Sommarföräldrar 2022

Varning för gnäll men alltså jag blir tokig på dessa sjukdomar nu! Jag har haft feber i 14 dagar, ont i huvudet, hals, öron och hosta. Förkylning säger vc, har dock öroninflammation så har fått behandling för det iaf. Stora barnen har precis kört igenom höstblåsor för 3:e(!!) gången i år, och nu idag så har bebis massa blåsor, äter dåligt och är så himla ledsen. Dagmamman vabbar vilket innebär att jag har alla 3 barnen själv denna veckan, och min temp låg på närmare 39 i morse😪 jag är så jäkla slut på detta nu.

Och nu vet jag inte hur jag ska tänka kring rs, om jag vågar lämna barnen nästa vecka eller ej, de är ju fortfarande små och båda har förkylningsastma.. och givetvis för bebis skull med. De kommer bli så ledsna om de missar lussefirandet.😭
Å :( kämpa på!!
Jag är livrädd för höstblåsor, vår mellersta blev inlagd med sond när han var 4 månader och fick höstblåsor.
Krya på er!

Och @Fritidsryttare @Guldaskig

Ja de är så svårt att veta.
Molte blir 4 månader i helgen, han är pigg och glad men väger 4700 så är väldigt tunn, 62-63 lång. BVC är egentligen inte oroliga längre mer än om han blir sjuk då han inte har så mycket hull :crazy:

Anmälde ledighet på mellan killen hela veckan iallafall
 
Å :( kämpa på!!
Jag är livrädd för höstblåsor, vår mellersta blev inlagd med sond när han var 4 månader och fick höstblåsor.
Krya på er!

Och @Fritidsryttare @Guldaskig

Ja de är så svårt att veta.
Molte blir 4 månader i helgen, han är pigg och glad men väger 4700 så är väldigt tunn, 62-63 lång. BVC är egentligen inte oroliga längre mer än om han blir sjuk då han inte har så mycket hull :crazy:

Anmälde ledighet på mellan killen hela veckan iallafall

Åh fy, jag hoppas vi ska klara det utan att han behöver vård, men det är verkligen inte lätt att få i honom något, jag försöker ge flaska när han sover då går det lite grann iaf 🙈 han hade det när han var bara några veckor i somras men då var det mycket mildare än nu.. som ett brev på posten så har även jag börjat få blåsor i händerna nu.
 
Båda barnen förkylda IGEN. Jag trodde inte att första tiden med två barn skulle bestå av så mycket förkylningar och huvudbry kring huruvida storebror ska vara på förskolan eller inte. Känns som att det är det enda jag tänker på.

Men nu har jag i alla fall bestämt att han inte ska tillbaka på ett tag. Vi hade ändå tänkt ta ett lite längre jullov men nu blir det ytterligare lite längre på grund av alla smittor. På något konstigt sätt känner jag mig lite velig och besvärlig, men det får jag ju bara försöka släppa.

Bebis är tre månader nu och så ljuvlig. Det är så roligt att redan nu se hur olika barnen är. Lillebror gråter sällan men skäller och gnäller på oss när det är något han vill. Många gånger har han gnällt fram läten som blivit klockrena "mamma!", så storebror tror att han redan kan säga mamma. 😂
 
Vår region har gått ut med rekommendation att ha storasyskon hemma från förskolan nu. Så har honom hemma från igår tills januari iaf. Dock började lillan hosta inatt :/. Hoppas det blir milt.

3 månader idag och 6,3 kg
 
Vår region har gått ut med rekommendation att ha storasyskon hemma från förskolan nu. Så har honom hemma från igår tills januari iaf. Dock började lillan hosta inatt :/. Hoppas det blir milt.

3 månader idag och 6,3 kg
Vilken region tillhör du? 🙂

Hoppas lillan inte blir värre och att det bara är en förkylning som stärker immunförsvaret! Hur fungerar det med förskoleavgiften när ni blir rekommenderade att hålla barnen hemma?
 
Även här är rekommendationerna att hålla syskon hemma, mina får gå nästa vecka med så jag förhoppningsvis hinner bli frisk igen. Sen 3 veckor ledigt, varav sambon ska vara hemma 2, längtar!!
Frågade 3åringen om det var ok att vi hoppar lussefesten, han svarade "ja!! Vi har en fest här hemma istället, jag ringer och bjuder farmor nu"❤️

Angående avgift så har vi dagmamma och betalar enbart för faktiska timmar (vilket är tacksamt eftersom vi är sjuka så ofta😅), gratis upp till 10h/veckan, därefter halv maxtaxa.
 
Vilken region tillhör du? 🙂

Hoppas lillan inte blir värre och att det bara är en förkylning som stärker immunförsvaret! Hur fungerar det med förskoleavgiften när ni blir rekommenderade att hålla barnen hemma?
Eftersom storebror fyllde 3 i år så är hans 15 h avgiftsfria.

Dock funderar jag på om det är avgiftsfritt även om vi inte nyttjar platsen under en längre period, eller om vi behöver betala då för att behålla platsen? Frågade kommunen om detta men den personen jag fick tag i verkade inte alls förstå vad jag menade, svarade bara att jag skulle lämna in aktuellt schema för hans tider.
 
Vilken region tillhör du? 🙂

Hoppas lillan inte blir värre och att det bara är en förkylning som stärker immunförsvaret! Hur fungerar det med förskoleavgiften när ni blir rekommenderade att hålla barnen hemma?
Jönköping.

Sonen är 3 år så vi har 15 timmar gratis så det påverkar inte som tur är.
 
Jönköping.

Sonen är 3 år så vi har 15 timmar gratis så det påverkar inte som tur är.
Vi får se hur vi gör, finns inga rekommendationer om att hålla barn hemma där vi bor men är inte så sugna på RS (såklart) men ganska sugen på att överleva psykiskt (säger jag efter en vecka med sjuka barn hemma).

Blir också lite frustrerad för att vi betalar fullpris, dvs typ 1500 kr i månaden, men nyttjar platsen väldigt lite 😅 Från 20/12 får hon ”bara” gå 9-15 måndag - torsdag och inga lov. Men samtidigt är det väldigt billigt med barnomsorg i Sverige. Men ja, segt att betala lika mkt oavsett hur mkt de är där.
 
Vi får se hur vi gör, finns inga rekommendationer om att hålla barn hemma där vi bor men är inte så sugna på RS (såklart) men ganska sugen på att överleva psykiskt (säger jag efter en vecka med sjuka barn hemma).

Blir också lite frustrerad för att vi betalar fullpris, dvs typ 1500 kr i månaden, men nyttjar platsen väldigt lite 😅 Från 20/12 får hon ”bara” gå 9-15 måndag - torsdag och inga lov. Men samtidigt är det väldigt billigt med barnomsorg i Sverige. Men ja, segt att betala lika mkt oavsett hur mkt de är där.
Haha ja det är inte så lätt att vara hemma heltid med bebis och storasyskon. Dessutom ska man ju undvika folksamlingar så blir väl att träffa lite kompisar ute bara :/
 
Fick NOG inatt när klockan var fyra och jag hade varit upp och försökt söva om bebis i vår kalla nedervåning, storebror hade vaknat och låg och väntade på mig, jag la mig igen när bebis inte ville somna i selen, han ville inte amma på typ hela natten så jag läckte en flod i sängen och fick byta kläder. Och han vägrade fortfarande att somna i sängen så maken fick gå upp med honom. Gud vad jag inte kommer sakna dessa nätter. Idag är mitt knä halvt paj efter att ha guppat bebis inatt. I torsdags var vi till BVC, då hade jag varit vaken mellan två och halv fem och var så trött att jag mådde illa. Heja heja. Bebis var så övertrött att han skrattade åt allt så det var väl bra då.

På tisdag fyller han fem månader.
 
Fick NOG inatt när klockan var fyra och jag hade varit upp och försökt söva om bebis i vår kalla nedervåning, storebror hade vaknat och låg och väntade på mig, jag la mig igen när bebis inte ville somna i selen, han ville inte amma på typ hela natten så jag läckte en flod i sängen och fick byta kläder. Och han vägrade fortfarande att somna i sängen så maken fick gå upp med honom. Gud vad jag inte kommer sakna dessa nätter. Idag är mitt knä halvt paj efter att ha guppat bebis inatt. I torsdags var vi till BVC, då hade jag varit vaken mellan två och halv fem och var så trött att jag mådde illa. Heja heja. Bebis var så övertrött att han skrattade åt allt så det var väl bra då.

På tisdag fyller han fem månader.
Fy vad jobbigt det låter! Sömnbrist är inte att skämta om. Jag märker att mitt tålamod blir så mycket sämre när vi har dåliga nätter.
 
Fick NOG inatt när klockan var fyra och jag hade varit upp och försökt söva om bebis i vår kalla nedervåning, storebror hade vaknat och låg och väntade på mig, jag la mig igen när bebis inte ville somna i selen, han ville inte amma på typ hela natten så jag läckte en flod i sängen och fick byta kläder. Och han vägrade fortfarande att somna i sängen så maken fick gå upp med honom. Gud vad jag inte kommer sakna dessa nätter. Idag är mitt knä halvt paj efter att ha guppat bebis inatt. I torsdags var vi till BVC, då hade jag varit vaken mellan två och halv fem och var så trött att jag mådde illa. Heja heja. Bebis var så övertrött att han skrattade åt allt så det var väl bra då.

På tisdag fyller han fem månader.

Känner med dig! Vi har haft lite liknande nätter de senaste veckorna, troligen pga RS och hosta. Men jag TAPPADE det härom kvällen, inte på bebisen såklart, utan rent allmänt. Jag fick nog 😂
 
Fy vad jobbigt det låter! Sömnbrist är inte att skämta om. Jag märker att mitt tålamod blir så mycket sämre när vi har dåliga nätter.
Nej det är ingen lek med sömnbrist. Jag är jättekänslig för det, men kan t.ex gå väldigt hungrig en bra stund utan att dippa. Men dålig sömn kan förstöra hela dagen efter för min del. Jag har känt en konstig stress i kroppen idag, jättejobbigt. Tror det är över ekonomi och allt möjligt. Men jag och bebis sov i alla fall ett par timmar efter lunch, det var underbart skönt!
Känner med dig! Vi har haft lite liknande nätter de senaste veckorna, troligen pga RS och hosta. Men jag TAPPADE det härom kvällen, inte på bebisen såklart, utan rent allmänt. Jag fick nog 😂
Det är så jobbigt när man når den där gränsen när man tusan inte orkar en sekund till! Usch den är hemsk.

För min del är det nog brist på egentid som ställer till det mycket. Problemet är bara att maken har precis lika mycket brist av det som jag har. Jag ska vara själv med ungarna vid läggning om en vecka, så vi har börjat träna tills dess med att natta bebis i sele samtidigt som storebror ska somna i sängen. Förhoppningsvis kan vi få lite rutin på det så att vi kan ta läggningarna ensamma varannan kväll framöver. Det hade verkligen gjort stor skillnad för oss. Jag hoppas det ska gå vägen att göra så. Då kanske marginalerna blir lite större innan brytet närmar sig.
 
Vi är så bortskämda med snäll bebis här hemma. Idag blir han 4 månader vilket han firade med 8.5 timmes sömn inatt utan uppvak.

Hade så gärna hjälpa er andra med avlastning, bara att någon tar bebis en stund så man får andas, gå en promenad eller ett varv på affären är ju så väldigt skönt i tuffa tider.
 
Nej det är ingen lek med sömnbrist. Jag är jättekänslig för det, men kan t.ex gå väldigt hungrig en bra stund utan att dippa. Men dålig sömn kan förstöra hela dagen efter för min del. Jag har känt en konstig stress i kroppen idag, jättejobbigt. Tror det är över ekonomi och allt möjligt. Men jag och bebis sov i alla fall ett par timmar efter lunch, det var underbart skönt!

Det är så jobbigt när man når den där gränsen när man tusan inte orkar en sekund till! Usch den är hemsk.

För min del är det nog brist på egentid som ställer till det mycket. Problemet är bara att maken har precis lika mycket brist av det som jag har. Jag ska vara själv med ungarna vid läggning om en vecka, så vi har börjat träna tills dess med att natta bebis i sele samtidigt som storebror ska somna i sängen. Förhoppningsvis kan vi få lite rutin på det så att vi kan ta läggningarna ensamma varannan kväll framöver. Det hade verkligen gjort stor skillnad för oss. Jag hoppas det ska gå vägen att göra så. Då kanske marginalerna blir lite större innan brytet närmar sig.
Håller med, det som är värst för mig är bristen på egentid. Att hela mitt väsen all vaken tid (och nattetid) kretsar kring bebis och att jag inte kan slappna av och låta sambon till 100% ha ansvar ett tag.

Schemalägger jag saker går det bra och jag kan "checka ut" och fokusera på vad det nu är, men i vardagen har jag så svårt att bara ta mig en halvtimme-timme för att återhämta mig.

Fattar ju såklart att bebisar will be bebisar och det är en del av föräldraskapet att barnet är prio och att man bara ska vara TACKSAM OCH NJUUUTA, men för mig är att vara i min bubbla mitt sätt att återhämta mig. Det är svårt att få till återhämtning då när vi samsover, bebis sover endast sporadiskt dagtid, och vi helammar 🙃 Sambons återhämtning består av tid med mig, så det hjälper inte heller.

En av mina absoluta favorithobbys som ger mig massor av energi är att spela dataspel med kompisar. En match är 20-30 minuter och då kan jag inte pausa och gå därifrån om bebis blir ledsen (så jag kan bara göra det när sambon är hemma). Senaste månaderna har jag spelat en dag i veckan, och som mest 3 matcher på raken, och det har varit den enda egentid jag haft under veckan. Umgås jag inte med sambon när han är hemma känner jag mig skyldig, och när jag tar mig tid att spela känner jag mig skyldig som inte är med bebis och sambo, och jag kan inte slappna av för hon brukar bli ledsen när jag spelar och då måste jag avbryta.

Sorry för gnäll, vet att jag är tokpriviligerad och gnäller om sådant jag borde ha räknat med när jag skaffade barn. Känns som att jag spenderar massor av tid med att känna mig skyldig 🙃
 
Bebistiden är svår på det sättet att de kräver att man har koll på dem hela tiden och de ger ändå ganska lite tillbaka. Sen har man ju massor av glädje och kärlek av dem också såklart. Tycker absolut man har rätt att känna sig kvävd och dränerad av det, och tror ingen njuter hela tiden.

När det är tungt brukar jag tänka att det inte kommer vara såhär så länge till, är lättare på nåt sätt när man har treåringen hemma så man ser vilken skillnad det är.

Själv samsover jag med bebis och liggammar när hon vaknar så vi går nästan aldrig upp ur sängen på natten, däremot vaknar hon fortfarande med 2-3 h mellanrum och kan ta ett tag innan hon somnar djupt igen.
 
Bebis som tidigare varit så himla enkel att lägga och som sovit i flera timmar efter läggdags har nu börjat med en ny vana… att vakna en timme efter läggdags och vara i princip omöjlig att söva igen 🙈 Enda som funkar är amning i soffan eller sängen vilket såklart är okej men ibland är det allt skönt att få den där egentiden på kvällen 😄
 
Håller med, det som är värst för mig är bristen på egentid. Att hela mitt väsen all vaken tid (och nattetid) kretsar kring bebis och att jag inte kan slappna av och låta sambon till 100% ha ansvar ett tag.

Schemalägger jag saker går det bra och jag kan "checka ut" och fokusera på vad det nu är, men i vardagen har jag så svårt att bara ta mig en halvtimme-timme för att återhämta mig.

Fattar ju såklart att bebisar will be bebisar och det är en del av föräldraskapet att barnet är prio och att man bara ska vara TACKSAM OCH NJUUUTA, men för mig är att vara i min bubbla mitt sätt att återhämta mig. Det är svårt att få till återhämtning då när vi samsover, bebis sover endast sporadiskt dagtid, och vi helammar 🙃 Sambons återhämtning består av tid med mig, så det hjälper inte heller.

En av mina absoluta favorithobbys som ger mig massor av energi är att spela dataspel med kompisar. En match är 20-30 minuter och då kan jag inte pausa och gå därifrån om bebis blir ledsen (så jag kan bara göra det när sambon är hemma). Senaste månaderna har jag spelat en dag i veckan, och som mest 3 matcher på raken, och det har varit den enda egentid jag haft under veckan. Umgås jag inte med sambon när han är hemma känner jag mig skyldig, och när jag tar mig tid att spela känner jag mig skyldig som inte är med bebis och sambo, och jag kan inte slappna av för hon brukar bli ledsen när jag spelar och då måste jag avbryta.

Sorry för gnäll, vet att jag är tokpriviligerad och gnäller om sådant jag borde ha räknat med när jag skaffade barn. Känns som att jag spenderar massor av tid med att känna mig skyldig 🙃
Jag tycker verkligen inte du ska känna dåligt samvete om du gör det du behöver för att må bättre. Ta det på allvar, ni alla vinner på det i längden. Man kan inte köra över sina behov hur länge som helst. 1,5 timmes egentid på en vecka är ungefär det jag får ut också just nu och det är ju ett absolut _minimum_. Prata med sambon och förklara att den tiden är viktig, planera in tid för att spela och spela utan dåligt samvete. :heart Hoppas ni kan få till det bra så du slipper känna så här mer!
Bebistiden är svår på det sättet att de kräver att man har koll på dem hela tiden och de ger ändå ganska lite tillbaka. Sen har man ju massor av glädje och kärlek av dem också såklart. Tycker absolut man har rätt att känna sig kvävd och dränerad av det, och tror ingen njuter hela tiden.

När det är tungt brukar jag tänka att det inte kommer vara såhär så länge till, är lättare på nåt sätt när man har treåringen hemma så man ser vilken skillnad det är.

Själv samsover jag med bebis och liggammar när hon vaknar så vi går nästan aldrig upp ur sängen på natten, däremot vaknar hon fortfarande med 2-3 h mellanrum och kan ta ett tag innan hon somnar djupt igen.
Jag samsover och liggammar också men ungen vaknar oftast vid 03 och blir mer och mer högljudd och frustrerad och ligger och sparkar och viftar så jag får nog tillslut och går upp med honom. Vad tusan gör jag för fel 😅 Vill inte alls upp och härja.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 048
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd :) V 5 (4+5), BF 5 juni. Plussade igår igen efter 2 försök sedan sista MF. Hoppas verkligen att den lille krabaten vi stanna i...
98 99 100
Svar
1 996
· Visningar
123 446
Senast: superstar
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 694
Senast: Tora
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 097
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp