Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Jag har aldrig hört att det skulle vara någon fara att andningsvägarna kan blockeras när de ligger på mage, men det kanske det är? Iaf vänder han enkelt på huvudet även på mage. Det är risken för psd jag tänker på.

*KL*

Huuh idag är Oliver 8 veckor. Shit va tiden rinner iväg. Har gått en lång promenad med bärselen i skogen idag :) skönt. Oliver sover i egen säng. Somnar vid 20.00 o sover till 04. Äter ett mål o somnar om o sover till 7 ungefär :angel:. Har ja tur så kan ja lägga honom i vagnen när ja går upp o då somnar han om igen o sover till 9 :D

på måndags ska ja på efterkontroll :) umgänget e redan avklarat och gick galant. Inte ont alls o det kändes som vanligt enligt sambon. Fast nu födde ja me snitt ;) säkert inte alls samma då.

har lite ångest för att tiden går så fort. Ska ha dop nästa lördag.. REDAN! usch..inte kul när tiden springer iväg så..

Mitt lilla gryn spyr också så det sprutar om det mellan varven.
Nu har det tyvärr inte fungerat med amningen här. Hon får ersättning.
Hon får så mycket hon vill ha för att bli nöjd, kräks kaskader, och vill ha mer.
Egentligen är hon nog inte hungrig, bara lite snuttig. Napp går lite si och så.
Jag erbjuder henne nappen när jag vet att hon är mätt, men märker att hon vill suga mer. För det mesta suger hon lite, sen spottar hon ut den.

Det låter så mycke smidigare att kunna amma sitt barn!!! Tänk att slippa behöva upp och ut i köket och värma vatten och blanda ersättning!!!!
Sambon sa bestämt ifrån om att vi inte skulle vänja henne vid att sova i vår säng.
Han tycker det är svårt att vänja dem av med det, och både han och jag sover bäst utan barn i sängen.
Meeeen..... Vi har väl båda tänjt lite på det. Är hon ledsen, eller om jag är skittrött och absolut inte lyckas få henne att somna om, så får hon sova hos oss.
Jag sover mycket sämre med henne i sängen. Är så rädd att skada henne. Jag sover helst i min halva av sängen själv. Tycker inte ens om när sambon inkräktar på den!!!
Hon sover i spjälsängen på natten, men på dagen är det väldigt olika var hon sover. Det beror lite på var hon somnar.
Idag har hon somnat i min säng, soffan, på min axel, babysittern, vagnen och skötbordet (där får hon givetvis inte ligga kvar och sova).

Vet hur det känns.... Lillan blir fem veckor på tisdag:eek:
Var har tiden tagit vägen??? De växer så fort, och det händer så mycket....
Börjar bli dags för mig att boka tid för efterkontroll.
Tar nog ett tag till innan jag vågar försöka mig på något umgänge med sambon:o

KL

Mitt lilla gryn har börjat jollra lite försiktigt:love: Hon började med det för ca en vecka sedan, och det blir mer och mer.
Hon är så söt när hon ligger på skötbordet och viftar med armarna och "pratar" med nallen på byrån brevid.

Ger man ersättning så förstår jag att det inte blir så "klumpigt" om barnet sover i egen säng. Man måste ju ändå upp och stöka då... Och jo, det är verkligen fantastiskt smidigt att amma. Alltid redo, alltid rätt temperatur m.m. Men det svider ju lite grann också. Som i natt när E har maraton-ammat på mitt höger bröst och jag har sovit som en stock, det håller på att SPRÄNGAS nu. Är minst tre storlekar större än det vänstra :rofl:.

Haha, den missen gjorde jag häromnatten! Orkade inte byta sida så J fick äta ifrån samma 3 ggr i sträck. Jäklar vad mjölk jag hade där sen :eek:

Grattis förresten!

KL

Hur klär ni era små nu när ni är ute?
Vad bäddar ni i vagnen med nu, vad för väder har ni, och vad för kläder har den lille/lilla??

Tycker det är svårt med kläder nu.Kör lite lager på lager varianten. För de dagar solen skiner så är vinden riktigt kall, men nere i vagnen kokar det ju när det blir vind-stilla och kropps-värme fr lillan.

Lillan har åter igen haft sådana där gnälliga dagar. Inte skrik direkt, utan pip och gnäll och inget är jätte roligt ngn längre stund.
Nästa utveclings-språng kanske?Till veckan blir hon ju åtta veckor, och språng två säger de ju kommer runt 7-8 veckor? Ja ja, bara hoppas det går över vad det nu är, för hennes skull,mammas lilla hjärta!

Var iväg och skulle ta cell-prov i veckan som var, men vi hade ju räknat fel på veckor, så får komma tillbaka näst-nästa vecka. Måste ju gå åtta veckor efter förlossningen.
Iaf gjorde hon en liten snabb-koll där nere, och hon gav mej godkänt :D jag var nämligen himla nervös att jag fått lättare framfall, eller att främre slid-väggen rört sej, för de såg skumt ut när jag kikade efter....men hon såg inget onormalt sa hon. Att man ser annorlunda ut 7 veckor efter en förlossning är vanligt menade hon, och bara jag kör med knip-övningar så ska allt bli toppen :) Känner dock av där de gjorde klippet och jag blev sydd, men inte ont, utan mera ömt.
Hur mår ni...hrrrm...där nere? Hur länge sedan var det ni födde?
Samlivet är redan upptaget...sedan flera veckor :o Men det sa jag givetvis inte till BM, haha!Nog för det var nervöst, men ack så efterlängtat :o
Så till er som är nervösa:Var INTE DET! Jo det kändes annorlunda, och jo, sambon sa att ngt annorlunda kändes det ju, men inget som störde, var fortfarande en trevlig sysselsättning:DOch för varje gång känner jag/vi att det sakta men säkert återgår till det normala.

Lillan fortsätter vara pigg så pigg när det är lägg-dax, men det verjkar gå mot det bättre, sakta men säkert. Även om hon inte somnar på en gång, så kan det bort emot 4 timmar fr att hon lägger sej, tills nästa amning. När sedan första natt-amningen är avklarad så är det varannan timme resten av natten/morognen.

Till veckan är det 2 månaders koll hos läkaren.:eek: Herregud, vart tar tiden vägen?!Jag fattar inte! Har redan glömt hur det var att vara tjock oh hög-gravid..Har redan glömt hur ont det gjorde på förlossningen..Har redan glömt alla tårar där i början när vi kom hem...Tiden bara försvinner ju!!
Och nu i veckan när jag satt på golvet framför tv:n och vek tvätt så visas det en alldeles färsk bebis, bara ngra minuter gammal, på tv:n....Och jag vart aaahhhiiiiooo så söööt :love: Sambon gav mej nästan onda ögat, hihihi :D Du har ju redan en sådan liten sa han, haha..Nej nej sa jag, hon är ju MKT större än den på tv ju. Då skrattade han, skakade på huvudet oh gick :)

Neee...nu kallar lillan på mej. Mat-dax tror jag:love:

Sköt om er allihopa i höst-rusket!!

Vad bäddar ni i vagnen med nu, vad för väder har ni, och vad för kläder har den lille/lilla??

Vi var ute på promenad igår, det var nog den kallaste dagen i Leanders liv. Gissar att det var runt 13-15 grader mitt på dagen när vi var ute.

Han hade långärmad body, velourbyxor, strumpor och huvjacka i velour. Inget täcke men "locket" på på vagnen. En mössa hade varit på sin plats insåg vi när vi kommit en bit, så då la vi en extra jacka som vi hade i vagnen över örat på honom. Han var precis lagom varm, sov en stund i vagnen hemma efteråt också.

Vad klär ni era små i rent generellt? Vad tycker ni är fint? Jag har sett att tokmönstrade kläder (typ Molo) är rätt populärt i Sverige, men jag tycker de ser förskräckliga ut. Vi har mest ärvda kläder, och jag skådar sannerligen inte given häst i munnen, men nu börjar han bli så stor att vi måste köpa själva. Har hittat en Web-hop, Vertbaudet, som har ganska fina saker tycker jag. Vi har en del presenter från Lindex och de är också fina. Ska nog shoppa lite där när vi är hemma på besök i jul! Jag har för övrigt jordens i-landsproblem när det kommer till babykläder. När vi ska gå ut slits jag mellan en önskan att sätta på gullungen några av hans jättefina kläder och en liten tvångstanke att inte göra det eftersom han är en baby och ingen påklädningsdocka. Han har bara mjuka sköna kläder, så han lider ju inte direkt av att ha något snyggt på sig. Jag är antagligen knäpp.

Senast ändrad:

Tack för tipset! Hoppade dit direkt.

Det verkar dock som om vi redan har fatt de fina sakerna. :crazy: Det mest var rätt anskrämligt tyckte jag. Men de har bra och varma bodies i alla fall. Och velourbyxorna är sköna.

Haha, den missen gjorde jag häromnatten! Orkade inte byta sida så J fick äta ifrån samma 3 ggr i sträck. Jäklar vad mjölk jag hade där sen :eek:
:rofl: Jag har inte märkt nån skillnad, men jag borde verkligen ha storlek DD på ena bröstet och B på andra.. Blir av nån anledning oftast samma bröst som lillen äter från:o
Kan man sina helt i ena booben tro?:o

Men angående att byta sida, fick jag tipset av en kompis att prova att amma även det andra bröstet utan att byta sida, nu är det faktiskt nästan så att jag föredrar det framför de andra varianterna:) Man får ligga lite framåtlutad bara så funkar det kanon

Grattis Rumpnissen i efterskott:)

Idag var det molnigt, runt 10 grader och blåste rätt mycket. Då hade han på sig sin ull-overall från Kappahl, precis lagom varmt! På hemvägen kom solen fram lite så då fick jag knäppa upp, men det gick an det med.

Hur mår ni...hrrrm...där nere? Hur länge sedan var det ni födde?
Samlivet är redan upptaget...sedan flera veckor :o Men det sa jag givetvis inte till BM, haha!Nog för det var nervöst, men ack så efterlängtat :o
Så till er som är nervösa:Var INTE DET! Jo det kändes annorlunda, och jo, sambon sa att ngt annorlunda kändes det ju, men inget som störde, var fortfarande en trevlig sysselsättning:DOch för varje gång känner jag/vi att det sakta men säkert återgår till det normala.

"Där nere" mår jag tyvärr sämre än innan förlossningen. :( J är 3 mån och 2 dagar. Jag var i princip smärtfri, efter år av kämpande, innan graviditeten. Då blev jag lite känsligare igen så vi la det på is. Och sen när det var dags för snittet och de skulle sätta katetern så sabbade de hela jävla skiten för oss. Trots min journal (som de enligt egen utsago hade läst...) och mitt och sambons tjat om att ta det lugnt så körde de över oss fullständigt. Det gjorde så fruktansvärt ont... :cry:
Gick tillbaka ganska många steg i mina symtom, nu gör det ont om jag sitter på en stol och sömmen på byxorna ligger emot :(

Jag orkar aldrig byta sida, han sover på samma sida om mig hela natten. Det är som du säger, man får till knixen rätt fort.

Hur gör man med bebisen? Ska han ligga på sidan som vid vanlig liggamning eller mer på rygg? Kan man fortfarande somna ifrån? :angel:

Hur gör man med bebisen? Ska han ligga på sidan som vid vanlig liggamning eller mer på rygg? Kan man fortfarande somna ifrån? :angel:

Nu ligger ju Gabriel på rygg när han äter, men jag kan inte tänka mig att man skulle behöva ändra på nåt mer än hur man själv ligger:)

Nu är jag världssämst på att förklara, men gör ett försök ändå:D
I vanliga fall ligger jag på sidan, ev lite bakåtlutad eller vad man ska säga och då äter han ur bröstet närmast madrassen.. Men vill jag byta så han äter ur det övre får jag bara vinkla om mig själv så att jag ligger typ snett på mage, eller framåtstupa sidoläge kanske man kan jämföra med:D
Bebisen ligger likadant oavsett vilken han äter ur:)

*kl*
Hur gör ni andra med blöjor? Säg att bebis äter och kissar/bajsar, eller om bebis sover, pausar ni/väcker eller tar ni det när det är färdigätet/färdigsovet?

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 057
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
4 588
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
720
· Visningar
47 714
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 607
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar