Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Men sover hon och verkar nöjd så svälter hon säkert inte ;)

Nja, Leander skrek första gången när han var en vecka gammal (förutom direkt efter förlossningen. Han verkade jättenöjd hela tiden och sov som en stock. :crazy:

Men äter hon aktivt i 10-50 minuter så är det säkert bra.

Mitt problem med William när han skulle amma ibörjan var att han snuttade hela tiden vid mina bröst, han sov väldigt dåligt, o skrek hela tiden om han inte fick ligga vid bröstet. Han var så ivrig med att få igång mjölken så allt blev tvärtom med honom. Han sov inte alls mkt ibörjan, så det var en tuff period. Han ville inte heller ligga brevid mig eller ligga i egen säng utan då skrek han konstant, så han sov i mitt knä. Fick sitta i en fåtölj o sova på bb. Jag försökte ta hjälp utav de som jobbade där med deras svar var bara att han krävde extra mkt närhet. Detta med amningen o snuttandet hela tiden.

Nu har vi gått på 4 behandlingar med akupunktur, o peppar peppar, men det verkar hjälpa emot koliken :D Vi har haft 3 rätt så lugna dagar nu, inte haft detta gallskriket o det onda som han har haft. Det verkar vara nästan helt borta. De första 2 dagarna med akupunkturen, då var han som värst, men det sa hon att han skulle bli. O sedan skulle det bli bättre. Vi har 2 behandligar kvar så jag håller tummarna på att vi kommer att ha en lycklig bebbe efter detta.

*kl*

Nu händer det nog grejer här... Klev upp för en timme sen för ytterligare ett toabesök och det rann vad jag tror var fostervatten. Byxorna blev blöta. Tillräckligt lite för att jag ska tvivla (det plaskade ju inte på golvet) men så pass mycket att jag inser att det inte kan vara något annat. Rejält med slem också, proppen kanske?
Allt klart och färglöst så jag har lagt mig igen och väntar på fortsättningen. Ska bli kul att väcka sambon om en stund. Han har sagt länge nu att bebis skulle komma idag, hnas semester är nämligen slut i morgon. :-P

Heja bebis heja bebis äntligen :bump:

Ring till förlossningen oh säg vattnet har gått, de gjorde jag oh fick då en tid för undersökning senare på dagen om det inte satt igång mer innan den tiden :)

Hur känns det nu då? Spääääännande va? :) Ont ännu??

Lycka till!!

Många styrke-kramar från oss :)

Sv: Sommarföräldrar 2011 del

Åh vad spännande! Lycka till nu, kommer gå super!

Nu gick jag förvisso bara över fem dagar men jag gjorde heller ingen gynundersökning under graviditeten, bara när förlossningen var igång.

Tänkte höra lite med er ang amning:
Hon är född 27/7 klockan 11:26.
Iom den tuffa starten, Alvedonen och inget tuttande efter förlossning så fick hon pytte ersättning kvällen då hon föddes.
Vi har kämpat oh hon tar nu bröstet fint, bra grepp :)
Men hur ofta ska de äta?visa tecken?vakna oh vara hungriga?
Jo jag har pratat med typ all personal på bb om detta, men hur har ni det?
Vår lilla tjej fick vi väcka natt till idag för de gick lång tid. Det gick ju iofs himla bra oh då ammade vi ordentligt.....
Men min största rädsla är att inte veta om hon sover för att hon är nöjd eller att hon sover för att hon inte fått tillräckligt med mat.
För iaf dagbok exakt över tid-punkt för amning, hur länge, med/utan pausar osv osv.....
Hon kan variera på att tutta allt från 10 till 50 min oh vara nöjd sen...??
Max fyra timmar emellan sa de på bb sen får vi bråka lite oh väcka på henne...
Så det kör vi på, eller ja tar mer vid tre timmar där omkring...

Och.... Hur mkt kan de låta när de sover?? Ena stunden så sover hon så stilla oh tyst så tyst för att i nästa stund veva, pips, gny, fäkta oh sparka oh andas så det låter som det är ansträngt att andas....??

Vad har ni för kuddar till era? Våra är köpta på Ullared... Har de som kallas för vagn/vagga-kudde oh kudde till spjäl-säng.... Vet inte vilken vi ska ha, tycker inte hon ligger lika bra på dessa som de på bb då de var plattare oh mer fyrkantiga..... Men samtidigt kunde hon vända sej till sidan hela riden på bb's kuddar oh de säger väll att de ska sova på rygg......

De första två veckorna fick jag ha koll på klockan och påminna/väcka bebis när det var dags att äta, bvc hade tre timmar som rekommendation för hon hade inte vänt uppåt i viktkurvan då men någongång blev det nog fyra timmar mellan målen. Ibland vaknade bebis dock av sig självt och det hände att hon ville äta varje/varannan timme också, allt från 10 min till 2 timmar (30 min höger, vänster, höger, vänster - phew)
Min mjölkproduktion tog nog ungefär fem dygn innan den var igång. Nu äter hon ca 10-15 min under dagen/natten med 2-4 timmar intervall och på kvällen upp mot 30 min minst varannan timme, fast jag märker själv att det inte är lika mycket mjölk på kvällen så det är väl inte så konstigt.
Jag resonerade som så i början att hon behövde sin sömn och bara hon åt aktivt och orkade med det när hon väl åt så var hon ok. Och såklart, om blöjan blir kissig/bajsig så får de ju i sig något :)

Vår bebis är väldigt ljudlig, hon skriker i princip inget men har massa läten för sig och "pratar", både som vaken och sovande. På natten låter hon som ett helt litet monster när hon ska äta så nu sover hon och jag själva och mannen i ett eget rum ;)

Vi har en kudde för spjälsäng från ikea som vi använder mest, sen en annan som är avsedd för vagn men den är mindre och lite högre, båda funkar men den från ikea känns bäst. Bebis sover på rygg eller sidan men då lägger vi en filt så hon inte kan rulla över på mage.

Nja, Leander skrek första gången när han var en vecka gammal (förutom direkt efter förlossningen. Han verkade jättenöjd hela tiden och sov som en stock. :crazy:

Men äter hon aktivt i 10-50 minuter så är det säkert bra.

Jag skrev kanske otydligt - jag menade att funkar amningen och bebisen verkar nöjd så är hon säkert det också :)

Vad skönt att akupunkturen verkar fungera! Inte kul för någon inblandad med kolik...
Hur fick ni nys om akupunktur? Här vet jag att den hjälp som mina vänner fått med sina kolikbarn har varit semper+miniformdroppar och möjligtvis något massageprogram så jag är nyfiken :)

Hoppas och håller tummarna för att det blir bebis för dig nu, Skogstrollet!! :)
Hur går det? Eller har ni redan åkt in?

*kl*

Jag låg kvar i sängen och tog det lugnt till klockan var runt tolv då sambon vaknade (vi sover lite kasst pga nyinflyttad katt som ylar om nätterna). Berättade att jag tror att vattnet gick...:

"OMG......"
"Kan vi inte bara fortsätta sova...?"

Han är coollugn, nästan för lugn.

Iaf, ringde förlossningen nyss och de bad mig röra mig lite under dagen och se om det hände något, för det har inte kommit några värkar än och vattnet avstannade. Kan ha varit slemproppen trodde hon. Så, vi får väl se!

(Men mitt ena dräktiga marsvin nedkom med tre välskapta ungar i natt, och det andra marsvinet boar så det verkar vara en bra dag för födslar i det här huset idag! :rofl:)

Senast ändrad:

lilluss: Du borde kunna be om en hinnsvepning om inte annat. Det är ju inget riskabelt med det... Däremot så brukar de inte kolla hur öppen man är bara för "skojs skull". Håller med om att det är helt sjukt hur mycket det kan skilja mellan länen! :crazy:

Nä inte för "skojs skull". Men med tanke på att jag gått mer än två veckor över tiden och har en bit att åka (Plus att det är olidligt varmt och obekvämt att sitta i en bil nu. Jag kunde nästa vrida ur mina kläder när vi kom hem igår.)
Så om man kunde kolla om jag har öppnat mig nåt, så kunde vi kanske stanna kvar i Karlstad istället för att åka fram & tillbaka.
Men som sagt, dom skiter fullständigt i hur mamman mår. Iaf på detta stället.

Känns som jag gett upp totalt nu. Bara gråter hela tiden. Mår skit rent ut sagt. Sover nästan inget och har mycket huvudvärk.

Om det blir nån mer bebis nån gång, så ska jag kolla upp om jag kan få komma till nån BM och BB i Norge istället. Har nämligen hört om några här i kommunen som valt att göra så. Har ingen aning om hur dom gått tillväga, men det går ju att kolla upp!

Då borde du kunna bli igångsatt nu av psykiska skäl...

Hade jag vart du hade jag åkt in och vägrat åka igen förrns de satt igång mig. Tala om hur överjävligt du mår och att du inte orkar mer.

Låter inte ju helt galet!:crazy:
Jag hade nog också gjort som Snyggve säger, men man kanske inte är så kaxig när man väl är i den sitsen..
Hoppas verkligen att bebben bestämmer sig att titta ut snart!

Hur långt har du till Norge?

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 690
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 127
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
37 38 39
Svar
765
· Visningar
49 594
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 637
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?