Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

*kl*

Hur tänker ni kring barnomsorg? De är ju så små ännu, men man måste ju planera.

Vi funderar på att ha L förmiddagar från och med han blir två. Om farmor tar en eftermiddag och pappan tar en så kan jag jobba 80 procent utan större problem (två heldagar på kontoret och tre förmiddagar hemifrån). Det känns ganska rimligt. Jag ska ju jobba 40% tills han blir två, men sedan måste jag ansöka på nytt.

Från och med 2013 ska alla barn över ett år i Tyskland kunna erbjudas barnomsorg, vilket är en förbättring, för nu erbjuds det bara till barn över tre år i vår stad.

Jag trodde inte att jag skulle vara så blödigt, men nu känns bara tanken på att lämna bort honom helt pervers.

Kl

Var på BVC igår.
Vi har iaf fått utdelning för all mat vi stoppat i henne sista tiden.
Förra veckan Var hon 55,7 cm och vägde 3876 g. Denna veckan, 56 cm och hela 4300 g:D
Tyckte väl att hon blivit tyngre. Idag har hon varit gladare, sovit mer och ätit betydligt mindre.
BVC sköterskan trodde att hon haft en uppätningsperiod förra veckan, för nu vill hon inte alls äta lika mycket och ofta.
Och nu idag och delvis igår så sover hon typ konstant. Spelar ingen roll var jag lägger henne eller vad jag gör med henne, ett par minuter, sen sover hon.

Tack :)
Några dagar gör jag nog så många som 60-70 om dagen, det tar ju ingen tid och går att göra överallt. I bilen blir det en hel del. Har dock fått riktig koll de sista dagarna, märks att det behövs :eek:.

Förresten, jag är så imponerad över er med "missnöjda" och gnälliga barn. Vi har fått världens "enklaste" kille som är lätt att trösta. Antingen är det hunger, magknip eller blöjbyte. Möjligtvis är det magknip som kan ta en del tid innan han blir nöjd och jag kan bli fruktansvärt trött på att han tycker det är dags att äta IGEN. På nätterna gnyr han en hel del, men får han ligga hud mot hud så blir han nöjd nästan direkt. Att sova för sig själv får vi jobba på när han blivit lite äldre och vi fått lite rutin på dagen.

Men ÄNDÅ så bröt ihop totalt igår kväll. Satt och storlipade hur länge som helst, samma i natt när han vaknade och skulle amma, jag var helt förstörd. Jag kan inte förklara varför, finns ingen riktig logik alls men antar att det är tröttheten...

På BB här fick du ett samtal med en sjukgymnast om just knip övningar innan vi åkte hem därifrån.
Hon sa runt 60-70 om dagen, helst resten av livet. Man blev inte lika lätt inkontinent när man blev äldre om man var flitig med knipövningarna.
Hennes tips var att göra dem när du ammade, duschade, borstade tänderna, mm.

Du hade orkat även om E varit mer gnällig. Av någon anledning gör man det, även om man är helt slut i skallen.
Och man blir konstig av alla hormoner och sånt. Jag kan också storlipa utan någon riktigt logisk förklaring.
Det är tillåtet att bryta ihop hur "enkelt" barn man än har.

Förresten, Någon mer än jag som känner att man blivit extremt överkänsligt och gråtmild sen ni fick barn??
Kan börja lipa av vissa låtar, sånger och gråter MYCKET lättare när det är lite sorgliga scener i filmer.
Kan ibland sitta och titta på mitt barn, och börja gråta för det. Vet inte riktigt varför, kan inte förklara det.

Kan ibland sitta och titta på mitt barn, och börja gråta för det. Vet inte riktigt varför, kan inte förklara det.

Det är nog för att hon är så söt! Jag måste också gråta en skvätt ibland bara för att jag är så kär i lillen! :love:

Japp :)

Efter 10 veckors promenerande har jag börjat jogga så smått ett par gånger i veckan.
Det finns nog lika många bud om detta som det finns folk efter vad jag läst mig till precis som med så mycket annat..
Men, jag tar det lugnt och känner efter noga hur kroppen känns på inrådan av min BM som förövrigt gav klartecken när jag frågade.

Hur tänker ni kring barnomsorg? De är ju så små ännu, men man måste ju planera.

Vi har inte tänkt så mycket på det, här får man ställa sig i kö tidigast 6 mån innan man önskar en plats och absolut tidigast blir det till nästa höst så än finns det tid.
Varför vi inte planerat det noga än är för att vi inte vet vilket jobb jag ska tillbaka till, om jag ska jobba, eller om jag ska plugga. Även mannens jobbsituation kommer hinna ändras närmsta året och så är det ju det där med syskon.. :angel:

Jo, jagstår att man hade fixat att ha ett mindre nöjt barn också, men jag beundrar er ändå.

Min vänstra bröstvårta håller på att döda mig. Såret har bara blivit större och nu gör det vansinnigt ont att amma vanligt. Ligga ner och amma fungerar fint så det gör vi nu. Försökte med amningsnapp men det gjorde ännu ondare, begrep nog inte riktigt hur den skulle va...

kl

det här med att sova på mage, är det ett absolut nono? Idag lade jag ner Nils, 5 v, på mage på en filt på golvet när han var vaken och han somnade nästan direkt och sov i 1,5 timme! Han har aldrig tidigare somnat själv när han redan ligger ner och i princip alltid vaknar han om man lägger ner honom när han somnat vid bröstet ller i famnen. Det enda sättet att få honom att sova är att liggamma och låta honom somna vid bröstet. Har jag tur kan jag sedan flytta mig lite utan att han vaknar...

Det var så himla skönt att kunna fixa lite mat och diska upp i lugn och ro.

Senast ändrad av en moderator:

Det låter inte kul! Enligt vad jag läst beror sår på fel teknik, har du möjlighet att få hjälp av någon expert? Inte helt lätt att se själv om man gör fel. På södersjukhuset i sthlm där jag födde finns en mottagning dit man kan komma och få hjälp, kanske finns något liknande där du bor? Ett tips är annars att ta på lite bröstmjölk och lufta bröstet och amma så lite som möjligt på det bröstet tills det är bättre.

*smyger in lite*

Jag skulle köpa ett andningslarm och sen låta honom sova på mage.

Ja, jag tror kanske att jag ska göra det! Tror jag ska ringa min bvc-sköterska och höra vad hon tror, hon kommer säkert avråda...Skulle egentligen hellre fråga en barnläkare men vet inte hur jag får tag på en sån.

Vår pojk sover mycket bättre om han får ligga på sidan. Skulle vi ha hållit benhårt på att han skulle ligga på rygg skulle vi ha blivit vansinniga. Bara man lägger honom ordentligt med armarna framför kroppen så fungerar det bra.

Hade min unge sovit bäst på mage så hade jag låtit honom göra det. Utan andningslarm också.

Rumpnissen: Kan du inte låta det bröstet vila från amning och pumpa ett tag? Om nu inte liggamningen är så pass smärtfri att det går an alltså :) De läker ju ganska fort om de får vara ifred, de stackars vårtorna :p

Vår tjej sover också bäst på sidan. Fungerar jättebra så länge man lägger dem stadigt.

Det låter inte kul! Enligt vad jag läst beror sår på fel teknik, har du möjlighet att få hjälp av någon expert? Inte helt lätt att se själv om man gör fel. På södersjukhuset i sthlm där jag födde finns en mottagning dit man kan komma och få hjälp, kanske finns något liknande där du bor? Ett tips är annars att ta på lite bröstmjölk och lufta bröstet och amma så lite som möjligt på det bröstet tills det är bättre.

Jo, visst är det så. Här finns amningsmottagning (5 mil bort) så blir det inte bättre snart vänder jag mig till dom. Jag luftar så mycket det går, tar på bröstmjölk och purelan. Att amma så lite som möjligt går tyvärr inte eftersom herrn tömmer båda brösten med 1-5 timmars mellanrum.

Var på BVC idag och hon tyckte jag skulle fortsätta liggamma på vänster om det inte gör ont, till såret har läkt. Blir det värre eller inte bättre skulle jag höra av mig till dom eller amningsmottagningen.

Elis är idag 11 dagar, har växt från 53 till 56 cm och från 3985 g till 4320 g, så det är ju inget fel på mjölken i alla fall!

Hade min unge sovit bäst på mage så hade jag låtit honom göra det. Utan andningslarm också.

Rumpnissen: Kan du inte låta det bröstet vila från amning och pumpa ett tag? Om nu inte liggamningen är så pass smärtfri att det går an alltså :) De läker ju ganska fort om de får vara ifred, de stackars vårtorna :p

Att liggamma fungerar faktiskt väldigt bra så vi ska prova det ett tag!

Har du provat såna bröstvårtsskydd som man kan ha under amning? Finns ju riktigt riktigt tunna i silikon:)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 061
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
4 636
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
720
· Visningar
47 735
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 607
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar