Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Jag hade också en väääldigt lång krystningsfas:crazy:
Jag är inte helt hundra säker på exakt när mina krystvärkar började, men någon gång runt 19 tiden och pågick till 01.33.
Och jag hade dessutom haft värkar av och till i ca 1,5 dygn, så jag var ganska sliten.

Vidrigt är nog ett bra ord. Ändå kommer jag inte ihåg sådär jättemycket från det att krystvärkarna började och jag fick lustgasen tills dess att hon var ute.
Kommer bara ihåg att jag var vansinnigt trött när lillan var en bra bit ner i förlossningskanalen, och eftersom jag var trött, blev värkarna svagare.
De fick sätta in värkstimulerande dropp på mig, och i slutfasen hade BM börjat fundera på att vidta andra åtgärder för att hjälpa mig eftersom jag var så utmattad som jag var.
Vet faktiskt inte var jag lyckades hitta nya krafter och ta i så att hon kom ut.
Jag var så slut att jag bara ville gråta, och önskade att de bara kunde dra ut henne. Inte för att jag vet hur det skulle gått till, men men.
Man tänker inte så logiskt när man ligger där. Man vill bara att det ska vara över.
När hon sen var ute och man slappnade av lite, så skakade jag i hela kroppen. Skakade så mycket att jag var rädd att tappa liten i golvet:crazy:.
Just nu känns det inte som att jag någonsin skulle vilja göra om det.
Men jag fick trots något helt underbart som lön för mödan;)

Precis så kände jag också! Vad i h-e är det som händer liksom. Fast jag hann ju vara inne på förlossningen i två timmar i alla fall (och det var definitivt inte det värsta jag varit med om).

Jag är lite imponerad av att du gick in i förlossningsrummet själv! Mig fick de rulla in pa en säng. :D

Well. Det här med amning tyckte jag ju gick jävligt bra. Han ammade första gången på förlossningen, så fort de hade sytt färdigt. Sen har han ammat i väldigt varierande omfattning. Det senaste dygnet VÄLDIGT mycket. Problemet är bara att han inte tar vänster bröst längre. Han har ju gjort det innan. Vad fasen gör man? Försöker handmjölka lite för det håller ju på att spricka. Men så fyllt var det ju inte när han slutade ta det. Idag har han enbart ammat på höger bröst, har försökt få honom att ta vänster men han tar inte tag och blir hysterisk på en gång. Vad göra?

Fortsätt att envisas, prova olika ställningar och erbjud det bröstet vid varje amning. Inte när han är som hungrigast, men inte heller när han är mätt. Går det inte så pumpa ur så du inte får mjölkstockning!

Ang. din förlossning - även om det var en "drömförlossning" som gick så snabbt så förstår jag om den var jobbigt, psykiskt om inte annat. Jag tror man behöver några timmar på sig för att ställa om sig och faktiskt förstå att bebisen är på väg ut.

Delvis KL
Min bitterhet har börjat släppa lite nu, men är fortfarande fruktansvärt avundsjuk på alla "riktiga" kvinnor som fött sina barn själva... :o

Delvis KL
Min bitterhet har börjat släppa lite nu, men är fortfarande fruktansvärt avundsjuk på alla "riktiga" kvinnor som fött sina barn själva... :o

Snicksnack och dumheter! Att klämma ut gullegrynet är inte det som gör en vare sig till kvinna eller mamma! Det riktiga jobbet börjar ju först när man kommit hem.

Vår lille har illvrålat minst 20 minuter i sträck nu ikväll utan att vi kunde trösta honom. Sedan var han helt slut och somnade i min famn. Då hjälper det föga att man fött vaginalt kan jag säga (ja, jag vet att det finns barn som skriker mycket mer) man känner sig rätt rutten ändå. Sannolikt beror det på att jag inte ammar... :devil:

Snicksnack och dumheter! Att klämma ut gullegrynet är inte det som gör en vare sig till kvinna eller mamma! Det riktiga jobbet börjar ju först när man kommit hem.

Vår lille har illvrålat minst 20 minuter i sträck nu ikväll utan att vi kunde trösta honom. Sedan var han helt slut och somnade i min famn. Då hjälper det föga att man fött vaginalt kan jag säga (ja, jag vet att det finns barn som skriker mycket mer) man känner sig rätt rutten ändå. Sannolikt beror det på att jag inte ammar... :devil:

Rent intellektuellt så vet jag ju det. Men psykiskt så är det jättejobbigt.

Usch, stackars liten. Men om det är nån tröst så var jag en ännu sämre mamma när L var liten - han föddes med snitt och matades med ersättning ;)

Skämt åsido - vet ni varför han skriker?

säger som snyggve, fortsätt prova och i olika ställningar, i början när det var lite knivigt tyckte jag att det hjälpte och de tipsade även om det på bb. Prova att liggamma om du brukar sitta upp osv. Och mjölka ur så han lättare får tag och du slipper mjölkstockning. Och förlåt om jag idiotförklarar dig nu, men börjar han skrika så trösta innan du provar igen för när de skriker har de ju tungan i gommen och får inte tag.

Jag är också impad av av du kunde gå och stå så sent under förlossningen, jag kunde knappt ändra ställning utan att kändes som om jag skulle dö...

Senast ändrad av en moderator:

Låter väldigt likt min upplevelse. Min barnmorska drog "dragkamp" med mig på slutet, så jag höll i en handduk mellan mina knän och BM drog i andra änden. Jag tog i så hårt att jag spräckte en massa blodkärl i ögonen (de blev väldigt röda) och stora ringar under ögonen. Jag såg verkligen inte klok ut... :p Men till slut tröt orken och även jag känner mig till viss del misslyckad som inte klarade det själv. Samtidigt är jag otroligt tacksam för att det FANNS hjälp att få, hur skulle det annars ha gått. Och jag har fått en helt ny syn på mammor... Respect.

Just den sista biten är nog det värsta de flesta varit med om.

Jag mitt dumma nöt gick ju på snacket om att "när man väl kommit till krystningsskedet så är man så tacksam över att det snart är slut så man hämta krafter för att få ett avslut" och "det är en sån kort bit av förlossningsarbetet". Jag fokuserade på att hitta sätt att hantera värkarna och underskattade TOTALT hur det skulle kännas vid krystningen.

Angående amningen så favoriserade Alexander också höger tutte första dagarna, det gick över av sig själv. Jag tror det i mitt fall berodde på att han helt enkelt låg bekvämare vid den högra (pga min högerhänthet) så jag provade mig fram lite och till slut så funkade även det vänstra.

Oj, en pojke med humör ;) Här rapar vi 3-4 ggr per amning, ändå varar amningsstunderna inte mer än 15 min typ :crazy:

Hm, efter kvällens erfarenheter tror jag att han tycker det är jobbigt att somna helt enkelt. Ska se om det gar att söva honom runt sju imorgon eftersom han varit ledsen vid halv atta tre kvällar i rad nu.

KL

Oh nu är det en trött och totalt uppgiven Elize som behöver gnälla och gråta en stund :cry::crazy:
Så dåligt med sömn i två nätter.... Och idag har jag så ont!!!!! I svanken, svanskotan, ut mot höfterna, ner i benen ända till vristerna. Gör så ont i svanken att jag inte kan gå upp-rätt bitvis. Lillan väger bara 4170 (lite mer nu) men att bära henne och lägga henne till bröstet och sen upp för att rapa.... Det får tårarna att rinna på mej :cry: Är över-rörlig i ryggen (ja i hela kroppen) och har två kotor som gnider mot varandra (svårt att förklara). Detta blir mkt bättre då jag är väl-tränad och muskler och musklerna stadgar upp rygg-raden.... Men nu efter graviditeten är jag ur form.... Är ridningen som håller detta i schak och ngn hård ridning har det ju inte varit på länge nu.
Har smört in ryggen med super-liniment..... Tagit Alvedon och ligger nu raklång i soffan....

Lilla mår till på köpet inte helt hundra.... Kräkts rejält två gånger idag vilket har resulterat i två bad.... Allmänt kinkig och hon ser så bekymrad ut då och då :cry: även om hon gett oss ngra leenden och lite bus då och då under dagen.

Fy..... !!!!! Jag gillar inte att gnälla men nu är det lite hopplöst..... Sambon gör allt han kan och lite till.... Han är knäckt stackaren och vill köra mej till sjukhuset med min rygg.... Jag vägrar... Vill gärna tro det blir bättre med vila.... Det brukar det bli..... ""Bara"" amningen som kommer bli ett rent helvete inatt......

Och när tusan börjar de få rutiner på natt och dag....??!! Jo jo jo jag veeet.... Hon är BARA sex veckor men det är jobbigt i allafall :crazy:

Men du...kan du inte försöka sova lite på dagarna? Eller vila lite iaf? Som du säger har hon ju inte samma dygnsrytm som du ännu. På min bvc sa de att bebisarna vid 3 mån brukar ha en hyfsad dygnsrytm.

Ligger du ner o ammar? Borde vara bättre för ryggen än att sitta.

Usch, det låter inte alls roligt det där.. men hjälper alvedon om du har så pass ont?
Har du varit hos någon sjukgymnast och fått hjälp med hur du kan träna dig under och nu efter graviditeten?

Ang. rutiner så är det nog väldigt individuellt :) vissa verkar födas med dem och andra, som min lilla (nu 10 veckor), lever glatt utan dem. Det enda vi har "greppat" är att hon vaknar vid kl 7 och vill äta, sen sova en timme innan hon vakar runt 8 och komma upp och busa+morgonbestyr. Men vad som händer efter det är fortfarande varierande haha. Såhär har det varit i drygt en vecka så nu är det bara 22 timmar kvar av dygnet att improvisera på ;)

Hm, efter kvällens erfarenheter tror jag att han tycker det är jobbigt att somna helt enkelt. Ska se om det gar att söva honom runt sju imorgon eftersom han varit ledsen vid halv atta tre kvällar i rad nu.

han sover väl fler gånger per dygn, är han likadan då?

*kl*
:eek::eek::eek: Imorgon är det gynbesök med cellprov och spiral..jag vill INTE!
Jag kan bli lite full i skratt när jag tänker tillbaka till förlossningen, eller ja, slutet på förlossningen när det skulle lagas och lappas. Där låg man, glad i hågen, med två sköterskor mellan benen som klurar hur stygnen ska sättas och nu.. ja nu är det ju så att man kallsvettas av bara tanken att öht behöva sätta sig i stolen:rofl:

Hur noga är ni andra med vad för salvor mm ni använder till dom små? Jag började läsa på lite mer om innehåll och det är inte alls nån rolig läsning:crazy:
Så nu ska här rensas bland alla krämer och oljor, någon som vet nån fet kräm som bara inneh¨ller bra saker?:)
Om en vanlig ingrediens :
"Är en alkolhol som används som avfrostare inom industrin och är vanlig som kylarvätska till bilar."

Vad är det för massa produkter du behöver?

Vi använder inga krämer alls och den enda olja vi anänder är en mild vegetabilisk olja som vi droppar lite av i badvattnet. Sambon vill bestämt använda färdiga baby wipes till rumpan och jjag gillar det inte men jag kan ju inte bestämma allt...Själv använder jag tvättlappar och ljummet vatten.

Delvis KL

Man blir väl inte bättre/sämre mamma för det?
Och man är väl inte mer kvinna för att man fött sitt barn?
Jag är lite avundsjuk på alla som kan amma sina barn. C vill fortfarande inte ta bröstet ordentligt, och jag har inte på långa vägar så mycke mjölk som hon drar i sig per gång nu.
Det verkar inte finnas någon botten i den ungen!
Alltså är jag också en dålig mamma som föder upp mitt barn på ersättning;)

Syrran påpekade att det var många unga som valde att inte amma nuförtiden, men jag VILL amma. Jag har inte valt att låta bli.

Låter inte kul:( Det är hemskt att ha ont i ryggen.

Lillan har bara lite rutin med nattsömnen. Den har varat denna veckan, och jag hoppas den stannar kvar:laugh:
Hon har denna veckan vaknat och fått mat vid ca 21.30-22.00 och somnat runt 22.30-23.00.
Hon har sen sovit till ca 04.00-04.30 innan hon vaknat igen och varit hungrig. Hon får mat, ren blöja och somnar om igen runt 05.30 och sover fram till ca 08.00 och sen är det väldigt olika hur dagen ter sig med sömn och vakna perioder.
Men natten har hittills varit densamma, och det är så skönt att få minst 5 timmars sömn i sträck :)

Senast ändrad:

Nej, inte massa:D bara en fet kräm att ha på rompen.
Tvättlappar och mandelolja är det i övrigt som gäller här hemma, men tänkte rensa bland alla krämer o dyl vi har hemma (inte köpt, utan alla prover)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 069
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
4 695
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
720
· Visningar
47 766
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 610
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar