Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Min BM sa att sammandragningar och förvärkar är ett sätt för livmodern att träna inför förlossningen.

I natt har jag sovit riktigt risigt:(
Har haft kraftiga SD från ca 00:00 till runt 05:00. Plus något som känns som molande mensvärk.
Somnade med "mensvärk" och vaknade även med det. Har haft ont från och till hela dagen.
Och kotten knuffar rundor värre än någonsin just nu. Gör så förbannat ont i bäckenbotten mellan varven.
Har också börjat bli vääääldigt svullen i händer, anklar och fötter. Skorna passar inte längre och jag har snart lika stora händer som min sambo:grin:
Hatar detta!!!!
Suck. Biter ihop. Bara åtta dagar till BF. Hoppas jag slipper gå över:crazy:

Jag har också haft mensvärks liknande känsla ett par dagar och funderar på om det är någon form av förverkar eller hur känns dom egentligen? Har även ganska mycket sammandragningar men inga som gör ont eller så känns ju bara lite obehagligt. Usch tycker det gör tillräckligt ont med "mensvärken" förstår inte hur jag ska genomlida en förlossning :crazy:

Jag har inte alls hängt med här den senaste tiden, GRATTIS alla som har fått bebisar! Jag har BF om 8 dagar och nu börjar det bli lite nervöst, minst sagt. Många av er har ju haft bra förlossningar, medan andra har upplevt mer dramatik. Väldigt skönt att det har gått bra trots allt och att ni har fått så fina resultat. Då kan jag ju åtminstone hoppas på att klara av det som ligger framför.

Min BM förklarade igår just att sammandragning + mensvärk är förverkar. Så grattis ;).

Var som sagt hos BM igår v. 36+6 då. SF-måttet var 32 cm och bebisens huvud var fixerat :eek:, nu är det ju sannerligen ingen återvändo! Hjärtljuden runt 130 som tidigare, blodtrycket lite högre nu; 115/55! Fick lämna en drös med blodprov eftersom blodvärdet fortfarande är lågt och jag har ganska ont av det nu mer.

Sammanfattade graviditeten med "normal och omkomplicerad", skrev lite om smärtlindring m.m. inför förlossningen.

För övrigt rullar det på här. Har mycket sammandragningar nu, men inget som gör ont. Vi håller på att renovera barnrummet, som egentligen inte skulle gjorts. Men vi fick riva ut de inbyggda garderoberna när vi drog om elen så plötsligt hade vi ingen förvaring :crazy:. Sambon bedyrar hela tiden hur imponerad han är över mitt tempo. Hmmm, jag är lite av den rastlösa typen så att säga. Sen tar allt ändå dubbelt så långt tid som annars eftersom jag får pausa hela tiden för annars tuppar jag av (pga blodvärdet).

Men det blir mer och mer påfallande att kotten nästan kan komma när som helst nu (snart).

Aha bra koll jag har ;) Men jag tycker förverkar verkar helt onödigt det kan ju ändå vara en halv evighet kvar :p Min bebis huvud var fortfarande rörligt i fredags så det har nog inte hänt så värst mkt.

Men din kanske är på g då snart ;) Och någon återvändo har det nog inte funnits på många veckor haha :D

Jobbigt med dina blodvärden alltså men annars tror jag på o va aktiv det går ju segt annars. Jag håller bla på o rider in en häst nu ytterst bra sätt att fördriva tiden ;)

Min bebis har varit fixerad sedan v.33 och legat med huvudet lågt i bäckenet/magen sjunkit sedan v.38, inte hjälpte det. :D BF + 10 idag.

hade du fått någon hinnsvepning eller har de annars undersökt dig? Jag ska göra en hinnsvepning nu kl 11. Bf plus 3 idag.

Nähä. Jag ringde förlossningen igår eftersom jag då var inne på min tredje dag med värkar som klingar ur (fjärde idag) och jag citerar: "enligt oss har du inte gått över förrän du passerat 42+0. Ta två alvedon och ett bad." Ingen undersökning, ingenting. Jag tänkte att de kanske kunde ge mig en knuff på vägen så att säga, men icke.

Du hade privat mödravård va? Ska lägga det på minnet om det blir fler ungar...

Jag har en tid hos min BM i morgon, hoppas på lite peppning då.

Senast ändrad:

Det handlar inte enbart om att mjölken rinner till utan att det även samlas massa lymfvätska i brösten i början. När det väl har släppt så kommer det inte tillbaka, så du får nog nöja dig med tuttarnas nya utseende ;)

Oj vad mycket blod du förlorade! :eek: Har för mig att sammandragningarna brukar hålla i sig 6-7 dagar, minns dock inte vart jag läste det nånstans.

ok.. jag får väl nöja mig vid hur de ser ut nu.. blir nog inte roligare när vi är färdigammade ;). de var lite väl tunga och spända med lymfvätskan.. men de såg dyra ut ;)
Då är det snart slut m sammandragningar, det har bättrat sig betydligt.

I vecka 36 var min kottes huvud fortfarande rörligt. I vecka 38 var det ruckbart, och magen hade sjunkit.
Nu i vecka 39 (38+6) så har magen sjunkit ännu mer. Förmodligen har väl kotten fixerat sig också.

Ska till BM igen på tisdag, dagen innan BF. Tiden har gått snabbt.
Nu är det inte långt kvar. Kan ju hända när som helst nu:eek:!

Sambons största problem just nu är hur länge jag kommer stanna på sjukhuset efteråt.
Han vill inte sova alldeles ensam i vårt stora hus, säger han. Med andra ord, han kan inte sova om inte jag är hemma. Nästan lite gulligt:love:.
Han har ju trots allt både katten och hunden här;).

Har en klump i magen och känner mig smått stressad av att vissa saker fortfarande är ouppklarade.
Sambons yngsta dotter har helt plötsligt bestämt sig för att flytta hem till sin mamma.
Och just nu hänger allt i luften. Och hon gör som vanligt, väntar på att andra ska lösa problemet åt henne.

Äh, som skogstrollet skriver så säger ju fixering/inte fixering egentligen ingenting alls. Men det är mer mentalt för mig det gör skillnad, nu börjar ju kotten ändå göra sig redo, även om det förhoppningsvis tar en vecka eller två till (men inte mer heller) :).

Ja, inte kan man ju lägga sig ner och bara vänta? Det är jag alldeles för rastlös för. Har till och med lyckat gå ner i vikt sedan förra BM-besöket, vilket visar på hur aktiv jag är. För äter gör jag :eek:.

*kl*

Öppen fråga: känns förvärkarna annorlunda än de "riktiga"? De värkar jag haft de senaste dagarna har känts lika mycket i ryggen som i magen och TENS på ryggslutet har hjälpt bra. Nu ikväll har jag fått något annat som känns enbart i magen och är mer skärande är molande. Undrar om det kan vara "riktiga" värkar... (hoppas) Fast de är fan inte sköna, vill hellre ha de andra. :angel:

Japp, jag går privat.

Min ordinarie barnmorska, som föreslagit hinnsvepningen, hade semester och jag fick därför komma till en annan barnmorska, och jag frågade henne varför det verkar vara så olika när och om man blir erbjuden en hinnsvepning när man passerat bf. Hon menade att det snarast är barnmorskans personliga åsikt som styr och hon personligen verkade inte alls vara positivt inställd till hinnsvepningar. En annan barnmorska fick komma in och göra själva svepningen eftersom denna "inte gör hinnsvepningar" och jag blev inte riktigt klar över om det var för att hon inte vill eller inte har kompetens (hon var ganska ung). Hon var inte jättetydlig med varför hon inte är så positivt inställd men nämnde infektionsrisk och att det inte är säkert att det hjälper öht samt att det ju alltid är bättre om förlossningen sätter igång av sig själv. Hon sa också att det inte är något man generellt erbjuder, så det kanske snarare var min ordinarie som var ovanligt snabb på att boka in.

Jag har läst att det känns skillnad på förvärkar och värkar, men vet inte riktigt vilken skillnaden är...

Hoppas att det har satt igång nu!

Usch vad jobbigt att ha det som du....
Hoppas det sätter igång på riktigt snart istället för att h¨ålla på några timmar här och några timmar där.

KL

Allmän fråga.
Har ni haft strul med FK? Var inne på FK, på mina sidor idag och skulle anmäla hur många dagar i veckan jag tänk ta ut och kolla min status.
Det stod ingenting där. Inga uppgifter om inkomst eller något. Jag blev lite :confused:.
Ringde och frågade lite försiktigt hur det låg till, och de hade inte ens handlagt mitt ärende än:mad:!!!!!!
Och det är nästan fyra månader sedan jag skickade in pappren.
Påpekade att jag snart skulle börja ta ut min föräldrapenning.
Hon läste lite och konstaterade "ja, du är ju beräknad till den 10 augusti. Jag ska göra en notering här att du ringt in och efterfrågat ärendet"
Ja, men tack så mycket då. Tycker att det redan borde varit gjort!

Min BM var rätt bestämd på det att om jag går över tiden så sätts jag igång, så jag tror nog att jag kan få lite hjälp av henne. :) Ska träffa henne i morgon.

Hur kändes hinnsvepningen och när kan man/du förvänta dig att känna något resultat?

FK gör inte utredningen förrän du ansöker om vilka dagar du vill ha fp, så sa de till mig iaf (har skrivit om det tidigare i tråden) så jag ansökte om dagar direkt. Att göra själva anmälan räcker inte, måste ansöka också.

Tyvärr är de jäkligt otydliga med det, jag reagerade när det gått 6v efter min anmälan och ringde in, fick då höra det. Dock när min ansökan väl var gjord så gick det snabbt och jättesmidigt! De hade lite frågor så jag blev uppringd ca en vecka efter, förklarade, de gjorde lite ändringar och jag fick direkt muntligt höra att mitt ärende var godkänt. :)

Jag har läst att det känns skillnad på förvärkar och värkar, men vet inte riktigt vilken skillnaden är...

Hoppas att det har satt igång nu!

Nu har jag googlat (thank good for google :D) och det verkar stämma. Förvärkar beskrivs på många ställen som mer molande och med värk i ryggen, medan värkarna beskrivs som "annorlunda" och ofta går ner mer i ljumskarna. Jag kan inte tro annat än att det nu äntligen är på gång, på riktigt. Jag kviiiiiider under dessa värkar. (Och har omvärderat mitt ställningstagande till medicinsk smärtlindring.... :o:p)

Min BM var rätt bestämd på det att om jag går över tiden så sätts jag igång, så jag tror nog att jag kan få lite hjälp av henne. :) Ska träffa henne i morgon.

Hur kändes hinnsvepningen och när kan man/du förvänta dig att känna något resultat?

Det var lite obehagligt men det gick ganska snabbt. De sa inte så mycket efteråt men jag har för mig att om det har hjälpt så händer det något inom 48 timmar. Jag blödde lite efteråt också, såpass att jag behövde trosskydd.

oh vad spännande! på pfofylaxkursen sa de att det hjälper att slappna av och inte glömma att andas men det är väl lättare sagt än gjort...

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 696
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 133
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
37 38 39
Svar
773
· Visningar
49 697
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 640
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar