Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

KL

Läst lite nu om hur man klockar värkar.... Inget jag tänkt på innan för trott det skulle vara så självklart.... Från värkens start till slut Trode jag, men nehe Ne.... Från värkens start tills nästa värks start läser jag mej till nu....
Så, om jag och sambon sitter oh klockar sen så kan vi skriva såhär på papperet och det blir rätt, eller???
20:00 värk
20:03 värk
20:07 värk
20:10 värk
Behöver alltså inte skriva start-stopp? Oh stämmer det att de brukar rekomenderas förstföderskor att komma in först när de har 3-4 st en-minuters värkar på 10 min? (som mitt exempel ovan).
Självklart förstår jag det beror på hur man mår oh hur länge man orkar hemma men vill bara höra lite med er så jag läst rätt..... Vill gärna kunna ge personalen på förlossningen kort, enkel och bra info när jag ringer.
Hoppas detta inte var trådens mest korkade fråga nu..... För kanske det är väldigt uppenbart när jag behöver/vill åka :) Men ja gillar oh ha koll oh läsa mkt så....:)

Annars då.... Tog en mysig bil-tur tidigare idag, bara kikade runt lite. Slutares i panik (20 min hemifrån) att jag hade vaaaaansinnig "mens"värk, akut kiss-nödig oh ngra sd...... Var i den staden vi ska föda när detta skedde, men jag morrade åt sambon att "jag vill heeeem på miiiiin toa", oh väl hemma, ny-kissad, kröp jag ner i sängen oh slummrade till.
Är trött nu, jag som inte kunnat sova knappt ngt under hela grav.
Nu lägger jag/vi oss sent, jag sover, uppe på toa ca 1 gng i timmen oh vaknar varje natt av sd men somnar om.... Sover långt in på fm/fram till lunch. Fixar stall, hem, dusch, sen vilar jag igen oh slummrar :eek:Gjort så i flera dagar nu.... Men de ska ja inte gnälla över, skönt jag får sova dessa stunder nu :)

Har inte avverkat ngn promenad ännu så får se if vi orkar oss ut nu jag oh sambon.....

Jag klockade bara start till start. Så täta värkar som du beskriver hade jag dock bara typ sista kvarten innan vattnet gick - då kom de var tredje minut, efter att vattnet gått hade jag just inga pauser (kanske någon minut, men det kändes inte så). Så jag tycker att det låter lite väl sent att åka då, beroende på hur långt ni har förstås. Vi åkte hemifrån när det var ca 4 minuter mellan värkarna, men det gick fort på slutet.

Vid besöket jag inte hade ordinarie BM hade jag en som precis slutat på förlossningen och börjat på MVC. Jag har tidigare hört 3 värkar på 10 min, men hon sa 3 värkar på 8 min för förstföderskor och 3 på 10 min för omföderskor:laugh:
Jag hade ju var 3-4min som höll på i 30-60sek (använde värktimern som Skogstrollet länkat till) från start, enda som skilde var smärtan i princip:)

Ojdå, om jag får komma med ett råd så ring förlossningen istället för att ge er ut på promenad!

Jag klockade bara start till start. Så täta värkar som du beskriver hade jag dock bara typ sista kvarten innan vattnet gick - då kom de var tredje minut, efter att vattnet gått hade jag just inga pauser (kanske någon minut, men det kändes inte så). Så jag tycker att det låter lite väl sent att åka då, beroende på hur långt ni har förstås. Vi åkte hemifrån när det var ca 4 minuter mellan värkarna, men det gick fort på slutet.

Tack för ditt svar :) Roligt/intressant att höra hur andra haft det/gjorde när det var dax.
Som sagt, lär väll märka när det är dax att bege sej, men ändå måste det ju vara oerhört individuellt detta med värkar/deras kraft/antal..... Även om förlossningen delas upp i olika skeden så känns det ju som att det ändå inte går att säga "så hör går det till"..... Som du, du hade ju som du säger inte så tätt mellan värkarna förens efter ett bra tag....

Vid besöket jag inte hade ordinarie BM hade jag en som precis slutat på förlossningen och börjat på MVC. Jag har tidigare hört 3 värkar på 10 min, men hon sa 3 värkar på 8 min för förstföderskor och 3 på 10 min för omföderskor:laugh:
Jag hade ju var 3-4min som höll på i 30-60sek (använde värktimern som Skogstrollet länkat till) från start, enda som skilde var smärtan i princip:)

Ah tack :) Min BM på föräldra-utbildningen sa oxå ngt i den stilen, men så läser man oh ja, det finns ju många olika varianter när man läser :)
Ska köra på samma timer där som er, verkade himla bra :) Om de nu bara kunde sätta fart så man får prova, hihi :)

Ojdå, om jag får komma med ett råd så ring förlossningen istället för att ge er ut på promenad!

Oj..... Promenaden just avklarad.....
Alltså jag har ju inte värkar nu :) Eller tänkte du på det som hände mej i eftermiddags under bil-turen...? Funderade själv då på att ringa men så gick det över..... Har känt sådär varje natt i ja,,,,, i fyra nätter nu oh min BM tror jag är i latensfasen..... Hur länge den nu kan/ska pågå....?

Tack för din omtanke :)

Vi fick veta alla mått och sånt varje gång. Däremot så kollade BM bara blodvärdet 1 gång under hela graviditeten. Men det var ju bra då ;)

Jag hade lätt velat se moderkakan (hade även bett om att få klippa navelsträngen!) men sen blev jag ju sövd så det sket sig. Å andra sidan är jag en sån som MÅSTE titta när jag får sprutor och sånt också, annars vågar jag inte :D

Jag har glömt att stoppa tillbaka tuttarna nån enstaka gång, men bara hemma som tur är. Tror det är rätt vanligt bland alla amnings-förvirrade hjärnor :rofl:

:rofl::rofl: idag har jag lyckats! Tack och lov hade jag iaf stängt bh:n, var "bara" linnet jag glömt att dra upp.. Jag som trodde bilisterna som körde förbi var facsinerade av hundarna.. haha tur att det bara var en hundpromenad haha.. Hurusom väldigt skönt att inte vara ensam om o va lite lätt tankspridd:)

Kanske är jag som är klen, tyckte barnmorskorna lät så förvånade när jag inte ville se, därav min fråga:p

Ah tack :) Min BM på föräldra-utbildningen sa oxå ngt i den stilen, men så läser man oh ja, det finns ju många olika varianter när man läser :)
Ska köra på samma timer där som er, verkade himla bra :) Om de nu bara kunde sätta fart så man får prova, hihi :)
Jag gick väl på samma MVC som du och till oss sa de att man ska ringa vid 5-7 min mellan värkarna eller vattenavgång. För min del började det med vattenavgång så vi behövde ju inte fundera... hade GBS så jag skulle ju in direkt för att påbörja antibiotika-profylax.

Lycka till ni som väntar era små inom kort, tänk att min lilla kladd är nästan ett halvår redan :laugh: känns som det var alldeles nyss man gick å längtade efter att få åka in till förlossningen!

*KL*

Hemkommen från BM nu då. Min 4e BM under min graviditet. Kul!! Hon va trevlig iaf...men men.
Blodtrycket va bra..sf mått på 38 o allt annat va bra. sen kom hon då till o känna efter huvudet..höll på länge o säger hon att du det är nog en rumpa neråt!!! VAAAAA :eek: hon fick tillkalla en BM till som kände o till sist sa dom att det NOG va ett huvud neråt ändå. Inte ruckbart som sist utan rörligt..va sysslar ungen med??

Iaf ringde hon till förlossningen och berättade mitt dilemma så på söndag ska vi på kontroll o ställningstagande angående igångsättning. dom sätter visst igång på 41+6 och det är jag då ;)

Hon gjorde en hinnsvepning ändå för hon skulle in o känna om ja öppnat mig mer (vilket ja hade) och hon fick blod på fingrarna direkt så hon trodde d va nära nu. så antingen innan söndag eller söndag :angel: FÖRHOPPNINGSVIS!! ;)

Jag gick väl på samma MVC som du och till oss sa de att man ska ringa vid 5-7 min mellan värkarna eller vattenavgång. För min del började det med vattenavgång så vi behövde ju inte fundera... hade GBS så jag skulle ju in direkt för att påbörja antibiotika-profylax.

Lycka till ni som väntar era små inom kort, tänk att min lilla kladd är nästan ett halvår redan :laugh: känns som det var alldeles nyss man gick å längtade efter att få åka in till förlossningen!

Ja vi måste ju ha samma MVC :) Jag vet det är mer ovanligt (?) att det börjar med vatten-avgång men nästan som jag hoppas på det ändå.....:)

Men inte skrämmas sådär.... Jag ska ju föda barn sen ska hon vara bebis i minst 20 år.... Inte växer dom väll oh blir så stora? :)

ÄNTLIGEN börjar det hända ngt :) Äntligen äntligen börjar ni se ett slut i tunneln, underbart :bump:
Önskar dej/er lycka till och håller tummarna att det blir INNAN söndag oxå :)

Ja vi måste ju ha samma MVC :) Jag vet det är mer ovanligt (?) att det börjar med vatten-avgång men nästan som jag hoppas på det ändå.....:)

Men inte skrämmas sådär.... Jag ska ju föda barn sen ska hon vara bebis i minst 20 år.... Inte växer dom väll oh blir så stora? :)

Det må vara en klyscha men jo det går alldeles för fort!! :eek: Den där lilla lilla bebisen försvann alltför fort tycker jag... bebis är han väl förstås fortfarande - men en på ca 9 kg med två vassa små tänder i munnen, en som tycker våra hundar är roliga och att granngubben är ful :D... att broccoli är gott och majs jätteäckligt! Kort sagt... den där pyttisen börjar verkligen bli en liten människa med eget tyck och tänk. :) Fantastiskt, häftigt (å lite läskigt) att det går så fort!

Jag läste nånstans att det bara är ca 15% av alla förlossningar som börjar med vattenavgång... jag hoppades också lite på det... för att slippa fundera på när man skulle åka in och veta att man inte skulle bli hemskickad... lite extra med tanke på GBS:en då, som jag ju egentligen verkligen hade velat slippa...

När de blev osäkra på om bebisen hade huvudet eller rumpan neråt gjorde de ett UL direkt för att vara säkra. Konstigt att de inte gjorde det på dig?

Men vad SKÖÖÖÖNT att det äntligen verkar närma sig för din del!! Det är verkligen på tiden :)

Förra veckan kände den BM att huvudet låg neråt o huvudet va ruckbart..
Denna veckan hade ja återigen en ny BM (jäkla semestertider!!) och hon va tveksam så hon ropade in en annan som nog tyckte att d va ett huvud neråt..Tydligen har han kasat upp lite och är rörlig igen.. Nu har ja fått en blödning IGEN iaf..samma som sist efter hinnsvepningen.

J's huvud var också ruckbart och neråt ena veckan, andra veckan var han inte ruckbar längre utan hade glidit upp och några dagar efter det kunde de inte ens känns huvudet längre :p

Men att det blöder efter en hinnsvepning är väl bara positivt!

men borde ja inte känt om han vänt på sig denna veckan isåfall? ja tycker d låter lite konstigt att dom inte vet faktiskt..för ett par veckor sen gjorde ja ett UL o då låg han oxå med huvudet ner. vi får väl hålla tummarna då. Nu har iaf SD satt igång..samma som efter förra HS så nu får vi hoppas det drar igång själv..sjukt trött på detta nu..har ringt hem sambon från jobb..sonen åkte till sin pappa idag o ja tycker det e jobbigt o va själv :(

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 585
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
4 993
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
36 37 38
Svar
748
· Visningar
48 878
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 635
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar