Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Vi brukar inte byta när han äter/sover sen om det är rätt eller fel vet jag inte.

Apropå hur det känns "down there" var det såpass okej efter två veckor att jag kunde rida iaf. Ngt stygn satt fortfarande kvar men nu snart 5 veckor senare känns det absolut som vanligt men vi har inte tagit upp samlivet riktigt än men det kommer :D

Kläder tycker jag är jättesvårt igår var vi på hästtävling var mellan 13-15 grader och då hade han body, typ collegetröja, velourbyxor och två tunnare filtar i vagnen. Idag var det ca 12 när vi var ute och gick, samma typ av kläder men istället låg han inlindad i fleecefilt.

Angående sovandets konst.

När E var nyfödd sov hon mest på mig eller sin pappa, det var få gånger vi kunde lägga ner henne men när vi lyckades så sov hon mellan oss i sängen. På dagarna kunde man ibland lyckas söva henne i vagnen eller vaggan, fast bäst funkade sjalen :)

Efter kanske 4 veckor sov hon några timmar varje natt i vaggan men sen passade inte det längre så då sov hon på oss igen, eller ibland bredvid.
På dagen var det uteslutande i sele eller sjal, alternativt på någon, i bilen eller vagn i rörelse.

Nu, 11 veckor gammal kan hon sova både här och var, med eller utan kroppskontakt. Är hon trött på dagarna går det bäst i sele, knäet, rullande vagn eller mitt på golvet i sorl eller musik.
Men hon ligger i vår säng på nätterna.. mest för att vaggan är för liten så hon slår emot kanterna när hon flaxar och spjälsängen är fortfarande inte målad :o dock ligger hon mest för sig själv då.

Hon har aldrig varit bra på att sova på rygg men vi tränar...Dagtid är mage ok och svårslaget men på natten blir det sidoläge eller rygg.

Inte om det är bajs heller? Vi gör likadant, men ibland kan det kännas lite ofräsch när man vet vad som finns däri:o

*kl*
Jag blir galen på det här med barnvagnar! Jag är inte nöjd med nån av dom vi har.. Ni som köpte via nån sida på nätet, har ni varit nöjda? Hur är dom att fälla ihop? (Vi måste ha en LITEN iom att den måste få plats i baksätet) Nån annan som har tips på bra vagnar? Kraven är att den ska vara så liten som möjligt ihopfälld, ska funka på grusväg och att man ska kunna ha sittdelen vänd mot sig.

*kl*
Hur gör ni andra med blöjor? Säg att bebis äter och kissar/bajsar, eller om bebis sover, pausar ni/väcker eller tar ni det när det är färdigätet/färdigsovet?

Är det bajsblöja byter vi ibland när det är dags att byta bröst. Annars väntar vi tills han är färdig. Ang. sömnen så vet jag inte, han bajsar bara när han är vaken :p Men jag tror inte jag hade väckt honom.

Nu är jag världssämst på att förklara, men gör ett försök ändå:D
I vanliga fall ligger jag på sidan, ev lite bakåtlutad eller vad man ska säga och då äter han ur bröstet närmast madrassen.. Men vill jag byta så han äter ur det övre får jag bara vinkla om mig själv så att jag ligger typ snett på mage, eller framåtstupa sidoläge kanske man kan jämföra med:D
Bebisen ligger likadant oavsett vilken han äter ur:)

Det funkade kanon! Då har man lärt sig något nytt idag också!:D

Jag brukar byta blöja när jag matat färdigt eller när hon vaknat. Väcker inte henne för att byta.
C brukar bajsa när hon äter eller strax efter, så man får vänta en stund och se vad som händer.
Nytt för denna veckan är att så fort blöjan åkt av och rumpan är bar, så kissar hon:grin:.

I vagnen brukar hon ha sina vanliga kläder (långärmad body och byxor) och sen ett täcke/filt. Beroende på temperaturen.
Och mössa förstås. Har även köpt små vantar till henne, eftersom hon föredrar att ha händerna utanför täcket.

Hmm, det där med samlivet... Inte återupptaget än.... Lillan är fem veckor nu.
Det börjar kännas som om det skulle kunna gå nu. Men jag vet inte om jag vågar prova än:o
Cykla går bra, rida har jag kunnat prova än.

Vi byter alltid baksmällor så fort som möjligt, skulle det inträffa mitt i maten får hon äta klart från det bröstet som hon ligger vid och så pausar vi för blöjbyte innan hon fortsätter äta.
Bebis vaknar alltid med buller och bong innan det är dags för nr 2 men skulle hon mot förmodan bajsa i sömnen så hade jag nog hellre bytt än låtit det vara.
Kissblöjor byts med jämna mellanrum men det känns inte lika farligt, eller hur man ska uttrycka sig, om det dröjer en stund.

Jag tycker det är ursvårt med kläder. Känner lite som du men fokuserar på att bebis ska vara bekväm och lagom varm, går det kombinera med fint så är det ett plus ;)
Jag är inte jätteförtjust i molo heller, men annars har jag nog rätt blandad smak..vi har mest kläder från h&m, åhléns, lindex, maxomorra, katvig, småfolk m.m
Tycker det är svårt att hitta en bra balans dessutom, mycket känns alldeles för flickigt eller grabbigt. Förra veckan på öppna förskolan hade E på sig en benvit body, beiga byxor o brun kofta, alla tyckte att den lilla pojken var såå söt ;) Gången efter hade hon på sig en ljusrosa body och ljunglila byxor, då var det ingen som misstog henne för en kille :cool:

I vagnen har E haft body, byxor, sockar och mössa samt en filt som vi viker olika många gånger beroende på hur kallt det är. För övrigt har han i princip bara kläder från gekås pluss lite annat. För oss har det varit viktigare att det är bra pris än att kläderna är snygga.

Angående liggamning så byter vi sida varje gång. E ligger på en handduk så det är bara att dra honom fram och tillbaka.
Jag fattar inte hur era bröst veter för jag skulle nästan få lägga mig på honom om jag ska kunna amma från båda brösten utan att flytta på honom...

Idag är det första dagen utan faderskapet. Vi har inte kommit längre än till E:s frukost ännu....

sidan som vid vanlig liggamning eller mer på rygg? Kan man fortfarande somna ifrån? :angel:

Har forskat lite i ämnet nu:
1. Bebis kan ligga som vanligt vid liggamning.
2. JA, det går att somna ifrån :D

Första försöker var han inte så nöjd med mig, fick inte riktigt kläm på hur jag skulle ligga. Andra gången gick det kanonbra.

Idag är det första dagen utan faderskapet. Vi har inte kommit längre än till E:s frukost ännu....

Det brukar ta ett tag innan man får till det med allt ;)
Var så stolt över mig själv i förrgår (?) - båda barnen hade kissat igenom blöjorna på natten, men en timme efter uppgång hade båda barnen duschat, badat och klätt sig. Fasen vad jag är snabb :D

Angående liggamning så byter vi sida varje gång. E ligger på en handduk så det är bara att dra honom fram och tillbaka.
Jag fattar inte hur era bröst veter för jag skulle nästan få lägga mig på honom om jag ska kunna amma från båda brösten utan att flytta på honom...

Haha jag undrar det samma :) Provade nu påmorgonen men bröstet lixom räckte inte till.....fick som du säger nästan ligga på henne......:p

KL

Kan efter era svar ang klädsel av de små konstatera att ni klär era små nästan precis som jag klär lillan här. Toppen, då är jag/vi inte helt ute och seglar ändå. Nämligen fått en hel del kommentarer av "äldre" att OJ vad LITE kläder hon har, och hon MÅSTE frysa. Men ne, hon sover gott i vagnen/famnen min, känns lagom varm, så ne, inte kan hon frysa halvt ihjäl va?!

Ang blöj-byte vid amning. Lillan äter så otroligt fort och endast fr ett bröst per gång, så jag byter inte, för då finns risk hon kommer på att hon inte vill käka mer.För skötbordet innebär nämligen bus/sprattel/lek/yl/tjut/skratt/gymnastik/charma morsan :love: så varje gång vi hamnar på skötbordet blir vi kvar väldigt länge där, haha, är ju så himla roligt och mysigt när hon sätter igång.

Veckan som gick hände det tusen saker med lillans utveckling tycker jag! Hon sitter rakare med huvudet i baby-sittern. Har MASSA nya ljud som hon använder sej av. Kommunicerar ENORMT mkt med oss hela tiden! Håller huvudet riktigt stadigt långa stunder när man håller henne mage mot mage i famnen. Ja och massa massa mer saker. Tur jag för dagbok för annar skulle man ju glömma allt!
OCH igår vände hon sej från rygg till sidan på skötbordet:bump: Vi hade familjemöte där inne på badrummet :D så pappsen såg oxå :love: Nu var det ju så att eftersom det skedde på skötbordet så tog det ju stopp för henne vid kanten av skötbordet, så får ju aldrig veta om hon då hade klarat ända runt till mage. Men mammsen oh pappsen blev mäkta stolta och rörda när hon helt plötsligt låg där på sidan och jätte skrattade och jollrade oh vevade med armar oh ben :)
Och varje morgon hittar jag henne på tvären i sängen. Hon hasar ner fr kudden sen vrider hon sej, haha!! Imorse var det inte långt undan att hon gjort ett hel-varv och låg nästan med huvudet i fot-ändan! Så har hon gjort ngra veckor nu, otroligt hur mkt de eg kan röra på sej!

Vet ni vad som dök upp i mitt huvud inatt efter ett av amnings-tillfällena?
JO: FY F%N vad vi är bra!! Vi är mammor!! Vi har bärt våra små inom oss i nio månader, fått ut dom på ett eller annat sätt, och nu är vi mammor/föräldrar och dagarna rullar på. SÅ J%?LA BRA ÄR VI! ELLER HUR?:banana::bump::banana:

Nu ska jag och Mila klä på oss, ge oss ut i höst-rusket och se om vi kan hitta lite varma mysiga höst-kläder till Mila :)

Haha jag undrar det samma :) Provade nu påmorgonen men bröstet lixom räckte inte till.....fick som du säger nästan ligga på henne......:p

Man får liksom flytta sig lite längre bort från bebis och sen ligga liksom nästan på mage:)
Jag har har vindögda pyttebröst, men det funkar kanon ändå:D

KL

Kan efter era svar ang klädsel av de små konstatera att ni klär era små nästan precis som jag klär lillan här. Toppen, då är jag/vi inte helt ute och seglar ändå. Nämligen fått en hel del kommentarer av "äldre" att OJ vad LITE kläder hon har, och hon MÅSTE frysa. Men ne, hon sover gott i vagnen/famnen min, känns lagom varm, så ne, inte kan hon frysa halvt ihjäl va?!

Ang blöj-byte vid amning. Lillan äter så otroligt fort och endast fr ett bröst per gång, så jag byter inte, för då finns risk hon kommer på att hon inte vill käka mer.För skötbordet innebär nämligen bus/sprattel/lek/yl/tjut/skratt/gymnastik/charma morsan :love: så varje gång vi hamnar på skötbordet blir vi kvar väldigt länge där, är ju så himla roligt och mysigt när hon sätter igång!

Veckan som gick hände det tusen saker med lillans utveckling tycker jag! Hon sitter rakare med huvudet i baby-sittern. Har MASSA nya ljud som hon använder sej av. Kommunicerar ENORMT mkt med oss hela tiden! Håller huvudet riktigt stadigt långa stunder när man håller henne mage mot mage i famnen. Ja och massa massa mer saker. Tur jag för dagbok för annar skulle man ju glömma allt!
OCH igår vände hon sej från rygg till sidan på skötbordet:bump: Vi hade familjemöte där inne på badrummet :D så pappsen såg oxå :love: Nu var det ju så att eftersom det skedde på skötbordet så tog det ju stopp för henne vid kanten av skötbordet, så får ju aldrig veta om hon då hade klarat ända runt till mage. Men mammsen oh pappsen blev mäkta stolta och rörda när hon helt plötsligt låg där på sidan och jätte skrattade och jollrade oh vevade med armar oh ben :)
Och varje morgon hittar jag henne på tvären i sängen. Hon hasar ner fr kudden sen vrider hon sej, haha!! Imorse var det inte långt undan att hon gjort ett hel-varv och låg nästan med huvudet i fot-ändan! Så har hon gjort ngra veckor nu, otroligt hur mkt de eg kan röra på sej!

Vet ni vad som dök upp i mitt huvud inatt efter ett av amnings-tillfällena?
JO: FY F%N vad vi är bra!! Vi är mammor!! Vi har bärt våra små inom oss i nio månader, fått ut dom på ett eller annat sätt, och nu är vi mammor/föräldrar och dagarna rullar på. SÅ J%?LA BRA ÄR VI! ELLER HUR?:banana::bump::banana:

Nu ska jag och Mila klä på oss, ge oss ut i höst-rusket och se om vi kan hitta lite varma mysiga höst-kläder till Mila :)

Det där har jag undrat över hur 17 är det möjligt:p Våran lille har också haft såna nattaktiviteter för sig ett bra tag.. Fattar inte hur dom bär sig åt, för i vaket tillstånd känns det inte som dom kommer nånstans öht:D

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 057
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
4 588
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
720
· Visningar
47 714
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 607
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar