Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Vad skönt att det löste sig så bra med din häst!

Själv är jag helt hopplös med de "dagliga" långpromenaderna.. Blir väl en timme eller två varannan dag, vissa dagar inte alls, suck =/
Jag är väl iofs nere på min ursprungsvikt men konditionen är snudd på katastrofal och hela jag känner mig seg.

Varför vågar du inte ge dig iväg till ÖF/babycafé?

För oss blir det premiär imorgon, fast vi var där en kort sväng förra veckan i ett annat sammanhang :)

Idag blir vår tjej 9 veckor! Fattar inte var tiden tar vägen men det är ju fantastiskt att se hur hon utvecklas dag för dag :)
Igår fick hon syn på sin egen fot, den var otroligt underhållande i nästan 10 minuter, haha.

Ni som ger ersättning eller har mer erfarenhet av det än jag, hur gör man smidigast? Får man micra tetror? Pulver ska ju blandas med kokande vatten, eller iaf 70°C, hur får man ner det till ät-temperatur så fort som möjligt? Kan man koka upp typ hälften av vattnen och skaka ihop med pulvret och sen blanda i kylskåpskallt förkokt vatten? Kan man blanda i urpumpad mjölk i ersättningen?

Många frågor men har ni några tips så bring'em on ;)
Vi börjar nämligen överväga att komplettera med ersättning vid ett mål på kvällen för i princip ammar jag bebis mellan kl 17/18-21/22 varje kväll och även om hon ätit länge från båda brösten så går det max en halvtimme innan hon är vrålhungrig igen. Det känns sådär skoj nu tycker jag...

*kl*

Heja heja, snart har vi ett Rumpnissebarn med i tråden också:D:bump:

Var på efterkontroll idag, faktiskt haft rejäl ångest inför det, men väl där visade det sig inte innehålla gynundersökning:confused: Men så länge slipper jag inte undan, på måndag ska en spiral installeras:eek:

Jag känner mig rätt misslyckad som inte går ner i vikt som alla andra verkar göra:cry: Får fortfarande inte på mig ett enda par byxor (inte ens dom allra största jag aldrig ens behövt knäppa upp för o få av och på får jag upp över halva låren:mad: )som är mina egna, har fått stjäla sambons -12kg bara.

Senaste veckan har lilleman varit lite "sprättig" blivit jätterädd för plötsliga ljud, är det en period eller är han inte nervfast(;) ) tro?

Här duger också bara MAM-napparna, har iof bara provat dom och Tommee Tippee, men han ser ut som han riktigt äcklas av TTn:p

Bokade kyrkan idag, så i slutet på oktober blir det dop:banana: Hur gör ni andra, ska ni ha dop/namngivning/ingenting?

@Snyggve Jag har också funderat men inte vågat, vi kanske kan gå ihop fast på var sina håll:D

Elis föddes igår kväll, 20.06. Man kan ju säga att det gick fort..... Som ni förstår. Men vi mår bra, uppdaterar mer när vi kommit hem. Tack för alla påhejningar.

Ni som ger ersättning eller har mer erfarenhet av det än jag, hur gör man smidigast? Får man micra tetror? Pulver ska ju blandas med kokande vatten, eller iaf 70°C, hur får man ner det till ät-temperatur så fort som möjligt? Kan man koka upp typ hälften av vattnen och skaka ihop med pulvret och sen blanda i kylskåpskallt förkokt vatten? Kan man blanda i urpumpad mjölk i ersättningen?

*Smyger in*

Vi blandade alltid nästan 50/50. Alltså varmt och kallt vatten, man fick prova sig fram lite. Det var jätte smidigt när man var ute eller på natten , bara och ta en termos med varmvatten, en pet-flaska med kallt och en vällingdoserare. Då slipper man hålla på och leta ställen man kan värma den på och man kan göra mat omgående när liten är hungrig :laugh:
Vi kokade dock aldrig kallvattnet utan tog direkt från kran och till de varma använde vi vattenkokare.

Tetror har jag ingen aning om, vågade inte ge sonen de då jag vet om många som sen vägrat dricka pulver ersättning och tetrorna är svin dyra.

Jag personligen skulle nog inte blanda i urpumpad mjölk, men det kanske går. ;)

Vi hade tänkt döpa lillan.
Cilia är ju bara tre veckor än, men vi fick papper från kyrkan idag om vem vi skulle kontakta för att planera dopet.
Vi har redan valt kyrka. Problemet är bara att församlingshemmet här är inte jättestort, och vi blir nog ganska många:crazy:

Var har ni andra dragit gränsen för inbjudningarna?? Bara de närmaste eller hela släkten och vännerna också???

Finns där ingen annan lokal att hyra? För våran del var ju såklart församlingshemmet bokat, men det skulle finnas en skola alldeles intill som man kunde få hyra:laugh:

Jösses, nu har jag ägnat en stund åt att läsa lite på dopguiden.se är ju en hel vetenskap det där:eek:

Elis föddes igår kväll, 20.06. Man kan ju säga att det gick fort..... Som ni förstår. Men vi mår bra, uppdaterar mer när vi kommit hem. Tack för alla påhejningar.

STORT GRATTIS :bump::) Vilket jätte fint namn :)
Mys ordentligt nu!!
Ser fram emot mer uppdatetring sen :)

Vad är fel?? :crazy::cry:
Lillan är inte nöjd, inte alls!!

I slutet av förra veckan och i helgen har hon dragit ut lite på tiden mellan amnings-tillfällena natte-tid, mkt välkommer!! :) Så långt toppen-bra :laugh:

Men.....natt till idag kom hon aldrig riktigt till ro. Hon grät inte, men bökade runt i sängen 30-40 min efter varje amning. Vaknade tidigt, ville ej sova på fm....Har bara sovit korta korta stunder under dagen. Gnällig, gråter då och då....orolig ocj miss-nljd bebis kort sagt. Hon gäspar en del, ser väldigt trött ut, men som sagt, hon har ju inte sovit alls mkt jämfört med hennes vanliga dagar.

Vi har gosat, busat, ammat, badat, promenerat, åkt bil, vilat (försökt), och allt detta hör till en vanlig dag och brukar göra lillan nöjd, men inte idag.

Har tempat henne, 37,4 hade hon...Ingen feber eller....?? Vet inte riktigt vad hon har....dumma jag har inte kollat upp vad hennes normal-temp är, men en gng innan är hon tempad, och då låg hon på 37,1 och var ca 2 veckor gammal.

Hon ammar som vanligt....tycker jag iaf....Väter blöjor som vanligt, och avföringen är oxå okej.

Tips ngn....???

Känner så väl igen det du skriver, här var det även extremt närhetsbehov, var inte tutten intill munnen vaknade han och skulle äta.. Oavsett om där fanns plats eller inte:crazy:
Vet inte vad det berodde på men gissningarna från min sida var Övertrött? Lite gaser? Nån fas?
Hoppas det ger med sig snart iaf:)

Låter som en utvecklingsfas, de går ju igenom såna regelbundet hela första året. Då brukar det vara exakt så som du skriver. Googla! ;)

Varför vågar du inte ge dig iväg till ÖF/babycafé?

För att jag är så blyg och har svårt för att slappna av bland folk jag inte känner. :o

Har ni alltså börjat försöka styra nattsömnen? När somnar hon ungefär och hur sover hon på natten? dagarna? Jag är nyfiken för här varierar det så enormt fortfarande...

Det där var inte till mig, men jag svarar ändå :D
Här har vi fått rutiner sen flera veckor tillbaka. På nätterna äter han ungefär vid 2, 6 och 7. Vid 8 går vi upp för att förbereda brorsan för dagis, vid 9.30 är vi hemma igen. Då brukar han somna och vakna runt 10.30-11. Käkar lite, leker lite. Somnar om vid 13, blir väckt för att hämta storebror vid 13.45.
Äter vid 14.30, somnar igen vid 15.30. Vaknar vid 16-tiden. Leker, busar, tjötar. Äter vid 18. Somnar sen för natten, brukar vakna vid 23 för kvällsmat bara.

Tiderna är +/- nån timme bara, annars är varje dag likadan :)

*kl*
Är det bara jag som tycker det känns helt sjukt overkligt att man för inte alls länge sen vankade omkring med en kalaskula? och att det faktiskt bodde en bebbe där (hur den nu öht fick plats:eek::rofl: )

+ LillaMy84

Tack för era svar!!!
Herregud, jag känner mej så okunnig :crazy: Hade aldrig kommit på tanken själv att googla på utvecklingsfaser..... Har inte läst ngt om de innan heller så visste knappt vad ni menade :crazy: Nog för jag visste att de hade olika faser men att man kunde hitta långa texter om när och vad som sker med de små, ja det var ju rena guldet nu känner jag!! Första fasen verkar ju vara runt fem veckor..... Andra runt 7-8 veckor..... Lillan blir exakt sex veckor imorgon så vilket av faserna är ju frågan....?
Jag var säker på att hon var sjuk.... Förkyld/ont/feber/vad som helst, och är fortf lite orolig för det då många i vår närhet just varit förkylda.... Men detta med de olika faserna har lugnat mej ngt....

Just nu ligger hon och små-gnäller (på den jätte trötta) pappans bröst.... Jätte trötta mamman sitter under en filt och funderar på om hon okar gå de få stegen det är in till sovrummet och pappan och bebis......

Var din bebis alltså ute 2,5 timme efter att du skrev ditt inlägg i tråden igår?? Riktogt snabbt jobbat i så fall måste jag säga!
Stort grattis!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 070
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
4 764
Senast: Mineur
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
723
· Visningar
47 879
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 615
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar