Sommarföräldrar 2022

Gör det! Tänker att om man är förberedd på det så är det ett väldigt bra alternativ. Kanske till och med bättre än en partner som inte vet vad den ska göra 😂
Det kan ju ge lite lugn i att det ens finns alternativ! Min man var enastående (ffa på att baxa mig upp och ner i varenda värk i typ 27 timmar + att skicka kräkpåsar x väldigt många + montera ihop badkarsfronten på förlossningen... ;) ) på förlossningen annars!
 
Vad har ni andra för plan för förlossningen? Sonen kommer vara 2 år och 9 månader när det är beräknat. Har aldrig sovit hos någon annan. Bara pappan och jag som nattat. Nu ser jag inte på något sätt hur någon annan skulle kunna natta och rodda allt. Förra förlossningen var vi inne 27 timmar innan han kom. Man vet ju aldrig hur det blir nu. Jag har börjat ställa in mig på att föda själv för det vore större stress att veta att sonen inte mår bra.

Mina föräldrar är helt uteslutet. Är svärföräldrarna i så fall, men tänker att de behöver öva en massa gånger först i så fall. Har ingen annan vi kan be om hjälp.

Min mamma ska komma hem till oss och passa sonen är tanken :). Plan B blir pappa, men han jobbar fortfarande så lättare med mamma som är pensionär.
 
Hur gammal är sonen? Har hon gjort det förut? Eller har ni någon plan innan för att öva?
Han kommer precis ha fyllt 3 år när bebis kommer. Mamma har lagt honom en gång innan och sov sedan resten av natten i hans säng och det gick bra. Pappa har sövt honom en natt men aldrig haft honom över natten. Vi har aldrig lämnat bort honom ett helt dygn så lite nervöst är det. Ska nog testa någon gång iaf.
 
Vi har inte heller någon riktig plan inför förlossningen, med sonen. Med lite timing så kan hans mormor ha honom men hon jobbar ju vardagar. Tänker också att i värsta fall får mannen vara med sonen och jag får vara själv med barnmorskorna. Känns inte helt hundra men hellre det än att jag ska fundera över hur han har det under tiden.

Med lite flyt så startar förlossningen när jag känner att läget är under kontroll med barnvakt, typ fredag eftermiddag... Eller att få det gjort under natten när syskonet sover, tydligen inte helt ovanligt enligt hem-BM.
 
Jag tror jag kommit in i en ny fas i graviditeten, det här med att inte riktigt orka bry sig om vad som händer "där ute", typ på jobbet och liknande. Jag känner igen det från slutet av förra graviditeten men då tror jag det kom lite senare. Vill fixa i min lilla bubbla och ha det bra här bara. Har inte ork till något mer alls än så.

Jag fick veta idag att jag fått beviljad gravidpenning från om en månad så nu är det nedräkning. Helgjobbpassen börjar kännas tunga. När det blir minsta stressigt känns magen som en stor, hård boll. Ska bli skönt att gå hem men kommer nog sakna den sociala stimulansen som jobbet ger, och lite distans till hemmet. Det är inte superlätt mentalt att vara hemma med en snart-treåring just nu.
 
Det är inte ett alternativ att kolla upp om det finns någon doula i närheten? Då kan ni ju planera att sonen är hemma med pappan och doulan följer med till förlossningen.

Låter som ett superalternativ tycker jag! Jag önskar så att jag hade haft en doula med vid min första förlossning, även om sambon var med då. :) Tryggt att ha ett sådant stöd med sig.
 
Jag gör min sista arbetsdag idag. Eller jag har påsklov nästa vecka och blir avstängd från 19/4. Pga grav och covid. Något sent då jag är i v24+1 nu, men har varit lite chefsbyten och sådär så inte fått till det riktigt med riskanalysen…
 
Det är det alternativ som låter närmast verkligheten nu iaf. Men tror ändå de behöver komma och öva på nattningar etc .

Hoppar in från annan tråd!

Tror också på att det är lättare att barnvakten kommer till er, om inte annat för att då slipper ni rodda med att åks någonstans mitt i allt.

Kan ni öva innan är det ju jättebra! Men vill ändå säga att även om ni inte lyckas öva, eller om övningarna går sämre, så kommer det bli bra.

Är din son van och trygg med svärföräldrarna i vanliga fall? Jag hade fokuserat på att de ”övar” mycket på att vara tillsammans dagtid och spenderar tid ihop, än att de nödvändigtvis övar på nattning. Så att de slipper ”misslyckas” och sonen vara har positiva minnen från att vara med dem.

Din son kommer med all sannolikhet inte orka vara vaken hela natten när det väl är dags. Slutar det med att de kollar på film i soffan halva natten tills han stupar, ja då kommer han med all sannolikhet överleva det också.

Och har ni vänner som ni tror att det skulle funka bättre med, men inte riktigt vågar fråga för att ni tror att det skulle bli besvärligt för dem, våga! Jag tror att de allra allra flesta, speciellt de som har barn, skulle ”stå ut” med mycket för att möjliggöra för att sina vänner ska få uppleva sitt barns förlossning. Jag hade definitivt gjort det!
 
Jag vill gärna göra det, men känns som att det fortfarande mest är saker online? 😥
Jag bor på vischan så det har nog aldrig funnits några alternativ än online här tror jag. 😶 Jag funderar på att gå Systrarna Brittons hypnokurs men känner mig lite snål nu när jag vet att inkomsten kommer minska + att att jag är mer för att läsa eller se på något än att bara lyssna. Så osäker på om det blir något, men den verkar väldigt bra och hade säkert gjort nytta på något sätt.
 
Idag har jag varit så trött så det känns som jag skulle kunna somna stående. Har sovit lite dåligt i två nätter så det är säkert därför, plågsamt trött är jag 😫
 
Hos oss har de bara enkelrum tror jag. Neo däremot är man fler i samma rum och inget förändrats.

Kan du inte diskutera det med barnmorskan och be henne skriva att det är viktigt för dig med eget rum?
Ska träffa henne om drygt två veckor får ta upp det då. För det känns inte alls okej för mig att eventuellt behöva dela rum med andra.
 
Jag tycker det är skitdåligt att man får dela rum direkt efter att man fött barn och fått en bebis. Är det någon gång man behöver lugn och ro så är det väl då 🙄.

Vi hade tur förra gången, fick ett rum med plats för 4 sängar men vi var de enda som sov där och använde toaletten och skötbord.
Jag håller med! Är det någon gång man verkligen behöver lugn och ro så är det när man fött barn.
 
Vi har inte heller diskuterat hur vi ska göra med barnvakt under förlossningen. Sonen är 4 år och har aldrig sovit borta eller blivit nattad av någon annan. Så vi får börja träna på det. Vi bor också 4 mil enkel väg ifrån svärfar och mina föräldrar och förlossningen som vi blir kopplade till ligger 4 mil åt andra hållet 😅 kan bli lite stressigt.
 
Hum.. jag har vad jag tror är sammandragningar som har senaste dagarna börjat kännas lite? dock väldigt väldigt svagt. Någon som har vart med om samma? Är i vecka 23.
 
Hoppar in från annan tråd!

Tror också på att det är lättare att barnvakten kommer till er, om inte annat för att då slipper ni rodda med att åks någonstans mitt i allt.

Kan ni öva innan är det ju jättebra! Men vill ändå säga att även om ni inte lyckas öva, eller om övningarna går sämre, så kommer det bli bra.

Är din son van och trygg med svärföräldrarna i vanliga fall? Jag hade fokuserat på att de ”övar” mycket på att vara tillsammans dagtid och spenderar tid ihop, än att de nödvändigtvis övar på nattning. Så att de slipper ”misslyckas” och sonen vara har positiva minnen från att vara med dem.

Din son kommer med all sannolikhet inte orka vara vaken hela natten när det väl är dags. Slutar det med att de kollar på film i soffan halva natten tills han stupar, ja då kommer han med all sannolikhet överleva det också.

Och har ni vänner som ni tror att det skulle funka bättre med, men inte riktigt vågar fråga för att ni tror att det skulle bli besvärligt för dem, våga! Jag tror att de allra allra flesta, speciellt de som har barn, skulle ”stå ut” med mycket för att möjliggöra för att sina vänner ska få uppleva sitt barns förlossning. Jag hade definitivt gjort det!
Tack för input. Ja, han är i stort trygg med dem, men de har inte gjort så mkt annat än mest leka, sällan supportat med mat, några gånger med potta osv. Så tänker på helheten. Vi har haft jättekämpiga perioder med nätterna. Han har varit vaken 10-20 ggr, varit nere och ätit, fått meltdowns där vi inte nått fram och han mer eller mindre i panik sprungit runt och skrikit och gråtit tills han kväljts. Nu har vi lyckats vända detta och även om han vaknar/behöver support flera ggr på nätterna är skillnaden enorm. Men just kring tex kväll/nattning om han är väldigt trött är det lätt att det blir väldigt mkt kaos med mat mm. Det tror jag svärföräldrarna har svårt att hantera.

Betvivlar inte att han överlever. Men är inte sugen på att börja om med nattkaoset (vilket ledde till väldigt tuffa dagar för alla också). Den omgången började efter att han var inlagd på sjukhus en natt, tillsammans med pappan. Det kom in personal mitt i natten oaviserat och bytte rum, kom in och tog prover mm. Efter det ballade det ur på nätterna med mkt mardrömmar, orolighet mm. Så i bästa fall går allt bra, men i sämsta fall går det sämre. Och då får jag väga den stressen kontra att ha maken med.

Tack för tanke om att fråga vänner, har dock ingen att fråga. Har dock frågat min nära vän som bor långt härifrån om hon skulle kunna tänka sig att komma ner som support till mig, för då är det också ett alternativ.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 048
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd :) V 5 (4+5), BF 5 juni. Plussade igår igen efter 2 försök sedan sista MF. Hoppas verkligen att den lille krabaten vi stanna i...
98 99 100
Svar
1 996
· Visningar
123 434
Senast: superstar
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 694
Senast: Tora
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 097
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp