Sommarföräldrar 2022

TW vikt! Läs inte om du har ätstörningar eller mår dåligt av viktprat.



Är lite fundersam över min vikt och om det kan bli ett problem. Är underviktig enligt BMI i vanliga fall (alltid varit, aldrig haft ätstörning eller liknande) och förra graviditeten ökade jag snabbt i vikt och gick upp typ 25 kg. Denna graviditet har jag bara gått upp 4 kg hittills och ligger väl precis över 18 i BMI nu. Behövde alla mina extrakilon förra graviditeten när jag ammade. Är så orolig att detta ska vara dåligt för barnet :(. Men äter mycket mat så tänker att barnet borde ta vad den behöver.
Jag tror, precis som du skriver, att barnet får den näring som den behöver om du äter mat och någelunda varierat. Men går ju alltid att diskutera med bm om det om du är fortsatt orolig framöver :)
 
TW vikt! Läs inte om du har ätstörningar eller mår dåligt av viktprat.



Är lite fundersam över min vikt och om det kan bli ett problem. Är underviktig enligt BMI i vanliga fall (alltid varit, aldrig haft ätstörning eller liknande) och förra graviditeten ökade jag snabbt i vikt och gick upp typ 25 kg. Denna graviditet har jag bara gått upp 4 kg hittills och ligger väl precis över 18 i BMI nu. Behövde alla mina extrakilon förra graviditeten när jag ammade. Är så orolig att detta ska vara dåligt för barnet :(. Men äter mycket mat så tänker att barnet borde ta vad den behöver.
Det rekommenderas ju att gå upp fler kg om man är smal från början. Vissa mår ju dock illa och spyr hela graviditeten och ändå kommer det ut friska barn. Vet inte vilken vecka du är i nu men jag skulle prata med din BM. Man brukar kunna få hjälp av en dietist 😊. Har man dessutom haft ätstörningar så kan detta också triggas av en graviditet så jag tycker det är klokt att vara öppen med det till sin bm så man får stöd oavsett.
 
TW vikt! Läs inte om du har ätstörningar eller mår dåligt av viktprat.



Är lite fundersam över min vikt och om det kan bli ett problem. Är underviktig enligt BMI i vanliga fall (alltid varit, aldrig haft ätstörning eller liknande) och förra graviditeten ökade jag snabbt i vikt och gick upp typ 25 kg. Denna graviditet har jag bara gått upp 4 kg hittills och ligger väl precis över 18 i BMI nu. Behövde alla mina extrakilon förra graviditeten när jag ammade. Är så orolig att detta ska vara dåligt för barnet :(. Men äter mycket mat så tänker att barnet borde ta vad den behöver.
Bebisen kommer nog inte fara illa av det, som du säger tar den vad den behöver. Däremot kan det finnas risk att du själv inte mår så bra så det kanske kan vara bra att ta upp på nästa besök :)
 
TW vikt! Läs inte om du har ätstörningar eller mår dåligt av viktprat.



Är lite fundersam över min vikt och om det kan bli ett problem. Är underviktig enligt BMI i vanliga fall (alltid varit, aldrig haft ätstörning eller liknande) och förra graviditeten ökade jag snabbt i vikt och gick upp typ 25 kg. Denna graviditet har jag bara gått upp 4 kg hittills och ligger väl precis över 18 i BMI nu. Behövde alla mina extrakilon förra graviditeten när jag ammade. Är så orolig att detta ska vara dåligt för barnet :(. Men äter mycket mat så tänker att barnet borde ta vad den behöver.
Tror inte du behöver oroa dig men tycker att du ska diskutera det med din bm så du får komma till en dietist för att få hjälp framåt hur du ska tänka.

Jag är en tjockis från början, gravid i vecka 18 nu, kräks 3-25 gånger om dagen och har så gjort hela tiden. Ligger idag -6 kg från vikten vid plus (för att jag kunnat utöka medicineringen andra trimetern) Var orolig då det dessutom var värst under fasen som bebisen utvecklas som mest. Har legat inne och fått dropp där jag lyft dessa funderingar men läkaren säger att barnet tar det som den behöver och att du som mamma mår dåligt långt innan bebisen påverkas.
 
Tror inte du behöver oroa dig men tycker att du ska diskutera det med din bm så du får komma till en dietist för att få hjälp framåt hur du ska tänka.

Jag är en tjockis från början, gravid i vecka 18 nu, kräks 3-25 gånger om dagen och har så gjort hela tiden. Ligger idag -6 kg från vikten vid plus (för att jag kunnat utöka medicineringen andra trimetern) Var orolig då det dessutom var värst under fasen som bebisen utvecklas som mest. Har legat inne och fått dropp där jag lyft dessa funderingar men läkaren säger att barnet tar det som den behöver och att du som mamma mår dåligt långt innan bebisen påverkas.

Har gått upp lite nu och ligger ”bara” 6 kg minus efter att jag fått öka medicinerna skulle jag skriva :)
 
Tack för alla svar! Jag ska ta upp det med bm när vi ses i vecka 25 men är vecka 19 nu.

Vill ju inte bli ett vandrande skelett sen 😐
 
Bf blev framflyttat en vecka efter RUL, förstår ingenting och inte kunde hen förklara hur de blir så. Försökt googla på det här utan att bli klokare. Ska jag vara gravid en vecka mer än alla andra nu och är jag då i vecka 19 i två veckor?
 
Bf blev framflyttat en vecka efter RUL, förstår ingenting och inte kunde hen förklara hur de blir så. Försökt googla på det här utan att bli klokare. Ska jag vara gravid en vecka mer än alla andra nu och är jag då i vecka 19 i två veckor?
Hade du fått bf på kub innan? Eller är det beräknat från sista mens?
 
Aaaaaa, skulle få Sellpy levererat idag. Beställt gravidleggings och fått tag på en klänning från mitt favoritmärke i fint skick. "Ditt paket har levererats", men det. Är. Inte. Här. 😭😭😭 Riktig pissvecka än så länge så det här fick mig att bryta ihop totalt. Hormontornado hela tiden och superstressigt på jobbet, och så blir det krångel med leveransen. Och Airmee kommer säkert skylla på att de inte kan garantera något vid leverans utanför dörren 🤷‍♀️ 1200 kronor rakt upp i rök. Hormontornadon fortsätter 😭😭😭
 
Aaaaaa, skulle få Sellpy levererat idag. Beställt gravidleggings och fått tag på en klänning från mitt favoritmärke i fint skick. "Ditt paket har levererats", men det. Är. Inte. Här. 😭😭😭 Riktig pissvecka än så länge så det här fick mig att bryta ihop totalt. Hormontornado hela tiden och superstressigt på jobbet, och så blir det krångel med leveransen. Och Airmee kommer säkert skylla på att de inte kan garantera något vid leverans utanför dörren 🤷‍♀️ 1200 kronor rakt upp i rök. Hormontornadon fortsätter 😭😭😭
Håller tummarna för att det löser sig ❤️
 
Misstänker de datumet jag fick först var beräknat från sista mensen, mins inte jag fick något annat datum under kub.
Om det är beräknat från sista mens så är det inte helt ovanligt att bf ändras på rul.
I båda mina graviditeter så har jag fått annat bf än sista mens. Tror inte du behöver oroa dig, men det är svårt att inte analysera allt när man är gravid. 💕
 
Två järntabletter per dag och två barn i magen=mindre gött att gå på toa 😂 Har börjat ta Laktulos, men rätt låg dos nu till en början, men behöver nog öka lite 🙈 det smakar dock fruktansvärt illa!!!

På fredag blir det besök hos BM, går in i v 24+0 imorgon! Fyra veckor kvar till mitt tredje UL, längtar dit 😅
 
Två järntabletter per dag och två barn i magen=mindre gött att gå på toa 😂 Har börjat ta Laktulos, men rätt låg dos nu till en början, men behöver nog öka lite 🙈 det smakar dock fruktansvärt illa!!!

På fredag blir det besök hos BM, går in i v 24+0 imorgon! Fyra veckor kvar till mitt tredje UL, längtar dit 😅
Oouuff tycker det kan vara lite kämpigt att gå på toa utan att ens ta järntabletter..🙈 känner med dig!
 
Någon här som har behövt dela rum på bb? Hur var era upplevelser?
Själv gillar jag inte alls att behöva dela rum med någon (förutom sambo och barn) och då behöva dela rum med några man inte känner stressar mig jättemycket :(
 
Någon här som har behövt dela rum på bb? Hur var era upplevelser?
Själv gillar jag inte alls att behöva dela rum med någon (förutom sambo och barn) och då behöva dela rum med några man inte känner stressar mig jättemycket :(

Var inlagd med första barnet en natt, slapp dela rum tack och lov. Skulle inte heller vara helt nöjd med det. Andra barnet kunde vi gå till patienthotellet med då det inte fanns några indikationer på inläggning. Hoppas på samma den här gången.
 
Någon här som har behövt dela rum på bb? Hur var era upplevelser?
Själv gillar jag inte alls att behöva dela rum med någon (förutom sambo och barn) och då behöva dela rum med några man inte känner stressar mig jättemycket :(
Hos oss har de bara enkelrum tror jag. Neo däremot är man fler i samma rum och inget förändrats.

Kan du inte diskutera det med barnmorskan och be henne skriva att det är viktigt för dig med eget rum?
 
Hos oss har de bara enkelrum tror jag. Neo däremot är man fler i samma rum och inget förändrats.

Kan du inte diskutera det med barnmorskan och be henne skriva att det är viktigt för dig med eget rum?
Är du säker? Är ju i och för sig fem år sedan Cornelis föddes, men vi fick ju föda i Örebro och sedan åka till Karlskoga, för att vi gärna ville ha enkelrum men fanns inget ledigt i Öret. Om jag minns rätt 🙈
 
Jag tycker det är skitdåligt att man får dela rum direkt efter att man fött barn och fått en bebis. Är det någon gång man behöver lugn och ro så är det väl då 🙄.

Vi hade tur förra gången, fick ett rum med plats för 4 sängar men vi var de enda som sov där och använde toaletten och skötbord.
 
Är du säker? Är ju i och för sig fem år sedan Cornelis föddes, men vi fick ju föda i Örebro och sedan åka till Karlskoga, för att vi gärna ville ha enkelrum men fanns inget ledigt i Öret. Om jag minns rätt 🙈
Nä jag vet inte när du säger sådär? Men både Hanna och jag hade enkelrum :)
Fast iofs är de helt fullt kanske pappan sång lånas ut till en annan mamma? Ingen som pratat om att de delat rum ngn av gångerna jag minglat i köket under vistelsen 😁 men barnen kanske kom i en period då de är lite mindre tryck?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 048
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd :) V 5 (4+5), BF 5 juni. Plussade igår igen efter 2 försök sedan sista MF. Hoppas verkligen att den lille krabaten vi stanna i...
98 99 100
Svar
1 996
· Visningar
123 432
Senast: superstar
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 694
Senast: Tora
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 097
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp