Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Man får liksom flytta sig lite längre bort från bebis och sen ligga liksom nästan på mage:)
Jag har har vindögda pyttebröst, men det funkar kanon ändå:D

Hihi underbar beskrivning av bröst :rofl:
Ska prova igen :) Erkännas ska oxå att jag fortf har super svårt för ligg-amning överhuvud taget, så inte underligt att jag inte fick till det :)
Men låter himla smidigt alltså :)

Av någon anledning älskar lillan också skötbordet, och vi brukar bli kvar där en stund och busa lite.
Framförallt älskar hon att ligga och nakensprattla där. Hon är så söt:love:

det fenomenet har jag med. Lillan ligger inte på samma ställe i sängen där jag lade henne:D.

Jag får lixom inte till bröstvårtan rakt mot ungen utan att lägga mig på honom. Drar han bröstvårtan snett gör det ju skitont... Men jag ska fortsätta prova :).

Angående blöjbyte så byter vi ibland vid amning, men bara om vi ska byta bröst. Då är det bara bra om han vaknar till lite! Jag väcker aldrig för blöjbyte, även om det finns bajs-aning.

För övrigt går första dagen utan fadern bra. E har blivit avtvättad, påklädd och ombytt en gång till. Jag har kunnat duscha, äta en halvdan frukost med E på armen, ätit lunch, plattat håret (första gången på över två veckor!) m.m. Men det här med att ta varje tillfälle i akt att sova när bebis sover; när ska man då äta, duscha m.m.?! När E är vaken accepterar han inget annat än full uppmärksamhet!

När jag ska duscha får A ägna sig åt nakensprattel på ett hopvikt badlakan på badrumsgolvet. Det brukar han vara supernöjd med en stund. Sen blir det oftast mer tvätt men det är det värt.

När jag ska duscha får A ägna sig åt nakensprattel på ett hopvikt badlakan på badrumsgolvet. Det brukar han vara supernöjd med en stund. Sen blir det oftast mer tvätt men det är det värt.

Ahh... Vi har duschen i källaren och värme-mojen i tvättstugan är trasig så där går inte ha en liten sprattlandes, alldeles för kallt :cry:.

Idag har vi varit pa babymassage (första gangen av fyra). En del bebisar tyckte att det var lite jobbigt och grät lite. Leander flinade mest men tyckte inte att han behövde ligga till eller sa...

Igar skördade jag en zucchini i trädgarden och kokade zucchinipure och frös in i iskubslada. Helt galet att det snart är dags för sant! :eek:

För övrigt later det som om jag är värsta modefascisten. :crazy:Självklart väljer jag bara kläder som är sköna och agom varma (även om det senare är rätt svart ibland. Igar var vi pa taklagsfest hos grannarna och det var rätt kallt. L hade dubbla sockor och fleecefilt - och kläder pa övriga kroppsdelar ocksa förstas - men när vi kom hem hade han jättekalla fötter stackarn.)

Upp till 56/62 behövde vi ju knappt köpa nagonting och fick i stort sett bara jättefina saker, sa da var det ju inte sa svart. Nu när han börjar dra 68 och dessutom inte kan ligga i bara blöja halva dagarna maste vi komplettera. Och jag vill ju hitta sant som är skönt, praktiskt, fint och billigt! Jag är världens sämsta shopper för jag hittar sa sällan nagot. Men igar köpte jag i alla fall strumpbyxor för 2,50 € och jättemjuka jeans för 5 € till gullungen.

Förresten. Liten fråga... Jag och tre andra som precis fått barn hade en liten pratstund om detta.
Vill bara höra lite här... Ni som inte är gifta med varandra, hur tycker ni att ni blev bemötta på socialförvaltningen när ni skulle in och skriva på papperna om faderskapet?
Man har hört både negativt och positivt om det.

Vi har väl haft olika upplevelser här, och tre av oss har varit på samma kontor, det fjärde paret på ett annat.
När M och Å var inne, hade de frågat M rakt ut om han nu verkligen var riktigt säker på att det var han som var pappa till deras dotter.
Jag kan förstå Å att hon blev lite sur. Jag hade nog känt mig lite kränkt om de hade sagt så till min sambo.
Däremot L & R och S & J tyckte de var toppen trevliga där inne.
Jag å min sida blev lite lätt irriterad när tanten från familjerätten var överdrivet noga med att påpeka den beräknade konceptionstiden för min sambo:grin:.
Hon frågade också W om han kände sig säker på att vi haft umgänge under den perioden som C kan ha blivit till enligt deras beräkningar.
Vet inte om det beror på åldersskillnaden mellan oss, folk brukar kunna reagera skumt på det, men det har faktiskt inte hon med att göra:mad:

Jag har aldrig hört att det skulle vara någon fara att andningsvägarna kan blockeras när de ligger på mage, men det kanske det är? Iaf vänder han enkelt på huvudet även på mage. Det är risken för psd jag tänker på.

Och det är det jag har läst att man tror att psd beror på, att bebis ligger för varmt, för trångt och/eller med blockerade andningsvägar.

Förresten. Liten fråga... Jag och tre andra som precis fått barn hade en liten pratstund om detta.
Vill bara höra lite här... Ni som inte är gifta med varandra, hur tycker ni att ni blev bemötta på socialförvaltningen när ni skulle in och skriva på papperna om faderskapet?
Man har hört både negativt och positivt om det.

Vi blev väldigt väl bemötta. Det enda som var lite konstigt, men mest roligt, var när jag ringde för att boka tiden och hon ställde lite småfrågor om graviditet och så, så säger hon plötsligt: "och befruktningen, var den assisterad?"

Jag: :eek: och såg visioner framför mig om hur en tredje person står och håller sambons snopp och blundar med ena ögat för att sikta...
:rofl:

Jag var också lite nervös inför första dagen utan sambon.
Men det gick ju de med;)

Det har faktiskt gott över förväntan!

Ang familjerätten blev vi väldigt vänligt bemötta. Vi gick igenom papperna som var förbereda och skrev på. Socialsekreteraren betonade att det vi skrev på var att vi hade "haft umgänge" under konceptionstiden.

KL

På socialförvaltningen vart vi super fint bemötta. Var en Karl som vi fick skriva papperena med. Fort och smidigt gick det.

Alltså hallå..... M sover och sover!! Ledsen och kinkig har hon ju varit igen ett par dagar och igår kväll tog det priset. Inte gall-skrik men riktig gråt ist för pip oh gnäll. Ammade ru t halv-tio/tio ngn gng. Åt sådär lagom ordentligt.... Slarv-Fia! Sen somnade hon runt halv-elva kanske oh vaknade inte förens vid tre:eek: för mat!!! Nästa amning skedde vid sex-halvsju:eek:! Sen vaknade hon runt åtta så då gick vi upp och skulle busa och byta blöja. De gjorde vi men morgon-bus-stunden vart mkt koortare än vanligt. Vi ammade och hon gäspade så la henne i spjälsängen och efter en stund säckade hon.... Och hon sover oh snarkar än!!??!!
Bara för hon sov natt kunde ju jag absolut inte sova... Så typiskt va!! Men har fått vila lite nu på fm när hon sover så överlever nog denna dagen oxå :)

Längtar tills imorgon, dax för två månaders koll hos läkaren då.
Fast samtidigt som jag längtar så är det ju helt fruktansvärt.... Huuuur kan tiden gå så fort? :crazy:

Vi är ju gifta, så vi hade inga sådana upplevelser. Däremot minns jag inna jag blev gravid, när vi påbörjade en fertilitetsutredning (hann dock inte så långt innan det tog sig spontant som tur var). Då frågade min gynekolog om vi var gifta. "ja" svara jag och då sa hon att det var tur det, för försäkringen betalade bara för gifta par. Så modernt... :crazy:

Försökte anmäla oss till babysim idag. Men kursen var full och vi blev sjunde reserv, trots att den börjar först i januari! Helt galet.

Leander är rätt gnällig av sig just nu. Antagligen det fjärde utvecklingssprånget? Igår kväll blev jag sjuk av trötthet och hade jordens huvudvärk och kräktes. Min man tog nattmatningen vid 01:30 ungefär (då jag lyckades gå upp och pumpa åtminstone) och sedan sov Leander till strax efter sex. Var så skönt och välbehövligt att få sova så länge i sträck! Nu är jag på g igen!

L sov sedan ca 8:30-9:00/9:15 och nu börjar han åma sig igen så jag ska nog stoppa honom i vagnen och gå en sväng.

Vad sjunger ni för sånger med era bebisar? Här är favoriterna "Ett gammalt fult och elakt troll" och "oha hela natten". Men jag har inte så stor repertoire tyvärr. "Huvud, axlar, knä och tå" och "klappa händerna när du är riktigt glad" brukar vi också köra.

Tillägg: Häpp. nu somnade han i mitt knä! Bäst att passa på att jobba lite då. Ett par kravkörningar borde jag hinna (han sover aldrig särskilt länge på dagen).

Vad sjunger ni för sånger med era bebisar? Här är favoriterna "Ett gammalt fult och elakt troll" och "oha hela natten". Men jag har inte så stor repertoire tyvärr. "Huvud, axlar, knä och tå" och "klappa händerna när du är riktigt glad" brukar vi också köra.

Här har vi inte heller så stor variation, även om vi sjunger rätt mycket. Om han ska somna är helt klart fattig bonddräng favvo. Det var det redan från när han var nyfödd - jag vet inte om jag gnolade på den när jag var gravid eller...

Annars är det mest studentska sånger som måste bytas ut innan han kan förstå dem :o

"Imse vimse spindel" med tillhörande handrörelser kör jag på eftersom det är den enda barnvisan jag kan... :o
"Hoa hela natten" kör vi också, lilleman blir jätteroad av att man gör "oh oh"-ljud med rund mun, då garvar han. :D Så "hur låter ugglorna i skogen?" är en klassisk fråga.

En desperat kväll högg jag något ur minnet och sjöng den här: http://youtu.be/zKLlb3Yc-Us

KL

Ge mej/oss styrka..... Eller iaf öron-proppar...!
Skrev ju i förmiddags att hon bara sover oh sover.... För ett litet tillägg nu.... Sover och gnäller och skriker och gnäller och piper och sover och skriker :crazy:
Antar vi är i utvecklingsfas 2 nu?? Lillan åtta veckor idag.... Inne på 5:e dagen med denna gnällighet nu.... Läser att denna fas kan vara allt ifr ngra dagar up till två veckor :crazy:Snabb-spolningsknapp tack...!

Kan efter era svar ang klädsel av de små konstatera att ni klär era små nästan precis som jag klär lillan här. Toppen, då är jag/vi inte helt ute och seglar ändå. Nämligen fått en hel del kommentarer av "äldre" att OJ vad LITE kläder hon har, och hon MÅSTE frysa. Men ne, hon sover gott i vagnen/famnen min, känns lagom varm, så ne, inte kan hon frysa halvt ihjäl va?!

Tror det där är nån gammal uppfattning, att barnen är SÅ frusna och ska byltas på till förbannelse :devil: I princip varje gång jag hör ett barn skrika i en affär så ligger det fullt påklätt, med mössa, filtar OCH vindskydd över sig. Tacka f*n för att de skriker... Ursäkta språket, men jag retar mig verkligen på det!

Och varje morgon hittar jag henne på tvären i sängen. Hon hasar ner fr kudden sen vrider hon sej, haha!! Imorse var det inte långt undan att hon gjort ett hel-varv och låg nästan med huvudet i fot-ändan! Så har hon gjort ngra veckor nu, otroligt hur mkt de eg kan röra på sej!

På dagarna ligger J ofta på rygg på en filt på golvet. Tar i regel inte mer än 5 min innan han ligger på mage på golvet, gärna en halvmeter ifrån filten :eek: De är snabba!

Här sjunger vi "imse vimse", "i ett hus vid skogens slut", "en liten båt", "baka liten kaka" och ett gäng till som tyvärr saknar handrörelser till. Bl.a. alla sångerna från Nalle Puh-filmerna m.fl. som stora sonen tittar på och sjunger till :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 052
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
4 586
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
720
· Visningar
47 709
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 607
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar