Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Vi har kört ett bra tag med minifom o semperdroppar, men enligt denna barnmorskan så hjälper inte detta, men vi ger det ändå. Jag fick reda på akupunkturen genom 2 kompisar som har vart hos henne, och detta har funkat på dessa barnen. Det e väldigt häftigt. Första gången som vi var där o han fick nålarna i sig så somnade han nästan på direkten. Han blev så avslappnad. Han får 2 nålar i sig, mellan pekfingret och tummen, i båda händerna. Vi får absolut inte massera magen när han har sina utbrott för då får han jätteont, men gärna då han är lugn.

Jag hade också problem med amningen till en början, utan att själv inse det. De tyckte att amningen såg bra ut men hon fick inte i sig något då hon ammade eftersomm hon hade tungan i gommen. Så vår lilla tjej blev slö och gick nästan inte att väcka tillslut.

Vad jag vill säga är att man blir lite hyper efter det. Jag fick också rådet att först amma var tredje timme för att sedan amma var fjärde. Men när hon hämtat upp sig (efter att vi stannat en extra natt på BB) så rekommenderade de fri amning men att vara lite extra uppmärksamma i början. Nu funkar det säkert kanonbra med vår amning men jag är fortfarande orolig (hon föddes i måndags). Hon hinner bara göra de minsta signaler innan jag plockar fram bröstet.

Så nu sitter jag istället och oroar mig över att hon skriker så lite. Pappan säger att det nog är för att hon är så nöjd hela tiden men jag får alla möjliga konstiga tankar. De sa på BB att ett piggt barn skriker när det flyttas, exempelvis till skötbord etc men det gör hon inte. Ligger oftast nöjd och tittar. Kan allmänt vara vaken och bara ligga och titta i sin säng utan att skrika. Gör era bebisar så?

Nä inte för "skojs skull". Men med tanke på att jag gått mer än två veckor över tiden och har en bit att åka (Plus att det är olidligt varmt och obekvämt att sitta i en bil nu. Jag kunde nästa vrida ur mina kläder när vi kom hem igår.)
Så om man kunde kolla om jag har öppnat mig nåt, så kunde vi kanske stanna kvar i Karlstad istället för att åka fram & tillbaka.
Men som sagt, dom skiter fullständigt i hur mamman mår. Iaf på detta stället.

Känns som jag gett upp totalt nu. Bara gråter hela tiden. Mår skit rent ut sagt. Sover nästan inget och har mycket huvudvärk.

Om det blir nån mer bebis nån gång, så ska jag kolla upp om jag kan få komma till nån BM och BB i Norge istället. Har nämligen hört om några här i kommunen som valt att göra så. Har ingen aning om hur dom gått tillväga, men det går ju att kolla upp!

I norra Värmland och norra Dalarna är det rätt vanligt att man åker till Norge och föder vet jag. Min sambo kommer från allra nordligaste Värmland - de som bor där har ca 20 mil ner till Karlstad... :crazy: Till Elverum i Norge är det nog ungefär hälften så långt.

Förstår verkligen att du har det tufft. Och tycker du ska vara öppen med det när du åker in för nästa koll! Man måste väl ändå väga plus och minus mot varandra... att få bli igångsatt i det här läget istället för att dra på det ytterligare borde kunna gå under humanitära skäl, kan jag tycka...

Så nu sitter jag istället och oroar mig över att hon skriker så lite. Pappan säger att det nog är för att hon är så nöjd hela tiden men jag får alla möjliga konstiga tankar. De sa på BB att ett piggt barn skriker när det flyttas, exempelvis till skötbord etc men det gör hon inte. Ligger oftast nöjd och tittar. Kan allmänt vara vaken och bara ligga och titta i sin säng utan att skrika. Gör era bebisar så?

Äh, det var det dummaste! VARFÖR skulle ett nöjt barn skrika? Det är ju ändå deras sista sätt att tala om att nåt är fel. Inget av mina barn har skrikit speciellt mycket och de är fullt normala båda två. MED lungkapacitet när de anser det nödvändigt :p

Jo försöker ta det lugnt oh ena stunden är jag cool lugn för att i nästa varvs upp enormt...... Som nu :crazy: Ammade ordentligt mellan 17:30 - 18:00. Sen bara sover oh sover oh sover hon.....!!!!! Har varit och hälsat på svärföräldrarna nu ikväll oh förflyttning från bilstol till vagn, från vagnen tillbaka till bilstolen struntade hon i.... Tittade lite när vi åkte hem oh gnydde..... Lite bajs i blöjan när vi kom hem - gulaktigt.
Vid 14- tiden idag var det rejält i blöjan med gul och grynig avföring, och vad jag läst oh vad de sa på BB så blir det så iom mjölken ändras..... Så ngt måste hon ju få i sej iaf...??
Var lite upprörd när vi kom hem nu ikväll.... Bytte blöja oh la henne till bröstet.... Sög ordentligt i 4-5 minuter sen god natt :crazy: Är hon inte hungrig....?? Strax är det fem timmar sedan som hon ammade ordentligt, bortsett från de där 4-5 minuterna då.....
Jag kanske är hysterisk i onödan ...... Inte et jag. Iaf ringa BVC imorgon och meddela att vi är hemma oh ska då passa på att prata med dom....
Mjölken verkar hålla på att rinna till ordentligt nu..... Inte varit öm i brösten innan men idag känns de ömma och tunga och väldigt varma(?)...

Jo litte stressande med mat-dagboken kanske..... Men min hjärna är totalt borta..... Glömmer vad jag gjorde för en minut sedan.... Frågar sambon samma saker flera gnger på rad..... Js jag är helt väck, så skriver upp amnings-tider och vilket bröst för annars vet jag ingenting.....
Hoppas att jag ska kunna sluta skrivs såhär snart när allt blir lite mer rutin och jag återfinner min hjärna.

Var iaf oxå på första promenaden idag :) Hon trivdes bra i vagnen :) VARMT idag men hon hade en bomulls-body utan armar eller ben. En tunn bomullsfilt la vi lixom över vagnen så det blev skydd men luft i korgen. Gick så solen lyste aldrig direkt in i vagnen. Har även ventilationslucka i sufletten som var öppen och trots värmen verkade det gå bra oh hon kändes lagom hela tiden....

Om hon kissar och bajsar (gult och grynigt) så får hon absolut i sig nånting. J sover också över sina mål ibland, vi väcker honom inte förrns det närmar sig 7 h mellan amningarna. Han är ju dock lite äldre, men 5 h är ingen fara alls om hon dessutom ätit ett litet mellanmål :) De där 4-5 min kan ju mjölken ha runnit jättebra, och då hinner de få i sig en hel del.

VARMT idag men hon hade en bomulls-body utan armar eller ben. En tunn bomullsfilt la vi lixom över vagnen så det blev skydd men luft i korgen. Gick så solen lyste aldrig direkt in i vagnen. Har även ventilationslucka i sufletten som var öppen och trots värmen verkade det gå bra oh hon kändes lagom hela tiden....

:bow:
Jag sa ju att hon har bra föräldrar ;)

I början hade vi tryggheten i babyvågen, fast det var stressigt också. Vi vägde innan och efter amning (tänk på att inte byta blöja emellan bara!). När i gick över på att bara ge flaska skrev vi upp hur många ml han åt när och hade koll på så vis. När han var ca 4 veckor kände vi oss så trygga att vi skippade det.

Om hon kissar och bajsar (gult och grynigt) så får hon absolut i sig nånting. J sover också över sina mål ibland, vi väcker honom inte förrns det närmar sig 7 h mellan amningarna. Han är ju dock lite äldre, men 5 h är ingen fara alls om hon dessutom ätit ett litet mellanmål :) De där 4-5 min kan ju mjölken ha runnit jättebra, och då hinner de få i sig en hel del.

:bow:
Jag sa ju att hon har bra föräldrar ;)

Du är så gullig :love: Åh vad jag skulle vilja träffa dej i verkligheten :)

Nej nu låter jag henne vara.....Väckte på henne förut, bytte blöja (hon passade på att bajja när blöjan just plockades bort :grin: ) och då piggnade hon till så la henne till bröstet. Hon tog ngra tag, men släppte sedan, fortf vaken. Sen rapade hon när hon fortf låg där, och det kom upp lite, så kanske det ändå är rätt fullt i lilla magen......

Nu sover hon här mellan oss i soffan igen......Ska förflytta oss till sovrummet alldeles strax .

Som sagt, imorgon ska vi ringa BVC och berätta att vi är hemma....Hoppas facktist de ger oss en tid dit fort....Läste i hälso-boken vi fick med fr BB att första besöket, eller hem-besöket av BVC görs inom en vecka efter hemkomst fr BB.....

Hoppas vi är bra föräldrar iaf :) Man känner sej klumpig, handfallen och vilsen men ändå går det bra..... De är tåliga de små liven :):love:

I början hade vi tryggheten i babyvågen, fast det var stressigt också. Vi vägde innan och efter amning (tänk på att inte byta blöja emellan bara!). När i gick över på att bara ge flaska skrev vi upp hur många ml han åt när och hade koll på så vis. När han var ca 4 veckor kände vi oss så trygga att vi skippade det.

Ja en våg skulle vara skönt på ett sätt....få ngn slags bekräftelse iaf lixom....Hoppas BVC kan ge oss en tid fort nu, så jag kan lugna ner mej,,,,,Men får ju iaf prata med dom imorgon........Detta har verkligen satt sej på hjärnan för mej :crazy:

Skönt att höra att ngn haft en liknande situation....Nu har vi ju inte fått väga ännu då vi kom hemigår, men ser så fram emot den där vägningen.

Ja en tur till IKEA kommer det bli....deras kuddar ser bäst ut.....:)

Nä inte för "skojs skull". Men med tanke på att jag gått mer än två veckor över tiden och har en bit att åka (Plus att det är olidligt varmt och obekvämt att sitta i en bil nu. Jag kunde nästa vrida ur mina kläder när vi kom hem igår.)
Så om man kunde kolla om jag har öppnat mig nåt, så kunde vi kanske stanna kvar i Karlstad istället för att åka fram & tillbaka.
Men som sagt, dom skiter fullständigt i hur mamman mår. Iaf på detta stället.

Känns som jag gett upp totalt nu. Bara gråter hela tiden. Mår skit rent ut sagt. Sover nästan inget och har mycket huvudvärk.

Om det blir nån mer bebis nån gång, så ska jag kolla upp om jag kan få komma till nån BM och BB i Norge istället. Har nämligen hört om några här i kommunen som valt att göra så. Har ingen aning om hur dom gått tillväga, men det går ju att kolla upp!

Men du :cry: Ta upp ditt mående med dom, stampa med foten rejält, be din sambo om hjälp.....!!!!! Såhär ska du inte behöva må...och att inte sova, man behöver verkligen sova innan för att orka en förlossning.

Många varma styrkekramar till dej!! Håller alla tummar och tår att du snart får må bra oh ha bebis på utsidan :)

Du är så gullig :love: Åh vad jag skulle vilja träffa dej i verkligheten :)

Du är välkommen ;)

Nej nu låter jag henne vara.....Väckte på henne förut, bytte blöja (hon passade på att bajja när blöjan just plockades bort :grin: ) och då piggnade hon till så la henne till bröstet. Hon tog ngra tag, men släppte sedan, fortf vaken. Sen rapade hon när hon fortf låg där, och det kom upp lite, så kanske det ändå är rätt fullt i lilla magen......

Det låter ju som att hon är proppmätt! Det går nog ingen nöd på lilla Mila :D

Som sagt, imorgon ska vi ringa BVC och berätta att vi är hemma....Hoppas facktist de ger oss en tid dit fort....Läste i hälso-boken vi fick med fr BB att första besöket, eller hem-besöket av BVC görs inom en vecka efter hemkomst fr BB.....

Det är såklart alltid lugnare när man vart på BVC och vägt och mätt. Och märker man att barnet går upp i vikt som det ska så behöver man inte ens fundera över om man ska väcka dom eller inte sen.

Hoppas vi är bra föräldrar iaf :) Man känner sej klumpig, handfallen och vilsen men ändå går det bra..... De är tåliga de små liven :):love:

Jag och sambon var (nästan ;)) lika nervösa med vårt första, men det är en enorm skillnad den här gången!! Man är så mycket lugnare och tryggare i sig själv att "ingenting" är några bekymmer nu. Så himla skönt... Tänk om man vetat då vad man vet nu. Så mycket oro man hade besparat sig :)

Grattis till Elize, hoppas ni har/haft det bra på Karlskoga! Samt grattis om det kommit fler nya bebisar! :)

Helt underbart var det :) Toppen-personal :love:

Och stort tack alla ni andra oxå för alla grattis :) Ska försöka få tummen ur oh fixa bild på prinsessan :)

Jag och sambon var (nästan ;)) lika nervösa med vårt första, men det är en enorm skillnad den här gången!! Man är så mycket lugnare och tryggare i sig själv att "ingenting" är några bekymmer nu. Så himla skönt... Tänk om man vetat då vad man vet nu. Så mycket oro man hade besparat sig :)

Det är ju det som är så toppen att du/ni redan gått igenom detta en gång, och kan vara till enormt stor hjälp för oss ny-börjare :) Plus att du/ni har tålamodet med alla tusen miljoner frågor, som vissa kanske är skit dumma till på köpet :D

Det är ju det som är så toppen att du/ni redan gått igenom detta en gång, och kan vara till enormt stor hjälp för oss ny-börjare :) Plus att du/ni har tålamodet med alla tusen miljoner frågor, som vissa kanske är skit dumma till på köpet :D

Det är bara roligt om man kan vara till hjälp. Sen att man får sig ett leende emellanåt är bara en bonus :D

Förstår inte varför det är så olika mellan de olika länen?? Alla människor (blivande mödrar) fungerar väl på samma sätt, oavsett vilket län dom bor i?
Nej det fanns liksom inte ens ens chans att få diskutera igångsättning. Kom inte på fråga!
Fattar inte... Visst är det bästa en naturlig förlossning där allt kommer igång själv. Och att bebisen mår bra är ju huvudsaken. Men dom struntar ju helt i hur mamman mår!?!? :crazy:

De bör ju inte strunta i hur mamman mår.
En kompis till min mamma har en dotter som blev igångsatt i vecka 40+0.
Hon hade väl haft en ganska besvärligt graviditet med gallsten, foglossningar och hon samlade rejält med vatten sista månaderna.
Ovanpå det dog hennes faster i cancer tre dagar innan. Så henne satte de igång för att hon skulle slippa gå över tiden.

Tycker att de borde ta hänsyn till mammans fysiska OCH psykiska hälsa.
Inget blir bättre av att man går omkring och mår dåligt.
Och ni hade väl ganska långt till sjukhuset? Inget roligt med täta kontroller som innebär att man får spendera halva dagen i en bil:grin:
Du får sittstrejka:idea:, vägra åka hem förrän bebben är på utsidan.

Håller tummarna, och lider med dig.

Enligt min käre far så är det bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite.
Jag har ställt alla möjliga konstiga och dumma frågor till folk runt mig som har barn.
Det är tur där finns folk med erfarenhet, så att man vet vart man ska vända sig...:p

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 690
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 127
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
37 38 39
Svar
765
· Visningar
49 598
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 637
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?