Sommarföräldrar 2022

På förlossningsavdelningen jag har valt (pga. Närmst) så kör de fortfarande på önskad hemgång 6h efter förlossning, vilket skrämmer mig. Har redan lyft detta med min BM som peppar mig att vägra gå hem tills jag känner mig trygg, men är ändå orolig att jag och sambon mitt i hormonstormen inte ska vara starka nog att säga ifrån om de fortfarande kör på 6h i juli. Hur ser det ut för er runtom i landet, och hur länge har ni som fött barn tidigare legat kvar efter förlossningen?
 
På förlossningsavdelningen jag har valt (pga. Närmst) så kör de fortfarande på önskad hemgång 6h efter förlossning, vilket skrämmer mig. Har redan lyft detta med min BM som peppar mig att vägra gå hem tills jag känner mig trygg, men är ändå orolig att jag och sambon mitt i hormonstormen inte ska vara starka nog att säga ifrån om de fortfarande kör på 6h i juli. Hur ser det ut för er runtom i landet, och hur länge har ni som fött barn tidigare legat kvar efter förlossningen?
Jag tillhör Örebro län och när sonen föddes för fem år sedan var bb på Karlskoga sjukhus fortfarande öppet. Fick föda i Örebro pga övervikt, men fick sedan åka till Karlskoga då vi ville ha enkelrum och de var fulla i Öret. Väl i Kga så fick vi stanna hur länge vi ville, så vi var kvar i tre dagar.
Vet dock inte hur det ser ut nu tyvärr. ”Fördelen” med tvillingar är att vi troligen blir lite mer prioriterade under sommaren så att vi får/måste vara kvar och att vi troligen får ett enkelrum. Känns dock dumt att putta undan någon annan, bara för att den råkar ha ett barn i magen…
 
På förlossningsavdelningen jag har valt (pga. Närmst) så kör de fortfarande på önskad hemgång 6h efter förlossning, vilket skrämmer mig. Har redan lyft detta med min BM som peppar mig att vägra gå hem tills jag känner mig trygg, men är ändå orolig att jag och sambon mitt i hormonstormen inte ska vara starka nog att säga ifrån om de fortfarande kör på 6h i juli. Hur ser det ut för er runtom i landet, och hur länge har ni som fött barn tidigare legat kvar efter förlossningen?
Dyker in från vårtråden, födde i Malmö för 2 v sedan. Första barnet. Vi valde att gå hem med BB hemma och tidig hemgång, vilket ska vara efter 6 h men vi gick hem efter 12 h. Upplevde att de var väldigt flexibla med tiden. De skulle se två amningar så att det funkade, kolla bilirubin, läkarundersökning samt kontroll av min urinblåsa (med en typ av ultraljud) efter att jag kissat. Så det var flera kriterier som skulle uppfyllas för att vi skulle få gå hem. Vi fick med flera telefonnummer att ringa om vi hade frågor och allt kändes väldigt tryggt. En idé är ju att skriva i ditt förlossningsbrev och be din BM skriva in i journalen att ni önskar att stanna på BB, upplevde att de både på förlossningen och BB hade väldigt bra koll och tog hänsyn till både brev och journal :)
 
På förlossningsavdelningen jag har valt (pga. Närmst) så kör de fortfarande på önskad hemgång 6h efter förlossning, vilket skrämmer mig. Har redan lyft detta med min BM som peppar mig att vägra gå hem tills jag känner mig trygg, men är ändå orolig att jag och sambon mitt i hormonstormen inte ska vara starka nog att säga ifrån om de fortfarande kör på 6h i juli. Hur ser det ut för er runtom i landet, och hur länge har ni som fött barn tidigare legat kvar efter förlossningen?
Hoppar in från annan tråd. Födde mitt andra barn i augusti, i Östergötland. Stannade två dygn, upplevde faktiskt inte att någon ville "ha ut" oss innan heller trots att allt såg jättebra ut. Vi sa bara att vi ville stanna och så var det med det. Med första stannade vi fyra dygn pga lite för stor viktnedgång efter födseln, då fick vi åka hem när han gått upp igen.
 
Gått in i tredje trimestern och känner att jag börjat bli så himla "flaxig" psykiskt. Glömmer grejer här och var på jobbet, vill gå hypnobirthingkurs men känner att jag inte kommer orka träna, vill läsa böcker som jag gör annars men har inte ro till det så det blir liksom ingenting av något. Blir att jag blir sittande med telefonen istället. Otroligt oinspirerade. Någon som kan relatera till känslan av att vara rastlös, oengagerad och glömsk? Eller hur känner ni er nu?
 
Gått in i tredje trimestern och känner att jag börjat bli så himla "flaxig" psykiskt. Glömmer grejer här och var på jobbet, vill gå hypnobirthingkurs men känner att jag inte kommer orka träna, vill läsa böcker som jag gör annars men har inte ro till det så det blir liksom ingenting av något. Blir att jag blir sittande med telefonen istället. Otroligt oinspirerade. Någon som kan relatera till känslan av att vara rastlös, oengagerad och glömsk? Eller hur känner ni er nu?
Jag känner mig lite mer glömsk än vanligt, bara för en liten stund sedan hade jag glömt något varpå sambon säger att ”du brukar ju aldrig glömma något”. Brukar ha koll på mycket, men mja, nu är det lite glömskt 🙈
 
Gått in i tredje trimestern och känner att jag börjat bli så himla "flaxig" psykiskt. Glömmer grejer här och var på jobbet, vill gå hypnobirthingkurs men känner att jag inte kommer orka träna, vill läsa böcker som jag gör annars men har inte ro till det så det blir liksom ingenting av något. Blir att jag blir sittande med telefonen istället. Otroligt oinspirerade. Någon som kan relatera till känslan av att vara rastlös, oengagerad och glömsk? Eller hur känner ni er nu?
Går in i trimester 3 på söndag och känner precis likadant!
 
Gått in i tredje trimestern och känner att jag börjat bli så himla "flaxig" psykiskt. Glömmer grejer här och var på jobbet, vill gå hypnobirthingkurs men känner att jag inte kommer orka träna, vill läsa böcker som jag gör annars men har inte ro till det så det blir liksom ingenting av något. Blir att jag blir sittande med telefonen istället. Otroligt oinspirerade. Någon som kan relatera till känslan av att vara rastlös, oengagerad och glömsk? Eller hur känner ni er nu?
Känner igen mig totalt! Dock är jag bara i andra trimestern.. så undrar vart det här ska sluta.. Totalt oinspirerad och ofokuserad på allt..
 
Gått in i tredje trimestern och känner att jag börjat bli så himla "flaxig" psykiskt. Glömmer grejer här och var på jobbet, vill gå hypnobirthingkurs men känner att jag inte kommer orka träna, vill läsa böcker som jag gör annars men har inte ro till det så det blir liksom ingenting av något. Blir att jag blir sittande med telefonen istället. Otroligt oinspirerade. Någon som kan relatera till känslan av att vara rastlös, oengagerad och glömsk? Eller hur känner ni er nu?
Känner igen mig i mkt, vecka 22 nu. Men svårt att veta vad som är vad, hur mkt som är den vansinniga tröttheten. Blir mastigare och mastigare att jobba, både psykiskt och fysiskt och det där med oinspirerad känns igen mkt!
 
Det är ju lite fint att inte känna sig ensam i den här känslan, men samtidigt jobbigt att vi är flera. Jag känner mig sjukt instabil också, och vet heller inte om det är den där tröttheten som ställer till det totalt ibland eller om det är något annat också men jag har flera gånger senaste två veckorna INTE ORKAT MER och fått lägga mig i soffan och gråta. Att dessutom försöka trycka ner alltihop för treåringens skull gör det ännu jobbigare. Jag vill liksom bara vara hur ledsen jag vill ifred.

Men så kommer det tillfällen som är precis tvärt om, när jag kan skratta tills jag gråter av något som knappt var kul. Och jag sitter där i skrattgråten och tänker att detta inte är rimligt någonstans. Undrar när man kommer känna sig som en lite mer normal människa igen. :crazy:
 
Det är ju lite fint att inte känna sig ensam i den här känslan, men samtidigt jobbigt att vi är flera. Jag känner mig sjukt instabil också, och vet heller inte om det är den där tröttheten som ställer till det totalt ibland eller om det är något annat också men jag har flera gånger senaste två veckorna INTE ORKAT MER och fått lägga mig i soffan och gråta. Att dessutom försöka trycka ner alltihop för treåringens skull gör det ännu jobbigare. Jag vill liksom bara vara hur ledsen jag vill ifred.

Men så kommer det tillfällen som är precis tvärt om, när jag kan skratta tills jag gråter av något som knappt var kul. Och jag sitter där i skrattgråten och tänker att detta inte är rimligt någonstans. Undrar när man kommer känna sig som en lite mer normal människa igen. :crazy:
Väldigt stor igenkänning på att inte orka, gråten och försöka hålla ihop för barnet. Någon morgon när vi båda var slut satt vi på golvet i vardagsrummet och grät båda två tillsammans.
 
Igår fick vår älskade hund somna in. 💔
Hon var min bästa vän och vapendragare i 15år. Just nu känns sorgen och saknaden så fruktansvärd, vet inte hur jag ska ta mig igenom det här. Jag som är hemma med graviditetspenning hur ska jag kunna ta mig genom dagarna här hemma utan min glädjespridare och energiknippe vid min sida.:cry::heart
Känns inte heller bättre av att läsa att sorg påverkar fostret negativt.
 
Igår fick vår älskade hund somna in. 💔
Hon var min bästa vän och vapendragare i 15år. Just nu känns sorgen och saknaden så fruktansvärd, vet inte hur jag ska ta mig igenom det här. Jag som är hemma med graviditetspenning hur ska jag kunna ta mig genom dagarna här hemma utan min glädjespridare och energiknippe vid min sida.:cry::heart
Känns inte heller bättre av att läsa att sorg påverkar fostret negativt.
Jag beklagar verkligen sorgen ♥️.

All stress är väl mindre bra för barnet, men jag tror ändå inte det påverkar så mycket att du behöver vara orolig. Jag hade depression och ångest under graviditeten med sonen och fick även ta medicin mot ångesten. Han var inte påverkad av det alls när han kom ut.
 
Har inte jobbat på en vecka nu, det märks på mina fogar, på ett positivt sätt. Har trappor på jobbet som jag måste gå i en hel del, de är inte långa men de är ändå där. Trodde inte att de påverkade så mycket, men gör mindre ont i fogarna nu, även om det fortfarande känns. Kan inte gå längre än ca 2,5 km men nätterna framförallt är bättre!
 
Jag beklagar verkligen sorgen ♥️.

All stress är väl mindre bra för barnet, men jag tror ändå inte det påverkar så mycket att du behöver vara orolig. Jag hade depression och ångest under graviditeten med sonen och fick även ta medicin mot ångesten. Han var inte påverkad av det alls när han kom ut.
Tack :heart

Tack för att du dela med dig av din erfarenhet. Då behöver jag iaf inte få ångest och känna mig hemsk över att jag sörjer min älskade hund.❤️
 
Har alla haft en bra påsk? Otroligt skönt med en långhelg där vi båda var lediga, imorgon är det tillbaka till rutiner med jobb för sambo och förskola för barnen. Jag behöver fixa med bebiskläder som blivit tvättade och väntar på att vikas och läggas iordning.
 
Har alla haft en bra påsk? Otroligt skönt med en långhelg där vi båda var lediga, imorgon är det tillbaka till rutiner med jobb för sambo och förskola för barnen. Jag behöver fixa med bebiskläder som blivit tvättade och väntar på att vikas och läggas iordning.
Det har varit varmt och skönt 😎 Sonen ska också till förskolan idag, han börjar 15-timmarsvecka from idag, varit hemma två veckor pga sjukdom och påsklov. Jag blir avstängd from idag och tanken är att jag inte ska börja jobba förrän aug-24. Könns väldigt märkligt!
Jag ligger verkligen ”steget före”, kläder i 44,50 och 56 är redan inköpt/tvättat. Storlek 62 är typ på god väg att bli klart. BB väskan är så gott som packad, har bf slutet av juli 😂 Blev lite halvstressad när det var två i magen istället för en 🤪
 
Det har varit varmt och skönt 😎 Sonen ska också till förskolan idag, han börjar 15-timmarsvecka from idag, varit hemma två veckor pga sjukdom och påsklov. Jag blir avstängd from idag och tanken är att jag inte ska börja jobba förrän aug-24. Könns väldigt märkligt!
Jag ligger verkligen ”steget före”, kläder i 44,50 och 56 är redan inköpt/tvättat. Storlek 62 är typ på god väg att bli klart. BB väskan är så gott som packad, har bf slutet av juli 😂 Blev lite halvstressad när det var två i magen istället för en 🤪

Förstår att det känns märkligt, men vilken fantastisk möjlighet vi har i Sverige att kunna vara hemma så länge!
Blir säkert lite annorlunda när man väntar tvillingar, skönt att ha allt förberett i tid då 😄 Idag ska bli riktigt varmt och skönt så tänker sitta ute i solen och slappa lite också 😊
 
Förstår att det känns märkligt, men vilken fantastisk möjlighet vi har i Sverige att kunna vara hemma så länge!
Blir säkert lite annorlunda när man väntar tvillingar, skönt att ha allt förberett i tid då 😄 Idag ska bli riktigt varmt och skönt så tänker sitta ute i solen och slappa lite också 😊
Ja det är väldigt lyxigt! Och sambon ska vara hemma hela hösten också! Så det känns väldigt skönt!
Jag ska passa på att putsa fönster, inte jätteroligt men har tänkt länge att det behövs 🙈
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 048
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd :) V 5 (4+5), BF 5 juni. Plussade igår igen efter 2 försök sedan sista MF. Hoppas verkligen att den lille krabaten vi stanna i...
98 99 100
Svar
1 996
· Visningar
123 439
Senast: superstar
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 694
Senast: Tora
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 097
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp