Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Varför har du inte ansökt om FP för augusti då?

Lider med dig iaf... Min första graviditet blev jag igångsatt i v. 42+1 och han kom i v. 42+2. Varje dag känns som 9 mån när man gått så länge som du :(

Jag sökte from igår, 28 juli. Första utbetalning 26 september stod det?? Jag har ingen aning om hur det brukar fungera med utbetalningar? :confused:

Ja, varje dag känns som en evighet! Får verkligen hoppas jag får komma in för UL & koll imorgon!!
Vi ska gå upp tiiidigt & ringa! :)

Men då får du nog pengar i augusti. De skriver oftast inte ut datumet på första utbetalningen eftersom de inte kan garantera att den hinner behandlas, men jag skulle bli förvånad om du fick vänta ända till september.

Lycka till imorrn, håller tummarna stenhårt!!

Elize: Grattis!! Och jag håller med om att ni valt ett jättefint namn :love:

:bump:Stort grattis Elize:bump:

Skönt att höra att allt gick bra.

@ lilluss: Håller tummarna för att du är inne på sjukhuset nu!

Grattis till alla nya bebisar! :banana:

Min lilla tjej är nu 24 dagar gammal, snart en månad!! :eek:

Kaeela - Vad kul men en liten Leia i tråden, det heter våran lilla tjej också! :D

v. 42+1

Hemma från Karlstad igen.
Fick göra ctg i en timme och det såg perfekt ut sa läkaren. Så han skickade hem oss igen. Fanns ingen som kunde göra ultraljud idag heller. Så han sa vi skulle komma tillbaka på måndag...
Inte tal om nån igångsättning när bebisen mår bra. Punkt! :grin:

Alla undersökningar är obligatoriska, så från måndag måste vi åka 20 mil t.o.r varje dag! Jag tänker vägra!! Har fan inte råd eller ork att göra det. :mad:

Läkaren sa ju så käckt att det BARA är en vecka kvar tills jag sätts igång! Idiot! Varje dag är en evighet! Grr...
Och dom flesta kommer igång av sig själv under denna vecka, sa han oxå. Jaha. OCH!! Idiot... :mad:

Naturligtvis är jag jätteglad att bebis mår bra!! Tro inget annat. Är bara totalt färdig med att vara gravid nu faktiskt!! :laugh:

Nu går jag och gräver ner mig. Vi hörs väl nån gång efter 6 augusti, när jag sätts igång. ;)

Usch, förstår verkligen att du har det skitdrygt. Bor ju också i Värmland och det var min skräck, att behöva gå upp till 3 veckor över :crazy: För jag har också hört att de är väldigt restriktiva med att sätta igång... Nu var ju min lille snäll och sparkade igång ett par dar före BF. Var väl himla tur det för hans placenta var tydligen redan då "kalkig"...

Men SNART har du bebis iaf, på ett eller annat sätt :)

Grattis till Elize, hoppas ni har/haft det bra på Karlskoga! Samt grattis om det kommit fler nya bebisar! :)

Jag sökte from igår, 28 juli. Första utbetalning 26 september stod det?? Jag har ingen aning om hur det brukar fungera med utbetalningar? :confused:

Den beräknas från den 24:e (eller om det var den 20:e) varje månad och utbetalas i efterskott. Har du alltså sökt från om med slutet på juli får du din första utbetalning, som då gäller för augusti i slutet på augusti. Den första utbetalningen stod inte med för mig heller på hemsidan men den kom som planerat. Fick t.o.m. sms-besked om att "i morgon kommer den och den summan in på det kontot".

*kl*

Jag har en fundering, har ni som närmar er BF eller redan fått bebis märkt att magen blivit mindre spänd när det närmar sig?

Min bebis har legat fixerad sedan v.33, för två veckor sedan märkte jag att magen sjönk (rejält) men magen har ändå varit spänd som ett trumskinn den senaste månaden. "Som en ballong juh..!" - citat 11:åring. Speciellt under naveln. Men igår så blev magen plötsligt mjukare och jag kan t.o.m. nypa lite i hullet, även under naveln där jag är som störst.

:confused:

Har jag lurats hela tiden och bara har en fis på tvären eller vad är det som händer...?

Usch, förstår verkligen att du har det skitdrygt. Bor ju också i Värmland och det var min skräck, att behöva gå upp till 3 veckor över :crazy: För jag har också hört att de är väldigt restriktiva med att sätta igång... Nu var ju min lille snäll och sparkade igång ett par dar före BF. Var väl himla tur det för hans placenta var tydligen redan då "kalkig"...

Men SNART har du bebis iaf, på ett eller annat sätt :)

Förstår inte varför det är så olika mellan de olika länen?? Alla människor (blivande mödrar) fungerar väl på samma sätt, oavsett vilket län dom bor i?
Nej det fanns liksom inte ens ens chans att få diskutera igångsättning. Kom inte på fråga!
Fattar inte... Visst är det bästa en naturlig förlossning där allt kommer igång själv. Och att bebisen mår bra är ju huvudsaken. Men dom struntar ju helt i hur mamman mår!?!? :crazy:

Ja, om en vecka så ska jag väl förhoppningsvis vara igångsatt nu, om bebben inte behagar titta ut tidigare. :)

Den beräknas från den 24:e (eller om det var den 20:e) varje månad och utbetalas i efterskott. Har du alltså sökt från om med slutet på juli får du din första utbetalning, som då gäller för augusti i slutet på augusti. Den första utbetalningen stod inte med för mig heller på hemsidan men den kom som planerat. Fick t.o.m. sms-besked om att "i morgon kommer den och den summan in på det kontot".

Aha okej! Trodde det stämde det som stod när jag hade sökt.
Nånting positivt då!! Tack! Nu känns det liiite bättre iallafall. ;)

:confused:

Har jag lurats hela tiden och bara har en fis på tvären eller vad är det som händer...?

Haha. En fis på tvären! :D

När du säger det, så var jag tvungen att känna på min mage.
Jag kan faktiskt oxå nypa tag i "fläsket" ju!! Det har definitivt inte gått typ förra veckan. Eller kanske ens för några dagar sen.
Tänk om min "lillfis" bara är en fis?? Fick ju inte gjort nåt UL idag ju! :eek:
Eller så kanske den är på G ut?? Oj oj! :idea:

Förresten...

Tycker det är lite konstigt att jag inte en enda gång har fått gjort nån typ av gyn-undersökning under graviditeten. Inte ens nu kollade dom om jag öppnat mig nåt, trots att jag gått över 15 dagar.
Är inte det konstigt? Eller är det så det går till överallt? Eller bara i Värmland kanske... :crazy:

Jag har bf imorgon och har blivit erbjuden en hinnsvepning redan på onsdag. Bor i Stockholm och går hos privat barnmorska.

Tänkte på det, eftersom jag läst här och på andra forum att det görs hinnsvepningar och kontroller på om man öppnat sig och sånt...

KL

Idag kom vi hem och Jisses sicken märklig känsla att få plocka med sej sin bebis, packa in i bilen och bara åka..... Ingen försökte stoppa mej, inga poliser jagade oss, otroligt :eek: :confused: :love:
Tack för alla grattis :) Sitter fortf med telefonen, inte orkat trycka på "på"knappen på datorn hehe, så jag antar jag har mkt att läsa igen senare :)

Iaf ang förlossningen..... Minns fortf dåligt fast vi gick igenom allt med en barnmorska igår. Journalen kommer skickas hem senare så då får jag berätta mer :)
Vattnet gick ju iaf halv elva på fm i tisdags, in på kontroll halvsex på kvällen utan värkar oh endast öppen 2 eller 2 oh en halv cm. Tog en promenad för att känna efter och bestämma if vi skulle stanna eller åka hem. Beslöt oss för oh stanna då det gjorde mer oh mer ont.
Började med en morfin-spruta..... Eda sattes runt tolv-ett på natten.... Pilates-boll, promenader oh vila efter edan. Förmiddagens minns jag ingenting av.... Ont ont.... Ännu en spruta, lust-gas.... Antingen var jag totalt drogad eller halvsovande, tror båda delarna.
Avvikande hjärt-ljud. Doktorn kom oh skulle undersöka strax efter elva. Det fattade jag, men då hux flux var jag plötsligt öppen helt vilket förvånade alla enormt då det gått långsamt, stått still, öppen åtta oh sen pang öppen helt. Så ngn vidare undersökning mer blev det inte. Sug-klocka sattes 11:15 och bebis är född 11:26 efter fem krystningar. Slö bebis som de bar ut direkt.... Vilken panik :cry: Milas pappa stack efter oh var med oh såg allt de geejjade med henne. Hade en underbar usla kvar hos mej under tiden. Milas pappa kom in, sa att allt var bra, pussades och grät floder över mej sen försvann han ut igen :love:
Tio min senare låg hon bredvid mej.... Oh som hon skrek...!! Ingen tuttning blev det oh skrek de fortsatte hon med.
Fick Alvedon där på dagen plus kvällen för hon hade ont i lilla huvudet oh ja, hela kroppen.....
Lugnare tjej nu iaf oh alldeles alldeles underbar :love:

Tänkte höra lite med er ang amning:
Hon är född 27/7 klockan 11:26.
Iom den tuffa starten, Alvedonen och inget tuttande efter förlossning så fick hon pytte ersättning kvällen då hon föddes.
Vi har kämpat oh hon tar nu bröstet fint, bra grepp :)
Men hur ofta ska de äta?visa tecken?vakna oh vara hungriga?
Jo jag har pratat med typ all personal på bb om detta, men hur har ni det?
Vår lilla tjej fick vi väcka natt till idag för de gick lång tid. Det gick ju iofs himla bra oh då ammade vi ordentligt.....
Men min största rädsla är att inte veta om hon sover för att hon är nöjd eller att hon sover för att hon inte fått tillräckligt med mat.
För iaf dagbok exakt över tid-punkt för amning, hur länge, med/utan pausar osv osv.....
Hon kan variera på att tutta allt från 10 till 50 min oh vara nöjd sen...??
Max fyra timmar emellan sa de på bb sen får vi bråka lite oh väcka på henne...
Så det kör vi på, eller ja tar mer vid tre timmar där omkring...

Och.... Hur mkt kan de låta när de sover?? Ena stunden så sover hon så stilla oh tyst så tyst för att i nästa stund veva, pips, gny, fäkta oh sparka oh andas så det låter som det är ansträngt att andas....??

Vad har ni för kuddar till era? Våra är köpta på Ullared... Har de som kallas för vagn/vagga-kudde oh kudde till spjäl-säng.... Vet inte vilken vi ska ha, tycker inte hon ligger lika bra på dessa som de på bb då de var plattare oh mer fyrkantiga..... Men samtidigt kunde hon vända sej till sidan hela riden på bb's kuddar oh de säger väll att de ska sova på rygg......

Bebisen har väl ändrat läge lite så det är därför ni "mjuknat". Får hoppas de gjort sig beredda på utgång! :laugh:

lilluss: Du borde kunna be om en hinnsvepning om inte annat. Det är ju inget riskabelt med det... Däremot så brukar de inte kolla hur öppen man är bara för "skojs skull". Håller med om att det är helt sjukt hur mycket det kan skilja mellan länen! :crazy:

Är ni bara uppmärksamma på hennes signaler och ser till att hon äter minst var fjärde timme så kan ni nog vara lugna. Din mjölk har väl knappt runnit till ordentligt än? Men sover hon och verkar nöjd så svälter hon säkert inte ;) Tycker det verkar stressande för dig med en matdagbok, försök att slappna av så mår ni bättre allihop. Om Mila inte går upp i vikt sen så måste man ju givetvis hålla koll, men som det är nu så försök ta det lite lugnt och få igång allt ordentligt.
I början åt Jonathan var fjärde timme, ofta bara i 4-5 min. Det är extremt lite, men min mjölk rinner så bra att han ändå hann få i sig vad han skulle :)

Att hon låter när hon sover är säkert sådan hon är. En del barn är väldigt högljudda, andra inte alls. Dessutom har hon kanske kvar en del fosterfett och sånt i näsan, men det släpper snart.

Vi kör utan kudde här. Och det är okej att de sover på sida! Anledningen till att det inte rekommenderas är att de lätt rullar runt till mage i sömnen, men det går ju pallra upp litegrann. J sover nästan aldrig på rygg, han vänder sig självt om vi envisas :grin:

Ta det lugnt! Mila har säkert toppenföräldrar! :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 680
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 118
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
37 38 39
Svar
760
· Visningar
49 500
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 637
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar