Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Grattis Rumpnissen och välkommen till världen lilla Elis!

Här har det varit lite tungt ett par dagar. Mitt fina, älskade sto fick somna in igar och lilleman har förstas känt att mamma inte riktigt är pa hugget, sa han har ocksa varit väldigt gnällig de senaste dagarna. Han är tretton veckor (tre manader idag!) ocksa sa han kan säkert vara mitt i en utvecklingsfas dessutom. När han är som ledsnast far han en napp ur kylskapet och det hjälper ocksa, sa han kanske känner av sina tänder en del ovanpa alltihop.
63 cm och 6,5 kg noterade vi idag! 62/68 i kläder.

Ohhh grattis Rumpnissen =) Nu är vi hela barnaskaran :) äntligen!

Från kulor till riktiga bebisar. Vi har varit med varandra länge nu :9 skoj!! :D

Ja min lösning med hästen är verkligen toppen. Nu måste ja bara hitta en liten shettis eller nåt som sällskap till hans sällskap :angel: ingen som har en i garderoben?? :devil:

Igår köpte ja riktiga promenadskor..fick presentkort på intersport när ja fyllde år så nu jäklar ska här vandras ;) ska bara ha ett par bra lurar till min mobil oxå. Oliver älskar o va ute o gå me vagnen så det e underbart. Nu ska ja väcka den stora, den lille sover ännu :angel: brukar väl va tvärtom ;)

ang vikt så brukar man säga att man får räkna med att det tar lika lång tid att gå ner gravkilona som det tar att gå upp dem så var inte så hård mot dig själv!

ang dop/namngivning så kommer Nils inte att döpas då varken jag eller hans pappa är troende. Vi har pratat om att ha mamngivning men vi är båda 60 mil från släkten och så vore det roligt att vara utomhus o det är lite sent för det nu. Kanske vi fixar något nästa sommar.

Här ska det inte heller bli något dop, många i framför allt min släkt är troende men inte vi. Min man är döpt men inte jag, bara "barnvälsignad". Vi ska inte ha ngn namngivning heller. Däremot är han inskriven i Svenska Kyrkan.

Ni som ger ersättning eller har mer erfarenhet av det än jag, hur gör man smidigast? Får man micra tetror? Pulver ska ju blandas med kokande vatten, eller iaf 70°C, hur får man ner det till ät-temperatur så fort som möjligt? Kan man koka upp typ hälften av vattnen och skaka ihop med pulvret och sen blanda i kylskåpskallt förkokt vatten? Kan man blanda i urpumpad mjölk i ersättningen?

Vi kompletterar kvällstid av samma anledning som du nämner. Jag kokar upp vattnet, blandar i pulvret och ställer det sedan i kallt vattenbad. Nyckeln är att göra ersättningen innan Alexander skriker av hunger. :p

Vi fick en innegunga av min mamma (mormor) och hallelujah, nu får jag duscha och äta lunch VARJE dag...! =D Det enda stället där Alex accepterar att sova en stund utan att ha hudkontakt med mig eller sin pappa.

Senast ändrad:

Knapplånar mig själv.

Elis aka "raketen" föddes alltså i måndags kväll. När jag skrev inlägget vid 17.30 hade värkarna ganska precis tilltagit, men var fortfarande oregelbundna. Ringde förlossningen i samma veva och fick rådet att stanna hemma ett tag till. Sambon började laga middag och när den var färdig fick jag i mig ungefär två tuggor mellan värkarna. I samma veva inser jag att det är två-tre minuter mellan värkarna och att det börjar bli dags att åka in. När vi har ca en kvart kvar till förlossningen (sammanlagt 45 min) går vattnet. Vi var på förlossningen 19.40 ungefär, jag hann inte lämna urinprov, de hann inte id-märka mig m.m innan Kotten var född. Rekordsnabbt med andra ord.

Allt har rullat på finfint, jag är ju ganska "krigsskadad" av det snabba förloppet men mår finfint. Kotten är såklart underbarast i världen, vägde 3985 g och var 53 cm lång. Nu har vi ganska precis kommit hem, sonen ligger på sin fars bröst och sover (de sover båda två) här jämte, helt underbart :love:. Amningen fungerar väll sådär hitintills, han har inte riktigt följt mallen so far. Var vaken i stort sett hela första dygnet och ammade väldigt mycket de första 12 timmarna, därefter har han sovit mer och ammat mindre. Menmen, jag tänker att det nog jämnar ut sig ganska snart.

Vi ska in på kontroll imorgon igen eftersom vi gick hem innan PKU-test kunde göras. Då ska vi även gå igenom förlossningen m.m.

OJ jäklar här gick det undan! Skönt att allt gick bra iaf och att du hann in.

Vår lilla son åt också massa första dygnet när han egentligen inte "behövde" men sen fick vi väcka honom med jämna mellanrum för att äta så det kommer säkert gå fint :)

KL
Allt rullar på så himla enkelt här, har börjat pumpa ibland så jag kan åka iväg och rida samt ha lite träningar på kvällarna. Det är väldigt skönt att komma iväg lite och inte behöva känna sig stressad för att Milliam ska vakna. Idag var vi på BVC och han växer så det knakar på en vecka har han gått upp 410g jag tyckte allt att han blivit tyngre :D

Apropå dop blir det inget här då varken jag eller min sambo är döpta men däremot tänkte vi ha lite namnfest med fika och så.

Vad skönt det låter ändå att ha "allt" överstökat på några timmar, även om jag har förstått att det blir så mycket jobbigare då. Stort grattis! :)

Hoppla! När han väl bestämt sig för att komma ut hade han banne mig bråttom:eek:!

Vissa följer aldrig mallen. Jag fick inte regelbundna värkar förrän de övergick och blev krystvärkar.

KL

Var på BVC igår. C var 55,5 cm lång och vägde 3879. 109 g mer än förra veckan.
Hon är inne i en period nu när ingenting passar. Bara gnäller, sover bara korta perioder. Vill inte ligga själv, vill inte att man håller henne, vaknar så fort man lägger ner henne... Hon skriker eller gnäller nästan konstant. Jag håller på att bli galen:crazy:
Det är så frustrerande när man inte vet vad som är fel. Vet att hon är lite förkyld, men hon har ingen feber.
Vet inte om det är därför hon är gnällig. Men hon har varit sån här i tre dagar nu.
I övrigt är där absolut inget fel på henne.
Hoppas att detta bara är en period som är övergående, och det är fort:grin:.

Och så var hon vaken..... IGEN!
Får väl stoppa henne i vagnen och gå en mil eller något så att hon somnar.

KL

Jaaaa ni.... Haha jag mitt nöt Trode väll att msn lär känna sitt barn oh vet hur det fungerar, men kommer det ngnsin inträffa...?? Kanske en kort period strax innan de blir tonåringar och sjövilda..? :)

Skrev ju i förrgår att lilla. Var kinkig.... Missnöjd med allt. Samma visa igår så drog till drop in på BVC. Lillan fick då givet vis ett anfallmoch skrattades ylade busade och vevade där hon låg naken inne his BVC tanten :grin: Ummmhumm tor ni jag Könde mej som hysteriska morsan då eller...??
Nej men BVC sa att vi känner ju vårt barn bäst och ser vi en ändring i beteendet så är det klart vi blir oroliga.
Funderade åter på om hon lider av den där tanden.... Rött runt den nu så kanske den snart är framme. Hon gnager massor på handen så det kliar nog!!

Hon var iaf mysig och mer som hon brukar igår kväll. La henne runt tio/Halvelva i sin säng där hon somnade så snällt...??!!!
Ammade runt tio, nästan gng var klockan ca halvtre :eek: Oh sen käk vid fem/halvsex:eek: och sen nio :eek: Hon äter annars som regel varannan timme dygnet runt, kanske tre timmar emellan ngn gång på natten men de är inte ofta. Jag gnäller inte!! Pigg imorse kan jag lova :)
Vid nio tiden var jag så pigg och kaffet var färdigt och brösten spände så då fick lillan helt enkelt vakna för jag stod inte ut med lukten av hennes blöja :D
Sen sov hon sin fm-lur som vanligt och sen skratt och bus med mej och i nya baby-sittern. Klart mkt bättre idag och oj så hon sovit idag!! Nog för hon gnäller till ibland och så, men inte som tidigare dagar..... Hopppas hoppas hon återgår till sitt normla snart!!
Tror facktist hon är lite lite förkyld oxå.... Hostar till ngn enstaka gng då oh då ....

*kl*

Nu är ju alla sommarbebisar levererade sa det kanske är dags för sommarmammorna att aterga till före-graviditeten-status igen? Ska vi hjälpas at?

Gör ni nagra aterbildningsövningar? Här i Tyskland far man ju ga pa en aterbildningskurs (8*75 minuter) vilket är jättebra. Den innehaller förutom backenbottengymnastik och stärkning av mage och rygg även tips för vardagen (lyfta rätt, köra barnvagn ergonomiskt osv) och sa lite avslappning etc. Tyvärr är jag lite dalig pa att göra övningarna hemma, men jag ska verkligen skärpa mig, för vem vill egentligen bli inkontinent om det gar att undvika?

Eftersom det gick över på några dagar så låter det ju verkligen som att det var en utvecklingsfas. Skönt att hon är sig lik igen, gullungen!

majola: Sånt finns inte i Sverige, inte här iaf. Fuskigt ;) Ska prova på gym nästa vecka, hoppas det komma funka bra att ha med sig J dit.

Vad skönt det låter ändå att ha "allt" överstökat på några timmar, även om jag har förstått att det blir så mycket jobbigare då. Stort grattis! :)

Jag hade total panik när vi kom till förlossningen och de 25 min är de i särklass vidrigaste Jag varit med om, eftersom jag inte hade någon koll och inte fattade att det hade gått så långt. Men så här i efterhand inser jag ju att det verkligen var en drömförlossning.

Min sista halvtimme var i särklass det vidrigaste jag också varit med om (lånar ordvalet då det var mycket passande), helt omöjligt att på förhand föreställa sig den. Total panik och jag skrek så jag tappade rösten i tre dagar efteråt.

Är det bara jag som har svårt att förstå att jag/vi faktiskt gick igenom "det där"? Födde våra barn?

Det jag inser så här i efterhand var bra, stämmer liksom inte alls med mina minnen av den tiden. Det blir en krock i mina tankar liksom och jag får inte ihop det. "Det var värt det och jag gjorde det bra, se en sån underbar bebis." vs "Det totalvidrigaste jag någonsin gjort..." Återhämtningen gick bra, bebis mår bra, jag är överlycklig över att vara mamma. Hur kunde allt det komma ur det där hemska.

Vi hade vår första föräldraträff igår och av någon anledning var "dagens tema" att berätta om sin förlossning. Det kom fram en massa känslor jag inte visste att jag bar på. Det var flera som berättade att "tre krystvärkar sen var lillan/lillen ute" och det enda jag kände var avundsjuka och bitterhet...=( (Min krystningfas pågick 21:30 till 01:20.) Jag vet inte hur jag ska våga gå igenom det igen.

Senast ändrad:

Jag var också på återträff häromdagen, och det lustiga är att det sattes ord på mycket som jag inte ens funderat på. Jag födde ju barn för ett år sedan också, och det var samma barnmorska på förra återträffen som på denna, Jag var den som fick börja berätta om min förlossning och ju mer jag berättade desto mer insåg jag hur bra det gått och hur rädd jag var innan förlossningen. När värkarna började hemma var jag panikslagen, men tack vare en fantastisk personal på sjukhuset som fick mig att lita på min kropp och låta den ta över så gick det snabbt och smidigt. Det enda jag upplevde som jobbigt var de 20 minuter jag stod i duschen (eller snarare hängde i duschstången och brölade utan att kunna hejda ljudet...) och de 10 steg jag gick från duschrummet tills jag födde Evelina stående halvvägs till sängen.
Efter min förlossning förra året sa jag ALDRIG MER, INTE EN CHANS, NEVER!! Men under tiden jag berättade för gruppen om denna förlossningen insåg jag plötsligt att jag skulle kunna göra om det tio gånger till. Fast det har jag inte vågat säga till sambon. Vi har ju fyra ungar nu...:devil:
Något annat som slår mig är att det liksom bara flyter på ju fler barn man har. Jag trodde att det skulle bli jättejobbigt med två så pass små, så tätt, men det känns liksom som om en till spelar mindre roll (Har jag inte heller vågat säga till sambon...) De sover middag samtidigt ungefär, och då hinner jag ägna mig åt de stora två om de är hemma eller åt hästarna en stund. Var uppe och red två veckor efter förlossningen och det kändes helt okej.
Sen ser ju hemmet ut som en smärre katastrof och det är inte varje dag jag hinner dra en kam genom håret, men va f-n... Det ska väl märkas att man är fyrabarnamamma!! :D

Just den sista biten är nog det värsta de flesta varit med om.

Det jag menar är att jag aldrig fattade att han var på väg ut. När barnmorskan sa till mig att jag var helt öppen men att bebisen ska ner en bit till" så trodde jag ju att det skulle ta någon timma i alla fall, men det tog bara tio minuter (eller något).

När vi klev in i vårt förlossningsrum trodde jag ju fortfarande att det skulle ta flera timma till, två minuter skriker senare skriker jag i panik för jag har aldrig någonsin sett så mycket blod i hela mitt liv när jag drog ner byxorna och skulle lämna urinprov, det blev inget urinprov lämnat.... Jag var helt övertygad om att något gått fel. Där någonstans börjar förvirringen och jag absolut ingen koll. Det var först när jag hörde honom skrika som jag fattade att det inte var något fel. Av den anledningen hade jag gärna varit på förlossningen en halvtimma-timma tidigare, mest för jag skulle få lite mer koll, se barnmorskan ordentligt, få chans att hantera lustgasen m.m. Å andra sidan ska man ju knappast klaga på att man lyckats gå hemma hela öppningsskedet och att utdrivningsarbetet gick så jävla snabbt :D.

Well. Det här med amning tyckte jag ju gick jävligt bra. Han ammade första gången på förlossningen, så fort de hade sytt färdigt. Sen har han ammat i väldigt varierande omfattning. Det senaste dygnet VÄLDIGT mycket. Problemet är bara att han inte tar vänster bröst längre. Han har ju gjort det innan. Vad fasen gör man? Försöker handmjölka lite för det håller ju på att spricka. Men så fyllt var det ju inte när han slutade ta det. Idag har han enbart ammat på höger bröst, har försökt få honom att ta vänster men han tar inte tag och blir hysterisk på en gång. Vad göra?

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 070
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
4 762
Senast: Mineur
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
723
· Visningar
47 876
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 615
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023