Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Här gör man glukosbelastning om man har ett blodsockervärde på 10 eller högre, eller har haft graviditetsdiabetes innan. Annars behöver man inte grubbla på det enligt min mvc :)

I en del landsting verkar det vara rutin, här görs det bara om man är i riskzonen. Alltså antingen ett glukosvärde över 10, diabetes eller övervikt. Jag vet tillräckligt fet för att få göra det, inget kul alls...

Det var inte så jag menade :o Det var mer ett konstaterande. Då är det ju bra att kunna fråga dig om det är nåt man funderar på som gäller landstinget tänkte jag, du verkar ha koll på sånt :)

Ska du också till Ryhov eller finns det förlossning i Nässjö? *noll koll*

Haha, ingen fara! ;) Men jag blir lite irriterad på min finkänsliga BM ibland... Sist när hon kände efter huvudet (typ v. 31-32) så frågade jag om det var neråt. Då sa hon att det går inte att känna såhär tidigt :crazy: Det VET jag att det gör, varför kan hon inte bara säga till mig att det är svårt att känna om man är överviktig? Jag vet ju om att jag är tjock liksom...

Men för att återgå till din fråga, så nej det finns ingen förlossning i Nässjö utan det blir Eksjö för oss. Funderade på att välja Ryhov istället eftersom det blev så misslyckat sist, men ÖL övertalade mig att ge E-Ö en chans till :p

*kl*

Så bra som ja mår nu har ja inte gjort på heeeela tiden :D påsken va helt underbar. Nära o kära hela helgen. Har fått massa fina saker till lillprinsen och ätit gott. Två dagar har gått åt till trädgården. Har slipat utemöbler och rensat ogräs och mossa mellan plattorna och fixat rabatterna med min underbara man :)
Ska till BM den 3e maj för ännu ett glukostest. Sååå underbart gott juh!! NOT!! Nu blir det ut i solen innan det e dax för 19 timmars jobb :grin:

Här kommer en helbild från påskhelgen. nu e man i v30. Helt sjukt va tiden går fort nu!!

v29.jpg

Det här med glukosbelastning, är det olika i olika landsting eller får man bara göra det om man ligger i nån "riskzon"? Jag har inte gjort det och har inte hört något om att det skulle vara aktuellt. (v.32)

Här där jag bor så gör man det i vecka 28-29 vid varje gradivitet!

Min kompis som bor i Uppsala gör inte det!

kl

Idag var första gången på föräldrarkursen :) Jag var jättenervös inför detta, men när vi väl kom dit så var det lugnt. Jag blev faktiskt väldigt besviken över kursen idag. Jag hoppas att det blir bättre nästa gång. De som höll i kursen kändes inte riktigt engagerade. De kändes mer uttråkade.
Så det blev att man inte ställde en enda fråga för jag tänkte att jag går hellre till min egna barnmorska o frågar det jag undrar över. Men jag väntar tills nästa kurstillfälle o se hur det e då :) Jag kanske hade lite väl höga förväntningar på den.

Är det ngn annan som har börjat gå den än?

Min förra BM höjde på ögonbrynen och sa "vill du inte det..?" när hon "erbjöd" utökad kontakt med dietist. För henne var det allvarligt att jag enligt hennes lilla tabell inte bara var överviktig utan tydligen lider av fetma.

(1,63 lång, strl 40 i byxor.)

Min nuvarande BM är bättre, hon märker att jag har koll på min egen vikt och säger inte så mycket. Jag sa från början att mitt mål var att inte gå upp så mycket så jag väger mig själv och berättar hur det går när vi träffas.

Vilken tajmming med ledigheten lite lagom start med vädret iaf:D

Jag är lite nervös för bebis dygnsrytm jag med:p Har nämligen hört att det kan vara samma dom kan ha första perioden och här spelar verkligen ingen roll vilken tid på natten jag än vaknar så är det full rulle där inne medan dagtid är det action lite då och då:p Ska bli spännande att se hur det kommer att bli med det där

Min sjukskrivning gick över i HP den 7/4 :) En enorm skillnad, hehe!

Nenii: Jag har också en massa sammandragningar. Hinner inte mer än börja röra mig innan det sätter igång, jätteobehagligt. Och skriker min 2-åring så kommer de också på en gång.

Jag är överlycklig att min sjukskrivning gick över i HP redan 15/3.. för nu har jag äntligen fått pengar:banana: Sjukskrivningen krånglar dom som sjutton med:crazy:
Men visst är det en enorm skillnad i övrigt:D Önskar bara att man hade mer energi att ta tillvara på dom underbart fina soliga dagarna.. men men..

Jag är lite nervös för bebis dygnsrytm jag med:p

Själv hoppas jag det är så att det blir lite lika utanför! Verkar som att bebis följer min rytm, kommer igång en kvart efter att jag vaknat, håller igång en stund mitt på dagen och sen lite småjoller vid läggningsdags. :p

Själv hoppas jag det är så att det blir lite lika utanför! Verkar som att bebis följer min rytm, kommer igång en kvart efter att jag vaknat, håller igång en stund mitt på dagen och sen lite småjoller vid läggningsdags. :p

Lyx! Jag hoppas att min drömmer lite häftigt bara och därför är så aktiv under nätterna:D
Jag som tyckt att det varit så skönt nu att vara helt omställd till dagtid nu när man inte jobbat natt på ett tag.. men men:D

Skogstrollet skrev:
Min förra BM höjde på ögonbrynen och sa "vill du inte det..?" när hon "erbjöd" utökad kontakt med dietist. För henne var det allvarligt att jag enligt hennes lilla tabell inte bara var överviktig utan tydligen lider av fetma.

Men du måste skoja:confused: :eek: (Eller rättare sagt BM måste väl ändå ha skojat:crazy:?)

Senast ändrad:

Hej hopp!
Har inte haft tid att skriva här på lääänge! :)
Får förhoppningsvis mera tid om 2½ vecka sisådär, när jag börjar få min graviditetspenning. JAAA! Den blev beviljad utan problem! :laugh:

Är i vecka 29 nu (28+4). Min korsrygg är inget vidare och fogarna gnäller. Det är med nöd och näppe som jag orkar stå på jobbet hela dagarna nu. Min barnmorska ville sjukskriva mig för flera veckor sen, men jag har tänkt att fixa det hela vägen! (ÅSNA!!) :grin:

Lider just nu av städmani, plus att ALLT ska vara tip top INNAN jag inte orkar mer. Veckorna och helgerna går åt till städning av hem, förråd, stallar, trädgård, hagar, fixa, dona, laga... Blir snart galen på mig själv, för när dagen är slut är jag grinfärdig och kan knappt röra mig! Pucko!! :o
Så ska tre pållar och tre katter ha sitt varje dag och mannen jobbar borta under veckorna.
Hahaha! Jag är inte klok på en fläck längre!! :rofl:
Får hoppas det lugnar sig. Nån annan som har samma "problem"?

Annars är allt bra med bebben. Den följer visst kurvan exakt. Ska till barnmorskan igen på torsdag.
Min bebbe har sin morgongympa strax efter kl 4. Inga sovmornar för mig på lediga dagar! Fast det gör inte så mycket. Är ganska morgonpigg ändå. Kliver upp vid halv 5 när jag jobbar.

Började förresten på föräldrakurs för två veckor sen. Den var totalt värdelös ju. Skittråkig... Besvikna blev vi minst sagt. :crazy: Två ggr kvar, får se hur nästa blir.

En trevlig sak som hänt i det sista är ju att jag och min sambo har gift oss! I all enkelhet och hemlighet på kommunkontoret. Vi tyckte båda att det kändes bäst att vara gifta nu när vi ska ha barn. :love:
Festen får bli när bebben kommit ut. :laugh:

Tja, det var en liten uppdatering från mig. Kommer förhoppningsvis skriva oftare framöver!!

Min nuvarande BM är bättre, hon märker att jag har koll på min egen vikt och säger inte så mycket. Jag sa från början att mitt mål var att inte gå upp så mycket så jag väger mig själv och berättar hur det går när vi träffas.

Öh...? :crazy: Vilket dumhuvud rent ut sagt!

Jag lider också av fetma enligt tabellerna. När jag blev gravid vägde jag 88 kg (:o) till mina 157, så visst är jag tung. Men ingen som känner mig kunde tro att jag väger SÅ mycket! Jag nekar inte till att jag är tjock, men (åtminstone innan sjukskrivningen) var jag jäkligt vältränad. Mina ben har alltid vart stenhårda, magmusklerna kändes tydligt och jag var jättestark i armarna. Nu har dessvärre alla muskler försvunnit :cry:

+ lillamy84

Nä hon skojade inte. Den graviditeten slutade ju med missfall och när jag skrev in mig igen när jag blev gravid på nytt så hoppades jag få någon annan. Så ringde hon upp en dag och sa rakt ut i telefonen "vill du ha mig som barnmorska den här gången också? Om du inte vill det så behöver du bara säga så". Jag blev så ställd så jag blev tyst och sedan hummade fram något jag minns inte vad, men det slutade iaf med att hon skrev in mig hos en av sina kollegor som jag nu trivs mycket bättre med.

Jag låg på 83kg till mina 1,63 så jag var inte långt efter, är uppe i 87kg nu (v.29). Ingen brukar kunna gissa min vikt heller... Min pappa sa att jag som liten var tung och kompakt som en säck med mjöl så jag antar att jag med rent samvete faktiskt kan säga att jag har en kraftig benstomme.... :rofl: Visst, man kan väl inte kalla mig smal heller men snarare knubbig än "lider av fetma". Men den första BM gick verkligen efter tabellen. Den jag har nu tittade bara på mig och tog aldrig upp frågan ens.

(Ja när jag ringde första BM för att berätta om missfallet (v.11) och hade lite frågor så svarade hon jätteluddigt "man kan aldrig veta vad det beror på" och sa att "ja nu är du egentligen inte ett fall för oss längre utan du behöver ringa till gynekologen om du har några frågor". :O)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 943
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 586
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 908
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 482
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar