Sommarföräldrar 2022

Har ni andra någon specifik läggningsrutin? Här blir det mest på med pyjamas, amma och sova. Med tre barn att lägga så har vi inte riktigt tiden (eller orken) att köra någon längre rutin men alltid mysigt att höra om andras!

Första barnet hade en mer återkommande rutin där vi badade, gav lite magmassage, satte på pyjamas, läste lite för att sen ge välling och sen sova. Men så har hon också varit den av alla barnen som somnat enklast också. Om det beror på rutinen eller bara på hur hon är törs jag inte svara på. Tror vällingen hade bra effekt också, hon är dessutom den enda av våra barn som gillat välling och napp!
 
Har ni andra någon specifik läggningsrutin? Här blir det mest på med pyjamas, amma och sova. Med tre barn att lägga så har vi inte riktigt tiden (eller orken) att köra någon längre rutin men alltid mysigt att höra om andras!

Första barnet hade en mer återkommande rutin där vi badade, gav lite magmassage, satte på pyjamas, läste lite för att sen ge välling och sen sova. Men så har hon också varit den av alla barnen som somnat enklast också. Om det beror på rutinen eller bara på hur hon är törs jag inte svara på. Tror vällingen hade bra effekt också, hon är dessutom den enda av våra barn som gillat välling och napp!
Vi har väl en rutin typ men den är väldigt simpel. Hon sitter med vid bordet när vi äter kvällsmat, sen byter vi blöja och till pyjamas och ammar i sängen (samsover). Har typ samma för brorsan men han borstar också tänder och sen lyssnar vi på ljudbok i sängen.
 
Ingen större rutin, men hade i alla fall på pyjamas och ammade innan han sövdes i vagnen någon gång mellan 18 och 20 när han började visa sig trött. Fram tills nu ungefär, 3,5 månader gammal. Nu är allt som heter sömn bara upp och ner och helt åt skogen. Kämpar emot att somna hur trött han än är, blir oftast en pytteliten powernap för att sedan köra på i ett par timmar till, men inte nöjd och glad utan gnällig och egentligen fortfarande trött - ändå omöjlig att söva om. När vi väl lyckas få honom att somna igen blir det bara ännu en powernap, osv... Sedan vaknar han minst en gång i timmen hela natten.

Jag är så slut. Tack och lov är min man lite ledig nu i mellandagarna så jag passar på att sova på förmiddagarna, men efter nyår blir det ju upp i ottan med världens piggaste treåring igen. Bara att kämpa sig igenom, som tur är så sov storebror ännu sämre som bebis så vi vet ju att vi överlever och att det till slut blir bättre... men för storebror tog det i och för sig två år så trösten är lite klen nu när vi är mitt i det. Eftersom lillebror sov bättre som nyfödd så finns det lite hopp om att detta bara är en dålig period i alla fall.
 
Har ni andra någon specifik läggningsrutin? Här blir det mest på med pyjamas, amma och sova. Med tre barn att lägga så har vi inte riktigt tiden (eller orken) att köra någon längre rutin men alltid mysigt att höra om andras!

Första barnet hade en mer återkommande rutin där vi badade, gav lite magmassage, satte på pyjamas, läste lite för att sen ge välling och sen sova. Men så har hon också varit den av alla barnen som somnat enklast också. Om det beror på rutinen eller bara på hur hon är törs jag inte svara på. Tror vällingen hade bra effekt också, hon är dessutom den enda av våra barn som gillat välling och napp!
Jag går alltid upp och nattar Cajsa först. Bara på med pyjamas och amma till sömns. Sen kommer sambon med Carl. Ammar honom med, men inte alltid han vill sova ”ensam” (syrran är ju där men gills inte enl honom), så då får han följa med ner igen. Sambon nattar i regel femåringen med bok.
 
Ingen större rutin, men hade i alla fall på pyjamas och ammade innan han sövdes i vagnen någon gång mellan 18 och 20 när han började visa sig trött. Fram tills nu ungefär, 3,5 månader gammal. Nu är allt som heter sömn bara upp och ner och helt åt skogen. Kämpar emot att somna hur trött han än är, blir oftast en pytteliten powernap för att sedan köra på i ett par timmar till, men inte nöjd och glad utan gnällig och egentligen fortfarande trött - ändå omöjlig att söva om. När vi väl lyckas få honom att somna igen blir det bara ännu en powernap, osv... Sedan vaknar han minst en gång i timmen hela natten.

Jag är så slut. Tack och lov är min man lite ledig nu i mellandagarna så jag passar på att sova på förmiddagarna, men efter nyår blir det ju upp i ottan med världens piggaste treåring igen. Bara att kämpa sig igenom, som tur är så sov storebror ännu sämre som bebis så vi vet ju att vi överlever och att det till slut blir bättre... men för storebror tog det i och för sig två år så trösten är lite klen nu när vi är mitt i det. Eftersom lillebror sov bättre som nyfödd så finns det lite hopp om att detta bara är en dålig period i alla fall.
Alltså detta är exakt som min tjej på 3,5 månader senaste veckan 😶. Har varit så trött så inte ens orkat skriva om det 🥲. Som tur är så sover hon hyfsat en gång per dag i vagnen, men i övrigt kämpar emot och är gnällig och sover max 30 min på dagen och 1 h på natten.
 
Har ni andra någon specifik läggningsrutin? Här blir det mest på med pyjamas, amma och sova. Med tre barn att lägga så har vi inte riktigt tiden (eller orken) att köra någon längre rutin men alltid mysigt att höra om andras!

Första barnet hade en mer återkommande rutin där vi badade, gav lite magmassage, satte på pyjamas, läste lite för att sen ge välling och sen sova. Men så har hon också varit den av alla barnen som somnat enklast också. Om det beror på rutinen eller bara på hur hon är törs jag inte svara på. Tror vällingen hade bra effekt också, hon är dessutom den enda av våra barn som gillat välling och napp!

Med våra 3 blir det nattningar på löpande band 🤪 oftast bebis först runt 18-18.30 (då han fortfarande sover max 30 min/tillfälle dagtid och är därmed svintrött på kvällen). Pyjamas, blöjbyte, flaska så somnar han oftast innan flaskan är slut. Under tiden gör sambon i ordning se andra barnen. När jag kommer ner går han upp med 2åringen och läser bok, han somnar också på ett par minuter nu när han slutat sova dagtid. Sedan hämtar han 3åringen och där kan det ta en stund innan han somnar så då försöker jag röja undan, ta disk, tända pannan osv under tiden.

Har precis börjat att lägga över bebis i spjälsäng när jag går och lägger mig för vi väcker varandra hela tiden annars. Han sover där till 1-2 tiden innan han vill äta. Sen är han orolig ett par timmar innan han somnar om igen jämte mig. Så det är inte överdrivet mycket sömn men kan iaf turas om med sambon nu då han äntligen accepterar nappen 🙏

Han är vårt absolut livligaste bebis, samma vecka som han blev 6 månader började han sätta sig upp själv från liggande, sitta stadigt, och krypa 🤯 så nu får vi passa varje sekund för han kryper efter brorsorna och försöker pilla i sig både matrester och diverse grejer som kommer på golvet. Han är ungefär 3 månader tidigare med sånt här än de andra var så vi har inte alls hunnit med mentalt 😂
 
Senast ändrad:
Med våra 3 blir det nattningar på löpande band 🤪 oftast bebis först runt 18-18.30 (då han fortfarande sover max 30 min/tillfälle dagtid och är därmed svintrött på kvällen). Pyjamas, blöjbyte, flaska så somnar han oftast innan flaskan är slut. Under tiden gör sambon i ordning se andra barnen. När jag kommer ner går han upp med 2åringen och läser bok, han somnar också på ett par minuter nu när han slutat sova dagtid. Sedan hämtar han 3åringen och där kan det ta en stund innan han somnar så då försöker jag röja undan, ta disk, tända pannan osv under tiden.

Har precis börjat att lägga över bebis i spjälsäng när jag går och lägger mig för vi väcker varandra hela tiden annars. Han sover där till 1-2 tiden innan han vill äta. Sen är han orolig ett par timmar innan han somnar om igen jämte mig. Så det är inte överdrivet mycket sömn men kan iaf turas om med sambon nu då han äntligen accepterar nappen 🙏

Han är vårt absolut livligaste bebis, samma vecka som han blev 6 månader började han sätta sig upp själv från liggande, sitta stadigt, och krypa 🤯 så nu får vi passa varje sekund för han kryper efter brorsorna och försöker pilla i sig både matrester och diverse grejer som kommer på golvet. Han är ungefär 3 månader tidigare med sånt här än de andra var så vi har inte alls hunnit med mentalt 😂

Sådär håller vi också på, bebis lägger sig först och sen är det de andra två. Känns som vi inte gör annat än lägger barn för oftast brukar bebis vakna lagom till vi äntligen landat i soffan och då börjar det om igen 😅

Haha ja det var snabbt marscherat av bebis! Kan tänka mig att det är lite svårt att hålla undan allt på golvet som bebisar inte ska komma åt? Där är vi inte än som tur är, kan bli stressigt. Å andra sidan har vi en hund på nio månader som tjuvar allt som ligger på golvet och bär iväg med så vi har vant oss vid att inte lägga saker på golvet 😂
 
Sådär håller vi också på, bebis lägger sig först och sen är det de andra två. Känns som vi inte gör annat än lägger barn för oftast brukar bebis vakna lagom till vi äntligen landat i soffan och då börjar det om igen 😅

Haha ja det var snabbt marscherat av bebis! Kan tänka mig att det är lite svårt att hålla undan allt på golvet som bebisar inte ska komma åt? Där är vi inte än som tur är, kan bli stressigt. Å andra sidan har vi en hund på nio månader som tjuvar allt som ligger på golvet och bär iväg med så vi har vant oss vid att inte lägga saker på golvet 😂

Haha precis samma här! Enda skillnaden är att det är 3åringen som kommer och hämtar oss och vill att vi ska sova 😅 har hänt att bebis vaknat nån gång men då har det bara varit att stoppa om honom igen.

Inte helt lätt nej, idag tog 3åringen ett klistermärke ur munnen på honom och sa "vilken tur att jag tog ut det, annars hade han nog blivit en makaron"😂
Då har ni ju vanan inne!
Vi hade hund när första barnet var bebis, och det underlättade åtminstone matspillet nåt enormt😅
 
Har ni andra någon specifik läggningsrutin? Här blir det mest på med pyjamas, amma och sova. Med tre barn att lägga så har vi inte riktigt tiden (eller orken) att köra någon längre rutin men alltid mysigt att höra om andras!

Första barnet hade en mer återkommande rutin där vi badade, gav lite magmassage, satte på pyjamas, läste lite för att sen ge välling och sen sova. Men så har hon också varit den av alla barnen som somnat enklast också. Om det beror på rutinen eller bara på hur hon är törs jag inte svara på. Tror vällingen hade bra effekt också, hon är dessutom den enda av våra barn som gillat välling och napp!
Stora killarna går ofta med pappa och borstar tänderna 19.30-20 Lillebror är ofta med i bärsele och jag fixar stallet.
Sen lägger han stora killarna, 4 och 6 år de lyssnar sen på ljudbok i sängen.
Innan dess har vi ofta läst för dem medans andra föräldern lagar kvällsmat :)

4,5 månaders bebisen får pyjamas någon gång vid blöjbyte efter kvällsmaten. Sen ammar jag när jag kommer in från stallet och han hänger i soffan med oss tills vi lägger oss, ammar och lägger sen över honom i sin säng som står brevid vår :)

Hoppas bebis blir lika enkel som de stora barnen. tycker de är smidigt att bara lägga dem, vi uppskattar egentid som föräldrar vid läggning och har ofta middagar och främmande då är de skönt!
 
Med våra 3 blir det nattningar på löpande band 🤪 oftast bebis först runt 18-18.30 (då han fortfarande sover max 30 min/tillfälle dagtid och är därmed svintrött på kvällen). Pyjamas, blöjbyte, flaska så somnar han oftast innan flaskan är slut. Under tiden gör sambon i ordning se andra barnen. När jag kommer ner går han upp med 2åringen och läser bok, han somnar också på ett par minuter nu när han slutat sova dagtid. Sedan hämtar han 3åringen och där kan det ta en stund innan han somnar så då försöker jag röja undan, ta disk, tända pannan osv under tiden.

Har precis börjat att lägga över bebis i spjälsäng när jag går och lägger mig för vi väcker varandra hela tiden annars. Han sover där till 1-2 tiden innan han vill äta. Sen är han orolig ett par timmar innan han somnar om igen jämte mig. Så det är inte överdrivet mycket sömn men kan iaf turas om med sambon nu då han äntligen accepterar nappen 🙏

Han är vårt absolut livligaste bebis, samma vecka som han blev 6 månader började han sätta sig upp själv från liggande, sitta stadigt, och krypa 🤯 så nu får vi passa varje sekund för han kryper efter brorsorna och försöker pilla i sig både matrester och diverse grejer som kommer på golvet. Han är ungefär 3 månader tidigare med sånt här än de andra var så vi har inte alls hunnit med mentalt 😂
Å nej jag gruvar för det! Är livrädd för barnens alla små Lego, pärlor, kritor osv. Stora killarna pysslar massor och vi har saker överallt!

Vår minsting är väldigt lugn och har inte alls samma driv som vår etta och framförallt vår tvåa hade utan är än så länge nöjd att sitta med dem i en babysitter bara.
 
Å nej jag gruvar för det! Är livrädd för barnens alla små Lego, pärlor, kritor osv. Stora killarna pysslar massor och vi har saker överallt!

Vår minsting är väldigt lugn och har inte alls samma driv som vår etta och framförallt vår tvåa hade utan är än så länge nöjd att sitta med dem i en babysitter bara.

Vi har tack och lov inte så mycket pyssel eller pärlor då dom inte alls är mycket för sånt. Enbart duplo då dom är så små än. Har även städat bort mest riskabla leksakerna, de har så mycket annat ändå så de har inte märkt nåt 😅

Visst är det häftigt att de är så olika, och redan från början! Våra 2 första barn är som dag och natt både i utseende och personlighet.
Babysittern dög bara när han var pyttebebis, nu blir han tokarg och försöker ta sig ur den om jag sätter han där 😅
 
Eeeh, hur gör man egentligen när man ammar varje timma hela nätterna i vanliga fall och bebis plötsligt slår till med att sova flera timmar i sträck? Tack tack tack för sömnen, äääntligen, men mina bröst är verkligen inte nöjda med den plötsliga långvilan. 😬 Steeenhårda, jag är rädd för mjölkstockning så jag bjöd bebis på tidig frukost här trots att han skulle ha sovit längre om jag inte hade "stört".

Nu tror jag absolut inte att detta blir något som återkommer, bebis behövde väl sova ikapp för en enda gångs skull och är säkert tillbaka i de vanliga uppvaken imorgon. Men vad är era erfarenheter, när det helt plötsligt inte blir amning på väldigt mycket längre tid än vanligt - är det lätt hänt att få mjölkstockning då? Storebror började sova lite längre i sträck väldigt gradvis så där upplevde jag aldrig detta "problem".
 
Eeeh, hur gör man egentligen när man ammar varje timma hela nätterna i vanliga fall och bebis plötsligt slår till med att sova flera timmar i sträck? Tack tack tack för sömnen, äääntligen, men mina bröst är verkligen inte nöjda med den plötsliga långvilan. 😬 Steeenhårda, jag är rädd för mjölkstockning så jag bjöd bebis på tidig frukost här trots att han skulle ha sovit längre om jag inte hade "stört".

Nu tror jag absolut inte att detta blir något som återkommer, bebis behövde väl sova ikapp för en enda gångs skull och är säkert tillbaka i de vanliga uppvaken imorgon. Men vad är era erfarenheter, när det helt plötsligt inte blir amning på väldigt mycket längre tid än vanligt - är det lätt hänt att få mjölkstockning då? Storebror började sova lite längre i sträck väldigt gradvis så där upplevde jag aldrig detta "problem".

Jag har aldrig fått mjölkstockning när det blivit precis så som du beskriver. Är du orolig går det ju att mjölka ur det värsta genom att klämma med handen. Kände mig så lustig när jag första gången stod ovanför handfatet och mjölkade mig själv 😂
 
Eeeh, hur gör man egentligen när man ammar varje timma hela nätterna i vanliga fall och bebis plötsligt slår till med att sova flera timmar i sträck? Tack tack tack för sömnen, äääntligen, men mina bröst är verkligen inte nöjda med den plötsliga långvilan. 😬 Steeenhårda, jag är rädd för mjölkstockning så jag bjöd bebis på tidig frukost här trots att han skulle ha sovit längre om jag inte hade "stört".

Nu tror jag absolut inte att detta blir något som återkommer, bebis behövde väl sova ikapp för en enda gångs skull och är säkert tillbaka i de vanliga uppvaken imorgon. Men vad är era erfarenheter, när det helt plötsligt inte blir amning på väldigt mycket längre tid än vanligt - är det lätt hänt att få mjölkstockning då? Storebror började sova lite längre i sträck väldigt gradvis så där upplevde jag aldrig detta "problem".
Jag var iväg hemifrån igår i ca 6 h, hade lite privatlektioner och red själv. Brösten blir stenhårda men så fort tvillingarna ammar ur brösten så är de mjuka igen! Det är ju visserligen dagtid och inte nattetid, men tänker att det borde vara ungefär samma :) Har rejäl mjölkproduktion i och med att jag nästan helammar båda (de får flaska de få gånger jag är borta längre stunder hemifrån).
 
Jag har två bebisar som båda troligen är påväg in i sjätte utvecklingssprånget. De är oroliga på kvällar o nätter, speciellt Carl men även lite Cajsa. Vill äta ofta nattetid. Jag är trött 😴 tur jag kan samsova och liggamma så jag slipper resa mig, då hade jag haft svårare att somna om!
 
Eeeh, hur gör man egentligen när man ammar varje timma hela nätterna i vanliga fall och bebis plötsligt slår till med att sova flera timmar i sträck? Tack tack tack för sömnen, äääntligen, men mina bröst är verkligen inte nöjda med den plötsliga långvilan. 😬 Steeenhårda, jag är rädd för mjölkstockning så jag bjöd bebis på tidig frukost här trots att han skulle ha sovit längre om jag inte hade "stört".

Nu tror jag absolut inte att detta blir något som återkommer, bebis behövde väl sova ikapp för en enda gångs skull och är säkert tillbaka i de vanliga uppvaken imorgon. Men vad är era erfarenheter, när det helt plötsligt inte blir amning på väldigt mycket längre tid än vanligt - är det lätt hänt att få mjölkstockning då? Storebror började sova lite längre i sträck väldigt gradvis så där upplevde jag aldrig detta "problem".
Jag får mjölkstockningskänning ganska lätt, speciellt om jag är lite krasslig. Brukar när det är överfullt och stenhårt handmjölka lite.

Om det bara är lite känningar (typ en hård boll i ett annars mjukt bröst) så brukar jag "spela piano" lite lätt på förhårdnaden in mot bröstvårtan. Det var ett tips jag fick och det verkar funka!

Brukar också ta antiinflammatoriska om jag märker att det är mjölkstockning på g för att mota Olle i grind.
 
Nu har vi introducerat en sovrutin!

Vi har en speciell spellista som vi spelar medan vi byter blöja, sätter på pyjamas, läser en bok och sedan ammar till söms.

Precis innan sovrutinen ska vi testa att ge välling, vilket är en utmaning då hon hatar flaskan, men vi kämpar på och siktar på att vällingen längre fram är sista maten för dagen. Tanken är då att längre fram fasa ut amningen till sömns och istället vagga henne till sömns (eller vad för magiskt trick som kan tänkas få henne att somna som inte är en tutte 🙈).

Tyvärr är ungen envis som synden precis som sin mamma, så vi är beredda på att det blir viljornas kamp ett bra tag framöver. Att amma till sömns får stanna tills att vi har befäst sovrutinen i alla fall så att hon är bekant och van vid den 😊
 
Har ni andra någon specifik läggningsrutin? Här blir det mest på med pyjamas, amma och sova. Med tre barn att lägga så har vi inte riktigt tiden (eller orken) att köra någon längre rutin men alltid mysigt att höra om andras!

Första barnet hade en mer återkommande rutin där vi badade, gav lite magmassage, satte på pyjamas, läste lite för att sen ge välling och sen sova. Men så har hon också varit den av alla barnen som somnat enklast också. Om det beror på rutinen eller bara på hur hon är törs jag inte svara på. Tror vällingen hade bra effekt också, hon är dessutom den enda av våra barn som gillat välling och napp!
Min är fyra månader och sover gärna åtta h i sträck på natten men kan för allt i världen inte få bebisen o somna innan tidigast kl tio..ibland vid midnatt. Sen sover ifs åtta h o sen vaknar för mat o sover två-tre h till. Vet inte vad jag ska göra för att få till att hon somnar tidigare…
 
Sex månaders läkarkontroll idag! Båda fick godkäntstämpel! Jag så gott som helammar, folk blir så förvånade. Så även läkaren, som jag vet är strikt föreståndare för amning (vet att han fällt lite halvklantiga kommentarer till bekanta som haft svårt att amma). Jag hade absolut inte räknat med att helamma båda, men glad att det funkar!
Carl väger ett kilo mer än Cajsa, men kortare 😅 visserligen bara en cm idag men! Mamma kallar honom för pösmunken, för att han är lite ”stabbig” och gärna myser i knäet 🙈
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 048
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd :) V 5 (4+5), BF 5 juni. Plussade igår igen efter 2 försök sedan sista MF. Hoppas verkligen att den lille krabaten vi stanna i...
98 99 100
Svar
1 996
· Visningar
123 439
Senast: superstar
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 694
Senast: Tora
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 097
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp