Jodå! Jag är oftast där på trädgårdsfesten i augusti, då skulle jag nog kunna avsätta en dag men det är ju för allmän trädgårdsshopping också. I fjol avbröts dumt nog shoppingen efter att jag hade åkt kollektivtrafik dit och alldeles för tidigt "råkat" handla på mig två bautakrukor Afrikas blå lilja, som jag inte orkade kånka runt på så länge sedan. I år ska jag satsa på mindre skrymmande inköp!
Det klart mäktigaste är ju att gå i ravinen under rhododendronblomningen som pågår nu men trädgården är i fint skick och sevärd när som helst, stora blomsterkvarter och fina dahlior bland annat. Jag är en nörd när det gäller guidade vandringar och tycker därför att det är självklart att ta en sådan på slottet också, restaurangen har jag inte varit på på länge men den har ett gott rykte. Möjligen om det är mer prisvärt att äta någon annanstans i Hbg men miljön är ju också värt något och den är topp på Sofiero.
De senaste veckorna har det varit vandringsteater där, vilket jag verkligen hade sett fram emot bland rhododendronblomningen. Men sedan har jag inte haft någon möjlighet och i kväll är det sista föreställningen - och nu är det slutsålt.
Om det är värt att resa över halva landet, tja, det beror ju lite på hur länge man vill gå och kika på allt och hur superträdgårdsfanatiker man är. Även om jag är mycket förtjust i trädgårdsevenemang och besöksträdgårdar så skulle jag föreslå att man kombinerar ett dags besök med något annat. Typ tura till Helsingör/en helg i Danmark eller - om du hade rest den här helgen - trädgårdsrundan med en massa öppna privata trädgårdar. Jag sitter just och drar upp planerna inför dagens trädgårdsrundtur, det blir nog inte Sofierobesök för min del idag men ska bli mycket trevligt!
Är du intresserad av köksträdgårdar så skulle du t ex lätt kunna kombinera ett besök på Sofiero med ett besök på Fredriksdals friluftsmuseum i Helsingborg som har mäktiga odlingar men också fina rosenkvarter. Det brukar vara rosdagar på Fredriksdal en helg i början på juli (i år 2-3 tydligen), det är mycket fint, en del trädgårdsföredrag och försäljningar samtidigt. Det skulle kunna vara ett bra tillfälle att slå ihop med besök på Sofiero.
(Och skulle du behöva en lokal trädgårdsfantast som guide, så finns det en här som sannolikt kommer att besöka både rosdagar och trädgårdsfesten på Sofiero
)