Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Klart du ska byta BM!! Det är jätteviktigt att man klickar med den man har, det gör enorm skillnad.

Förra grav. hade vi en äldre religiös BM med typ 15 ungar som bara satt och flinade hela tiden. Hon kändes jätteobehaglig :crazy: När vi berättade om min oro pga vestibuliten så sa hon att den diagnosen får man bara när läkarna inte kommer på nåt bättre. Hon tog oss aldrig på allvar riktigt.

Den här gången bad jag om en annan, hade en massa krav innan jag gick med på inskrivning :angel: Och det blev bra! Fick en helt okej BM men som slutade nyss och den nya vi fick verkar vara kanon :)

Hur nojiga är ni med att känna fosterrörelser?

Jag har hittills inte varit särskilt orolig, men så förlorade en i min förlossningskursgrupp sitt barn runt v. 30 så nu är allt lite annorlunda... :cry:

Min baby är jätteaktiv normalt och sparkar typ dygnet runt. Inte så at tjag vaknar av det, men när jag är vaken så känner jag honom vflera gånger i timmen. Nu blir jag förstås jättenojig om han skulle sova lite "för länge". Imorse höll jag på att bli tokig när han inte hörde av sg av sig sälvt på ca 20 minuter...

Hur ofta känner ni era barn och hur ofta ses som normalt? När ska man bli orolig?

Jag är i vecka 20 (19+3) och känner inte alls mycket. Litegrann då och då, oftast nån gång om dagen. Men så har jag moderkakan i framvägg också. Man kan ju oroa sig hur mycket som helst.. Så ja, jag har väl inget bra svar. Nån gång per dag senare i graviditeten bör man väl känna av bebis iaf.

En annan fråga..
Hur klär ni er? Vad har ni på er? Tänkte jag skulle åka och shoppa lite men känner att jag behöver lite inspiration. Svårt att hitta snygga kläder som blir bra med en mage ;)

Njut av den härliga vårdagen idag!

Så länge man känner bebisen dagligen så är det ingen fara :) Vissa dagar är de väl lite extra trötta, precis som vi är ibland. Klen tröst kanske, men så pass sena missfall är inte jättevanliga... Tur det.

Jag bor i mjukisbyxor :D Har ett par jeans, ett par snickarbyxor och ett par finbyxor också. Ett gäng leggings, men de är inte så sköna längre. Men jeans eller finbyxor och en rejäl tunika brukar jag ha om jag inte bara ska gå hemma iaf.

Jag är i v 19 och har fortfarande inte känt något alls. Vad jag vet.

Ang kläder så köpte jag ett par mammabyxor för två veckor sedan. Har haft på mig dom jätteofta efter det, även om jag fortfatande kan ha vanliga jeans, med hårtofs. De är ju så sjukt bekväma!

Här är jätteskillnad från dag till dag hur mkt aktivitet som är, vissa dagar är det full rulle från morgon till kväll medan det andra dagar bara kommer nån enstaka puff.. Aldrig snack om nåt mellanting här inte.. De lugna dagarna får jag säga till mig själv att jag måste skärpa mig, börjar lätt noja:angel: men jag börjar lite smått vänja mig vid båda varianter av dagar:)

Drömmer iof rätt ofta att man kan se en fot eller två, nån gång har jag även drömt att det är ansiktet som sticker ut från magen, kan ju vara att aktiviteterna är förlagda till nattetid och istället för att vakna av dem så gör min hjärna om det till creepy drömmar istället.. Nån mer som haft denna vatiant?

En annan fråga..
Hur klär ni er? Vad har ni på er? Tänkte jag skulle åka och shoppa lite men känner att jag behöver lite inspiration. Svårt att hitta snygga kläder som blir bra med en mage ;)

Jag har två par "finbyxor" som jag har på jobbet, samt en jeanskjol och en par jeansleggings (som inte är av mammamodell och som jag verkligen inte kan ha mer än ett par veckor till antagligen).

På överkroppen har jag ett par bomullskortor/-blusar eller lite längre tröjor (dock ej tunikor). Ett par vanliga toppar passar fortfarande (de av lite längre modell). Man kan ha en vanliga kavaj öppen över en snygg topp om man behöver klä upp sig lite mer på jobbet.

Hemma har jag mest mjukisbyxor eller pyjamas. När jag kommer hem från jobbet är jag för det mesta helt slut och går och lägger mig någon timme. Därefter känns pyjamas helt rätt för att fortsätta softa på soffan. :angel:

Jag skulle behöva någon sorts fritidsbyxa för stall, trädgård etc, men är så tragiskt snål att jag inte vill lägga minst 40 € på ett par jeans som jag bara kan ha ett par månader till. Men å andra sidan vill jag ju inte heller gå i jobbkläder de sista sex veckorna (då jag inte kommer att jobba mer). Svårt läge för en snålis.

Senast ändrad:

Alltså jag är i vecka 29, det glömde jag skriva.

En gång om dagen bara, då skulle jag nog få slag. Men runt v 20-22 var det så och då oroade jag mig inte heller över det.

Har en superokomplicerad graviditet hittills, alla värden är bra, inga direkta besvär (lite illamående, lite andnöd, lite sammandragningar - men allt är väldigt harmlöst), barnet växer precis som det ska osv, så egentligen behöver jag ju inte fundera så mycket kan man tycka... Svårt att omsätta bara!

Välkommen :)

Ang flyget tänker jag att det kan väl inte skada att informera flygbolaget om du nu fått den rekommendationen? Flyga får du ju i vilket fall.
Men själv var jag iväg i v.17 (7h flygning) och hade inte en tanke på att säga det till varken BM eller flygbolag :o
Nu funderar vi lite löst på att åka på en tripp om några veckor och blir det av så kommer jag informera om läget bättre, men då kommer jag nog vara i v.30 ca.

Tack för välkomnanet! :)
Nu har det gått lite tid sedan jag skrev, men det har hänt så mycket så jag har inte varit på Buke så mycket, ska försöka komma ikapp.
Jag fick berätta på jobb lite tidigare än jag tänkt mig, och de flesta blev jätteglada, alla överraskade.
Ang. flygturen så har jag kollat på flygbolagets hemsida och det var inga problem att flyga så länge det var ett barn och att det inte varit komplikationer..innan v.36. Har skrivit ut den infon från hemsidan och tar med den. Sambon ick i uppdrag att ringa till försäkringsbolaget om papper på försäkring när man skulle ut och resa, vilket slutade med att babyn också är försäkrad nu. Blev lite mer verkligt att det finns något där inne..
Barnmorskan tipsade om stödstrumpor så det är inhandlat. Ska bli spännande att prova.

Stort grattis!

Vad lättad jag blir när du säger att det inte syns något. Jag är i v. 18 och begriper inte att det inte kan synas. Men jag har å andra sidan gått upp 7 kg och det har satt sig bland annat på magen, så gravidmagen är väll väl förklädd unde fett :).

Jo det är väl grattis som gäller, jag tackar, och funderar på om jag är den enda som inte fattar vad jag gett mig in på.
Om det syns eller inte beror nog lite på utgångsläge och hur barnet ligger. Tror min ligger ganska långt in, och jag har tyvärr inte lyckats gå ner tillräckligt i vikt för att vara normalviktig, så i och med att jag inte gått upp i vikt så passar mina vanliga kläder(v.21+6 blir det väl nu?) fortfarande. Inte så roligt när anledningen är att jag mår tok-illa på kvällarna men samtidigt skönt att inte behöva släpa på mer än nödvändigt nu när det finns så mycket från början. Vill ju vara en stark och pigg mamma när jag kommer så långt.

*kl*

Tack för lite inspiration om kläder, hittade även Ebba på SVT som är gravid och modeintresserad. Fick lite idéer även där ifrån. Så lite gick det att fynda igår. Men gud så mkt kläder jag provade, och in o ut ur affärerna. Jag var helt slut sen!
Men skönt med lite påfyllning i garderoben. Vi åker till Barcelona om två veckor så då kommer jag att ha något fint att ha på mig :) och hoppas på att hitta lite fint även där. Spanjorskorna är ju lite mindre och har såledels lite mindre storlekar, vilket passar mig utmärkt!

Tack pastejja, du fick mig att tänka på att beställa ett nytt sånt där kort från försäkringskassan! Så man är berättigad vård.. Hade helt glömt av det annars. Jag måste väl också kolla upp försäkringar och försäkra den lilla i magen. Men vilken djungel. Phu!

Kul för dig, att du tycker det är underbart. Verkligen:). Jag är inte alls bitter. Hade det varit ok att skriva att jag hatar att vara gravid hade jag gjort det, men det får man ju inte. Ser verkligen fram emot att få barn, bli förälder, meningen med livet m.m. Men det här; att likt ett psykotiskt mumintroll vandra runt och vänta, konstant i 40 veckor är inte min grej överhuvudtaget. Jag är enbart ful, fet, sur och irriterad. Blir andfådd för ingenting, har värk i rygg och höfter, springer på toa konstant, är så jävla trött att jag knappt orkar sitta upp. Vad fan är det för roligt med det?:mad:

I eftermiddags bröt jag ihop på jobbet när kaffemaskinen la av - precis när det var min tur. Fast jag ser ju det roliga i det - vilket bara gör mig mer förbannad.

För övrigt kommer vi köpa ny bil. Har förnärvarande en totalt oduglig volvo s40. Vi har pratat om passat istället, men vilken modell kommer jag inte ihåg.

Jag tror vi kommer kika efter ganska mycket begagnat. Åka till affärer och titta och prova och sedan leta upp det på blocket, om det går.

Jag mår fortfarande illa, är fortfarande trött. Köpte åksjukepiller i fredags ihopp om att resan ska gå ok, inte så roligt att må kasst i 2 veckor när man väl kommer till Florida. Hoppas det hjälper, provar nu, vil helst slippa ta starkare medikament än receptfritt.
Vi har 2 kombibilar så på bilfronten är den lugnt, och med kläder så funderar jag på att köpa begagnat eller sy om byxor/kjolar och sedan köpa nytt när magen blivit normal igen. Finns lite tips på nätet hur man syr om hyfsat lätt.

Jo det är väl grattis som gäller, jag tackar, och funderar på om jag är den enda som inte fattar vad jag gett mig in på.

Nope, det är du inte ensam om.

Jag fokuserar på det praktiska och sedan igår står nu en kombi på uppfarten, lite mer bebiskläder finns i garderoben och vi har provrullat lite barnvagnar. Men det är ju de lätta bitarna...
Att jag ska bli mamma har jag fortfarande inte fattat. Eller hur det ska gå.

Fick jag fatt i den sista nu, så alla namn är med?

Juni:
6/6 - Snyggve
16/6 - SaraXX
17/6 - Majola
21/6 - Proxygirl
26/6 - LillaMy84
30/6 - Svanhild
30/6 - Nenii

Juli:
3/7- krummiganti
15/7 - _MickiZ
24/7 - skogstrollet

Augusti
1/8 - Pastejja
18/8 - Mois
24/8 - Rumpnissen

*kl*

Tack för lite inspiration om kläder, hittade även Ebba på SVT som är gravid och modeintresserad. Fick lite idéer även där ifrån. Så lite gick det att fynda igår. Men gud så mkt kläder jag provade, och in o ut ur affärerna. Jag var helt slut sen!
Men skönt med lite påfyllning i garderoben. Vi åker till Barcelona om två veckor så då kommer jag att ha något fint att ha på mig :) och hoppas på att hitta lite fint även där. Spanjorskorna är ju lite mindre och har såledels lite mindre storlekar, vilket passar mig utmärkt!

Tack pastejja, du fick mig att tänka på att beställa ett nytt sånt där kort från försäkringskassan! Så man är berättigad vård.. Hade helt glömt av det annars. Jag måste väl också kolla upp försäkringar och försäkra den lilla i magen. Men vilken djungel. Phu!

Vad är det för kort från försäkringskassa du skriver om?
Nu vill chefen att jag ska fylla i ett papper om ledighet i och med barnet, även om han även tyckte att det nog skulle fungera utmärkt att ta med barnet till jobb. Största problemet var nog att få de andra kollegorna att jobba.. Jag inser att jag nog kommer att vilja vara ledig men jag vet inte hur länge. Jag är nog egentligen mer en karriärskvinna och har ingen aning om hur jag kommer att vilja ha det. Troligen kommer väl även jag fatta att jag ska bli mamma, men det tar väl en stund.. ;)

Nope, det är du inte ensam om.

Jag fokuserar på det praktiska och sedan igår står nu en kombi på uppfarten, lite mer bebiskläder finns i garderoben och vi har provrullat lite barnvagnar. Men det är ju de lätta bitarna...
Att jag ska bli mamma har jag fortfarande inte fattat. Eller hur det ska gå.

Ja vi försöker också diskutera det praktiska även om det är en stund kvar innann det är dags för oss. Skönt att man inte är ensam..

Missade iallafall en, fyllt i den nu..

Juni:
6/6 - Snyggve
11/6 Tinkertanten
16/6 - SaraXX
17/6 - Majola
21/6 - Proxygirl
26/6 - LillaMy84
30/6 - Svanhild
30/6 - Nenii

Juli:
3/7- krummiganti
15/7 - _MickiZ
24/7 - skogstrollet

Augusti
1/8 - Pastejja
18/8 - Mois
24/8 - Rumpnissen[/QUOTE]

från FK's hemsida. Det är blått kort..
EU-kortet ger dig rätt till vård

EU-kortet visar att du är försäkrad i Sverige och ger dig rätt till nödvändig vård när du tillfälligt besöker ett annat EU/EES‑land eller Schweiz, till exempel under din semester. I Schweiz och Liechtenstein krävs också att du är medborgare i ett EU/EES‑land eller i Schweiz för att du ska få vård

Annonsen för mitt vikariat ligger ute nu, känns jättekonstigt. Jag är beräknad till 18 aug och vikariatet sträcker sig från juli 2011 till o med feb 2012 med ev förlängning. Tycker det var skitsvårt att avgöra.. Jag satte så pass kort för jag vill ha möjlighet att komma tillbaka om det skulle vara så.. Det börjar redan i juli på grund av att den nya ska skolas in innan jag går. Lite optimistiskt av min arbetsgivare kanske, men vi får hoppas att jag mår lika bra då som nu. Planerar att ha så lite semester som möjligt (för att spara till nästa år) men kanske att man kan gå i månadsskiftet juli/aug. Vet inte alls om jag är alldeles för optimistisk nu men vi får väl se. Min arbetsgivare är väldigt flexibel och går att diskutera med så det ska nog lösa sig

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 370
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 444
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(