Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Varsågod och smit före i kön du Elize! ;)
Själv känner jag inte av något alls än. 3 dagar över nu...

Var hos barnmorskan förut igen. Mitt blodtryck ligger bara på gränsen till för högt nu. (Journalen ligger i bilen, kommer inte ihåg exakta siffrorna). Bebbens hjärtljud ligger på 130 som vanligt. :)
SF-måttet på 38. Tycker det låter stort jag!? :crazy:

Fick en ny tid hos bm nästa måndag. Om jag kommer dit då, ska hon skicka mig vidare till Karlstad senast 30/7, för att ta reda på om jag är redo att sättas igång. Så kanske jag får tid för igångsättning veckan efter det... Skulle inte behöva gå längre än v.43+0 iallafall.... Jo, men tack så mycket. :grin:

Jag tror min mix funkar bra, ska till barnmorskan på torsdag så då får vi se om det gett resultat.
Ja, det verkar vara vanligare att bli förstoppad än tvärtom. Vet inte vilket jag skulle föredra om jag fick välja haha pest eller kolera :P

Måste säga att det är "skönt o höra" hur flera av er andra också beskriver er trötthet, och att ni endast orkar vara aktiva i x antal minuter för att sen vara tvungen att vila. Trodde jag var ensam och har haft dåligt samvete att jag inte varit bättre på att aktivera mig (läs: träna) under graviditeten. Men det verkar ju vara normalt att bli totalt orkeslös emellanåt.

Annars är det inte så mycket nytt här. Igår hade jag riktigt ont mellan benen, kändes typ som att något där inne höll på att gå sönder/dela sig. Har googlat lite och det verkar vara bebis huvud som trycker på någon nerv eller så. Väldigt oskönt men det går som tur är över snabbt. Kommer endast på kvällarna i stort sett.

Annars så längtar man mest efter att det ska sätta igång, men det är en månad kvar så jag får nog vackert vänta ett tag till.
Semestern har börjat, ÄNTLIGEN! Så nu njuter jag mest och fixar lite med sådant som inte hunnits med innan.

Elize - hur går det? Gick det att somna om eller är det på gång på riktigt??

ALLA:

Nix Elize är hemma ännu. Alvedonen imorse hjälpte föga men lyckades sova en liten stund till iaf. Samma smärta har fortsatt hela dagen idag, dock inte lika intensivt som inatt..... Bebis lever runt som jag vet inte vad!!
Antar att det är förvärkar jag har? Men inatt gick de verkligen inte över vad jag än gjorde.... Var bara oh vänta ut dom, men de va inte outhärdligt....
Vad säger man om förvärkar då? Är det de som ger med sej när man rör sej/vilar/byter ställning? För som sagt, inget fick de att sluta inatt.
Vill ju inte gnälla heller för iom att det facktist känns ngt nu så måste det ju betyda ngn slags aktivitet även om de kan dröja länge ännu, men alltså..... Gå såhär ngn längre tid kan kvitta alltså.... Som sagt ingen outhärdlig smärta men jag går ju på hel-spänn hela tiden....
Beräknad till torsdag så ska försöka att inte tränga mj i kön :)
Men övertid för mej, nej det är ja int så sugen på :)

lillus : Nyfiken på vart du bor när du säger du blir skickad till k-stad..... Innebär ju att du finns ngnstans inte allt för långt bort fr mej...?
Mitt sf mått sist var 35 och var då i V 38+3 och följer precis kurvan.... Kurvan i mitten där på papperet, så du är nog inte så stor :) Hur ligger du på kurvan där de ritar in måttet vecka för vecka? Hoppas verkligen din lille vill komma ut snart för det är du verkligen din tur nu :) Mår du bra för övrigt eller börjar det bli ritkigt tråkigt? Ja det är ju tråkigt att gå över oh gå oh vänta, men ja, du förstår :)

Yes, förvärkar ska väl gå över om man gör något :) Medans riktigt värkar bara ökar i intensitet. Så något är nog på gång hos dig! Kroppen håller väl på o förbereder sig på vad som komma skall. Spännande!

Apropå den där berömda kurvan.. Jag har aldrig fått se hur jag ligger på den, men de har sagt att varje gång att jag växer som jag ska så jag litar på dem. Men lite nyfiken blir man ju ändå, får nog be om att få titta nästa gång jag är hos BM.

Har ni andra förberett med storkok o infryst mat innan bebis ankomst? Jag har faktiskt tänkt att göra det och idag blev det korv stroganoff. Lagar ju annars mat till mina matlådor för jobbet så kan lika gärna fortsätta med det. Kan nog vara skönt o ha i början när man har fullt upp med annat.

Jag njuter så av min ledighet!! Även om vädret är sisådär (ej strandväder), men jag har så mkt ork kvar att göra de där smågrejerna som jag inte orkat innan. Känns så himla skönt!!!

Har ni andra förberett med storkok o infryst mat innan bebis ankomst? Jag har faktiskt tänkt att göra det och idag blev det korv stroganoff. Lagar ju annars mat till mina matlådor för jobbet så kan lika gärna fortsätta med det. Kan nog vara skönt o ha i början när man har fullt upp med annat.

Kan säga att det är fruktansvärt skönt att slippa tänka på matlagning i början! Man glömmer lätt att äta själv och när man väl kommer ihåg det är det smidigt om maten är färdiglagad :)

*KL*

Inte så många kvar här i tråden nu.. Jag är på 9 dagars övertid nu och börjar bli duktigt trött på detta nu..

Grannen som är beräknad till imorgon fick imorse..Helt underbart ju!!

Detta är segare än segast..Mitt SF mått va 36 i v40+4

ja har iaf fått världens mysigaste amningsfåtölj som ja o bebis ska mysa i sen..va o shoppade igår..inga känningar what so ever!! :D

Var hos barnmorskan förut igen. Mitt blodtryck ligger bara på gränsen till för högt nu. (Journalen ligger i bilen, kommer inte ihåg exakta siffrorna). Bebbens hjärtljud ligger på 130 som vanligt. :)
SF-måttet på 38. Tycker det låter stort jag!? :crazy:

Mitt SF mått gjorde ett jättehopp mellan vecka 32 (33cm) och 34 (36cm) :crazy:
SF måttet låg på 38 förra veckan, i vecka 36 (35+5).
Ligger därmed en bit över kurvan. Kändes lite läskigt när BM började prata om ett eventuellt extra ultraljud för att se så att kotten inte är jättestor:eek:.
Det skulle de ta ställning till på måndag när jag ska in på mitt nästa besök.

Var glad om de kollar med UL, så du vet vad som väntar och man kan vidta eventuella åtgärder. Värre att inse på förlossningen att det är en 5 kilos klump man ska klämma ut ;).

Funderar lite på bebis, har varit mycket lugnare i magen de sista dagarna. Inte lika mycket spontana rörelser, på kvällarna buffar hän tillbaka när jag petar på magen men "långsammare" än förut. Har läst på hundra ställen att rörelserna förändras och kan uppfattas som de minskar runt v.34 eftersom det blir mindre plats. Men blir ju klart orolig ändå...

Men åk in och kolla då! Det finns ju ingen anledning att oroa sig i onödan och minskade fosterrörelser (även subjektiva) är väl en sådan sak som de "alltid" vill ha in?

Håller tummarna för alla er som väntar nu...

Vad bra! Då ska jag fortsätta med matlagningen :)

Jessivega: Förstår att det är hur segt som helst. Det är lite av min mardröm att gå över tiden, det har jag inte alls planerat för hehe Är ju enligt rutin-UL beräknad till den 18 augusti men enligt egna beräkningar så är det 12 augusti. Skulle man gå efter sista mensen så är det redan 1,2 augusti. Så jag hoppas (försöker att inte räkna med det men det är svårt) att bebis kommer innan 18 augusti. Aaahh!

Rumpnissen: Så länge bebis "svarar" så är det säkert ingen fara, men ring in o hör. Alltid bättre med en extra koll eller en extra åsikt iaf! Jag upplever att rörelserna har blivit annorlunda, mer tryckande.. som att bebis försöker att sträcka på sig. Men annars är det nog nästan lika mkt aktivitet som tidigare. Svårt att jämföra..

KL

Ännu en natts "elände". Smärtsamma SD.... Dock vet jag ej om det var lika många som natt till igår.... Från att sova så står jag i givakt bredvid sängen.... De lixom känns nu iaf..!! Oh kissnödig, ooooohhh så kissnödig jag blir vid varje SD!! Hela graviditeten har jag sprungit ofta på nätterna men då har det mest varit skvättar eller vad man ska säga. Nu tycker jag att jag kissar enorma mängder varje gång. (Ja inte liks mkt som ogravid när man är jätte nödig,men otroligt mkt vid varje tillfälle mot vad jag är van brukar komma nu under grav). Nog för jag dricker en del, men jösses, vart kommer allt ifrån??

Ligger här i sängen nu oh glor oh väntar på att det ska bli telefon-tid hos barnmorskan. Vet inte vad hon kan göra för mej eller säga bara över telen så, men känner iaf jag vill ringa oh berätta hur det varit sista dagarna/nätterna.... Känns tryggt på ngt vis att prata med henne om det.... Oh det känns sådär om jag skulle ringa förlossningen då det känns som att en förlossning ligger åratal fram i tiden just nu.... Fast jag vet ju att man alltid är hjärtligt välkommen att ringa även dit, men tar BM först :) Får se if min ordinarie kommit tillbaka nu fr semestern, eller om jag får ngn annan.... Meen de spelar ingen roll, alla jag träffat där verkar himla bra oh gulliga :)

Jessivega : Men Åååhh vad segt!! Har det pratats ngt om igång-sättning snart.... Extra-koll eller vad som? Jobbigt oh bara vänta oh vänta på övertid... Mysigt det låter med nya fotöljen iaf :) Många fina stunder kommer ni få där :)

Rumpnissen: Som du säger, det står ju överallt att efter en viss vecka ändrar bebis rörelser karaktär-mindre plats, sover mer, osv, men ring om du är orolig :) Det är man alltid välkommen att göra, att ringa :) Nu såhär i slutet behöver vi krafterna till annat än oh oroa oss en massa i onödan :)
Men som ngn annan oxå skrev..... Jag har uppmärksammat att det verkligen känns annorlunda i magn när bebis rör sej. Vid ngt enstaka tillfälle lyckas hon få till en riktig spark, annars knör det mest runt, det bular ut här oh där på magen och det känns som att bebis försöker sträcka på sej oh tycker "ååååhhh vad tråååångt det är" :)

Var glad om de kollar med UL, så du vet vad som väntar och man kan vidta eventuella åtgärder. Värre att inse på förlossningen att det är en 5 kilos klump man ska klämma ut ;).

Funderar lite på bebis, har varit mycket lugnare i magen de sista dagarna. Inte lika mycket spontana rörelser, på kvällarna buffar hän tillbaka när jag petar på magen men "långsammare" än förut. Har läst på hundra ställen att rörelserna förändras och kan uppfattas som de minskar runt v.34 eftersom det blir mindre plats. Men blir ju klart orolig ändå...

Jag vill absolut inte skrämma upp dig men det är tydligen en myt att bebisrörelserna avtar eller att det ska kännas som att de avtar.

http://www.dn.se/debatt/ett-av-tre-dodfodda-barn-skulle-ha-kunnat-raddas

Ett tips är att ringa förlossningen och rådfråga dem, det gjorde jag och blev ombedd att komma in på studs för ultraljud där det konstaterades att allt var i sin ordning!

Hmmm?! Nu blev jag ännu mer fundersam. Bara en liten stund efter jag skrev förra inlägget åt jag lunch - och sen vaknade ungen :love:. Höll ordentlig låda en bra stund, nu är det lungt igen.

Men, alltså ska inte rörelsena ändra karaktär alls? Låter ju konstigt det också.

I debattartikeln står att det inte ska kännas som att de minskar men att de däremot kan kännas annorlunda.

Senast ändrad av en moderator:

Ja du jag älskar redan min stol :) den e på rea på jysk denna veckan så ja slog till :)
Har legat i den o myst hela dan. Målat mina tånaglar i härlig pärlrosa oxå ;) lite meck men fina blev dom :) hur är det med dina SD nu? Mina har kommit nu efter 1 dygns frånvaro. Undra om Oliver vill ut snart då :) har iaf bestämt mig för att d blir inga fler hinnsvepningar. Det får va så.. Han kommer väl ;)

Jag skyller på att jag blev stressad och läste slarvigt :o. Nu har h*n varit igång igen en del så oron har lagt sig.

Ja du jag älskar redan min stol :) den e på rea på jysk denna veckan så ja slog till :)
Har legat i den o myst hela dan. Målat mina tånaglar i härlig pärlrosa oxå ;) lite meck men fina blev dom :) hur är det med dina SD nu? Mina har kommit nu efter 1 dygns frånvaro. Undra om Oliver vill ut snart då :) har iaf bestämt mig för att d blir inga fler hinnsvepningar. Det får va så.. Han kommer väl ;)

Målat tånaglarna:eek:?? Du måste vara vig du! Det har sambon fått fixa sen v. 30 typ, kräks och kvävs samtidigt när jag försöker :rofl:.

Klart att rörelserna känns annorlunda i slutet, det är ju som sagt trängre för bebisen. Men jag tycker också du ska ringa om det skulle hända fler ggr att du känner dig orolig!

J's rörelser avstannade rejält sista dagarna och han kändes rätt slö därinne. Men så var ju nåt fel också.

Haha ;) rakade benen o snyggade till bikinilinjen igår oxå ;) med lite trix går det... Min mage är inte så mycke ivägen faktiskt :) fast d är 41+1 idsg..

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 085
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
4 800
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
739
· Visningar
48 373
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 615
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar