att bäbisar i hans ålder ofta la sig för natten senare enligt hennes erfarenhet. Kanske M är en sån, fast det blir för länge att vara uppe i sträck?

Förstår btw helt vad du menar med nervarvningstid. Själv är jag kvällsmänniska ut i fingerspetsarna och behöver den där stunden för mig själv, efter stallet är klart och övriga huset sover. Och vore det inte för hästarna så skulle jag definitivt inte gå upp kl 6!

Skriver som vanligt nu för tiden från mobilen så ursäkta ev stavningskråkor ;)

*kl*
7mån dag idag!!!

Händer inte så mycket annars. Jag hjälpte till lite på jobbet igår så hon var hos min m&p till 23 utan att sova mer än 45 min. Så idag har vi haft en riktig mysdag framför brasan!

Annars så håller jag på och blir knäpp på M´s läggningar. Han somnar så snäll så utan bekymmer vid kl 19. Går INTE att hålla honom uppe nå längre än så! Men sen sover han en timme ganska precis och efter det ska det vaknas-sovas-vakna-somna i en evighet. Idag va jag envis att han skulle SOVA, för han skulle gärna vilja komma upp igen annars! Så vid kl 21 somnade han äntligen efter x antal upptagningar. Måste ta upp honom och få honom att nästan att somna i famnen annars blir det bara värre å värre om jag försöker söva honom i sängen. Han ska upp! suck! Blir så trött på att kuta fram och tillbaka! Så nu blir det att jag sitter uppe alldeles för länge ist eftersom jag behöver min lilla slötid för att varva ner. Å ikväll gick det faktiskt rätt så bra trotts allt mot dom tidigare kvällarna.
Vet inte vad jag vill igt, antagligen bara att skriva av mig! Hoppas detta går över snart!

Vidar somnar sällan för natten förrän 24-24.30 men sover ju desto längre på morgonen (till min förtjusning;)). Han är ju som mest aktiv på em och kväll när hela familjen är samlad och tar bara korta tupplurar varvat med amning och lek kvällstid.
Jag brukar tänka som så att det vore fruktansvärt jobbigt för oss alla om han somnade kl 19 och sedan vaknade pigg som en lärka efter 8 h, d.v.s kl. 3 på natten!

Både med storasystrarna och Vidar har vi följt deras schema och det har inte varit förrän ngn månad före förskolestart som vi satt "förskoletiderna".
Hoppas sömncykeln rättar till sig för er.

Senast ändrad:

Ja, det kan vara ganska tröttsamt att bli väckt så tidigt.....
Vera brukar tydligt signalera att hon är trött vid 18.15. Vilket ibland kan resultera i att hon då väcker oss vid 5 och tycker att det är dags att gå upp! :grin:
Oftast kan vi dra ut på läggningen till 18.45-19.00 om hon sover ett pass på 45 minuter 15.30.
Men senast halv 7 vaknar hon annars på morgonen, jag vill helst sova till 9 :p

Tar jag upp honom igen så är han lätt vaken till 23. Visst skulle han få vara det om han orkade det! Men det gör han inte! Det är bara gnäll hela kvällen då. Han behöver somna vid 19 och sova till 7-8 på morgonen! Ibland kan han få för sig att det är morgon kl 5 men somnar då oftast om efter en timme igen sover då till kl 9 ist.
Ju bättre han sovit på natten ju bättre går det att söva honom på dagen sen också. Har det varit en dryg läggning så det blir sent så blir nästa dag svår sövd för han är övertrött mest hela tiden.
Han sover iofs inte så mkt på dagarna, en halvtimme på fm och 10min-45min på em ca! Ibland om jag har tur kan han slå ihop vilostunderna och sova 2h men det händer inte ofta och då blir det en liten powernap vid 17.
(inte konstigt att jag aldrig får något gjort)

Får hoppas på att nattningarna ordnar till sig om man försöker vara bestämd varje kväll och hålla fast vid samma mönster!

En till sak som är lite små drygt, och det är ju att han nästan varje natt äter mer ersättning mellan 00-06 mot vad han gör under hela dagen! Flaskan spottas bara ut på dagen förutom nått enstaka mål(idag vart det bara en gång!!!) då han kan få i sig 100ml ersättning! Han gillar ersättningen så är nog inte den det är fel på. Känns mer som att han inte har "tid" att äta ur flaskan, då kan man ju missa något. Men det går bra med gröten(men då ser man ju allt annat medans man äter) så det är ju tur att det funkar annars skulle han väll bli en sticka. Men skulle ju hellre se att han åt massa under dagen ist föt under natten :cool: Än går det väll an, han är ju så liten än, men tänk om det fortsätter sen också, då blir det nog jobbigt!

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
778
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 095
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
57 58 59
Svar
1 175
· Visningar
61 578
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 279
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar