Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Nu har vi vart på 6-månaders kontrollen och vår läkare var inte det minsta fundersam över att hon inte vänder sig. Hon vände sig någon gång när hon var 4 månader och läkaren menade på att då har hon nog passerat det stadiet. Det är roligare att sitta och då vill man göra det istället.

Kan bli irriterad på att läkare säger olika... Inte för att jag e spec stressad över att hon inte rullar runt, hon kommer ju lära sig det så småningom. Men det känns ändå lite konstigt att hon bad oss att träna på det...

Hur skulle ni göra det? Vill de inte så vill de inte, tänker jag.

De är väl intresserade av olika saker, helt enkelt? Vår var superfascinerad av rullandet, övade hur mycket som helst tills det funkade. Sitta däremot är rätt ointressant, visst kan man göra det en stund om man vill, men direkt kul är det inte. Inte helt överraskande funkar rullandet betydligt bättre än sittandet härhemma.;)

Och det där med att dra sig upp i händerna, det finns inte ens på kartan. :D

*kl*

Vi har varit på bvc idag och fått mycostatin mot torsken (vischyvattnet fungerade dåligt). Vidar är nu 4,5 mån gammal och väger 8115 gr och är 66.5 cm lång så han ligger på sin kurva.
Här rullas ingenting, han har någongång vänt sig men det har nog bara varit olycksfall i arbetet. Sitta kan han göra med stöd men det han tycker är allra, allra roligast är när man håller i honom så att han kan stå!

Våra barn verkar ganska lika... Rulla är riktigt kul men dra sig upp??
Nuförtiden kan hon sträcka fram armarna för att visa att hon vill upp. Och om man tar henne i händerna så reser hon sig till stående men aldrig att barnet skulle sätta sig frivilligt....

Hon sa att vi skulle leka med henne liggandes, locka henne att rulla runt lixom... Vet inte om det känns så himla viktigt. Hon tycker inte att det e nå kul å ligga å leka! Hon vill sitta i gymmet å leka :)

*kl*

Idag har H varit med barnvakt för första gången, ganska precis 1.45 h :) Hade ett presentkort på ansiktsbehandling som går ut nu innan jul, så det var till att passa på. Och det gick jättebra! Sötnöten låg och sov när jag kom, då hade de lekt i hoppgungan, gåstolen och sjungit julsånger.

hihi! de låter som om de har haft trevligt :)
Min pappa ska passa Ebba nån timme imorgon innan sambo kommer hem... Har ringt in syrran till jour om det bajsas i blöjan ;) Min pappa byter INTE då, det är alltså helt sant.

*kl*
Har funderat ang. detta med utvecklingsskeden o "mammastressen"/skrytandet kring det hela. Jag har faktiskt inte läst på så mycket kring allt med barnens utveckling (vilken ålder dom bör göra si o så etc) har i ärlighetens namn inte läst på mycket alls om allt kring graviditet, barn, utveckling osv då jag känner att "ja ja jag tar det väl lite som det kommer".
Jag blir bara så lycklig när jag märker att M gör framsteg i utvecklingen t ex som nu när han vill sitta (sitter i barnstolen mycket) han greppar o undersöker saker med munnen. O att han gör det nu, ja det känns som mest naturligt det är dags för honom att "lära" sig det nu helt enkelt.
Det som jag mest känt "stress" kring är att M inte växer så mycket som jag ser att många andra barn gör. Han var typ minst (iaf tunnast) i vår föräldrargrupp o han är näst äldst där, de yngsta är ung 1 1/2-2 månader yngre än honom. Han har inga direkta tendenser att bli så där bebistjock som så många andra. Nu beror ju det mycket på att han kräks så mycket så det finns ju en orsak. Han är ju förövrigt mycket pigg, nyfiken o vill verkligen vara med hela tiden så mycket av hans energi går ju åt till det istället för att växa.
Men det känns ändå sådär när syrrans pojk som är 6 veckor väger nästan lika mycket som honom o han är nästan 4 månader (dom hade nästan samma födelsevikt).

Imorgon är det BVC igen får se hur det ser ut med växandet då! :bump:

Oj vad rörigt mitt inlägg kändes men ni kanske förstår typ hur jag tänker... är lite trött så kanske bättre jag går o lägger mig än hänger här :o

Min lillebrrs barn är mkt större än Ebba med. Det skiljer 2 mån mellan dom. Fast E har blivit mkt mer bäbisrultig nu när hn äter vanlig mat. Kräks inte alls så mycket heller :)

Hppas allt går på det hållet du vill imorgon :)

I vår föräldragrupp finns några riktigt stora bäbisar, den största är lika lång som H men väger 1,5 kg mer. Det är rätt mycket på så små! Fast å andra sidan har ju H alltid varit långsmal. Hur som helst. En av mammorn med mindre baby uttryckte lite oro över att hennes barn var så förhållandevis smal, varpå min bvcsköterska (:love:) sa: vissa barn är runda, andra är slanka och båda delarna är lika sunt. Det tycker jag är kloka ord (glömmer ju aldrig vikthetsen som vikarierande sköterskan utsatte oss för i somras..). Och sen håller jag tummarna att ni har fått bukt med kräkningarna en gång för alla, så vi får veta om M är en slank eller rund kille "egentligen" :)

Nu har jag inte skrivit här på hur länge som helst, finns ingen tid. Men jag måste bara säga hur avundsjuk jag är på er som får vara hemma med dom små. Har varit hemma med Love i en vecka nu (i vanliga fall pluggar jag heltid) och det är så myysigt. Längtar verkligen tills jag är klar med allt plugg och kan vara mammaledig.

Annars rullar allt på som vanligt här hemma, han är fortfarande en lyxbebis som sover hela nätter utan att vakna och bara är glad hela tiden. Han har fått äta morötter, potatis, majs och sånt. Är väl egentligen dags att börja med kött snart. Har ni andra börjat med kött? Hur gick det? (:

Uppdatering från dagens BVC besök.
M väger nu 6105 gr och är 65 cm lång o när distriktssköterskan att det börjat synas på honom att han går upp i vikt vilket kändes oerhört skönt. Blev ju även jag utsatt för lite "vikthets" av BVC i början men nu tillslut börjar det att släppa. Så nu blir det till att fortsätta delamma, har gjort så de sista veckorna o det är både jag o lilleman nöjda med, o börja introducera mat till lilleman.
Han har redan prövat banan i tre dagar o det är :d även potatis med smör var gott, fick en smakis när kusin åt igår.

Det blev lite annorlunda i blöjan när köttet kom till ;) Men E har inte haft ont i magen- jag har tom kunnat sluta med magdropparna hon åt innan.
Ang föräldraledigheten så vet jag inte vad du är avundsjuk på. Det är ju såååå underbart att kmma hem o kela loss när man inte träffats på ett tag. :)
Men så är jag ju mamma på heltid eg- skulle inte vilja lämna iväg henne på dagis om man säger så.

Nu har jag inte skrivit här på hur länge som helst, finns ingen tid. Men jag måste bara säga hur avundsjuk jag är på er som får vara hemma med dom små. Har varit hemma med Love i en vecka nu (i vanliga fall pluggar jag heltid) och det är så myysigt. Längtar verkligen tills jag är klar med allt plugg och kan vara mammaledig.

Annars rullar allt på som vanligt här hemma, han är fortfarande en lyxbebis som sover hela nätter utan att vakna och bara är glad hela tiden. Han har fått äta morötter, potatis, majs och sånt. Är väl egentligen dags att börja med kött snart. Har ni andra börjat med kött? Hur gick det? (:

Nej, vi väntar ett tag till med kött. Ammar fortfarande en hel del, så då får de ju i sig protein så det räcker. Har ingen brådska där. Vet inte från vilken ålder de behöver kött, men det kan ju knappast vara så tidigt som sex månader.

*kl*

Verkar som alla här är tidiga med mat, ger ni andra ersättning alls längre, eller är det mat som gäller helt och hållet nu? Vid vilken ålder slutade ni ge mjölk/ersättning i så fall?

Ebba äter ju ersättning hela nätterna fortfarande... men annars så är det inte så mycket på dagarna.
10 Gröt
13- 14 Mat
16 Frukt
18 Mat
20 Välling
23-24 Välling
3 ersättning
5 tyvärr ersättning igen....

Jag försöker hålla detta men är vi inte hemma så är det mkt ersättning.

Ebba är väl nästan äldst i tråden. 7 mån nästa vecka. Jag är nog ändå senast i vår grupp på BVC.
Hade jag kunnat amma hade jag nog gjort det nattetid fortfarande.

Haha förstår att det blev skillnad i blöjan. Vad för kött började ni med?

Nä fy dagis såhär tidigt känns för tidigt, är det ens några dagis i sverige som låter barn under ett år gå? Här är det pappan som varit ledig sen han var två månader. Men jag saknar honom så mycket på dagarna att den här veckan har varit rena himmelriket haha. Men kan mycket väl förstå att vara ifrån lite också.
Mabuse: Vi fick höra på BVC när vi pratade mat att det var ok att börja med kött, fast i små mängder, som smakis redan nu. Jag vet inte vad ni andra har fått höra?

Love får:

8- ersättning
10- vanlig mat/smakis
13 - ersättning
16 - gröt
19- välling

Julia är 4 månader och 2 veckor nu. Hon äter ersättning nr 2 ( slutade amma vid ca 3 månader pga flera kraftiga mjölkstockningar och att J till slut inte ville) Ger smackisar av banangröt 1-2 gånger per dag. Har gett potatis och morot men bestämde att bara ge gröt ett tag för de är den enda maten vi kan ta med på semestern till thailand, eftersom den är i pulverform. Önskar att jag kunde ha ammat ett tag till, skulle varit skönt på resan. Tänk om våra väskor kommer bort med all J's mat....
I dag har vi träffat en kompis och hennes bebis som föddes 6 veckor för tidigt. Herre Gud va liten.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
780
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 105
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
57 58 59
Svar
1 177
· Visningar
61 786
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 296
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar