Sommarföräldrar 2022

Vi har inte heller diskuterat hur vi ska göra med barnvakt under förlossningen. Sonen är 4 år och har aldrig sovit borta eller blivit nattad av någon annan. Så vi får börja träna på det. Vi bor också 4 mil enkel väg ifrån svärfar och mina föräldrar och förlossningen som vi blir kopplade till ligger 4 mil åt andra hållet 😅 kan bli lite stressigt.
Samma för dig då, kan de komma till er istället? Eller kanske blir stress med avstånden ändå tänker du?

Jag som var 27 timmar på förlossningen förra gången innan bebis kom tänker att min vän 60 mil bort ska hinna hit i lugn och ro, om hon vill ;)
 
Hum.. jag har vad jag tror är sammandragningar som har senaste dagarna börjat kännas lite? dock väldigt väldigt svagt. Någon som har vart med om samma? Är i vecka 23.
Jag gjorde många extra ul med förra och var uppkopplad då och då på div apparater på förlossningen av olika anledningar och då sa en bm vid ett streck på diagrammet, "vid varje sådan topp har du en sammandragning". Jag hade alltid tänkt att jag inte hade haft några för jag hade inte känt några. Men fattade inte att Det DÄR var sammandragningar... Så det hade jag nog från ca samma vecka du är i nu.
 
Samma för dig då, kan de komma till er istället? Eller kanske blir stress med avstånden ändå tänker du?

Jag som var 27 timmar på förlossningen förra gången innan bebis kom tänker att min vän 60 mil bort ska hinna hit i lugn och ro, om hon vill ;)
Blev lite stressad igår så ringde min mamma och diskuterade igenom detta och kom fram till att dom får komma hit. Tror det blir smidigast.
Svärfar har ingen bil samt att svärfar brukar vara ute med segelbåten hela sommaren.
Känns skönt att ha en plan.
 
Jag gjorde många extra ul med förra och var uppkopplad då och då på div apparater på förlossningen av olika anledningar och då sa en bm vid ett streck på diagrammet, "vid varje sådan topp har du en sammandragning". Jag hade alltid tänkt att jag inte hade haft några för jag hade inte känt några. Men fattade inte att Det DÄR var sammandragningar... Så det hade jag nog från ca samma vecka du är i nu.
Ja men då är det nog helt normalt. Har haft sammandragningar sedan ganska tidigt men inte att det gör lite ont. Hade inga onda sammandragningar/ förvärkar när jag väntade sonen. När jag väl fick ont då började förlossningen så känner mig lite lost i detta. :D
 
Var på RUL igår, allt såg bra ut med bebisen :love:. Dock ville hen inte riktigt visa upp könet, men vi hade ändå velat om vi skulle ta reda på det eller ej, så gör inte så mycket. Hon trodde dock att det är en tjej för hon såg ingen snopp, men min magkänsla har sagt pojk hela tiden. Vi får se vid förlossningen helt enkelt :)
 
Är det någon av er som tänkt gå någon typ av profylaxkurs? :)
Ska inte få en sommarbebis, men läser här. Jag ska gå en hypnobirthing kurs, har lyxen att ha en nära vän som är barnmorska, hon håller på att utbilda sig till hypnobirthing instruktör, och samma personer ska också doula på min förlossning. Gör allt för att få revansch från förra förlossningen.☺️
 
Hur går era tankar kring att hålla på med jord nu under graviditeten? Tänker främst på toxoplasma.
Har slutat mocka kattlådorna, det får männen göra. Och jobbar inte med får, get och alpacka längre pga risk för toxoplasma. Jobbade dock med alpackor en gång under graviditeten och mådde jätte dåligt efter pga smittrisk. Fick ta blodprov som visade att jag inte hade antikroppar, så blev inte smittad då. Men har heller inget skydd om jag skulle bli smittad nu.
 
Ska inte få en sommarbebis, men läser här. Jag ska gå en hypnobirthing kurs, har lyxen att ha en nära vän som är barnmorska, hon håller på att utbilda sig till hypnobirthing instruktör, och samma personer ska också doula på min förlossning. Gör allt för att få revansch från förra förlossningen.☺️
Det låter som du kommer få väldigt goda chanser till den förlossning du vill ha med de förberedelserna och stödet! Önskar dig all lycka till. /Från en till som siktar på revansch från förra förlossningen
 
Inför förra förlossningen läste jag Föda utan rädsla och gick en kurs i mindfulness, tränade massor på att meditera. Det hade ingen inriktning mot födande alls men upplevde ändå att det hjälpte mig oerhört mycket att snabbt kunna gå in i mig själv och hitta en lugn andning. Inför denna förlossning känner jag ändå att jag vill vara ännu bättre förberedd. Har precis börjat gå en profylaxkurs online som en barnmorska och en doula håller i, den verkar toppenbra! Gäller bara att jag verkligen avsätter tid till övningarna och faktiskt tränar varje dag.

Åh, detta med var storebror ska vara under förlossningen... Höll på att bli helt knasig när jag fick höra att en del av min familj, som jag även delar stall med, ska resa iväg veckan innan bf, d.v.s. jag ska ta hand om alla hästar. Tänk om det drar igång då? Då måste jag ordna både hästvakt (till fyra hästar istället för till bara min egna) och någon som kan passa sonen. Min mamma är dock hemma men hon skulle egentligen jobba då. Fick pratat med henne häromdagen och hon ska lägga sin semester en vecka tidigare så nu känns det bättre. :love: Känns bara lite ogenomtänkt av de andra, ena stunden stör jag mig lite på det, andra stunden skäms jag för det klart att de inte kan planera sina aktiviteter utifrån när jag ska ha barn.

Jag tror att jag börjar känna av foglossningen nu. Går in i vecka 22 idag. Jag hade måttligt ont av den sist gång men då var det senare. Nu är det inte så farligt än men blygdbenet är ömt, det känns som kraftig träningsvärk i ljumskarna och typ som mjölksyra i låren - vet inte om det har något med foglossning att göra men? Jag vet bara att det inte är träningsvärk. :laugh: Kanske bara är ligament som töjs ut.
 
Jag gör min sista arbetsdag idag. Eller jag har påsklov nästa vecka och blir avstängd från 19/4. Pga grav och covid. Något sent då jag är i v24+1 nu, men har varit lite chefsbyten och sådär så inte fått till det riktigt med riskanalysen…
Vad arbetar du med? Har du själv lyft detta eller var det dina chefer som gjorde det?

När jag läser om graviditet och covid på Fk's sida låter det verkligen som att jag skulle kunna få graviditetspenning, men jag vågar inte nämna det för det känns sååå långt borta på min arbetsplats. Vet andra som arbetade ända in i vecka 39 i vintras när smittan var hög så det är nog inget cheferna har i åtanke alls.
 
Vad arbetar du med? Har du själv lyft detta eller var det dina chefer som gjorde det?

När jag läser om graviditet och covid på Fk's sida låter det verkligen som att jag skulle kunna få graviditetspenning, men jag vågar inte nämna det för det känns sååå långt borta på min arbetsplats. Vet andra som arbetade ända in i vecka 39 i vintras när smittan var hög så det är nog inget cheferna har i åtanke alls.
Jag är lärare, det är jag själv som lyft det, sen jag var i typ vecka 9. Fick riskanalys till slut, i vecka 23. Alldeles för sent egentligne om man ska bli avstängd i vecka 20 😅 Du har rätt till riskanalys, du kan ringa facket (om du är medlem) och fråga om råd också :)
 
Jag är lärare, det är jag själv som lyft det, sen jag var i typ vecka 9. Fick riskanalys till slut, i vecka 23. Alldeles för sent egentligne om man ska bli avstängd i vecka 20 😅 Du har rätt till riskanalys, du kan ringa facket (om du är medlem) och fråga om råd också :)
Ah, jag är också lärare. Har funderat på detta samtidigt som jag inte vet hur mycket jag orkar strida. Hos oss är det tyvärr en riktigt trist inställning till fullt giltig frånvaro... men jag ska ju egentligen strunta i vad andra tycker och sätta min och bebis hälsa främst.
 
Ah, jag är också lärare. Har funderat på detta samtidigt som jag inte vet hur mycket jag orkar strida. Hos oss är det tyvärr en riktigt trist inställning till fullt giltig frånvaro... men jag ska ju egentligen strunta i vad andra tycker och sätta min och bebis hälsa främst.
Ja, skyddsombudet som var med vid min riskanalys var väldigt tydlig med att avstägning var rätt, så det var skönt i alla fall! Tydligen är det lite olika om skyddsombud är med eller inte vid riskanalys, men tror du kan be om det i alla fall oavsett vad som är ”norm”. Jag har ju dessutom tvillingar, vilket är en risk att föda för tidigt så att få covid på det och få ytterligare en riskfaktor att föda för tidigt känns bara dumt. Dessutom är jag också magsäcksopererad, också en riskfaktor att föda för tidigt 🙈😂 så känns ändå bra med avstägning!
 
Jord håller jag på med, men inte kattlådan. Målar inte eller gör andra renoveringar heller då man kan få i sig olika gifter.
Har slutat mocka kattlådorna, det får männen göra. Och jobbar inte med får, get och alpacka längre pga risk för toxoplasma. Jobbade dock med alpackor en gång under graviditeten och mådde jätte dåligt efter pga smittrisk. Fick ta blodprov som visade att jag inte hade antikroppar, så blev inte smittad då. Men har heller inget skydd om jag skulle bli smittad nu.
Själv nojar jag för toxoplasma. Och jag älskar att hålla på i trädgården/ inomhusväxter men vågar knappt nu under graviditeten. :( Har så många trädgårdsplaner det här året som troligtvis kommer få läggas på is nu.. Har själv ingen katt men grannskapet har och jag har hittat bajs i varje rabatt. Även i odlingslådorna, så i år kommer jag inte våga odla något. Känns så himla tråkigt. Har ni koll på hur länge toxoplasma överlever i jorden?
 
Själv nojar jag för toxoplasma. Och jag älskar att hålla på i trädgården/ inomhusväxter men vågar knappt nu under graviditeten. :( Har så många trädgårdsplaner det här året som troligtvis kommer få läggas på is nu.. Har själv ingen katt men grannskapet har och jag har hittat bajs i varje rabatt. Även i odlingslådorna, så i år kommer jag inte våga odla något. Känns så himla tråkigt. Har ni koll på hur länge toxoplasma överlever i jorden?
Försökte läsa på mkt om toxoplasma tidigare då jag reste första månaden av min graviditet och fick noja om att de kanske var vanligare där och jag inte riktigt kanske åt som rekommenderat eftersom jag förstod jag var gravid under resan.. (gjort test och allt var lugnt)

ska se om jag kan hitta artiklarna o skicka länk till dig, stod något om jord etc (vågar inte uttala mig ifall jag mins fel)
 
Försökte läsa på mkt om toxoplasma tidigare då jag reste första månaden av min graviditet och fick noja om att de kanske var vanligare där och jag inte riktigt kanske åt som rekommenderat eftersom jag förstod jag var gravid under resan.. (gjort test och allt var lugnt)

ska se om jag kan hitta artiklarna o skicka länk till dig, stod något om jord etc (vågar inte uttala mig ifall jag mins fel)
Du får jättegärna dela den om du hittar :heart
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 048
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd :) V 5 (4+5), BF 5 juni. Plussade igår igen efter 2 försök sedan sista MF. Hoppas verkligen att den lille krabaten vi stanna i...
98 99 100
Svar
1 996
· Visningar
123 439
Senast: superstar
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 694
Senast: Tora
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 097
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp