Sommarföräldrar 2022

Du är verkligen grym!!

Mitt problem är att bebis inte vill ligga själv och sova. På natten ligger hon precis bredvid mig och kan då sova själv men så fort man flyttat sig så vaknar hon. Så lättast är sjalen där hon ändå sover hyfsat. Men sonen vill också att jag är i sängen med honom så är inte smidigt nej :(

Så var vårt mellabarn, det blev bättre tillslut som tur var. Men förstår verkligen att det är jobbigt, man vill ju kunna finnas fullt ut för alla barn. Men sjal är ju kanon i alla fall, även om osmidigt när man ska lägga barn…
 
Fortsätter följa er lite på håll här! Vår lilla är 8 veckor idag och förra veckan blev vi utskrivna från neo och den här veckan vänder han från rygg till mage när man lämnar honom och han blir upprörd :meh:

Lustigt hur sånt som med första barnet var spännande blir en del av utvecklingen med andra och nästan känns lite bökigt att de kommer tidigt med tredje :p Missförstå mig rätt men det känns lite som vi missat Så mycket och att de gått så fort i början när vi tillbringat mycket tid på sjukhuset! Samtidigt är det ju väldigt skönt att han blir stadiga i nacken.

Väcker fortfarande var tredje/ fjärde timme och trånar med mat, väger före och efter amning, ger ersättning när han tycker det är okej att ta emot den. Han ska äta ungefär 700 ml om dagen enligt läkaren men vi kommer mycket sällan över 600 per dag
Fler som haft/ har barn som inte är speciellt matglada? När vände det?
 
Förskolan har skickat ut mail denna veckan om att det går både höstblåsor och magsjuka hos dem... Glad att storebror inte är tillbaka på förskolan än men vi hade ju tänkt att han skulle börja om 1,5 v. Hoppas hoppas att smittorna är över för denna gång då. Men ja, han kommer ju att dra hem smittor, det är givet. Känner mig plötsligt dum som ska ha honom på förskolan, fast han pratar dagligen om att få åka dit och leka. Åh så svårt!
 
Förskolan har skickat ut mail denna veckan om att det går både höstblåsor och magsjuka hos dem... Glad att storebror inte är tillbaka på förskolan än men vi hade ju tänkt att han skulle börja om 1,5 v. Hoppas hoppas att smittorna är över för denna gång då. Men ja, han kommer ju att dra hem smittor, det är givet. Känner mig plötsligt dum som ska ha honom på förskolan, fast han pratar dagligen om att få åka dit och leka. Åh så svårt!

Det är verkligen svårt det där… Som du säger, klart syskonen kommer dra hem smittor men vissa smittor är ju mer hanterbara än andra. Mellandottern fick magsjuka 4 månader gammal, det var inte så kul.
 
Inatt har vi sovit katastrofalt dåligt. Bebis har alltid somnat om vid amning på natten och har alltid kunnat äta en liten slurk som tröst på dagen - inte längre 🙄 Nu ligger han och vrider och vänder sig och skriker om jag försöker. På dagen går det väl an, oftast är han trött så då lägger jag honom, men på natten är jag ju inte pigg och har absolut inte någon lust att gå upp och vagga någon bebis till sömns 😴 Hemma med alla tre barnen idag, konstaterar att den här veckan inte har varit till min fördel när det gäller sömn 😂
 
Fler som haft/ har barn som inte är speciellt matglada? När vände det?
Hoppar in från annan tråd. Vår tjej (född augusti 21) blev aldrig speciellt matglad på ersättning. När hon slutade äta ersättning som huvudföda som kanske 10-11 månader åt hon fortfarande bara ~600-800 ml per dygn, att jämföra med storebror som fick i sig 1100-1200 ml per dygn när han slutade vid 7-8 månader.

Jag slutade stressa över det tillslut när jag märkte att hon ändå följde sin (iofs låga) kurva. Hon är gladare i vanlig mat men är fortfarande inte stor i maten och inte heller stor i kroppen, men hon är pigg, glad och mår bra :)
 
Hur långt efter förlossningen var ni, eller ska ni, på efterkontroll på mvc? Jag skulle dit 9 veckor efter men fick ett brev idag om att tiden är ändrad till nästa vecka, bara 6 veckor efter förlossningen. Jag har fortfarande ganska mycket avslag... Gissar att bm inte bryr sig om det men det känns sådär. Fortfarande mycket svidande från underlivet också, det är aldrig kul med gynundersökning men känns än mindre kul just nu. Funderar på om jag ska ringa och försöka boka om eller om jag bara ska få det överstökat.
 
Hur långt efter förlossningen var ni, eller ska ni, på efterkontroll på mvc? Jag skulle dit 9 veckor efter men fick ett brev idag om att tiden är ändrad till nästa vecka, bara 6 veckor efter förlossningen. Jag har fortfarande ganska mycket avslag... Gissar att bm inte bryr sig om det men det känns sådär. Fortfarande mycket svidande från underlivet också, det är aldrig kul med gynundersökning men känns än mindre kul just nu. Funderar på om jag ska ringa och försöka boka om eller om jag bara ska få det överstökat.
Min är 9 veckor efter. Skulle ändra om du inte känner dig bekväm eller är osäker på något? Svider det fortfarande kanske det är bra med en koll?
 
Hur långt efter förlossningen var ni, eller ska ni, på efterkontroll på mvc? Jag skulle dit 9 veckor efter men fick ett brev idag om att tiden är ändrad till nästa vecka, bara 6 veckor efter förlossningen. Jag har fortfarande ganska mycket avslag... Gissar att bm inte bryr sig om det men det känns sådär. Fortfarande mycket svidande från underlivet också, det är aldrig kul med gynundersökning men känns än mindre kul just nu. Funderar på om jag ska ringa och försöka boka om eller om jag bara ska få det överstökat.
Jag skulle ha 6-8 veckor efter pga höga blodtrycket, men bm blev sjuk så blev nio veckor efter! Annars verkar standard vara 9-10 veckor efter här!
 
Hur långt efter förlossningen var ni, eller ska ni, på efterkontroll på mvc? Jag skulle dit 9 veckor efter men fick ett brev idag om att tiden är ändrad till nästa vecka, bara 6 veckor efter förlossningen. Jag har fortfarande ganska mycket avslag... Gissar att bm inte bryr sig om det men det känns sådär. Fortfarande mycket svidande från underlivet också, det är aldrig kul med gynundersökning men känns än mindre kul just nu. Funderar på om jag ska ringa och försöka boka om eller om jag bara ska få det överstökat.
Har fått en tid efter 3 månader. Det känns väldigt långt bort, men var ju på en extra kontroll för några veckor sedan då det kändes som att det buktade vaginalt, det var typ när bebis var 2 v gammal.
 
Hur långt efter förlossningen var ni, eller ska ni, på efterkontroll på mvc? Jag skulle dit 9 veckor efter men fick ett brev idag om att tiden är ändrad till nästa vecka, bara 6 veckor efter förlossningen. Jag har fortfarande ganska mycket avslag... Gissar att bm inte bryr sig om det men det känns sådär. Fortfarande mycket svidande från underlivet också, det är aldrig kul med gynundersökning men känns än mindre kul just nu. Funderar på om jag ska ringa och försöka boka om eller om jag bara ska få det överstökat.
Jag var på en koll efter 5 veckor som inte var en officiell efterkontroll, men jag ville gå igenom förlossningen och bolla preventivmedel med bm. Kände mig inte helt återhämtad då (hade fortfarande avslag osv.) men det kändes väldigt bra för jag fick tips på hur jag kunde optimera läkningen och jag hade ett stygn som skavde som hon kunde plocka bort i förtid för att underlätta för mig.

Efter 10 veckor var jag på "riktiga" efterkontrollen då hon också satte in spiralen. Då kände jag mig nästan helt återställd förutom lite ärrvävnad.
 
Någon mer som är uppe och härjar om nätterna? :grin: Den här herrn verkar hemskt gärna vara uppe från 03. Ligger och sparkar och sparkar och viftar och viftar tills jag får nog och går upp och bär honom i selen. Halv fem brukar vi vara tillbaka i sängen som regel 🙃
 
Någon mer som är uppe och härjar om nätterna? :grin: Den här herrn verkar hemskt gärna vara uppe från 03. Ligger och sparkar och sparkar och viftar och viftar tills jag får nog och går upp och bär honom i selen. Halv fem brukar vi vara tillbaka i sängen som regel 🙃
Här är vi också vakna! 😅 Börjar med att bebis ska äta, sedan övergår det i party med arm- och benviftande och ett himla gruffande. Han verkar egentligen ok nöjd, det övergår inte i skrik, men jag kan då inte somna samtidigt som han ligger och vevar. Går upp och vaggar eller försöker en miljard gånger med nappen - förgäves. 😂
 
Här är vi också vakna! 😅 Börjar med att bebis ska äta, sedan övergår det i party med arm- och benviftande och ett himla gruffande. Han verkar egentligen ok nöjd, det övergår inte i skrik, men jag kan då inte somna samtidigt som han ligger och vevar. Går upp och vaggar eller försöker en miljard gånger med nappen - förgäves. 😂
Men visst är det härligt 😆 Då bytte vi av varandra imorse, tror det blev lugnt igen vid fem här. Vaknar han vid tre så är det kört, hur kan det vara så? Vaknar han vid 01 eller 04 till exempel, då pustar jag ut för då vet jag att han somnar om. Men är den förbannade klockan tre, väldigt ofta 03.08 av någon anledning, då börjar det eviga vevandet 😅
 
Någon mer som är uppe och härjar om nätterna? :grin: Den här herrn verkar hemskt gärna vara uppe från 03. Ligger och sparkar och sparkar och viftar och viftar tills jag får nog och går upp och bär honom i selen. Halv fem brukar vi vara tillbaka i sängen som regel 🙃

Ja vi har det oroligt på natten, troligtvis pga uppstötningar och gas som vill komma ut. Viftar och sparkar och fiser om Vartannat. Hoppas det lugnar sig snart 😮‍💨
 
Ännu en fråga från mig... Någon mer som är väldigt torr i huden och hårbotten? Mammor alltså, inte bebisarna. Jag är torr i vanliga fall med men nu dröser det av flagor både i ansikte, på händer och i hårbotten - bläh. Smörjer och smörjer men det händer inte så mycket. Äter multivitamin, probiotika och omega 3 men märker ingen bättring av det heller. Läst mig till att det förmodligen beror på omställningen av hormoner efter graviditeten men hittar inget om vad som kan hjälpa.
 
Ännu en fråga från mig... Någon mer som är väldigt torr i huden och hårbotten? Mammor alltså, inte bebisarna. Jag är torr i vanliga fall med men nu dröser det av flagor både i ansikte, på händer och i hårbotten - bläh. Smörjer och smörjer men det händer inte så mycket. Äter multivitamin, probiotika och omega 3 men märker ingen bättring av det heller. Läst mig till att det förmodligen beror på omställningen av hormoner efter graviditeten men hittar inget om vad som kan hjälpa.
Åh! Jag!! Det kliar i hårbotten och i ögonen på mig! Inte alls skönt! Dock inte mer torr på kroppen än vanligt! Hade dock ingen aning om hormoner, så började nästan fundera på kattallergi, men då borde det väl inte klia i hårbotten va?
 
Åh! Jag!! Det kliar i hårbotten och i ögonen på mig! Inte alls skönt! Dock inte mer torr på kroppen än vanligt! Hade dock ingen aning om hormoner, så började nästan fundera på kattallergi, men då borde det väl inte klia i hårbotten va?
Nej precis, allergi borde ju inte ge kliande hårbotten. Och det kliar i ögonen på mig med! Får väl hoppas att det blir bättre med tiden, men jag hade det likadant med hårbotten efter första graviditeten och då tog det ganska lång tid att bli av med. Misstog det för mjäll först och då blev det ju tusen gånger värre av mjällschampo. :crazy:

Tror dock att jag har hittat en grej som lindrar kliandet i hårbotten! En gel från Aco för torr hårbotten som ska masseras in. Inte skönt att gå omkring med en gel i hårbotten, håret ser blött eller fett ut, men nu har jag kört på tre gånger om dagen med denna och efter några dagar kliar det faktiskt mindre och lossnar färre flagor.

En annan grej med just huden är att jag fick mängder av leverfläckar på brösten under graviditeten. Läste att det är vanligt och ofarligt, men nu börjar jag ändå bli nojig och funderar på att kolla upp dem. Usch jag kan bli så orolig för allt sedan jag blev mamma, både för barnens, min egen och alla anhörigas del. Det får liksom inte hända någon något.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 055
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd :) V 5 (4+5), BF 5 juni. Plussade igår igen efter 2 försök sedan sista MF. Hoppas verkligen att den lille krabaten vi stanna i...
98 99 100
Svar
1 996
· Visningar
123 447
Senast: superstar
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 695
Senast: Tora
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hönstråden II
  • Kroniskt sjuk och hund

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp