Grattis
@Julmust!
Jag tänkte skriva ner några rader om förlossningen nu när jag hämtat mig någotsånär...
Jag vaknade klockan 02.00 den 20e med rejäl mensvärk (ska tilläggas att vi färdknäppade kvällen innan). Inga regelbunda värkar utan ett konstant molande. Det övergick så småningom i "värkattacker" som var ganska starka. Fattar inte hur folk kan baka eller hitta på saker under sin latensfas... Låg i badet ett par timmar innan jag jagade upp sambo. Det sipprade vätska som jag hade svårt att avgöra om det var kiss, riklig flytning eller fostervatten.
Vi hade lånat mammas hus och behövde fixa lite med hundvakter och annat så vi fick sätta av från Uppsala till Stockholm. I bilen började jag klocka värkarna och blev lite stressad när jag insåg att de ofta kom med 2-3 minuters mellanrum även om det ibland dröjde 5-6 minuter mellan ett par. Mamma har haft så jävla snabba förlossningar. Plus att det gjorde förbannat ont.
Ringde förlossningen som ville att jag skulle komma in för att se om vattnet verkligen gått. Hem och lämna hund och sedan in till Danderyd alltså.
Vattenavgång konstaterades och jag var 1 cm öppen så trots att mina värkar nu kom var 3:e minut fick vi åka hem. Satt på pilatesboll i duschen med kokhett vatten över mage och rygg när värkarna kom men efter ett par timmar blev jag igen orolig att det skulle gå fort, plus att jag ville ha stöd i smärtan. Så in igen.
Nu öppen 3 cm men de ville ha 4 för att släppa upp mig. Fick gå en "promenad". Var riktigt smärtpåverkan nu och kunde bara stå och hänga på min sambo när värkarna kom och de kom väldigt tätt. När vi kom tillbaks var jag öppen mina 4 cm men då fanns ingen plats på förlossningen......... Fick hänga i ett undersökningsrum i ca 2 timmar. Det var en mardröm... Inget annat än en smal brits, inga fönster, trångt och ingen personal.
Till slut kom jag upp på förlossningen och fick bada. Provade även lustgas vilket jag inte hade planerat använda men det hjälpte mig verkligen slappna av i värkpauserna och "släppa" värken. På knappt 2 timmar öppnade jag mig från 5 till 10 cm och tog några krystvärkar i badet.
Sedan blev jag tvungen att gå upp. Kändes lite obarmhärtigt... Då bytte de också barnmorsketeam och från en fantastisk stöttande uppmuntrande kvinna gick jag till en lite mer avvaktande övervakande BM. Hon gav mig ingen bekräftelse eller uppmuntran utan bara instruktioner. "Byt ställning", "nu ska du ha antibiotika eftersom ditt vatten gick så tidigt" osv. Hade verkligen behövt en annan approach...
Hur som helst. Bebis stod högt upp och det tog sin lilla tid för honom att komma ner. Krystvärkar i totalt 3 timmar. Aktivt krystarbete i kanske 1-1,5. Fick lite panik när huvudet började tränga ut. Hade liksom inte riktigt förberett mig på den biten och drabbades av lite panik. På slutet blev jag värksvag så de satte värkstimulerande dropp och då kom han på 20 minuter. 16 dagar före BF och på årets ljusaste dag. Och han överraskade oss bägge med att vara just en liten Frank
Helt sjukt hur snabbt man glömmer men jag tycker inte förlossningen känns så farlig såhär i efterhand, men min sambo är helt traumatiserad. Han säger att han aldrig sett en person lida så mycket som jag gjorde mot slutet...
22 timmar med värkar och ingen sömn var ingen lek...
Vi blev kvar på BB i fyra nätter och ytterligare ett par dagar med besök då lillen hade lite gränsvärde på gulsot. Så massor av blodprov :'(... Han fick ersättning i ett par dygn för att bajsa ut bilirubinet så snabbt som möjligt men nu ammar jag bara och han går upp i vikt som bara den. Över 100 g på ett dygn senast vi vägde!
Något tråkigt som jag råkade ut för var att jag inte kunde kissa vare sig under krystvärkarna eller efter förlossningen. De tappade mig på nästan en liter vätska en dryg timme efter FL. Sedan fick jag försöka under några timmar men det var som att kroppen glömt bort hur man gör. Jag var inte särskilt orolig för svedan det bara gick inte...
Fick en kateter med en fin kisspåse att bära runt på i tre dagar och jag längtade sååå tills den skulle dras. När den dagen kom kändes det som att livet skulle börja. Men det gick fortfarande inte. Jag kan, om jag krystar som faaan, tömma halva blåsan. Resten blir kvar. Så fortfarande kateter och remiss till urolog och uroterapeut om 2 (!) veckor
. Känner mig så jävla deppig över det. Man är tillräckligt trasig med plufsig mage, sytt och svullet underliv och hemorrojder efter krystningen. Så ska man gå runt med en slang från urinröret och kisset i en påse på låret. Har brutit ihop både en och två gånger över detta
Teorin är att blåsan utsatts för högt tryck då den varit väldigt full och nu är uttänjd vilket gör att den inte kan tömmas effektivt. Jag bara hoppas att det går tillbaka för detta suger verkligen.
Tydligen är det vanligast vid kejsarsnitt eller epidural men man kan även få det vid utdraget krystarbete så det var väl vad jag råkade ut för...
Förlåt för wall of text