Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Ska ut och ge hästar lunch och iväg.. skriver snabbt.. Om jag ska åka til USA, finns det ett kort för det också?

Men då har vi tänkt ganska lika. Jag är planerad till 24 augusti och har lagt in om föräldraledighet 110801 tom 120229 (semester första 4 veckorna). Än är ingen annons ute för mitt vik men det kommer bli skitjobbigt att släppa kontrollen så där och låta någon annan göra mitt jobb i ett halvår. Tänk om den gör ett skitjobb och jag får reda upp det sen, eller ännu värre; tänk om hän gör ett bättre jobb än mig???!!!:eek:

Jag är dock fast beslutsam om att börja jobba i någon utsträckning i mars. Vet inte riktigt vad det är som skulle göra att det inte skulle fungera.

Tycker också att det är jättesvårt att avgöra när och i vilken omfattning man ska arbeta igen. Här i Tyskland är det ju inte lika förmånligt som i Sverige heller...

Våra dagis här i byn tar bara emot barn äver tre år - men föräldrapenning får man max 14 månader... :grin: Det är alltså nästan två år som man måste försöka lösa på annat vis (en är hemma utan ersättning, man skiftar och pusslar så gott man kan, privat barnomsorg osv).

Jag ska jobba till och med 5:e maj. Min ersättare är förvisso redan anställd, men den nuvarande chefen (det är internt) har svåra problem med att låta henne gå tidigare - enligt "reglementet" vore det tillträde 1:a juli. Detta blir mycket spännande.

Jag har ca 15 arbetsdagar fram tills dess där jag inte är totalt uppbokad med diverse möten och interna "utbildningar" (jag är användaransvarig för ett datasystem och de mer ovana användarna börja få lite panik nu...). Borde under den här tiden även färdigställa två kvartalsrapporter, en riskrapport och en årsplan. Samt skola in min ersättare (som inte kommit ännu) alternativt skriva så god dokumentation som möjligt över mina arbetsuppgifter. Min chef tyckte dock att jag var "panisk" när jag påpekade för henne att detta inte kommer att funka. Jo, eller hur... Helst skulle hon se att jag hann bygga upp ett helt nytt controllingsystem för vår årliga bygg-/underhållsbudget också.

Senast ändrad:

Jag hittar inget på FK's sida om det efter en snabb koll. Så här står det "I länder utanför EU/EES och Schweiz har du med några undantag inte rätt till vård. För att få ersättning för sjukvårdskostnader i de länderna behöver du en privat reseförsäkring." och det verkar ju ni redan ha ordnat med :)

*kl*

Rumpnissen:
Javisst känns det läskigt med att släppa kontrollen.. Tänk så gör de inte som jag tycker hehe Men man får se det positivt och tänka att de kanske kommer på smarta lösningar o så där
Ahh, man får väl se vad som händer och hur man mår i sommar.
Men skönt att nån har tänkt lite lika, då är man förhoppningsvis inte helt ute och cyklar.

Vad korkat det där med barnomsorgen! Hur har de tänkt att man ska lösa det? Alla har väl inte råd med privat antar jag? Och att pussla med jobb alt. leva på en inkomst är inte heller så lätt :crazy: Hur hög FP får man?

Föräldrapenningen är 67 % av den månatliga nettolönen, dock minst 300 € och max 1.800 €. Man kan få 12+2 månader (s.k. partnermånader), dvs de första 12-14 månaderna av babyns liv, eller hälften fördelat på dubbla tiden. Dok blir det inte mer om man t ex väljer att jobbar halvtid, utan man får bara på inkomstbortfallet så att säga. (Dvs jag kan inte välja att ta halva föräldrapenningen i två år och samtidigt jobba halvtid - då får jag bara 25% ist för 50%). Helknäppt.

Hur de har tänkt är en gåta - tyskarna lever tämligen hög grad kvar i föreställningen om mannen som försörjare... :crazy:

Vi har faktiskt inte kommit på någon ultimat lösning ännu. Funderar kring blandlösningar med farmor, home-office. Pappan jobbar långa dagar fyra dagar i veckan och kan vara hemma en osv. Det är verkligen en kvinnofälla eftersom männen tendentiellt tjänar mer och de flesta familjer därför inte har råd att låta pappan vara hemma. Som tur var visste vi ju allt detta när vi byggde hus och planerade finansieringen baserad på en lön, men om jag inte arbetar alls under tre år blir det enormt knappt i alla fall (plus att min karriär naturligtvis går åt skogen).

Snacka om att underlätta för kvinnorna... :grin: Jag är inte speciellt engagerad i jämställdhetsfrågan, men TACK ALLA ANDRA för att Sverige har kommit längre än sådär!

KL

Äsch nu hoppar jag in här också trots att det finns folk runtomkring mig som inte vet om att jag är gravid ;)

Jag väntar första barnet och är i vecka 18 med BF 28/8.

Jag hänger mest på dressyrforumet här men kikar in i förälder lite då och då.

Jag har ju några sidor att läsa i den här tråden så det är väl lika bra att börja :D

Hej!

Vad många det börjar bli!

Är man patetisk om man inreder gossebarnets rum i oliak blå toner?
Har målat en ljusblå fondvägg idag och har en vanlig vuxensäng med mörkblått överdrag som myssoffa därinne. Dessutom en del andra blå detaljer på möbler. Och det ligger en ljusblå trasmatta i ett hörn och skräpar - funderar på att tvätta upp den...

Vilken annan färg är fint till blått?

Grattis! Så roligt med ett "kännt" nick, ännu en dressyrbäbis! Nu måste vi ju vara tre "dressyrare" (Novalette också)som ska ha till sommaren. "Känner" förvisso Pastejja också sen innan men alla andra i den här tråden är helt nya användare för mig.

Jag blir så impronerad av alla er som lyckas hålla det hemligt, eller i alla fall inte berätta för alla. Vi berättade för den närmaste familjen + på jobbet i v 13. Har inte berättat för någon mer men alla runt om mig vet ändå, ryktet går snabbt här. Jobbet kunde jag inte hålla det hemligt på, mina kollegor står mig alldeles för nära. Det var jobbigare att ljuga för dem de första 12 veckorna än för min mamma :).

Senast ändrad:

Ja det är alltid kul med lite "kända" namn. Just nu är jag bara så tävlingssugen och det är riktigt jobbigt att inte veta hur länge man kan rida ordentligt även om bebisen är väldigt välkommen :laugh:

Jag tycker inte det vart så svårt att hålla tyst ändå dom flesta i stallet vet inget och några i den ganska nära familjen som jag inte har så bra kontakt med. Har därför inte kommit på hur och när jag ska berätta för dom än.

Du rider som vanligt fortfarande eller?

Tack för välkomnandet allihopa.

Jag rider precis som vanligt. Faktiskt en av de få sysslor jag inte har ont av, annars börjar foglossningen göra sig påmind. Planerar att tävla om en månad och just nu känns det realistiskt, men det beror på hur mycket magen växer.

Härligt med ngn som tänker som jag ;) jag har en lagtävling inplanerad om en månad och jag hoppas verkligen jag kan va med då och helst på några till efter det. Just nu kan jag inte påstå att jag har ngn gravidmage jag känner mig bara pluffsigare och tjockare :crazy:

Men vad jobbigt med foglossning jag hoppas verkligen slippa det!

..
Annonsen för mitt vikariat ligger ute nu, känns jättekonstigt. Jag är beräknad till 18 aug och vikariatet sträcker sig från juli 2011 till o med feb 2012 med ev förlängning. Tycker det var skitsvårt att avgöra.. Jag satte så pass kort för jag vill ha möjlighet att komma tillbaka om det skulle vara så.. Det börjar redan i juli på grund av att den nya ska skolas in innan jag går. Lite optimistiskt av min arbetsgivare kanske, men vi får hoppas att jag mår lika bra då som nu. Planerar att ha så lite semester som möjligt (för att spara till nästa år) men kanske att man kan gå i månadsskiftet juli/aug. Vet inte alls om jag är alldeles för optimistisk nu men vi får väl se. Min arbetsgivare är väldigt flexibel och går att diskutera med så det ska nog lösa sig

Jag hoppas vi slipper annons, vi har en del ansökningar liggande, som ser ut att kunna passa) som ligger från en annan annons som varit inne. Otroligt så många det är som sökt jobb, jag läste genom 101 ansökningar till en annan tjänst förra veckan. Jag har lärt mig jättemycket somjag ska ta med mig till nästa gång jag söker jobb.
Alla jag har pratat med säger att det känns jättetidigt att lämna barn på dagis när de är ett år gamla, och en massa annat som talar för att jag nog väljer att vara ledig ett år. Svårt att tänka om, jag är ju så van vid att bara arbeta på utan att känna efter.
Har ansökt om semester 3 veckor i juli, men funderar på att ändra det till 2 och spara en vecka till mammaledigheten, kan man det? Många frågor, jag har otroligt dålig koll..

Jag är inte heller särskilt road av att låna ut min arbetsplats, jag känner att jag byggt upp ett förhållande med mina kunder som blivit mycklet nöjdare med tiden, och vill helst slippa bygga upp allt igen. Men jag försöker inse att jag inte är oersättlig ;)

Nope, det är du inte ensam om.

Jag fokuserar på det praktiska och sedan igår står nu en kombi på uppfarten, lite mer bebiskläder finns i garderoben och vi har provrullat lite barnvagnar. Men det är ju de lätta bitarna...
Att jag ska bli mamma har jag fortfarande inte fattat. Eller hur det ska gå.

Jag har inte kommit till bebiskläder ännu. Men jag har en kompis som köpt en amningsklänning till mig. Hon är så gullig.. Jag har inte ens fått mage ännu, men det är tur att det finns andra som fattar mer än jag fattar. Funderar på om nästa stickningsprojekt inte ska bli en filt. Finns det bra mönster på det på nätet?

Jag hittar inget på FK's sida om det efter en snabb koll. Så här står det "I länder utanför EU/EES och Schweiz har du med några undantag inte rätt till vård. För att få ersättning för sjukvårdskostnader i de länderna behöver du en privat reseförsäkring." och det verkar ju ni redan ha ordnat med :)

Tack, då har vi kanske fixat allt det där nu och kan börja tänka på resten? Det händer så mycket nu så det är svårt att hålla ordning på gröthjärnan.. Bla. begravning av farfar imorgon, trist att han och bebis inte fick träffas.

Hej!

Vad många det börjar bli!

Är man patetisk om man inreder gossebarnets rum i oliak blå toner?
Har målat en ljusblå fondvägg idag och har en vanlig vuxensäng med mörkblått överdrag som myssoffa därinne. Dessutom en del andra blå detaljer på möbler. Och det ligger en ljusblå trasmatta i ett hörn och skräpar - funderar på att tvätta upp den...

Vilken annan färg är fint till blått?

Vi har inte kollat vilken sort vår ska bli så jag tror att vi kommer att köra med vitt, ljusblått, ljusgrönt och gult/rosa beroende på om det blir en pojke eller flicka. Men vitt och blått är väl alltid fräscht?

Jag rider också, utan problem, men märker att magmusklerna är lite svagare. ännu inga problem med foglossning, hoppas på att slippa sådant. Inridningen av unghästen lämnade jag motvilligt vidare, men jag är med och håller i linan och kommenderar ;).

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 846
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 372
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 444
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar