Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

KL

Ja ni skrev om förlossning och krystningsfaser och så, jag väntar på att få min journal hem-skickad så då ska jag skriva lite :) Har fortf inte skrivit ordentligt och berättat om min förlossning, men det kommer :)

Och jag har fortf ont i ryggen.....som attan oxå :crazy: Ska snart försöka krångla oss ut och gå en lugn promenad till stallet. Att gå går ganska bra, så det lär ju inte bli sämre av lite motion....?

Igår fick lillan smaka lite ersättning. Har inte fått kläm på det där med att pumpa ur, och om ca en månad ska jag på tjej-middag, och innan det ska jag även iväg och klippa och kanske färga håret, så nu vänjer vi henne med ngt mål ersättning då och då, för att se att det fungerar med magen och allt.
Hon äter glatt med stor aptit så det känns riktigt skönt :)

Imorgon är första åter-träffen med föräldra-gruppen......Har sett fram emot detta men nu.....neeeeej, jag bara orkar inte, vill inte, jag vägrar :cry: :cry:Inte upplagd för oh träffa folk alls alltså.....Fast jag antar jag måste.....Sambon har tagit ledigt hela eftermiddagen och ser fram emot detta så ja.....Som sagt, jag såg oxå fram emot detta förut, men nu känns det som om jag skulle kunna ljuga mej blå för att slippa gå dit.....Antar att det är rygg-ontet och tröttheten som får mej ur spel....??

Lillan fortsätter somna sent....Sover ändå bra på nätterna mellan (de täta) amnings-tillfällena. Ska så smått börja införa ett mål ersättning varje kväll.....Lite jobbigt med den intensiva amningen hela kvällarna.....

*kl*

Nu är ju alla sommarbebisar levererade sa det kanske är dags för sommarmammorna att aterga till före-graviditeten-status igen? Ska vi hjälpas at?

Gör ni nagra aterbildningsövningar? Här i Tyskland far man ju ga pa en aterbildningskurs (8*75 minuter) vilket är jättebra. Den innehaller förutom backenbottengymnastik och stärkning av mage och rygg även tips för vardagen (lyfta rätt, köra barnvagn ergonomiskt osv) och sa lite avslappning etc. Tyvärr är jag lite dalig pa att göra övningarna hemma, men jag ska verkligen skärpa mig, för vem vill egentligen bli inkontinent om det gar att undvika?

Jag hänger på!! Vill absolut återgå till innan grav-status :)
Har dock varit otroligt dålig på att köra med knip-övningarna!! Började så bra redan på bb, och har ju fortsatt ngn gng per dag, men jag lixom glömmer bort dom!!
Promenerar mkt har vi gjort, och hoppas kunna fortsätta med det trots att höst-rusket är på ingång :(

Vilken otroligt bra kurs!!! Sådan skulle jag absolut ha gått på om det nu funnits här! Himla tråkigt att vi här inte har ngt sådant att gå på.

Har du/ni ngra andra tips än just knip-övningar som man enkelt kan uföra lite varsomhelst/närsomhelst??

Jag har inte ställt mej på ngn våg sedan BB......Gick ner 6,9 kg direkt vid förlossningen.....Vet inte om jag tror att jag tappat mkt eller lite på dessa veckor.....Vågar man väga sej tro, haha, eller blir jag på ännu sämre humör då ;)
Gick upp (fr vecka 15) 16,5 kg. Vet inte alls vad jag vägde som ogravid och ny-gravid....Tur de kanske :)

Ja, billigare är det definitivt :cool:
Men jag tycker det är svårt att få rent med bara vatten. Har du olja i också? J's bajs går väl an, men 2-åringens... Huva! :D

Nej, jag använder bara vatten. Kan tänka mig att det kanske inte fungerar lika bra när bajset är mer riktigt bajs (nu är det ju så löst). På bb använde vi olja men inte här hemma.

Vi använder också våtservetter. Funderade på att använda vatten och små handdukar, men jag vill ogärna lämna lillan på skötbordet.
Vi får inte plats med det på toaletten. Dessutom så kräks hon en massa, så jag får nästan byta kläder lika ofta som jag byter blöja:grin:
Skötbordet står därför i anslutning till garderoben och har även en tvättkorg parkerad vid skötbordet.

Vi har också skötbordet på barnrummet, men jag tar med en skål vatten när jag ska byta. Behöver inte lämna bebis. Tycker det fungerar finfint. Men vi har våtservetter också, på natten tex.

Jag hänger på!! Vill absolut återgå till innan grav-status :)

Jag också!
Försöker komma ihåg att knipa, men det går väll inte så bra. Måste skärpa mig!

Gick upp 22 kg och i lördags, fem dagar efter förlossningen, hade jag gått ner 8 av dem. Jag är fast beslutsam om att vara nere på samma vikt som innan graviditeten till jul.

För övrigt håller jag på att föda upp en riktig tungviktare. Killen har gått upp nästan 400 g sedan i onsdags. Sköterskan på BVC tyckte vi skulle ge honom en napp eftersom han är så jäkla snuttig och ska äta hela tiden. Han ska lixom amma fast han tömt båda brösten.

Senast ändrad:

Nu till det här med såriga bröstvårtor. Mina klarade sig fram till igår men inte längre. Tycker han ligger rätt vid bröstet och det är bara de första sugtagen som gör ont. Men han sliter å andra sidan ganska rejält på dom, ammar kanske i snitt tjugo minuter varannan timme. Förutom igår när han höll på i TVÅ timmar, visserligen med små sömnpauser. Ja, apråpå sömn, vad ska man göra åt att han somnar vid bröstet? Det är det som drar ut så på tiden. Jag försöker kittla honom och hålla honom aktiv men ändå går han in i matkoma minst några gånger under amningen. Ibland är det svårt att veta om han verkligen är mätt eller inte, ofta får jag svaret först 20-30 minuter senare när han ska äta igen, eller inte gör det.

Jag fick sår typ de första dagarna, men sen fick jag vara supernoga med hur hon låg och använde purelan+luftade mycket. Det läkte ganska snabbt och sen dess tål boobsen maratonamningar mycket bättre, förmodligen har vi mer kläm på tekniken nu med.

E höll med på att somna och småäta lääänge. Jag försökte ha koll och lyfta upp henne för rapning och lite "bus" i den mån det gick när hon var så liten varje gång hon höll på att dåsa till, sen fick hon fortsätta äta och så höll vi på så. På BB sa de att man kunde nypa/pilla på/massera fötterna och kittla lite på kinden med, samt att inte göra det för bekvämt och mysigt med filtar etc.
Ibland funkade det och ibland inte men prova iaf?

Okej, men då kan du ju prata med din BM om det onda då.
I min kommun är det bara att ringa sjukgymnastiken och boka en tid vet jag, så det kan du ju kolla upp om ni har det likadant sen om du känner att du vill.

Sen är det ju så att bara för att det finns andra som också har sömnbrist så blir man ju inte piggare själv, men det kan vara skönt att höra att man inte är ensam ;)

KL

Vi börjar faktiskt få till något som kan liknas vid rutiner. Han somnar i sin eller vår säng med pyjamas nån gång mellan 19 och 21 (kanske inte så exakt men:D) och sover sen för natten. När han sover för natten betyder det att han inte är vaken mer än för att äta, inte att han sover länge. han äter varannan timme dygnet runt. Lite oftare på dagen, lite mer sällan på natten ibland. Det är lite jobbigt, med 1,5h mellan amningarna på dagen så hinner man inte precis göra så mycket. Det är ett evigt pusslande med timing för att jag ska hinna rida eller träna.

Vi har diskuterat ersättning men inte prövat. Vi väntar lite och ser om det inte kan bli längre mellan av sig själv. Jag har pumpat ur lite när jag behövde jobba några timmar i sträck men det tyckte inte jag var så trevligt så jag har inte fortsatt med det :o

På fredag blir Alexander 3 månader. Jösses vad tiden går fort. Idag lyckades han vända sig från mage till rygg en gång. jag såg inte hur han gjorde för jag svarade precis i telefon.

Vi började ju på babysim men har tagit paus. Han tycker det är jättekul men vattnet är för kallt (32 grader) så han klarar bara 5 minuter innan han fryser. Vi ska prova igen när nästa kurs drar i gång, det är typ 6 veckor kvar eller nåt.

Vi har bara vatten och tvättlappar. Lite olivolja i badet och ibland en mild tvål när han duschar vilket inte händer så ofta. Hittills har vi klarat oss utan salva, har använt potatismjöl en gång när han var lite irriterad i ljumsken och det gick bort direkt.

Jag håller med er som tyckte att förlossnignen var fruktansvärd. Min förlossning gick ju på pappret jättebra vilket bara gör att jag känner mig ännu mesigare som tyckte det gjorde så in i helvete galet ont. Jag gav upp flera gånger under tiden, inte för att jag var trött utan för att jag inte klarade smärtan. Min man fixade oss igenom det hela :love:

Jag använde lustgas och sterila kvaddlar. Om det ska bli nån mer bebbe kanske det är läge att fundera på starkare grejer.

Gick upp 22 kg och i lördags, fem dagar efter förlossningen, hade jag gått ner 8 av dem. Jag är fast beslutsam om att vara nere på samma vikt som innan graviditeten till jul.

Gör dig själv en tjänst och minska det målet! Att ha ambitioner är jättebra, och de flesta kilona går bort relativt lätt. Men de sista brukar vara sega, och då är det inte kul att bli så besviken som åtminstone jag blir när jag misslyckas. 9 mån upp, 9 mån ner... För din egen skull.

kl

Jag är också med på "komma-i-form" grejen!
Tappade förvisso mina nio gravidkilo på två veckor sånär som på något hekto men känner mig sjukt svag och degig, kroppen är inte densamma även om vikten är det.. samt att allt fika har gjort mig till en sockerråtta delux, usch.
Är också nyfiken på vad det är för övningar som du sitter inne med majola :)

-

Tillbaka till det här med förlossningen, det är så intressant att höra om hur alla ni upplevde det! Det blir så tydligt att alla är vi individer med våra egna tankar och känslor :)
Har jag skrivit om min förlossning förresten? Minnet är det lite si och så med...
Själv hade jag hursom krystvärkar i lite mer än två timmar (var på förlossningen i fyra totalt) och jag tyckte att det var helt hanterbart och uthärdligt. Inte alls så farligt som jag föreställt mig. Visst liknar det inget annat man upplevt och ja, det gör ont, men jag är ändå positivt överraskad över hur "smidigt" det gick. I skrivande stund är det förresten exakt 10 veckor sedan jag låg där mitt uppe i allt :)

-

Vi använder torra tvättlappar och vatten, olja i badvattnet och våtservetter av varierande slag när vi är på språng utan tillgång till vatten.
Potatismjöl när hon var lite röd i armvecket och så har jag en tub silonsalva liggandes, har kompisar som rekomenderar den men själv vet jag inte än då den inte behövts.

Vad använder ni andra för blöjor förresten? Vi har mest köpt libero, bara för de är svanenmärkta men i övrigt har jag noll koll..

I Sverige får man väl lära sig knipövningar redan på bb, eller?

Alltså, vår grundövning går så här:

Ligg på rygg med vinklade knän.
1) andas in i magen, tippa bäckenet till "klockan 6" (lite svank) och slappna av i bäckenbotten.
2) andas ut genom lite spända läppar och spänn bäckenbotten, tippa bäckenet till "klockan 12" och dra in naveln mot ryggraden. Observera att allt detta ska ske i utandningen! Håll så länge du kan utan att få syrebrist.

Grundövningen kan varieras på olika vis:
1) mot en vägg: sätt fotsulorna mot en vägg, benen i ca 90 graders vnkel. när naveln är indragen pressar du med fötterna mot väggen
2) liggandes på sidan
3) liggandes på mage: när naveln är indragen trycker du vä. arm och hö. ben mot marken (och byter efter ett par repetitioner till hö. arm och vä. ben)
4) med partner: grundövningen på rygg. partnern sitter vid din högra sida och håller sin handflata mot din vä. handflata över mage /bröstkorg (som det känns bekvämt). När naveln är indragen trycker ni händerna mot varandra.

"åka hiss": Föreställ sig att bäckenbotten är en hiss. I helt avslappnat tillstånd är hissen på bottenvåningen och dörrarna är öppna. Stäng dörrarna (slut bäckenboten) och kör upp hissen en våning (öka anspännignen). åk våning för våning med hissen så högt du orkar. håll lite och åk sedan våning för våning ner igen.

(tänker editera inlägget tills jag är klar - min dator stänger av sig med jämna mellanrum och mitt inlägg från igår försvann på det viset...)

Senast ändrad:

*kl*

Ni som vill komma iform igen med lite hjälp, men inte har möjlighet att gå på gym. Då kan jag tipsa om mamaboot camp. Finns i flera städer och du tränar med vagnen osv. Ett roligt sätt att träna på och träffa andra.
Googla och kolla!

I Sverige får man väl lära sig knipövningar redan på bb, eller?

Det kanske är olika men den enda infon jag har fått är att på vår förldrautbildning sa de vid ett tillfälle "det är viktigt med knipövningar."
Varken mer eller mindre, ingen uppföljning på det liksom. På BB sa de inget alls om det.

Åh, jag har läst om det men tyvärr är det 7 mil enkel resa till min närmaste stad där det finns :(

Har du kollat nyligen? För de har utbildats massor av nya mamaboot utbildar de senaste veckorna.

Men annars vet jag att ett flertal av dessa kan komma till en om man är några stycken. Värt att kolla upp :idea:

Jag upplevde förlossningen som en enda mardröm och det blev inte alls som ja tänkt mig (och jag vet att det aldrrig blir det men detta tog priset).
Dock va den sista månaden och mina två veckors övertid en enda mardröm oxå så vad hade jag o vänta lixom :crazy: Ska på mammasamtal den 27e och känner verkligen att ja behöver prata igenom allt. Ibland när ja sover så ser ja blicken som min BM fick när hon såg CTG kurvan gå ner på rött..Skulle fan haft ögonbindel på mig...Usch jag kommer aldrig glömma det. Och första tiden hemma med Oliver va oxå katastrof.. Och sen mitt snitt då?? huuuh :crazy:

Fast ut kom ju världens underbaraste lilla Oliver :love:

Men No more kids här iaf.

Angående rutiner så sen i fredags natt vaknar oliver 1 gång och äter nu. Oftast mellan 3-4. Somnar 20 på kvällen och går upp runt 7 :angel:
Hoppas det håller i sig ett litet tag till :D

Ja jag kollade nyss och det var då jag upptäckte att det nu är 7 mil och inte 14 som innan till närmsta stad :)
Får väl komma i form och bli instruktör sjävl om inte annat.. Funderar som bäst på hur man kan undersöka om det finns något intresse i "min" stad..

Jag vill gärna också komma i form igen.
Vägde 72 kg när jag blev gravid, när jag hade tre veckor kvar vägde jag 91:eek:. Då slutade jag väga mig. Har sakert gått upp något kg till efter det:crazy:
Är nu nere på 79 kg, fyra veckor efter. Har börjat promenera en hel del. Försöker att gå en runda varje dag, om vädret tillåter. Igår gick jag 5 km med hunden och vagnen.
Har även börjat dansa igen (dansar linedance) och jag cyklar bort till hästarna varje kväll.

Här fick du ett samtal med en sjukgymnast på BB innan hemgång. Och hela samtalet gick ut på hur viktigt det var med knipövningar.
Och hon förklarade väldigt noga hur man skulle göra och att man helst skulle fortsätta göra knipövningar resten av livet.

**presstopp**

Mitt hjärtegull vände sig precis alldeles själv fran rygg till mage! :love: :bow:

Nu försöker han krypa men det gar inte sa bra. Magen är i vägen.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 066
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
4 643
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
720
· Visningar
47 742
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 607
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar